Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Het is begonnen: Europeanen emigreren massaal naar Afrika (Spanjaarden naar Marokko) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173618)

C2C 14 juli 2012 19:36

Het is begonnen: Europeanen emigreren massaal naar Afrika (Spanjaarden naar Marokko)

Op Terzake: duizenden Spanjaarden zoeken nu jobs in Marokko, omdat er in Spanje geen te vinden zijn.

Ik had dus gelijk. Het is begonnen. Veel sneller dan ik dacht, dat wel:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=172802

Er moet dus dringend een subforum komen over emigratie.

Восход-1 14 juli 2012 19:52

C2C,

Wat kan ik als (binnen heel kort) ingenieur-electrotechnicus in Afrika doen? Ik denk er al langer over na.

Zenit 14 juli 2012 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6220054)
Op Terzake: duizenden Spanjaarden zoeken nu jobs in Marokko, omdat er in Spanje geen te vinden zijn.

Ik had dus gelijk. Het is begonnen. Veel sneller dan ik dacht, dat wel:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=172802

Er moet dus dringend een subforum komen over emigratie.

Super. Hopelijk doen ze snel aan gezinshereniging en vragen ze snel sociale bijstand aan Marokko. Hopelijk eisen ze snel soepsidies voor nieuwe kerken in alle Marokkanse steden en eisen ze haraam vlees voor hun kinderen op school.
Gotwet ziet Marrakech er binnen 10 jaar als Barcelona uit.

Supe®Staaf 14 juli 2012 20:00

Spanje is altijd een half morenland geweest.
Je kan in dit geval dus bezwaarlijk spreken van migratie.
Als Spanjaarden naar Marrocco gaan werken, dan is dat een soort grensarbeid zoals wanneer Belgen en Nederlanders naar mekaars land gaan werken-wonen.

Supe®Staaf 14 juli 2012 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zenit (Bericht 6220092)
Super. Hopelijk doen ze snel aan gezinshereniging en vragen ze snel sociale bijstand aan Marokko. Hopelijk eisen ze snel soepsidies voor nieuwe kerken in alle Marokkanse steden en eisen ze haraam vlees voor hun kinderen op school.
Gotwet ziet Marrakech er binnen 10 jaar als Barcelona uit.

't Schijnt dat die Spanjaarden ook 4 keer per jaar een bottillion willen organiseren, zo een beetje als een offerfeest, waar elk gezinslid een paar flessen nekt met hun hol naar Madrid gericht ('t moet niet altijd een schaap zijn)

Supe®Staaf 14 juli 2012 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220091)
C2C,

Wat kan ik als (binnen heel kort) ingenieur-electrotechnicus in Afrika doen? Ik denk er al langer over na.

't Schijnt dat ze daar commissarissen van politie zoeken...

Macchiavelli 14 juli 2012 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6220126)
't Schijnt dat die Spanjaarden ook 4 keer per jaar een bottillion willen organiseren, zo een beetje als een offerfeest, waar elk gezinslid een paar flessen nekt met hun hol naar Madrid gericht ('t moet niet altijd een schaap zijn)

Ik heb ook me laten vertellen dat die Spanjaarden, eens gesettled in Marokko en profiterend van de sociale zekerheid aldaar, op hun balkon op drie-hoog-achter in Marrakech, varkens houden zodat ze in den vreemde niet van hun befaamde Jamón Serrano verstoken hoeven te zijn.

Zenit 14 juli 2012 20:19

Citaat:

C2C,

Binnenkort??
Heb je 2de zit?

cairn 14 juli 2012 20:36

Denk er ook over van naar ginder te trekken,en een cgkr te stichten

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6220163)
Ik heb ook me laten vertellen dat die Spanjaarden, eens gesettled in Marokko en profiterend van de sociale zekerheid aldaar, op hun balkon op drie-hoog-achter in Marrakech, varkens houden zodat ze in den vreemde niet van hun befaamde Jamón Serrano verstoken hoeven te zijn.

Ik hoorde dat ze er ook Spaanse torentjes mogen bouwen waar sexueel getinte rituelen kunnen op uitgevoerd worden door notabelen (burgemeesters- schepenen-gemeenteraadsleden...)
Er worden ook gebeden gereciteerd: "O ja, o god, ja o god, jaaaa, jaaa, nog, nog, dieper, sneller, o god, jaaaa, jaaaaaaaaaaaaa... "Snuf, snuf, mmmmmmmmm oh god, wat lekker."

