![]() |
N-VA : Studentenarbeid: maak voorstellen voor urensysteem hard
Na de Open Vld pleit nu ook de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) voor een verdere vereenvoudiging van studentenarbeid. Ze wensen een urensysteem in plaats van het huidige contingent van 50 dagen waarbinnen de studenten kunnen werken als jobstudent. Zo wordt vermeden dat studenten die ’s middags enkele uurtjes bijklussen, een hele dag verliezen.
De voorstellen zijn allemaal niet nieuw. Kamerlid Reinilde Van Moer verdedigt al langer consequent het urensysteem: "Ik diende hierover al een wetsvoorstel in toen het huidige systeem werd goedgekeurd. Toen kantte de Open Vld zich daar tegen vanwege praktische bezwaren en werd er uiteindelijk gekozen voor 50 dagen in plaats van 400 uren. Ook Unizo is al langer bekend met het voorstel. Nu heeft iedereen plots het licht gezien en wil men toch gaan voor het urensysteem." Van Moer vroeg aan minister van Werk De Coninck of de praktische struikelblokken weg te werken zijn en de mogelijkheden voor het urensysteem er intussen al zijn. "Indien nodig zal ik mijn voorstel opnieuw indienen om het urensysteem eindelijk in gang te zetten." Contactinfo: Annemie Nijs, communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: [email protected] Auteur(s): Reinilde Van Moer, Kamerlid Thema('s): Economie, werk & ondernemen Bron: politics.be |
Ik denk dat dit een marginaal probleem is, waarbij de voorgestelde "oplossing" eigenlijk niet in het belang van de arbeidzoekende student is. Nu zal deze student eerder op ernstige aanbiedingen ingaan die enkele volle dagen werk geeft - in een "urensysteem"
zal hij geprest worden ook minder interessante jobkes van een paar uurtjes aan te nemlen, waarvoor hij dan ook nog eens dikwijls urenlang voor onderweg is. Studentenarbeid is gubstig voor wzerkgever en student ; maar gaat toch ten koste van reguliere arbeid : het aanvaarden van een "urenregeling" maakt schept een onnodige bijkomende concurrentie tussen studenten en reguliere arbeidsnemers, die in de huidige context ongewenst is. |
Studentenarbeid enkel tijdens de vakantieperiode. Tijdens het school moet men leren en niet werken. Indien niet akkoord dan moeten ze zich maar als werkende inschrijven.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be