![]() |
Wat voor een kiesstelsel?
Mijn 'One man, one vote' post is een beetje uit de hand gelopen. Wat ik wou aankaarten is dat de huidige kieskringen en -regels niet zomaar toevallig in het nadeel van Vlaamse kiezers waren.
Maar ik moet twee dingen toegeven, ik had dat beter kunnen preciseren en ik had de verschedenheid van kiessystemen - zelfs die van mezelf, laat staan die van jullie - te weinig gewardeerd. My bad. Een voorbeeld - in Belgie en Vlaanderen gaat het debat bijna altijd over het ene proportionele systeem tegen over het andere of hoe we kieskringen en zetels moeten in/verdelen om een eerlijke resultaat te bekomen. Van andere systemen is nauwelijkse sprake - behalve hier dan. ([sic -bewust achter de . ] en dan nog - zie die draad - de meeste discussies gaan over de gevolgen van verschillende manieren om 'eerlijk' zetels via een proportionele systeem te verdelen) Awel nu stel ik een bredere vraag; Moeten we vasthouden aan proportionaliteit, zoals nu - of het onze versie is of die van NL of ergens anders? Of is first-past-the-post beter? Of is een combinatie fpp met een aantale proportionale zetels om de oneerlijkste kanten ervan af te doffen beter? Of zouden we beter het Franse/Californische model volgen waar iedereen mag meedoen aan de eerste ronde en er in de (eventuele) tweede ronde twee kandidaten overblijven? Of hebben de Ieren gelijk met hun Single Transitional Vote systeem - zodra uw eerste keuze niet meer meedoet, geldt uw tweede keuze, indien die ook niet meer meedoet dan gaat uw stem naar diegene die ge als derde aanstipt en zo verder... Ik hou niet van beperkte keuzes ('andere' zegt niks) dus ik maak nooit enquetes, dus als ge andere ideeen hebt, deel ze met ons, maar kom liefst niet af met de langrange-proportionalité of zo - het gaat hier om fundamentele verschillende kiessystemen, en de prs en contras... allé dat hoop ik toch, en ik denk dat de meeste onder jullie daartoe in staat zijn. |
Het Nederlandse systeem is het beste, eventueel met een kiesdrempel. Geen voorafbepaalde zetelverdeling naar taalrol of partij (wtf?). Voor een zetel is nodig: totaal aantal stemmen / aantal zetels. De X met meeste aantal stemmen op de partijlijst gaan zetelen, wanneer die er de brui aan geven komt X+1 aan de beurt. Geen opvolgers.
Democratisch, eenvoudig en met de minste conflicten. |
Ik ben eerder gewonnen voor het Zwitsers.
|
Citaat:
|
50% van de zetels aan districtsvertegenwoordigers. Minimum 50%+1 en indien niet een tweede ronde met de twee of drie kandidaten met de meeste stemmen.
25% van de zetels aan kieslijsten, proportioneel verdeeld met een kiesdrempel van 2,5%. 25% verkozen zetels (partijloos) of benoemd en herroepbaar op basis van merites. |
Citaat:
Ik wil geen woorden in uw mond leggen en misschien bedoelt ge iets heel anders, maar een Zwitsers model waarbij geen enkele partij echt uit de regering kan geweerd worden lijkt me het slechtste wat Belgie kan overkomen. De PS kan dus tot in het oneindige haar ziekte verderzetten. Cd&V en VLD moeten nooit echt vernatwoording afleggen voor de keuzes die ze maken ivm regeringsvorming, want dat ligt al vast - iedereen doet mee... in Zwitserland heeft dat soort systeem wellicht zijn voordelen - die pippos zijn alles behalve dom. Maar Belgie is Zwitserland niet. En laat ons hopen dat dat zo blijft - profiteren van de dood van zes miljoen joden en nog meer anderen daar doe ik al zeker niet aan mee. En profiteren van het geld van criminelen en bloeddorstige dictators ook niet. |
Citaat:
|
Minstens even belangrijk als proportionaliteit versus "first past the post" vind ik nog enkele andere onfraaie kanten aan ons kiessysteem.
