Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wat met Brussel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=174942)

Fishy 9 augustus 2012 00:54

Wat met Brussel?

We zijn ergens in de toekomst, en de Vlaamse beweging is erin geslaagd een onafhankelijke Vlaamse staat te creëren. Maar wat gebeurt er met Brussel? Enkele oplossingen:

- Brussel wordt deel van Vlaanderen. Ik hoor de non nu al komen.

- Brussel wordt een deel van Wallonië, al dan niet door enkele Vlaamse randgemeenten officieel een deel van Wallonië te maken. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar voor ons, Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen.

- Europa koopt de stad op (al dan niet voor de prijs van de federale staatsschuld). Maar koopt Europa het hele gewest of alleen de stad Brussel?
Wat met alle Vlamingen en Walen die in Brussel werken? Wat met de Brusselaar? Wordt hij nu opeens 'Europees', en niet langer Belg?

- Een referendum: laat de Brusselelaars democratisch kiezen bij welke staat ze willen horen.

- Andere?

Kan Vlaanderen het permitteren om Brussel los te laten? Al de internationale instellingen zijn (in)direct goed voor enkele miljarden. De economische schade kan groot zijn, maar sowieso zouden we profiteren door dicht bij Brussel te liggen. Wat denkt u?

Salvadorii 9 augustus 2012 02:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fishy (Bericht 6269799)
We zijn ergens in de toekomst, en de Vlaamse beweging is erin geslaagd een onafhankelijke Vlaamse staat te creëren. Maar wat gebeurt er met Brussel? Enkele oplossingen:

- Brussel wordt een deel van Wallonië, al dan niet door enkele Vlaamse randgemeenten officieel een deel van Wallonië te maken. Dit is natuurlijk onaanvaardbaar voor ons, Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen.

- Europa koopt de stad op (al dan niet voor de prijs van de federale staatsschuld). Maar koopt Europa het hele gewest of alleen de stad Brussel?
Wat met alle Vlamingen en Walen die in Brussel werken? Wat met de Brusselaar? Wordt hij nu opeens 'Europees', en niet langer Belg?

- Een referendum: laat de Brusselelaars democratisch kiezen bij welke staat ze willen horen.

- Andere?

Kan Vlaanderen het permitteren om Brussel los te laten? Al de internationale instellingen zijn (in)direct goed voor enkele miljarden. De economische schade kan groot zijn, maar sowieso zouden we profiteren door dicht bij Brussel te liggen. Wat denkt u?

Brussel is altijd welkom om zijn toekomst veilig te stellen door deel van een onafhankelijk Vlaanderen te worden - met taalrechten die WEL gerespecteerd worden.

En natuurlijk zal er een referendum moeten zijn in BRU - wij Vlamingen zijn geen neo-imperialistische anschlussers zoals de franstalige partijen.

Laat ze kiezen. Wallonie zal nooit of nooit onafhankelijk blijven - die worden een stukje Frankrijk. En no way dat Brussel de zoveelste provinciestad van la belle France wilt worden. Een stad-staat kunnen ze ook niet worden - ze hebben gewoon te veel problemen en armoede. Dus ze zullen mogen kiezen tussen de fameuze EU-district te worden (eventueel - als de EU landen het goed vinden, wat verre van zeker is, maar dat de EU in ruil iets boven een beetje geld in BRU pompen is gewoon te belachelijk voor woorden - onze staatschuld nemen ze niet over hoor dream on), om een stukje Vlaanderen te worden, of en confederatie aangaan met Vlaanderen waar Vlaams geld geruild wordt tegen inspraak in BRU. Alledrie zijn aanvaardbare scenarios voor Vlaanderen.

En de grenzen van BRU zullen blijven wat ze zijn, hoor. In de drie haalbare scenarios zal noch de EU, noch Vlaanderen ermee instemmen om te sleutelen aan de grenzen. Want de EU weet goed genoeg dat zoiets een doos van Pandora is. Eens men daarmee begint, stopt het nooit...

