Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   snachts busvervoer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175067)

auhtist 13 augustus 2012 02:30

snachts busvervoer
 
och ja
bus brengt je heen maar toch nooit terug
snacht zie je mij wandelen
heb al vast een stappen teller gekocht

ik heb met 'genk on stage' nog mogen wandelen een uur langer blijven voor 2 uur wandelen
ik vondt het dat waard
dus niet dan ik het erg vindt om te sporten

onderweg kom ik vaak blaas controles tegen
leuk ik vraag dan of zonder auto ook een sleutelhanger kan krijgen

waarom is dit zo onmogelijk

of kunnen jullie de verwarming van de buskotjes terug aanzetten snachts
de landlopers liggen daar toch ook zonder verwarming

Scherven A. Mok 13 augustus 2012 05:25

's Nachts werken is niet voor iedereen weg gelegd en ondermijnt de cohesie van de samenleving. Koop of huur je een fiets ... of een tent en neem de vroegste bus terug.

auhtist 13 augustus 2012 05:55

een tent is nog altijd illigaal zeg zo iets niet
juist verkomen is beter dan genzegen mensen zouden snaghts te lang rond hangen

Ratatosk 13 augustus 2012 06:26

Is wel leuk wanneer ze bij een groot evenement het openbaar vervoer promoten om dan vast te stellen dat er geen bus of trein meer rijdt wanneer men huiswaarts vetrekt. Dit was zo bij Leuven in scene.

Micele 13 augustus 2012 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6277271)
's Nachts werken is niet voor iedereen weg gelegd en ondermijnt de cohesie van de samenleving. Koop of huur je een fiets ... of een tent en neem de vroegste bus terug.

Idd.

Algemene tip: taxichauffeurs werken wel ´s nachts. ;-)

Schelfie 13 augustus 2012 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6278129)
Idd.

Algemene tip: taxichauffeurs werken wel ´s nachts. ;-)

Niet iedereen echter kan een taxi veroorloven.

Als men het OV wil promoten op een festiviteit, moet je ook voorzien dat de mensen terug huiswaarts kunnen met het OV. Zo niet, moet je niet gaan zagen dat iedereen met de auto komt.

Micele 14 augustus 2012 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6278719)
Niet iedereen echter kan een taxi veroorloven.

Als men het OV wil promoten op een festiviteit, moet je ook voorzien dat de mensen terug huiswaarts kunnen met het OV. Zo niet, moet je niet gaan zagen dat iedereen met de auto komt.

Idd, als men met het OV wil stoefen moet men het ook voorzien.

Maar indien er geen OV is, blijft de vraag wat een taxi (en de luxe ervan) kost in het totaal budget dat men wil uitgeven voor het totaalplaatje festiviteit. Geen probleem dat te weten te komen.

Is men met de auto daar neemt men dikwijls toch de taxi terug* wegens het risico... dus alles zeer relatief.
(*en dan moet men de auto ook nog terughalen)

1207 14 augustus 2012 16:04

elke zichzelf respecterende stad in europa heeft 24u openbaar vervoer
hier geraak je na de laatste filmvoorstelling niet eens meer thuis met den tram :)

Micele 14 augustus 2012 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6279703)
elke zichzelf respecterende stad in europa heeft 24u openbaar vervoer
hier geraak je na de laatste filmvoorstelling niet eens meer thuis met den tram :)

Geef eens enkele vbn ?

Tiens enkele jaren geleden in Parijs reed de metro niet meer om 01.00 hr, was net terug van de laatste Eifeltorenbestijging(lift) en een taxistand of een stoppende vrije taxi was daar ook niet te krijgen wegens al dat volk in de directe omgeving daar; dan maar een 2 km te voet langs dat lang groen plein (vol van overnachters) en aan de andere kant zag ik pas een vrije taxi die ook prompt aanhield, de taxi was helemaal niet duur tot aan ons hotel, en we waren veel sneller in bed. :-)

Bus ? Nergens gezien.

