Groentje-18 |
31 juli 2012 18:56 |
Olympische spelen: één groot feest, voor heel de wereld, zonder onderscheid ... Of?
samen viert, samen zingt, samen feest, ... omdat wij allen onze beste spelers inzetten en hopen dat ze winnen.
Net als nationalistische gevoelens, lokt het volgens mij ook zeker samenhorigheid en uniformiteitsgevoelens uit. Daarin ligt voor mij, meer nog dan in het promoten van sport, het belang van iets als de Olympische spelen.
Oorlog wordt voor even vergeten, onderscheid wordt voor even vergeten, ... in de sport is iedereen gelijk en meet men zich met mekaar.
Blijkt er nu toch niet, opnieuw weer, over heel de wijde wereld, één groep te zijn die vindt dat er uitzonderingen moeten zijn. Die vindt dat zij niet mag onderhavig zijn aan de regels waar de anderen onder vallen. Die vindt dat zij dingen moet veranderen. Die wat mij betreft een precedent schept voor wat hierna kan komen.
Iedere P.R.- man en linkse heeft allicht gefacepalmd, maar bij mogelijke extreem rechts zullen de reacties heel anders zijn geweest: één bepaalde groep moest weer zonodig laten zien dat ze anders was dan de rest. Niet door het te zeggen, of gewoon hun innerlijke belevingswereld en ideeën in alle stilte, harmonie en vrede in zichzelf voluit te beleven, m�*�*r, dames en heren... wèl door zéér bewust te vr�*gen naar een onderscheid met de andere spelers dat van buitenaf objectief zichtbaar is voor iedereen. Een uiterlijk onderscheidend kenmerk, dat moet benadrukken dat zij tot een bepaalde religie horen ...
Het moet allicht niet gezegd over welke religie het gaat, die zich helaas weer op een negatieve manier moet laten uitblinken. Alsof het nog niet duidelijk genoeg was, hoeveel noten Islamieten op hun zang hadden en hoezeer zij de wereld in de tang nemen ...
Saoedische judoka mag toch deelnemen met hoofddoek:
http://www.hln.be/hln/nl/1306/Londen...oofddoek.dhtml
|