Bovendien zijn de economische voordelen van de EU-intstellingen marginaal of zelf onbestaand. Die mensen betalen geen belastingen hier, en de hele Europese buurt (en soms andere buurten) worden regelmatig lamgelegd door EU-toppen en anti-EU betogingen. Trouwens die instellingen gaan niet vertrekken hoor - good luck met een consensus vinden naar waar ze zouden moeten gaan. DE, FR, IT, UK, SP, POL zijn te groot. De Baltische staten, Finland, Zweden, Ierland, Malta, Slovenie, Cyprus, Portugal en Griekenland zijn te 'periferistisch'. De PIIGS komen sowieso niet in aanmerking trouwens.

Denemarken is te Eurosceptisch, Roemenie en Bulgarije te corrupt en onstabiel, Oostenrijk te 'duits' - zeker voor Frankrijk. En landen als Hongarije en Slovakije hebben bewezen dat ex-Communistische landen te wispelturig zijn. Tjechie valt dus ook uit de boot.

Er blijft dan op 't eerste zicht nog twee landen over - Nederland en Luxemburg.

Nederland heeft twee problemen - het is tegenwoordig ook te anti-EU en ze spreken daar weinig tot geen Frans.

Luxemburg lijkt perfect, ze spreken er Duits en Frans, en Engels kennen ze ook, zeker de elites - tot men even nadenkt. Een land met 500k inwoners zou grote problemen hebben met constant EU-toppen en EU-betogingen te beveiligen. Het tweede probleem is dat de Eurocraten BRU al te saai en te provinciaal vinden; geen kans in de hemel dat ze zin hebben om in een stad een kwart zo groot willen vertoeven. Dat is misschien een slecht reden, maar het zal meewegen hoor.

Fishy 9 augustus 2012 02:33

'k moet zeggen dat ik wel met je akkord ga, Salvadorii.

Even over het referendum. Denk je niet dat de meerderheid voor het Franstalige zuiden zal kiezen? Er bestaat immers al een 'Waals-Brusselse unie', makkelijk als men allemaal Frans spreekt.

Zal de sterkere Vlaamse economie wel belangrijk genoeg zijn voor de Brusselaar?

Oh, en nog iets over de Europese instellingen in Brussel (van Wikipedia):

Citaat:

Ongeveer een derde van de Brusselse bevolking werd buiten België geboren, waarvan 30 procent uit andere lidstaten van de Europese Unie afkomstig is. Zo'n 3 op 5 eurocraten woont in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waarvan 63 procent in de gemeenten rond de Leopoldswijk. De instellingen zelf stellen rechtstreeks 50.000 mensen te werk. Onrechtstreeks creëerde de internationale aanwezigheid 20.000 arbeidsplaatsen, wat een economische impuls van €2 miljard betekent. Nog eens 80.000 meertalige Belgen worden tewerkgesteld door 2000 bedrijven.[28]

Van de 3,5 miljoen m2 gebruikte kantoorruimte in Brussel, wordt de helft door de Europese instellingen ingenomen, wat een vierde is van alle beschikbare kantooroppervlakte in de stad. Het leeuwendeel van de Europese gebouwen ligt in de Leopoldswijk. De operationele kosten van de EU lopen op tot twee miljard euro per jaar, waarvan de helft rechtstreeks ten goede komt van de lokale economie. Daarnaast vloeit nog eens €0,8 miljard voort uit de aanwezigheid van duizenden diplomaten, journalisten enzovoort. Zakentoerisme levert jaarlijks 2,2 miljoen aan hotelovernachtingen op. Er zijn dertig internationale scholen, die €99 miljoen per jaar kosten, met 15.000 leerlingen en 2000 personeelsleden.[2

Kallikles 9 augustus 2012 02:33

Je bent een echte Belg, Salvadorii. 0% ambitie en 100% zelfgenoegzaamheid.

Salvadorii 9 augustus 2012 03:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6269841)
Je bent een echte Belg, Salvadorii. 0% ambitie en 100% zelfgenoegzaamheid.

0% ambitie? loooooooooooool.

