Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wie is hier onderdaan en wie acht zich burger? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175009)

Salvadorii 11 augustus 2012 06:06

Wie is hier onderdaan en wie acht zich burger?

Ik geloof niet in in internet peilingen...

Maar ik durf wel vragen stellen;

Wie acht zich onderdaan en wie acht zich burger?

De schoofzak 11 augustus 2012 12:14

Beide woorden zijn of klinken nogal ouderwets; maar zijn in wezen niet zo tegenstrijdig in mijn gevoelens.
Ik ben een onderdaan van de Vlaamse Gemeenschap en van het Vlaamse Gewest, in mijn hoedanigheid als burger in Vlaanderen.
Als een ambtelijke brief mij als 'onderdaan' bestempelt, dan word ik daar niet depressief van. En evenmin als die brief mij benoemt tot 'burger, dan word ik daar niet euforisch van.
Misschien is het zelfs beter een van die twee termen te gebruiken, dan het droog-technische 'belastingsplichtige'.

Maar ja, misschien speelt dat voor sommige mensen toch meer op de psychologie dan bij anderen.

.

graaf de bethune 11 augustus 2012 12:40

Ik acht mijzelf een gedupeerde van de Belgische politieke kaste die sinds jaar en dag aan de macht is en waar ik mij minder en minder kan in vinden en waardoor ik meer en meer uitgemolken wordt om hun geldverspillende ideetjes te sponsoren.

Henri1 11 augustus 2012 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6273990)
Beide woorden zijn of klinken nogal ouderwets; maar zijn in wezen niet zo tegenstrijdig in mijn gevoelens.
Ik ben een onderdaan van de Vlaamse Gemeenschap en van het Vlaamse Gewest, in mijn hoedanigheid als burger in Vlaanderen.
Als een ambtelijke brief mij als 'onderdaan' bestempelt, dan word ik daar niet depressief van. En evenmin als die brief mij benoemt tot 'burger, dan word ik daar niet euforisch van.
Misschien is het zelfs beter een van die twee termen te gebruiken, dan het droog-technische 'belastingsplichtige'.

Maar ja, misschien speelt dat voor sommige mensen toch meer op de psychologie dan bij anderen.

.

U mag op uw kop gaan staan maar U woont in België/Belgique.
Staat op uw identiteitskaart.

Of u dat nu leuk vindt of niet doet niet terzake.

Salvadorii 11 augustus 2012 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6273990)

Wat zou dan een alternatief zijn?

Citaat:

Sorry, maar neen. Men is enkel een onderdaan van de koning/koninkrijk.

Citaat:

Dat is terecht uiteraard. Ik wordt ook niet depressief omdat er 'Belgie' op mijn passpoort staat.

Citaat:

Bwah, we zijn allemaal belastingplichtigen he - nu de Vlaming betaalt veel te veel belasting om de waalse luizen in onze pels in hun parasietisme te onderhouden, maar in een Vrij Vlaanderen zouden we ook belastingen moeten betalen hé. En maar goed ook - wegen, veiliigheid, steun voor de zwaksten; dat moet betaald worden, daar is geld voor nodig.

Citaat:

Psychologie?

Bon ik vind het gewoon een belediging om als 'onderdaan' bestempeld te worden, zeker omdat de koning de vijand is van elke Vlaming. In een moderne democratie zou men sowieso moeten afstappen van die term. Een goed het is maar een woord maar het geeft wel weer hoe de Belgicysten over de 99% denken; wij dienen, en het is maar normaal dat zij profiteren.

Salvadorii 11 augustus 2012 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6274373)
U mag op uw kop gaan staan maar U woont in België/Belgique.
Staat op uw identiteitskaart.

Of u dat nu leuk vindt of niet doet niet terzake.

Voorlopig nog, Rikske, voorlopig nog.

Geniet van uw boomschors met moddernaise lol

Henri1 11 augustus 2012 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6274386)
Voorlopig nog, Rikske, voorlopig nog.

Geniet van uw boomschors met moddernaise lol

Ik heb medelijden met u. Ik weet het, dat zou ik beter niet hebben.

Salvadorii 11 augustus 2012 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6274031)
Ik acht mijzelf een gedupeerde van de Belgische politieke kaste die sinds jaar en dag aan de macht is en waar ik mij minder en minder kan in vinden en waardoor ik meer en meer uitgemolken wordt om hun geldverspillende ideetjes te sponsoren.

Ge hebt zeker geen ongelijk.

De Belgicystische elite - de 1% doet niet anders dan de 99% in zijn gat neuken; Vlamingen zien het meeste af, maar de gewone Waal of Brusselaar is eveeneens slachtoffer.

Salvadorii 11 augustus 2012 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6274390)
Ik heb medelijden met u. Ik weet het, dat zou ik beter niet hebben.

Loool.

Ik heb geen medelijden met u, Ricky.

Gij zijt de dupe van uw de 1% - en gij verdient wat de wervelwind die u te wachten staat.

Is de moddernaise lekker?

Kodo Kodo 11 augustus 2012 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6273702)
Ik geloof niet in in internet peilingen...

Maar ik durf wel vragen stellen;

Wie acht zich onderdaan en wie acht zich burger?

Aangezien de overheid niet direct-democratisch mede door mij wordt gecontroleerd, ben ik een onderdaan en geen vrije burger.

Aangezien de roverheid mij voor al mijn transacties een wettig besteelmiddel (de euro) oplegt, ben ik een onderdaan en geen vrije burger.

Aangezien de EU alle referenda die haar niet aanstaan aan haar laars lapt, ben ik een onderdaan en geen vrije burger.

Koenraad Noël 11 augustus 2012 15:55

Ik ben burger van de Belgische staat en onderdaan van de koning. :-D

Nietzsche 11 augustus 2012 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6274407)

Ik ben een Hollander, en jij bent onderdanig aan mij. :-D

Salvadorii 11 augustus 2012 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6274407)

Quelle surprise.

Awel buigt voor uw flauwe afkooksel van de feodaliteit. Mij niet gelaten...

Koenraad Noël 11 augustus 2012 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6274412)
Ik ben een Hollander, en jij bent onderdanig aan mij. :-D

Nee.

Koenraad Noël 11 augustus 2012 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6274414)
Quelle surprise.

Goed, en ben blij dat je het zo rustig opneemt. Dit geeft mij een positieve indruk, eerlijk. :-)

Nietzsche 11 augustus 2012 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6274415)
Nee.

:lol:

Another Jack 11 augustus 2012 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6274414)
Quelle surprise.

Nietzsche 11 augustus 2012 16:03

Ik ben burger van de Belgische staat en onderdaan van de koning.

Salvadorii 11 augustus 2012 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6274428)

Nee - de Belgische staat heeft geen burgers - enkel onderdanen van die flauwe afkooksel van de feodaliteit.

Munglik 11 augustus 2012 16:10

Ik ben burger van de Belgische staat en noodzakelijkerwijs onderdaan van den Albert.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be