De lijststem moet gewoon voor 100% afgeschaft worden, idem ditto als het systeem van de opvolgers. Bovendien moet diegene met de meeste stemmen gewoon gaan zetelen, op meerdere lijsten tegelijk staan moet verboden zijn. Wie meest stemmen haalt moet zetelen, punt uit. Valt die ziek of overlijdt die, dan gaat de zetel naar de volgende op de lijst. Volledig afschaffen van het systeem van co-optatie. De combinatie van al deze zaken zou de kiezer veel meer macht geven. Gedaan met het op de lijsten zetten van kandidaten die veel stemmen trekken en na de verkiezingen aan de kant geschoven worden (denk bijv. Frank Vandenbroucke) ten voordele van een of andere niet-verkozen onderkruiper. |
Citaat:
Mensen die op zijn Frans/Engels/Canadees/Amerikaans etc verkozen worden obv van een kiesdistrict waar men de meeste stemmen moet halen - hoewel dat in veel van die landen 50%+1 niet de een noodzakelijke voorwarde is om verkozen te worden - maar daar pleit ge ook niet voor want als er drie kandidaten mogen meedoen aan een tweede ronde dan is het verre van zeker dat de winaar 50% plus haalt... maar dat hebt ge zelf ook wel door. De uw tweede schijf daar kan ik me ook in vinden - ik vind persoonlijk dat partijen soms te veel te zeggen hebben, maar ook soms te weinig; Amerika is een goede voorbeeld van dat laatste nu en in het verleden. Als partijen (bijna) niets te zeggen hebben lijdt het algemeen belang veel te erg aan de individuele belangen van de verkozenen. Pork is daar oa een voorbeeld van - natuurlijk zijn partijen geen steenharde garantie tegen zulke egoistische nonsens - zie VDL en zijn windmolens uit het zicht van Oostende die ons allemaal bakken geld gekost heeft. Maar in het Amerikaanse systeem is elke verkozene potentieel een VDL-type. Als partijen meer te zeggen hebben zijn ze hoe dan ook met minder. Geen perfecte oplossing, nee, maar soit, wie beweert een perfecte oplossing te hebben is zo goed als zeker fout bezig... Uw derde punt daar kan ik me echt niet in vinden - zeker wat 'partijloos' verkozen en 'benoemd maar heroepbaar' betreffen; het eerste zal gewoon niet gebeuren - pseudo-partijlozen a la de MB-onafhankelijken in Egypte is het beste dat men kan verwachten. En sorry maar knip-oogjes en liegen want het mag niet anders als een basis nemen voor verkiezingen - dat lijkt me een vergissing. En mensen zetels geven terwijl ze op elk ogenblik 'heroepbaar' zijn als ze een verkeerde poot uitsteken, dat lijkt me ook verre van ideaal - maar ik kan ongelijk hebben, maar in dit geval lijkt me dat onwaarschijnlijk. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of dat de kiezer ermee gedient is is veel twijfelachtiger. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Helaas denken de huisnegerpartijen samen met hun meesters er anders over. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Hoe lang is het geleden dat besloten werd zetels in kieskringen te verdelen. Juist, al voor dat het algemeen enkelvoudig stemrecht geldig was. Een Belgische kieskring, waarbij dat probleem niet zou bestaan, is er simpelweg nooit geweest. Bewijs jij nu eens dat de Vlamingen toen (veruit) het minst blanco, ongeldig of niet stemden. Pas dan krijgt je samenzweerderige theorie enige geloofwaardigheid en argumentatiewaarde. |
Citaat:
In Nederland bestaat dat niet, die opvolgers. Dus als er 7 zetels naar een bepaalde partij gaan, dan zijn dat de 7 met de meeste stemmen die elk een zetel krijgen. Valt nummer 3 van die lijst morgen dood, dan wordt deze met 8e in aantal stemmen de nieuwe verkozene, en niet een of andere half onbekende. Citaat:
Hoeveel kandidaten stonden op de lijst van bijv. N-VA, en hoeveel werden er uiteindelijk parlementslid ? Citaat:
En als een politicus op meerdere lijsten tegelijk opkomt, en dan op een paar van die lijsten verstek geeft, en zijn opvolger laat zetelen, hoe democratisch is dat ? Verkiezingen mogen geen tombola zijn. Citaat:
Als een partij niet in staat is om één bekwaam kandidaat per provincie voor te stellen, dan is zo'n partij niets waard. Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat ze echt hun democratische macht kunnen laten gelden. De ene stemt voor een persoon die dan na de verkiezingen genadeloos aan de kant geschoven wordt door die partij. De andere voor iemand die dan besluit naar een ander parlement te gaan, en in de plaats komt een opvolger, waar die persoon niet voor gestemd heeft. Nog een andere kiest voor een bepaalde vleugel van een partij (de Vlaamse, de belgicistische, de ACW tak bij de CD&V bijv.), om dan achteraf te zien dat een andere vleugel het overneemt. Kortom, de kiezer wordt voortdurend bedrogen. Dit bedrog zou al veel kunnen beperkt worden als een kandidaat maar mag opkomen voor één lijst tegelijk. Ik vind niet dat een politicus het recht heeft om op 3 lijsten tegelijk op te komen, en dan zelf op eigen houtje na de verkiezingen te beslissen voor welk een hij nu eigenlijk gaat. Citaat:
Opvolgers moeten ook ferm in de pas lopen bij de partij, het is vaak de manier om carrière te maken in de politiek. Zwijgen en jaknikken is het lot van de meeste opvolgers. Citaat:
Wat mij betreft, mag er geen enkele gecoöpteerde bij de ministers van een regering zitten. Als men gelooft in democratie dan moeten de beslissingen van het volk gerespecteerd worden. Wie niet de moed heeft om zich te laten verkiezen moet achteraf niet opgevist worden als wit konijn. Citaat:
Op 5 lijsten staan en dan achteraf eens op het gemak gaan beslissen welk een nu eigenlijk telt, om zich dan op 4 lijsten door onbekende opvolgers te laten verkiezen is geen democratie waardig. Voor mij zijn deze verkozenen dus absoluut niet representatief. Ik wil meer democratie, en dus minder particratie. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar eigenlijk ben ik er geen voorstander van dat zetels per partij verdeeld worden. Dat dwingt de leden tot een zekere slaafsheid aan partijstandpunten en vertraagt de ingang van nieuwe ideeën enorm. Ook is die verdeling per partij een enorm ondemocratisch obstakel. Ik krijg maar zes keuzes. (Ook door de kiesdrempel, maar daar is een andere draad over.) Met individuele kandidaten die elk hun eigen programma verdedigen kan ik genuanceerder aangeven wat ik wil. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Pfff Citaat:
Nu ofwel weet ge dat niet een zijt dus ter zake onwetend, en persoonlijk vind ik dat praten over iets waarover men niks van afweet schandalig - ofwel weet ge dat wel en zijt ge cent-pourcent)hypocriet. Welk is het? Citaat:
Citaat:
En als wet om de rauwe cijfers gaan hebben: Vlaamse lijsten; 4022,8k stemmen - voor 88 zetels - 45,7k per zetel. Franstalige lijsten; 2504,6k stemmen voor 62 zetels - ofwel een tikkeltje minder dan 40,4k per zetel. Deze cijfers zijn inclusief stemmen voor partijen die geen zetels behaalden. Blanco en ongeldig - 402k - als men ze in onredelijke proporties aan franstalige kant toeschrijft - in Brussel is dat onbegonnen werk bvb, maar er zijn in Vlaanderen en Wallonie oof mensen van de andere taalgroep - maar men moet bijna 100% van die blancos en ongeldigen toedichten aan franstaligen - hoe dan ook 100% van de Waalse en 100% van die in Wallonie plus een (groot) deel van die in Vlaanderen om tot enige pariteit te komen... Maar nogmaals, indien ge écht een democraat zijt en niet zomaar doet alsof, waarom zouden bepaalde partijen ervan mogen profiteren van het feit dat mensen die WEL de moeite doen om te komen stemmen maar het VERTIKKEN van hun stem uit te brengen voor een van die partijen, van die stem moeten of mogen profiteren? Wat een nonsensmonster dat gij zijt... pfff Citaat:
|
Als het BROV als wettig en wettelijk politiek beleidsinstrument is ingevoerd en de burger-kiezer dus op élk door hem/haar gewenst moment en betreffende élk door hem/haar gekozen onderwerp het laatste woord krijgt, dan speelt het kiessysteem voor de verschillende volksvertegenwoordigingen eigenlijk geen rol meer.