Ik zal een, kleine dat is waar, bijdrage leveren aan het onstaan van een nieuwe staat. Enkel een Belgicist is in staat om zoiets als een gebrek aan ambitie te bestempelen... triestig hoor.

Wat zelfgenoegzaamheid betreft - ik probeer elke dag mijn meningen aan een Darwiniaanse strijd bloot te stellen. Ik wil het weten als ik ongelijk heb. Daarom dat ik ook hier op mijn extremististische verschijn. En toch - niks; ja veel blah blah - net zoals uw post, die 0% inhoud bevat - geen argumenten of zelfs beweringen, gewoon een waardeloze assertie van uw vooroordelen.

Misschien kunt ge beter - niet iedereen is een Rikert hé, maar doe het dan he pippo...

Salvadorii 9 augustus 2012 03:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fishy (Bericht 6269840)
Even over het referendum. Denk je niet dat de meerderheid voor het Franstalige zuiden zal kiezen? Er bestaat immers al een 'Waals-Brusselse unie', makkelijk als men allemaal Frans spreekt.

Ten eerste was dat een niks-betkende symbool-gedoe die geen enkel concrete gevolg had. Zouden de (FR) Brusselaars liever in Wallobrux leven dan de andere scenarios - ik denk van wel. Maar De nefaste 'bijwerkingen' bvb Franse provinciestad (zonder EU instellingen nb) worden, of zelfs de betaalheer van Wallobrux zijn - terwijl ze zelf geld nodig hebben; tja ik denk niet dat dat in BRU zal pakken. Ze voelen zich daar ook superieur aan de Walen hé, dat mag men niet uit het oog verliezen. En hoewel het FDF nooit voor VL zal kiezen, ze zullen ook nooit kiezen het VB van WB te worden hé.

Ten tweede ik denk echt dat de Bruselaar ook naar zijn portefeuille zal kijken. En een EU of VL verhaal - of VL-BRU confederatie (in stricte zin hé, niet in CDnochV prietpraat) - zal hen meer opleveren dan een WB verhaal.

En zoals ik al zei zal een WB verhaal BXL reduceren tot de zoveelste provincie stad van Frankrijk; welke Bruselaar zal kiezen om Lille te worden???

Ten derde mag men niet vergeten dat WB een politieke zet was van politieke elites - van zodra het niet langer een theoretische oefening wordt, dat er echte gevolgen aan gebonden worden zal de gewone Bruxellois er veel meer aandacht aan hechten. En de politici zullen dan de mening van de kiezer volgen. Ja het is zo dat FR partijen zowel in BRU als WAL actief zijn en dat ze dus een soort WB-front vormen (behalve het FDF, ten minste tot nu toe - ze proberen in WAL ook door te breken). Maar als BXL politici tussen hun toekomst en de partij moeten kiezen, zullen ze niet lang moeten nadenken hoor.

Citaat:

Ik denk van niet - Brussel als deel van Vlaanderen acht ik zeer onwaarschijnlijk. Een EU-district en vooral een VL-
BRU confederatie (hoewel ik moet zeggen dat het nooit die naam zal dragen, het zou wel de praktijk worden een 'onafhankelijke' stadstaat die een heleboel deals maakt met VL, maar ook deals met WAL) lijkt me veel waarschijnlijker. Ze zullen eerder voor de EU optie kiezen, maar het is ontzettend moeilijk om in te schatten wat de EU zal doen op dat ogenblik; wie beweert te weten welke constellatie van EU leiders op dat ogenblik aan de macht zal zijn praat uit zijn anus.

Citaat:

Ja dat is (ongeveer) waar, maar politie-kosten, extra belasten van wegen, het sluiten van ganse wijken omwille van EU-toppen of EU-gerelateerde betogingen , daarmee houdt men geen rekening. Nu ik GELOOF dat het een goede zaak is dat die instellingen hier zijn en niet elders, maar daar is echt geen bewijs voor hoor. Hoe dan ook zal het in 't slechtse geval een verdraagbare last zijn, in 't beste geval een kleine bonus. Het is hoe dan ook geen kwestie van leven of dood, zeker niet wat economische gevolgen betreft.