Macchiavelli 14 juli 2012 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6220250)
Ik hoorde dat ze er ook Spaanse torentjes mogen bouwen waar sexueel getinte rituelen kunnen op uitgevoerd worden door notabelen (burgemeesters- schepenen-gemeenteraadsleden...)
Er worden ook gebeden gereciteerd: "O ja, o god, ja o god, jaaaa, jaaa, nog, nog, dieper, sneller, o god, jaaaa, jaaaaaaaaaaaaa... "Snuf, snuf, mmmmmmmmm oh god, wat lekker."

:lol: vooral dat "snuf, snuf" :rofl:

Vraag me trouwens af of die Spanjaarden in den vreemde hun verplichting van siësta houden wel tot volle tevredenheid kunnen gaan belijden.
Is er in die bedrijven in Marokko die Spanjaarden in dienst hebben eigenlijk wel voorzien in aparte siëstaruimtes met een ruim assortiment aan hangmatten alwaar zij hun rituele "mañana" kunnen prevelen?

Kasumi 14 juli 2012 21:36

Goe zot.

C2C 15 juli 2012 01:18

Citaat:

C2C,

Ik ken enkel Congo en Kameroen vrij goed, dus laat me uit die twee landen slechts één voorbeeld geven.

Laatst zocht de SONEL in Kameroen electrotechnici voor een grote vernieuwing van de infrastructuur van de hydropower-installatie in Edea. Zeer goed betaalde buitenlandse werkkrachten werden daarvoor aangenomen.

Je kan ook zelf een dienstverlenend bedrijfje oprichten dat electrische backupsystemen aanlegt voor bedrijven in Kinshasa, bijvoorbeeld. Da's een grote en lucratieve sector aan 't worden. Niet vergeten, Kinshasa is een stad van 10 miljoen inwoners, die grote investeringen begint aan te trekken.

Voor de rest ken ik die branche niet echt. Maar hier liggen de kansen echt letterlijk voor het grijpen.

Voor het overige kan ik enkel dit kwijt: Afrika is de snelst groeiende bestemming voor directe buitenlandse investeringen - zie recent BBC-artikeltje:

Citaat:

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17940305

Africa received its largest ever share of global foreign direct investment (FDI) last year, an Ernst and Young survey has said.

FDI projects grew by 27% in 2011, pushing Africa's share of the world's investment to almost a quarter.

FDI inflows, now about $80bn (£50bn), should reach $150bn by 2015, according to the global consultants."
Afrika strijkt dus een kwart van alle wereldwijde investeringen op. Onwaarschijnlijk, maar waar.

Het is duidelijk dat het nú het moment is om op die snelle groeigolf te springen.

F.B. 15 juli 2012 16:41

Citaat:

C2C,

Massa's jobs voor jou.. afrika, arabisch schiereiland, scandinavie,...

Klarekijk 15 juli 2012 17:41

En daar komt meteen de grote bosteklop van de westerse politiekers .

We hebben de west Europese economie zo flink laten in de dieperik zakken dat dat aangezet heeft tot het terugkeren van marrokkanen uit de derde generatie terug naar marokko . aplaus graag !!!!!

F.B. 15 juli 2012 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6221739)
En daar komt meteen de grote bosteklop van de westerse politiekers .

We hebben de west Europese economie zo flink laten in de dieperik zakken dat dat aangezet heeft tot het terugkeren van marrokkanen uit de derde generatie terug naar marokko . aplaus graag !!!!!

??? Denk niet dat het over makkokanen gaat hoor.. of wel?

andev 15 juli 2012 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6220641)
Ik ken enkel Congo en Kameroen vrij goed, dus laat me uit die twee landen slechts één voorbeeld geven.

Laatst zocht de SONEL in Kameroen electrotechnici voor een grote vernieuwing van de infrastructuur van de hydropower-installatie in Edea. Zeer goed betaalde buitenlandse werkkrachten werden daarvoor aangenomen.

Je kan ook zelf een dienstverlenend bedrijfje oprichten dat electrische backupsystemen aanlegt voor bedrijven in Kinshasa, bijvoorbeeld. Da's een grote en lucratieve sector aan 't worden. Niet vergeten, Kinshasa is een stad van 10 miljoen inwoners, die grote investeringen begint aan te trekken.

