Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De Vlaams-nationalisten willen niet alleen België vernietigen, maar ook de identiteit van Antwerpenaren, Brabanders en Limburgers ! Het voorstel tot afschaffing van de provincies van de NVA bewijst dat eens te meer.
|
1. Het is volslagen belachelijk om te veronderstellen dat de 'Vlaamse beweging' enkel een zaak zou zijn van 'de beide Vlaanders', en nog belachelijker om aan te nemen dat deze 'Vlaams-nationalisten' uit zouden zijn op de 'vernietiging van de identiteit van Antwerpen' etc. De term 'Vlaanderen' dekt vandaag een lading die meer is dan enkel het vroegere graafschap, en dat weet u net zo goed als ik. 'Vlaanderen' is doorheen de jaren in de Belgische context gegroeid als een collectieve identiteit voor alle Nederlandstaligen, lang niet meer enkel voor het westen des lands.
2. Als u nu wil stellen dat 'Vlaanderen' een geconstrueerde, opgelegde identiteit is, vergeet dan niet dat dat evenzeer waar is voor elke identiteit, ook (en zeker) voor de door u geroemde Belgische.
3. U bent wel bijzonder selectief, niet: er bestaat een Belgische identiteit, en een Brabantse, Antwerpse (is dat dan ook geen Brabantse, om in uw logica te blijven?), Limburgse, en dus ook een 'Klein'-Vlaamse (waarom geen Mechelse?), maar dus duidelijk geen 'Groot'-Vlaamse? De 'Belgische' identiteit is dus een amalgaam van verschillende provinciale identiteitjes (ook 'Waalse'), maar de 'Vlaamse' kan dat onmogelijk zijn, sterker nog, deze wil die kleine identiteitjes vernietigen? Wil u me dat even verklaren?
4. Stel (nogmaals: stel) dat u gelijk hebt, dan wil ik bij deze met klem protesteren tegen het fascistische Brabantse cultuurimperialisme. Als Vlaming voel ik mij in mijn rechten aangetast in het feit dat mijn Belgische vaderland de Brabantse leeuw, de Brabantse vlag en het Brabantse volkslied ('la brabançonne') aanhoudt. Vlamingen, verdedig u tegen deze schanddaad!
5. Neem nu eindelijk eens de moeite om op kritiek te antwoorden, gestructureerd en zonder slogans, of beter: zonder te schuimbekken... Of nee, probeer gewoon te antwoorden, zonder meer.