Bon, het lijkt me een no-brainer om te zeggen dat het ons 'intangible' voordelen oplevert; ik heb bvb al meermaals meegemaakt dat mens dachten dat Belgie de hoofdstad van Belgie was - net omdat wat 'Brussel' zegt zo belangrijk is. Maar ons laten gijzelen door les Bruxellois blijft gewoon enkele bruggen te ver.

pixelpower 9 augustus 2012 08:14

Ik kan me vinden in wat je schrijft, Salvadorii.

Maar wat ik denk (en vrees) is dat niet de Brusselse bewoners gaan mogen kiezen, maar die 19 baronnen.

En die hebben goeie banden met de Waalse politici. Ik zie die hun grondgebied wel "verkopen" aan de walen, in ruil voor een pak kluiten, of voor een zitje in de Waalse regering, of voor een zitje in een board of directors van een parastatale, of combo van voorgaande.

En het enige wat je dan nog kan zeggen tegen de Brusselse bewoners is "jullie hebben jullie leiders zélf gekozen, en dit zijn de gevolgen". En de Brusselse bevolking zal idem reageren als de doorsnee Vlaming: hij zal zijn schouders ophalen, en verder doen zoals hij bezig was. En de gevolgen zal hij later krijgen.

Tafelpoot 9 augustus 2012 08:18

Brussel wordt als primair grondgebied aan de Europese Unie gegeven :)

Ik denk alleen niet dat de EU dat zal aanvaarden

Fieseler 9 augustus 2012 08:27

Mocht ik Vlaanderen vertegenwoordigen (quod non) zou ik de onafhankelijkheid uitroepen én uit de Euro stappen.
Na een paar jaren zou Brussel komen smeken om bij Vlaanderen te komen wegens economische redenen.
Er is echter één groot probleem: ik vertegenwoordig Vlaanderen niet .

Bijgevolg kan ik enkel een gissing maken van hetgeen er zal gebeuren.
Uw toekomstperspectief van een onafhankelijk Vlaanderen is totaal van de pot gerukt. Waarom? Omdat dit volk een volk is van zelfgenoegzame lafaards.
Het is een spijtige realiteit maar een realiteit desalnietemin.

De meest revolutionaire reactie waartoe dit volk in staat is is het scanderen van slogans zoals "volgende keer als we democratisch, fiscaal, kultureel en socio-economisch naar de slachtbank worden geleid zullen wij het niet nalaten hard te roepen (in onze eigen achterkamertjes)..."
Waarop de Vlaming dan massaal stemt op een partij die weliswaar in de statuten heeft staan dat ze onafhankelijkheid wil maar openlijk verkondigt voor een sterkere Belgische constructie te zijn...voor een partij waar kopmannen zonder schroom kunnen komen vertellen dat ze Vlaams Nationalist zijn maar tegen nationalisme...enz...
Belacheljk gewoon...

demonen 9 augustus 2012 08:40

Enkele maanden geleden was er op mis-au-point een econoom die gevraagd werd waar Wallonië zich economisch bevond.
Zijn antwoord : "Voor Griekenland en achter Portugal".
Wallonië wordt volledig gedragen door Vlaams en Europees geld.
Indien Vlaanderen op een dag beslist om zich uit België terug te trekken dan zal het duitstalig gebied zich binnen de 3 maanden bij Duitsland aansluiten.
De provincie Luxemburg zal zich aanhechten bij het Groot-Hertogdom.
Brussel zal via referendum kiezen voor Vlaanderen net als de faciliteiten-gemeenten.
De as Luik-Charleroi zal afrekenen met zijn politici (daar gaan doden vallen) en uiteindelijk onder toezicht komen van Europese troepen om de rust te bewaren. Daarna zal het opgenomen worden bij Frankrijk met Europese steun.

Kallikles 9 augustus 2012 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6269858)
0% ambitie? loooooooooooool.

