Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De nieuwe senaat; of waarom simpel als complex ook kan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=174029)

Amon_Re 25 juli 2012 11:46

De nieuwe senaat; of waarom simpel als complex ook kan?

Ben ik de enige die deze nieuwe constructie nog ondemocratischer vind dan dat het al was?

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...e-Senaat.dhtml

Citaat:

Na de samenvallende verkiezingen van 2014 daalt het aantal senatoren van 71 naar 60: 35 Nederlandstaligen, 24 Franstaligen en één Duitstalige. Een derde van de senatoren moet van het andere geslacht zijn. Ze zullen ook verschillend verloond worden.
Voor de details van wie die senatoren mogen zijn en vanwaar ze moeten komen verwijs ik U naar het artikel. Ik vind het nogal hallucinant om zo'n constructie neer te durven pennen.

peter1962 25 juli 2012 12:46

Men wou al lang af van het tweekamerstelsel. Dat zal nu een feit worden en vind ik positief. Aangezien men de inhoud en de bevoegdheid zeer grondig heeft ingeperkt kan ik er mee leven dat er geen rechtstreekse verkiezingen meer voor plaatsvinden. Men heeft lange tijd zitten spelen met het idee wel nog rechtstreeks te laten verkiezen, zelfs met nationale lijsten. Die ideetjes sneuvelden allemaal.
Als je ze niet rechtstreeks laat verkiezen kun je nauwlijks anders dan ze laten benoemen door de deelstaat parlementen. Minpunt is dat er toch nog tien loozers zullen via coöptatie een zitje krijgen, welliswaar aan een gehalveerde wedde.
Voor mij is de senaat totaal zinloos.

born2bewild 25 juli 2012 12:57

loozers zegt'm

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6240782)
Men wou al lang af van het tweekamerstelsel. Dat zal nu een feit worden en vind ik positief. Aangezien men de inhoud en de bevoegdheid zeer grondig heeft ingeperkt kan ik er mee leven dat er geen rechtstreekse verkiezingen meer voor plaatsvinden. Men heeft lange tijd zitten spelen met het idee wel nog rechtstreeks te laten verkiezen, zelfs met nationale lijsten. Die ideetjes sneuvelden allemaal.
Als je ze niet rechtstreeks laat verkiezen kun je nauwlijks anders dan ze laten benoemen door de deelstaat parlementen. Minpunt is dat er toch nog tien loozers zullen via coöptatie een zitje krijgen, welliswaar aan een gehalveerde wedde.
Voor mij is de senaat totaal zinloos.

Mailtje naar den Bruno en klaar is kees. Of, neen, wacht ff, daar kunnen ze nog enkele 'vriendjes' een plezier mee doen.

Robinus V 25 juli 2012 13:08

Compleet belachelijk dat de regering aan deze eis van de Vlaams-nationalistische partijen, om (een deel van) het federale niveau samen te stellen uit vertegenwoordigers van de deelstaatparlementen, toegegeven heeft.

Normaal gezien waren federaal en Vlaams niveau aparte niveaus en kon je twee verschillende beslissingen maken op basis van de standpunten op deze aparte niveaus.

Nu is de democratie op Vlaams niveau uitgehold, omdat je bij de keuze van Vlaamse vertegenwoordigers ook rekening moet houden met het federale niveau.

Ook op federaal niveau wordt de democratie een beetje uitgehold, omdat je nog meer blokkeringen kan krijgen van 50%+1-meerderheden onder de vertegenwoordigers van het federale niveau.

Neen, hier kan ik –als democraat– niet tevreden over zijn.

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240820)
Compleet belachelijk dat de regering aan deze eis van de Vlaams-nationalistische partijen, om (een deel van) het federale niveau samen te stellen uit vertegenwoordigers van de deelstaatparlementen, toegegeven heeft.

Normaal gezien waren federaal en Vlaams niveau aparte niveaus en kon je twee verschillende beslissingen maken op basis van de standpunten op deze aparte niveaus.

Nu is de democratie op Vlaams niveau uitgehold, omdat je bij de keuze van Vlaamse vertegenwoordigers ook rekening moet houden met het federale niveau.

Ook op federaal niveau wordt de democratie een beetje uitgehold, omdat je nog meer blokkeringen kan krijgen van 50%+1-meerderheden onder de vertegenwoordigers van het federale niveau.

Die Vlaams-nationalistische partijen wilden het hele zootje opdoeken. dat was echter voor de regimepartijtjes een brug te ver.

Robinus V 25 juli 2012 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6240824)
Die Vlaams-nationalistische partijen wilden het hele zootje opdoeken. dat was echter voor de regimepartijtjes een brug te ver.

Ik heb er vooral kritiek op dat op het federale niveau een meerderheid moet gehaald worden onder vertegenwoordigers van de deelstaten.

De N-VA wilde federale verkiezingen zelfs afschaffen en ALLES samenstellen met vertegenwoordigers van de deelstaten.