Uiteindelijk hoeft er dan zelfs geen via verkiezingen aangeduide volksvertegenwoordiging meer te zijn. Het volk kan dan net zo goed worden vertegenwoordigd door speciaal daartoe opgeleide - en via examens en andere testen geselecteerde - ambtenaren, die uiteraard wél nog steeds ten allen tijde kunnen worden ontslagen als ze hun job niet naar behoren verrichten. Hetzelfde zou trouwens kunnen gelden voor de diverse volksbestuurders. |
Citaat:
Wie mogen we nu "kiezen". Mensen zoals Freya.. Nepotisme of blatante corruptie... wat een keuze. Laat me de vraag anders stellen. Hoeveel technici/ingenieurs of zelfs maar "echte" loodgieters zitten er op een pluche zetel? |
:-D
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bourgeois wordt vaak aan een of andere schandepaal genagelt omdat hij meedeed aan verkiezingen waar hij zogezegd niet ging ztelen - nu dat is heel simplistisch - hij is nu kamerlid - hij heeft zijn zetel in dat parlement aangenomen, maar elke minister van welke parlement die dit misbaksel van een onland wordt hij verplicht om afstand te doen van die zetel. Nu ik denk ook dat dat slecht is - ministers zouden hun zetels beter behouden, of dat eventueel kunnen, maar als mens 25 ministers benoemd - zoals al vaker gebeurt is in dit onland, dan begrijp ik waarom men die regek niet wil losloaten... Citaat:
Citaat:
Dat is niet mijn punt - een goede kandidaat kan zowel gemeenteraadslid/schepen zijn als parlementarier - het omgekeerde lijkt me Robinho-achtige nonsens. Citaat:
Citaat:
[quote]De andere voor iemand die dan besluit naar een ander parlement te gaan, en in de plaats komt een opvolger, waar die persoon niet voor gestemd heeft. [/QUOTE Behalve dat daar wel iemand voor gekozen heeft - is dat de ideale systeem - ik denk het ook niet - maar leugens en halve-waarheden verkondigen zal niemand helpen, zeker niet de democratie, de echte democratie die bloeit als eerlijkheid en waarheid daglicht krijgen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar echte democratie betekent meer, heel wat meer - een rechtstaat die stevig in zijn schoenen staat om te beginnen. Maar respect voor de andere of ten minste diens recht van spreken en bestaan is een andere. Er zijn er nog andere maar ik hoop dat ge ondertussen het idee krijgt... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nu ik ben persoonlijk tegen opvolgerslijsten, maar gij verkoopt hier bullshit. En ik heb nu eenmaal moeite met bullshit te slikken. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En de N-VA bestaat 'al' geen decennia - ik nam deel aan 't oprichtingscongres - één decennium geleden, ongeveer - maar das kakmeister komt bullshit verspreiden - hoe verwonderlijk. Argumenten, principes, nee zulke dingen interesseren hem niet - als een evil baboon werpt hij zijn shit in het rond - en vooral jegens mensen die het met 'der kaksmijter' oneens zijn, dat is ongeveer het maximum van 'u' kunnen... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be