![]() |
Hoe christelijk ben je in je gedragingen?
Beste forummers,
Hoewel een heleboel atheisten, linksen en andere mensen die zichzelf een uniek sneeuwvlokje wanen het gaan ontkennen (deze mensen moeten ook niet reageren), zijn wij wel degelijk voor een groot deel een product van onze omgeving. Ons gedrag, onze cultuur, onze mimiek, ... nemen wij allemaal aan van onze omgeving. Ja, er zijn mensen die beweren dat zij helemaal kiezen voor hoe zij doen, maar dat zijn dwazen en autisten. En aangezien wij deze overnemen van onze omgeving, dus ook automatisch van onze voorouders. De processen waarmee dit kan gebeuren (goed opletten, unieke sneeuwvlokjes) kan verschillende vormen aannemen, zoals volgen, radicaal tegen ingaan, verdunnen, syntheseren. Voor onze streken is het christendom het cultureel substraat dat invloed heeft gehad. Een kleine 2000 jaar christendom is tenslotte niet niets. Het heeft weerspiegeling in alles: ons taalgebruik, onze moraliteit, onze sociale gedragingen, onze politieke structuur. Ik denk hierbij aan zaken als wetten voor openbare zedenschennis en het huwelijk als instituut, maar ook aan het vieren van kerst, taalgebruik zoals "zonde" en "godverdomme", en begraven op kerkhoven. Bij deze de vraag: Hoe christelijk ben jij in je gedragingen? En denk eraan: als je een radicale atheist bent, ben je alsnog christelijk in je gedragingen want je rebelleert tegen het christendom. Ben je een punker, rebelleer je tegen het christelijke in de burgerlijke gebruiken. Men kan dus, als men niet uit een andere cultuur komt of rijkelijk ermee in contact is geweest, niet volledig onchristelijk zijn, daar men alsnog opereert in het kader dat voortgebracht is door het christendom. |
Welke gedragingen zijn dan precies christelijk?
|
Citaat:
|
M'n denken is gebaseerd op de Westerse traditie.
Ik heb me ook altijd al een beetje aangetrokken gevoelen tot wat ik de christelijke 'sfeer' noem. Het christelijke cliché van de andere wang tonen pas ik ook veel toe. Dit zijn de enige waar ik momenteel op kom. Ik ben een agnostische atheist maar het christendom heeft wel iets. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is trouwens heel moeilijk om de impact van het Christendom op jezelf in te schatten. :?
|
Ik denk dat als ik eerlijk ben ik gewoonweg een agnostisch katholiek ben. :-D
|
Ik geloof niet in het bestaan van profeten als verkondigers van Gods woord.
De leer van Christus lijkt mij nochtans het navolgen waard. |
Ik ben een ongelovige kartuizer.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Definieer "cultuur". Ik vind geen antwoord in de enquête dat bij mij past. Ik ben niet christelijk maar leef volgens een bepaalde filosofie, niet volgens een bepaalde cultuur.
|
Citaat:
|
Zo kan je ook stellen dat iemand ook leeft volgens de Boedhistische stellingen, of zelfs Shinto.
Maar als u dan per se toch een antwoord wil. Ik leef in een schuldcultuur, waarbij iemand de gevolgen van zijn acties zelf moet dragen, en niet in een schaamtecultuur. |
Citaat:
|
![]() |
Ik probeer Heidens te leven, en vind dat het Heidendom toch behoorlijk andere waarden heeft dan het Christendom (of toch de essentie van het Christendom, in het Katholicisme zijn bijvoorbeeld behoorlijk sterke Heidense aspecten geslopen).
Dat neemt natuurlijk weg dat je decennia van Christelijke enculturatie niet zomaar uit kan vegen. |
Citaat:
Welke heidense waarden neem je over? Hoe lukt het om volgens deze te leven? Hoe voel jij je hierdoor in relatie met de rest van de samenleving? ... |
Citaat:
Medelijden vind ik daarbij een moeilijk punt. Ik vraag mij af hoe de oorspronkelijke Heiden zich daartoe verhield, ik vind het alleszins een dubbelzinnig iets. Ik heb het altijd ergens vernederend gevonden als mensen medelijden met me hadden als ik bijvoorbeeld viel, ergens wordt je zo in de positie van "zwakkere" gedrukt, zoals bij het krijgen van een aalmoes. Ik heb zelf natuurlijk ook medelijden, maar ik weet niet goed of dit nu een restant van de Christelijke obsessie met de loser is, waarschijnlijk is er binnen een Heidense moraal ook wel ruimte voor een respectvolle vorm van medelijden. (Eerder de uitgestoken hand naar de gevallene dan het beginnen van "Ooooh, gaat het??", eerder de anonieme hulp dan het in de kijker moeten lopen door een aalmoes te geven, denk ik dan.) Naast de focus op het sterke en het gezonde is het ook de liefde voor het leven die het Heidendom zo aantrekkelijk maakt vind ik. Waar het Christendom een strikt dualisme tussen het Goddelijke en het Aardse maakt, waarbij ons Aardse leven uiteindelijk een straf is voor de erfzonde, waarbij het lichaam de kerker van de ziel is, waarbij afzien de manier voor verlossing is, is het Heilige voor het Heidendom net in de natuur aanwezig. In de meren, de eiken, de wouden, woont het Heilige. Het Heidendom richt zich op dit bestaan in plaats van op een achterwereld. Er zijn natuurlijk nog verschillende aspecten, zoals bijvoorbeeld het cyclische wereldbeeld, maar de bovenstaande zijn voor mij de meest belangrijke. Heel interessant hier rond is trouwens "Heiden zijn vandaag de dag" (ik weet dat je niet zo'n de Benoist-fan was, maar ik vond hem toch sterk). Guillaume Faye had trouwens ook nog een mooie beknopte samenvatting van wat het Heidendom volgens hem net inhield, maar die ligt op kot vrees ik... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be