![]() |
The gadget show van de gemeenteraadsverkiezingen
Met de gemeente verkiezingen op komst ken ik al minstens 2 vrouwen die gevraagd zijn op de lijst te gaan staan voor een partij.
1 heeft er al ooit eens opgestaan en is niet eens lid van die partij, het zegt haar niks, ze stemt zelfs op een ander....kortom ze stond er op omdat het een mooie foto was en haar ego was gestreeld. Voor de rest heeft zo een verkiesbare plaats totaal geen belang voor die man of vrouw, alle stemmen die van vriendjes, familie of sympathisanten komen gaan automatisch naar de nr 1 op de lijst. Het zal allemaal wel oud nieuws zijn. Maar waar zijn we in godsnaam mee bezig? Dit is gewoon fraude tot in het absurde die bezig is en zich telkenmale opnieuw aanbied. Ik stel voor dat niemand op een lijst mag komen die niet minstens 1 jaar actief is met bewezen diensten voor die partij. |
Wie kijkt daar nog van op? Ik ken massa's mensen die gevraagd worden om op deze of gene lijst te gaan staan en dikwijls is hun enige troef dat ze in vereniging x of y zitten. Competentie veelal nihil, hetgeen ook pijnlijk geïllustreerd wordt door de kwaliteit van wat in mijn stad burgemeester is en in de gemeenteraad zit.
|
Citaat:
Kortom het is een fraude. Het is hetzelfde als het verboden piramidespel. Mensen zoeken die veel mensen kennen en als het "vliegtuig" vol zit stijgt de piloot op. Dat is piramidespel; alle spelers blijven aan de grond, enkel de piloot stijgt op en neemt je geld mee. Dit spel is bij wet verboden. En toch dit zijn verkiezingen ten top...dit is hun spel. |
het is helemaal geen piramidespel: daar kan je als deelnemer nooit winnen en is de starter van de boel de enige die wint.
Bij verkiezingen, en zeker nu met de hervorming van het kiesstelsel, is dat helemaal niet zo: behalve de eerste en soms de tweede plaats, zijn alle plaatsen evenveel waard. Het is nl even gemakkelijk/moeilijk om van op plaats drie verkozen te worden, of plaats 17: die met de meeste stemmen wint. Los daarvan zijn er inderdaad bepaalde partijen die het lokaal zeer moeilijk hebben om nog aan kandidaten te geraken om de lijst vol te krijgen. Feit dat iedereen verplicht wordt om de helft vrouwen te voorzien, doet er niet veel goeds aan. Regelmatig moeten partijen capabele mannen overboord gooien omdat ze nog meer vrouwen op de lijst moeten zetten. |
Citaat:
allé, om maar te zeggen dat alles een voor- en een nadeel heeft. |
Ik heb oordopjes van het Vlaams Belang in mijn brievenbus gevonden ; om hun politieke zever niet te moeten aanhoren of zoiets. Zal te maken hebben met de inconsequenties tussen haar neoliberale economisch congres van voor de crisis en de protectionistische anti-China campagne van voor de vorige verkiezingen vermoed ik.
|
De kandidaten voor gemeenteraadsverkiezingen zijn, op een aantal uitzonderingen na, een regelrechte farce. Vaak kennen ze de ballen af van politiek, van beleid, laat staan van procedures. Doorgaans hebben ze het intellect niet om een deftig beleid te voeren.
Dat is niet hun schuld. Wel die van de politieke partijen die het lokale bestuur al heel lang stiefmoederlijk beschouwen als een aanhangwagen, niet als een volwaardige partner in de hiërarchie van politieke overheden. In het College en in de gemeenteraad zitten niet de meest clevere, onderlegde en belezen dorpsgenoten. Daar zit volk omdat papa of mama geld hebben. Sommigen omdat ze, volgens anderen, een mooi poppemieke zijn. Anderen omdat ze in veel verenigingen zitten. Lokale politiek is één en al nepotisme. De uitzonderingen bevestigen de regel. En als ik dan toch zeker één heel positieve bemerking mag maken over de N-VA in mijn gemeente: het zijn ALLEMAAL nieuwkomers in de politiek, overtuigd geraakt van de immense kansen die de, bij ons, nieuwe partij biedt. Er zit geen enkele overloper in, geen enkele postjespakker, geen enkele voor z'n schoon ogen. Wel omdat ze willen, overtuigd zijn en het gezever van de traditio's beu zijn. Er zit volk in dat gestudeerd heeft, dat een jarenlange managerscarrière achter de rug heeft in de private of openbare sector, met een verhuiswagen aan bagage. De groep straalt ernst, kalmte, lef en kennis uit als betrof het een megagrote nest glimwormen in de nacht. Uiteraard gaan ze nog veel moeten leren, eens ze verkozen zijn. Dat is normaal. Maar het is me duidelijk: als het schoelje dat er nu zit, in staat is een vorm van bestuur te organiseren, dan kunnen de N-VA'ers bij ons dat zeker. En wat de gadgets betreft: geen enkele gadget, geen enkele affiche, geen enkele dure show, heeft de N-VA hier getoond. Wel hun blaadjes. Terwijl op de jaarmarkt alle partijen prullen en gratis drank stonden uit te delen in hun kraampjes, liepen de N-VA'ers tussen het volk met een simpele boodschap: goeiedag. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat klinkt al heel goed, natuurlijk. Maar, woorden zijn woorden. Eerst zien, dan geloven. |
Citaat:
|
Citaat:
Ze doen 0,0 aan politiek, weten waarschijnlijk zelfs niet waar cd-v voor staat. Maar ze kennen veel mensen en op die manier hoopt men die stemmen uit symphatie te winnen. Allez komaan....dit is duidelijk fraude. Ontkennen heeft totaal geen zin. Dat is piramide spel in zijn zuiverste soort. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar 't is zo. De één is kassierster en blijkbaar graag gezien. De andere kent de helft van de gemeente en is nog knap ook. Dat zal het zijn zeker? Niks politiek. En ze weten maar al te goed dat al hun stemmen naar de nr 1 zal gaan als ze het doen. Ze vullen gewoon lijsten met mensen die mensen kennen, meer niet. |
Citaat:
En wees eerlijk, lokale overheden zijn nu eenmaal onderheftig aan VL en FED regelgeving en toezicht - niveaus waar de N-VA kleinste broer en uitgeslote zwarte schaap is... voorlopig toch. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be