Ik zal een, kleine dat is waar, bijdrage leveren aan het onstaan van een nieuwe staat. Enkel een Belgicist is in staat om zoiets als een gebrek aan ambitie te bestempelen... triestig hoor.

Jij bent hier de Belgicist. Jouw "analyse" is niets meer dan wishful thinking van iemand die zich nooit heeft geëmancipeerd van "la Belgique �* papa" en er als een rebels puber keet wil blijven tegen schoppen. Jouw papa België is dood, Salvadorii. Je staat er zelf voor. En dus zul je toch wat meer creativiteit aan de dag moeten leggen.

Citaat:

Wat zelfgenoegzaamheid betreft - ik probeer elke dag mijn meningen aan een Darwiniaanse strijd bloot te stellen. Ik wil het weten als ik ongelijk heb. Daarom dat ik ook hier op mijn extremististische verschijn. En toch - niks; ja veel blah blah - net zoals uw post, die 0% inhoud bevat - geen argumenten of zelfs beweringen, gewoon een waardeloze assertie van uw vooroordelen.
Welke argumenten heb je nodig om jouw wishful thinking te weerleggen? Denk je echt dat heel Europa onze contreien nodig heeft en dat we geen enkele moeite moeten doen om Brussel terug op de kaart te zetten? Weet je wat? Je verdient het niet om de internationale beslissingscentra (grote bedrijven, NAVO, EU, ...) hier te houden.

Brussel is een ongelofelijke troef, en de Belgen doen helemaal niets om die troef te verzilveren. Het enige wat ze �* la limite nog doen is wat proberen profiteren van de immobiliënmarkt door kamers aan EU-stagiairs te verhuren. En ook die markt is grotendeels in handen van de Eurocraten zelf, niet van de Belgen.

Het zwaartepunt in Europa verschuift naar het Oosten, richting Centraal-Europa. West-Europa stagneert, Polen blijft groeien. En met zo'n zelfgenoegzame mentaliteit als je hier ten toon spreidt, verdienen we echt niet beter.

Citaat:

Misschien kunt ge beter - niet iedereen is een Rikert hé, maar doe het dan he pippo...
Jouw fantasie dat bij een boedelscheiding Brussel zou komen smeken bij Vlaanderen is gewoon suïcidale zelfverblinding. Eens Brussel zijn eigen boontjes mag doppen, kan niets het nog tegenhouden om de belastingen te heffen op de arbeidsplaats zelf (waardoor Vlaanderen deficitair wordt en Brussel een groot surplus zal hebben) en om de fiscale concurrentie aan te gaan en de rol van Brussel als belastingparadijs voor rijke Fransen (die het vandaag reeds vervult - je weet niet hoeveel Fransen er hier massaal immobiliën opkopen) verder uit te werken.

Brussel wordt dan het nieuwe Monaco, veel dichter bij Parijs en dus superpraktisch voor de Franse elite. De nieuwe taksen van François Hollande zullen hier nog meer impulsen aan geven. De Fransen zullen dan ook snel lobbyen om de status van het Nederlands serieus neerwaarts te schroeven, of zelfs af te schaffen. En de armoede? Die wordt vanzelf uit de stad gejaagd door stijgende huur- een aankoopprijzen voor immobiliën. Sowieso gaan die prijzen de hoogte ingaan omdat o.w.v. stijgende energieprijzen, geconcentreerd wonen in de stad aantrekkelijker wordt en pendelen steeds duurder.

Ergo: de pseudo-Vlaams-nationalisten werken eigenlijk voor Olivier Maingain, die zijn natte droom van een Brussel zonder Vlamingen en zonder volkswijken dan kan waarmaken.

mvd 9 augustus 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6269957)
Brussel zal via referendum kiezen voor Vlaanderen net als de faciliteiten-gemeenten.

Op basis waarvan zouden de faciliteitengemeente het recht krijgen op een referendum? Die gemeenten horen bij het Vlaams gewest, de officiële taal in die gemeenten is Nederlands, niet Frans. Faciliteiten betekent net dat: er zijn faciliteiten voor Franstaligen waar ze gebruik van kunnen maken sinds de jaren 60'.

