Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Films die je denken hebben veranderd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=174988)

Den Duisteren Duikboot 10 augustus 2012 10:42

Films die je denken hebben veranderd

We kunnen hier wel discussiëren tot we samen een ons wegen, maar er zijn ook origineler manieren om iemand op andere gedachten te brengen. Een film zegt soms meer dan duizend woorden, dus:

Welke film heeft je op andere gedachten gebracht? En welke films zouden je politieke tegenstanders op andere gedachten kunnen brengen?

Aansluitend daarbij: Kan een film überhaupt zo'n impact hebben? Hebben Dead Man Walking en The Green Mile je mening over de doodstraf bijgesteld? Had 12 Angry Men een impact op je visie op de rechtspraak? Ben je in buitenaards leven gaan geloven na het zien van E.T.? Heeft Titanic je doen nadenken over de hoogmoed van de mens? Is American History X een eye-opener of een tenenkrullend moralistisch onding dat alleen voor eigen kerk preekt? Hebben Amerikaanse Koude Oorlog-films je een verwrongen beeld van de werkelijkheid gegeven?

Shoot.

Восход-1 10 augustus 2012 10:54

Citaat:

Heeft Titanic je doen nadenken over de hoogmoed van de mens?
:lol:

Libro 10 augustus 2012 11:35

The Ninth Gate heeft een onrechtstreekse invloed gehad op mijn denken. Dankzij deze film ben ik één en ander over satanisme gaan opzoeken en daardoor zijn mijn ogen open gegaan. Ik beschouwde mezelf als liberaal maar eigenlijk vind ik in het moderne satanisme meer mijn ding (los van alle hocuspocus errond). Dankzij sommige discussies hier ben ik mij, in het verlengde van het moderne satanisme, ook beginnen interesseren in Nietzsche.
'Titanic' heeft mij vooral verveeld. Wat mijn beeld over die scheepsramp vooral beïnvloedt is de documentaire op National Geographic n.a.v. de 100e verjaardag van de ramp (de titel ontsnapt mij even). Daaruit blijkt dat menselijke hoogmoed uiteindelijk niet zoveel met de ramp te maken heeft gehad maar wel een hele hoop brute pech en een beslissing die achteraf de verkeerde bleek.
Voor een beter beeld van de (Amerikaanse) rechtspraak zijn de docu's van Paula Zahn en Aphrodite Jones aan te raden.

pixelpower 10 augustus 2012 11:56

Mjaaa ik heb toch ook zo'n filmpje.

Koyaanisqatsi

http://www.imdb.com/title/tt0085809/

Ik kwam voor de muziek van Philip Glass. Maar ik ben buitengegaan met een gewijzigd wereldbeeld. In feite was die film zéér profetisch; de mens als kanker van de planeet. Die beelden van worsjes die uit een machine komen, gevolgd door een roltrap die mensen uitspuwt...

Koenraad Noël 10 augustus 2012 12:01

Food Inc.

Восход-1 10 augustus 2012 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6272122)
Food Inc.

O?

Txiki 10 augustus 2012 12:10

Nee. Er zijn wel films die mijn denken verscherpt en versterkt hebben. Dat is ook een vorm van verandering, natuurlijk. Maar een ommezwaai? Nee.

Another Jack 10 augustus 2012 12:13

The wrestler, een man wordt geconfronteerd met lichameliijkheid in al zijn aspecten...

perzie 10 augustus 2012 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 6271983)
...
Shoot.

:2gunfire:

Yes, eindelijk! :-D

Films zijn louter entertainment met soms herkenbare situaties en emoties, waarmee men zichzelf kan identificeren. Ik bedoel, Batman the dark knight, gaat m'n denken nu niet echt beïnvloeden. Om dat te bereiken moeten het al films zijn die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten of de geschiedenis, zoals bv. Titanic. Toen heb ik inderdaad wel aan hoogmoed/arrogantie gedacht en eerder dat "the unsinkable ship" wel een heel voorbarige uitspraak is.