Voor de rest ken ik die branche niet echt. Maar hier liggen de kansen echt letterlijk voor het grijpen.

Voor het overige kan ik enkel dit kwijt: Afrika is de snelst groeiende bestemming voor directe buitenlandse investeringen - zie recent BBC-artikeltje:

Afrika strijkt dus een kwart van alle wereldwijde investeringen op. Onwaarschijnlijk, maar waar.

Het is duidelijk dat het nú het moment is om op die snelle groeigolf te springen.

En hopen dat je binnen een aantal jaren niet buiten gegooid wordt na een nieuwe roep naar "indépendance", onder de leiding van één of andere warlord! Waarna ze dan alles weer vernielen en/of laten verkommeren!
Ze hadden nu al 10 keren verder moeten staan op oa economisch gebied na 1960! Ken mensen die daar jaren gewerkt hebben (niet: rijk geworden en geprofiteerd) weten wat daar allemaal werd opgebouwd en hoe het er nu weer uitziet! En dat was dus niet meer de tijd van de handjes-afhakkende-Leopold II! Het enige dat sommigen menen te kennen en als commentaar geven...

Maar laat ons niet triestig doen...
Met die mannen ga je het moeten realiseren:

Een Afrikaan lag te slapen in de zon onder een bananenboom, toen een
Amerikaan voorbij kwam.
'Hé', riep de Amerikaan, 'moet jij niet werken: Time is money!!'
'Wat moet ik doen' zegt de ander.
'Nou de bananen plukken en verkopen.'
'Waarom verkopen? Ik kan ze toch ook weggeven, als er teveel zijn..'
'Ben je gek', zegt de Amerikaan. 'Verkopen moet je, geld verdienen.'
'Wat moet ik met dat geld', vraagt de Afrikaan.
'Land kopen, nog meer bananenbomen planten...
En dus nog meer verkopen en dus nog meer geld verdienen'.
'Wat moet ik met al dat "nog meer geld"?'
'Koelcellen bouwen', zegt de Amerikaan, 'om de bananen te bewaren en ze zo
tegen de beste prijzen te verkopen. Dan verdien je nog meer, dan kun je
arbeiders huren, die al het werk voor jou doen, en nog meer grond kopen en
nog meer bananen verbouwen... En dus nog meer verdienen!'
'En dan?' Vraagt de Afrikaan.
'Dan word je rijk, miljonair!'
'En dan?'

'Dan ben je pas écht rijk, zo rijk dat je kunt rentenieren.'
'Rentenieren, wat is dat?', vraagt de Afrikaan.
'Ja dat is', zegt de Amerikaan, 'zalig niets doen. Lekker luieren in de
schaduw van de boom, en vooral tevreden zijn...!'
'En, wat is het verschil met nu?', mompelt de Afrikaan en sluit met een
tevreden glimlach op zijn gezicht de ogen....*

Aligator 7 augustus 2012 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6220163)

En die bouwen daar volop kerken , met de Marrokkanen hun centen.

Aligator 7 augustus 2012 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 6221821)
En hopen dat je binnen een aantal jaren niet buiten gegooid wordt na een nieuwe roep naar "indépendance", onder de leiding van één of andere warlord! Waarna ze dan alles weer vernielen en/of laten verkommeren!
Ze hadden nu al 10 keren verder moeten staan op oa economisch gebied na 1960! Ken mensen die daar jaren gewerkt hebben (niet: rijk geworden en geprofiteerd) weten wat daar allemaal werd opgebouwd en hoe het er nu weer uitziet! En dat was dus niet meer de tijd van de handjes-afhakkende-Leopold II! Het enige dat sommigen menen te kennen en als commentaar geven...