Everytime 9 augustus 2012 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fishy (Bericht 6269799)

- Andere?

Als we echt naar de splitsing van het land zouden gaan, zou ik voor de referendum kiezen. Maar ik geloof helemaal niet in de splitsing van het land die volgens mij een totale utopie is.

Everytime 9 augustus 2012 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fishy (Bericht 6269840)
'k moet zeggen dat ik wel met je akkord ga, Salvadorii.

Natuurlijk dat het zo zou zijn. Maar nog een keer, geloof ik helemaal niet in de splitsing van het land.

BonBon 9 augustus 2012 10:05

Ik denk ook dat Brussel zal kiezen voor Vlaanderen, dat zal het grootste probleem niet zijn. Hoe verdeel je daarentegen de schulden, op basis van bevolking, grondgebied of staatsbezittingen?

vlijmscherp 9 augustus 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6270013)
Natuurlijk dat het zo zou zijn. Maar nog een keer, geloof ik helemaal niet in de splitsing van het land.

er bestaat nochtans al een plan B hoor.

Everytime 9 augustus 2012 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6269940)
Mocht ik Vlaanderen vertegenwoordigen (quod non) zou ik de onafhankelijkheid uitroepen én uit de Euro stappen.
Na een paar jaren zou Brussel komen smeken om bij Vlaanderen te komen wegens economische redenen.
Er is echter één groot probleem: ik vertegenwoordig Vlaanderen niet .

Bijgevolg kan ik enkel een gissing maken van hetgeen er zal gebeuren.
Uw toekomstperspectief van een onafhankelijk Vlaanderen is totaal van de pot gerukt. Waarom? Omdat dit volk een volk is van zelfgenoegzame lafaards.
Het is een spijtige realiteit maar een realiteit desalnietemin.

De meest revolutionaire reactie waartoe dit volk in staat is is het scanderen van slogans zoals "volgende keer als we democratisch, fiscaal, kultureel en socio-economisch naar de slachtbank worden geleid zullen wij het niet nalaten hard te roepen (in onze eigen achterkamertjes)..."
Waarop de Vlaming dan massaal stemt op een partij die weliswaar in de statuten heeft staan dat ze onafhankelijkheid wil maar openlijk verkondigt voor een sterkere Belgische constructie te zijn...voor een partij waar kopmannen zonder schroom kunnen komen vertellen dat ze Vlaams Nationalist zijn maar tegen nationalisme...enz...
Belacheljk gewoon...

De meeste Vlamingen zijn helemaal geen "lafaards" zoals u zegt, ze hebben gewoon helemaal geen interesse in uw brol genoemd Vlaams-Nationalisme.

vlijmscherp 9 augustus 2012 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6270018)
De meeste Vlamingen zijn helemaal geen "lafaards" zoals u zegt, ze hebben gewoon helemaal geen interesse in uw brol genoemd Vlaams-Nationalisme.

dat hoeft ook niet echt, maar iets meer zelfzekerheid zou toch mooi zijn.

Everytime 9 augustus 2012 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6270016)
er bestaat nochtans al een plan B hoor.

Foutaise, die plan B. De enigen die voor de splitsing van het land in Franstalig België zijn, zijn de onnozelaars van de RWF die helemaal niets betekenen.

fonne 9 augustus 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6270014)
Ik denk ook dat Brussel zal kiezen voor Vlaanderen, dat zal het grootste probleem niet zijn. Hoe verdeel je daarentegen de schulden, op basis van bevolking, grondgebied of staatsbezittingen?

Er zijn studies over de toewijsbaarheid van de schulden aan elk van de gewesten. Dat kan een goede basis zijn. Al zou Wallonië dan wel in een situatie terechtkomen die meer op Ethiopië lijkt dan op Griekenland.

Alternatief is het BNP van elk gewest. Daar pochen de Brukselwa zo graag mee.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be