The Message (1977) over het onstaan van de islam, heeft ook wel een impressie op me achtergelaten.

Het blijven natuurlijk films, dus ze gaan niet heel erg m'n denken beïnvloeden. Visies op ethische kwesties (doodstraf, abortus, religie,..) gaan zij dus niet kunnen veranderen.

Over het algemeen helaas nog niet zoveel "memorabele" films bekeken - of is het zo lang geleden dat ik me ze niet meer herinner. Maar dat hoop ik nu tijdens m'n verlof in de 1ste week opnieuw goed te maken.

Txiki 10 augustus 2012 12:17

Ge gaat met dit weer toch geen week voor de TV hangen? 8O

man man, toen ik 21 was trok ik met de rugzak rond in de bergen in Zwitserland, Oostenrijk, Baskenland...

quercus 10 augustus 2012 12:20

Een stokoude Franse film: La Grande Illusion (1937) van Jean Renoir. Met Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim.
Een ontroerend verhaal over de relatie tussen individuën (uit de twee strijdende kampen) in de eerste Wereldoorlog.

Een film die het thema van de vorige raakt, maar dan in WO2, is de verfilming van de roman van Vercors: Le Silence de la Mer (1949) door Jean-Pierre Melville.

perzie 10 augustus 2012 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6272135)

man man, toen ik 21 was trok ik met de rugzak rond in de bergen in Zwitserland, Oostenrijk, Baskenland...

Volgende week is 't nog ramadan. IK ga gene berg beklimmen, terwijl ik niets mag eten en drinken hé jong.

Voor de week erop zijn er wel wat uitstapjes gepland... maar ze zullen grafisch rond Belgie/Holland/Frankrijk liggen.

Txiki 10 augustus 2012 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door perzie (Bericht 6272140)
Volgende week is 't nog ramadan. IK ga gene berg beklimmen, terwijl ik niets mag eten en drinken hé jong.

Voor de week erop zijn er wel wat uitstapjes gepland... maar ze zullen grafisch rond Belgie/Holland/Frankrijk liggen.

Ik kan niet weten dat gij aan het ramadannen bent, he.

DeProf_eet 10 augustus 2012 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door perzie (Bericht 6272130)
The Message (1977) over het onstaan van de islam, heeft ook wel een impressie op me achtergelaten.
Het blijven natuurlijk films, dus ze gaan niet heel erg m'n denken beïnvloeden. Visies op ethische kwesties (doodstraf, abortus, religie,..) gaan zij dus niet kunnen veranderen.

Ofwel waart ge voor die film al ne fanatieke mohammedaan ofwel erna of zijt ge het nog erger geworden. En zever nu a.u.b. niet dat ik het weer over religies heb of off-topic begin, want ge zijt er zelf mee begonnen door te vermelden dat ge aan het ramadammen zijt. Jullie kunnen het toch echt niet laten om overal en altijd uw achterlijke godsdienstgewoontes in elk onderwerp te vermengen of in te brengen of te vermelden....

mkb 10 augustus 2012 12:43

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6272135)

Munglik 10 augustus 2012 12:44

Ik ken niet echt een film die mijn 'denken' veranderd heeft.

Libro 10 augustus 2012 12:47

:-D (geen plagiaat, ik probeerde hier MKB te quoten maar dat lukte niet echt)

Koenraad Noël 10 augustus 2012 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6272125)
O?

Ik was voorheen niet echt bezig met die onderwerpen.

Munglik 10 augustus 2012 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6272171)
Ik was voorheen niet echt bezig met die onderwerpen.

Kan je eens een korte samenvatting geven van Food Inc.?
Ik heb het al vaak zien opduiken maar nog nooit bekeken.

Libro 10 augustus 2012 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6272125)
O?

Histoire d'O?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be