Maar laat ons niet triestig doen...
Met die mannen ga je het moeten realiseren:

Een Afrikaan lag te slapen in de zon onder een bananenboom, toen een
Amerikaan voorbij kwam.
'Hé', riep de Amerikaan, 'moet jij niet werken: Time is money!!'
'Wat moet ik doen' zegt de ander.
'Nou de bananen plukken en verkopen.'
'Waarom verkopen? Ik kan ze toch ook weggeven, als er teveel zijn..'
'Ben je gek', zegt de Amerikaan. 'Verkopen moet je, geld verdienen.'
'Wat moet ik met dat geld', vraagt de Afrikaan.
'Land kopen, nog meer bananenbomen planten...
En dus nog meer verkopen en dus nog meer geld verdienen'.
'Wat moet ik met al dat "nog meer geld"?'
'Koelcellen bouwen', zegt de Amerikaan, 'om de bananen te bewaren en ze zo
tegen de beste prijzen te verkopen. Dan verdien je nog meer, dan kun je
arbeiders huren, die al het werk voor jou doen, en nog meer grond kopen en
nog meer bananen verbouwen... En dus nog meer verdienen!'
'En dan?' Vraagt de Afrikaan.
'Dan word je rijk, miljonair!'
'En dan?'

'Dan ben je pas écht rijk, zo rijk dat je kunt rentenieren.'
'Rentenieren, wat is dat?', vraagt de Afrikaan.
'Ja dat is', zegt de Amerikaan, 'zalig niets doen. Lekker luieren in de
schaduw van de boom, en vooral tevreden zijn...!'
'En, wat is het verschil met nu?', mompelt de Afrikaan en sluit met een
tevreden glimlach op zijn gezicht de ogen....*

Die Afrikaan heeft anders wel gelijk.

Groentje-18 12 augustus 2012 15:41

Het gaat verder dan dit hoor.
Ook in buurland Portugal migreert men naar bv de voormalige kolonie Angola. De reden is dezelfde: werk, een verbetering van de financiele status. Het is de omgekeerde migratie als het ware. Hier gaat het echter om hogeropgeleide mensen die vinden dat ze door de lokale arbeidsmarkt die de lonen stelselmatig is gaan inknippen, zwaar ondergewaardeerd worden.
Ook Zuid-Amerika waar de economie nu boomt is bij deze mensen, evenals bij de Spanjaarden, erg in trek. De geringe sociale zekerheid die daar nu nog overblijft (doordat er daar destjids massaal Zuid-Amerikanen naar Spanje zijn geëmigreerd evenals Arabieren en Chinezen die er heel veel lokale handelszaken hebben en de plaatselijke economie verstikken).

Een arts waarmee ik bevriend was, wonende in Zuid-Spanje, drukte de wens uit naar Dubaï te emigreren.
Zo ken ik tal van mensen die allen wensen te emigreren. Het gaat hier om hoogopgeleiden (academici) die het hier allen niet meer zien zitten.
In Zuid-Europa doet men het om een simpele reden: de zoektocht naar een job bij een sociale zekerheidssysteem dat hun te weinig biedt wanneer ze werkloos zijn.
Er komen er overigens ook naar hier (Duitsland en België zijn in trek).

Omgekeerd, vanuit België, ken ik heel wat hogeropgeleiden die massaal dromen van emigratie.
Zwitserland is daarbij het favoriete land. Ook bepaalde Scandinavische landen worden wel eens genoemd. Nederland ook eventueel.

Allen hebben ze hetzelfde motief: ze herkennen hun eigen land niet meer en zien het niet zitten om maandelijks een 1000-tal euro of meer af te staan aan mensen waarvoor de sociale zekerheid helemaal niet is bedoeld en die hier nooit aan hebben bijgedragen.
Het is erg om te zeggen, maar wel de waarheid.
Ondanks het feit dat de univs waarin zij hun opleidingen volgen overwegend tot zeer duidelijk en expliciet links waren, veranderd de multiculturele droom nu ook voor hun in een nachtmerrie. Dat gaat overigens iets sneller voor de mensen die werkgerelateerd in Brussel of andere grote steden moeten zijn, dan voor de rest.

Nu, de huidige en nieuwe generaties studenten (Gent, Brussel, Antwerpen en ook Leuven) moeten gewoon in hun studentenstad leven waarbij ze reeds uitgebreid kennis maken met allochtonen. In Leuven heeft er dat in geresulteerd dat er massaal inbraken, diefstallen, overvallen, ... zijn en de aula's en andere univ. gebouwen die vroeger vrij toegankelijk waren, gesloten al ware het versterkte burchten.
Het gaat volgens mij niet meer lang duren vooraleer je er met gechipte passen in-en uit moet gaan.
De OCMW's van al deze steden zijn natuurlijk massaal overbevraagd, waardoor behoeftige studenten in de problemen kunnen komen vanwege de druk vanuit het ocmw om de begroting ordentelijk te houden...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be