Dat is ondemocratisch. Ik wil veel inspraak voor de bevolking, dus ik wil dat op deze verschillende niveaus een andere keuze gemaakt moet kunnen worden.

born2bewild 25 juli 2012 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240837)
Ik heb er vooral kritiek op dat op het federale niveau een meerderheid moet gehaald worden onder vertegenwoordigers van de deelstaten.

De N-VA wilde federale verkiezingen zelfs afschaffen en ALLES samenstellen met vertegenwoordigers van de deelstaten.

Dat is ondemocratisch. Ik wil veel inspraak voor de bevolking, dus ik wil dat op deze verschillende niveaus een andere keuze gemaakt moet kunnen worden.

ge weet toch waar ge uw kritiek kunt steken?

Amon_Re 25 juli 2012 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240820)

Kan je überhaubt tevreden zijn met dit land als democraat? Ik dacht van niet :cry:

Amon_Re 25 juli 2012 13:19

Citaat:

Tiens, da's nieuws voor mij.

born2bewild 25 juli 2012 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6240841)

voor iedereen trouwens

Robinus V 25 juli 2012 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6240839)
Kan je überhaubt tevreden zijn met dit land als democraat? Ik dacht van niet :cry:

Relatief gezien ten opzichte van de meeste andere landen doet België het fantastisch op democratisch vlak, maar het kan en moet echt nog een pak beter.

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:21

Citaat:

Ja , zonder macht, gewoon als overlegorgaan. dat is eigenlijk nog een toegeving aan het federale niveau. Gewoon opdoeken zou nog beter zijn voor mij.
Die inspraak en dus ook meer federale macht komt nu aan de Kamer toe. Dat zal heel wat vertragingen uit de wereld helpen. Het nadeel is dat die kamer een soort controleorgaan verliest.

Amon_Re 25 juli 2012 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240847)
Relatief gezien ten opzichte van de meeste andere landen doet België het fantastisch op democratisch vlak, maar het kan en moet echt nog een pak beter.

Dit kan je echt niet menen 8O

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240847)

Dat kan enkel maa door meer autonomie voor de deelstaten.

Robinus V 25 juli 2012 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6240841)

Onderaan pagina 36 in het verkiezingsprogramma van de N-VA van 2010 kan je lezen dat de N-VA voorstander is van een 'Bondsparlement' dat uit afgevaardigden van de deelstaten bestaat, ter vervanging van de huidige Kamer en Senaat. (Of, ja, huidige is reeds verouderd.)

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240863)
Onderaan pagina 36 in het verkiezingsprogramma van de N-VA van 2010 kan je lezen dat de N-VA voorstander is van een 'Bondsparlement' dat uit afgevaardigden van de deelstaten bestaat, ter vervanging van de huidige Kamer en Senaat. (Of, ja, huidige is reeds verouderd.)

Jep de wetgevende macht bij één kamer. Toch schitterend! Zo veel besparingen. Nu is er nauwelijks bespaard.

Robinus V 25 juli 2012 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6240851)
Dat kan enkel maa door meer autonomie voor de deelstaten.

Dat heeft op zich niets met democratie te maken.

Wel wordt de toestand democratischer door een Belgische kieskring voor alle zetels (zodat je niet in de ene kieskring meer stemmen nodig hebt dan in de andere, omdat het met zo'n systeem simpelweg niet kan), ook door een tweede keuze aan te kunnen geven voor wie graag op een kleine partij wilt stemmen, maar bang is dat zijn stem helemaal verloren gaat omdat die partij misschien geen zetel haalt, ... Zo kan ik nog een tiental maatregelen opsommen, maar daar gaat deze draad eigenlijk niet over.

Robinus V 25 juli 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6240868)
Jep de wetgevende macht bij één kamer. Toch schitterend! Zo veel besparingen. Nu is er nauwelijks bespaard.

Ik wil gerust één euro per maand betalen voor democratie. Niet enkel de kostprijs is belangrijk.

Bokkenreyder 25 juli 2012 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6240869)
Dat heeft op zich niets met democratie te maken.

Wel wordt de toestand democratischer door een Belgische kieskring voor alle zetels (zodat je niet in de ene kieskring meer stemmen nodig hebt dan in de andere, omdat het met zo'n systeem simpelweg niet kan), ook door een tweede keuze aan te kunnen geven voor wie graag op een kleine partij wilt stemmen, maar bang is dat zijn stem helemaal verloren gaat omdat die partij misschien geen zetel haalt, ... Zo kan ik nog een tiental maatregelen opsommen, maar daar gaat deze draad eigenlijk niet over.

Eén Belgische kieskring -en dat is hier al duidelijk uitgelgd waarom - zal nooit meer lukken in België en dat heeft dan niets met Vlaams-nationalisten, maar alles met het opschorten van pariteiten, grendels en alarmbellen te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be