Citaat:

Chaque ligne commence son service �* chacun des terminus de chacune des lignes �* environ 5 h 30 du matin : 5 h 27 pour le premier train le plus tôt (ligne 3 bis au départ de Porte des Lilas) �* 5 h 31 pour le premier train le plus tardif (ligne 7 bis au départ de Pré-Saint-Gervais). Il se termine le lendemain �* 1 h 15 du matin, heure d'arrivée du dernier train au terminus de la ligne.

Ces horaires étaient restés inchangés depuis 50 ans, mais le service est prolongé jusqu'�* 2 h 15 les nuits des samedis aux dimanches (depuis le 23 décembre 2006) et celles des veilles de fête aux jours de fête (depuis le 30 décembre 2006). Depuis le 7 décembre 2007, cette extension est également effective les nuits des vendredis aux samedis[24]. Le dernier train part ainsi de son terminus �* 0 h 40 environ, 1 h 40 les nuits des vendredis aux samedis, samedis aux dimanches et celles des veilles de fête aux jours de fête.

Il passe une rame en moyenne toutes les 2 minutes aux heures de pointe (1 minute 30 pour les lignes 1 et 4 très fréquentées). Aux heures creuses, la fréquence est de 4 minutes, portée �* 8 minutes en soirée. Pour certains évènements (Nouvel An, fête de la Musique), les métros circulent toute la nuit sur les lignes 1, 2, 4, 6, 9 et 14, mais ne s’arrêtent que dans certaines stations.

http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_de_Paris
Dus verre van 24 h.

reservespeler 14 augustus 2012 18:39

Voor Pukkelpop organiseren ze wel nachtvervoer.
Iemand die gaat werken kan zijn plan trekken.

reservespeler 14 augustus 2012 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door auhtist (Bericht 6277276)
een tent is nog altijd illigaal zeg zo iets niet
juist verkomen is beter dan genzegen mensen zouden snaghts te lang rond hangen

wat is een genzegen?
Is dat een zegen van nen bisschop met losse handjes?

auhtist 14 augustus 2012 21:20

het verbaast me altijd dat mesen zo slecht kunnen lezen

fonne 14 augustus 2012 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door auhtist (Bericht 6280113)
het verbaast me altijd dat mesen zo slecht kunnen lezen

Da's omdat mezen niet naar school geweest zijn natuurlijk;-)

HOUZEE ! 14 augustus 2012 23:24

Inderdaad, het is ergerlijk dat men 's avonds geen stad meer kan bezoeken, omdat er tussen 23h en 6h geen treinen meer rijden.

Ik herinner me mijn studententijd te Gent, ik was een pendelaar en van lang blijven 'hangen' in 't stad was toen geen sprake!

groentje 15 augustus 2012 21:12

Goedkoop hotelletje (zelfs in België vind je pensionnetjes voor een 30-40 euro per nacht, en jeugdherbergen voor 20 euro), taxi (zeker als je kan delen), logeren bij vrienden, nachtje doorsteken en de eerste trein/bus van de dag... Er zijn alternatieven voor nachtvervoer. Nu, rond de klok openbaar vervoer, ik zou niet tegen zijn, maar een ruimere amplitude zou voor mij al voldoende zijn, een laatste trein of bus die om middernacht vertrekt en al om 4 uur herbegint, bijvoorbeeld. En waarom is het een wet van Meden en Perzen dat een feestje pas begint om 22 of 23u? Ook: In Londen is het beginuur van een theatervoorstelling vaak afhankelijk van de duur van het stuk, men zorgt ervoor dat men gedaan heeft om iedereen de laatste metro naar huis te laten nemen.

Micele 15 augustus 2012 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 6280287)
[b][color="Red"]Inderdaad, het is ergerlijk dat men 's avonds geen stad meer kan bezoeken, omdat er tussen 23h en 6h geen treinen meer rijden.

Er zijn streken in Belgie waar zelfs overdag nooit treinen rijden, gelukkig maar. :-)


Belgische spoorlijnen in 2005

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...in_Belgi%C3%AB[/quote]

Ooit gaan alle trage spoorlijnen dicht (kolenspoor en andere zijn al dicht); vergelijk even met 1932:

Belgische spoorlijnen in 1932. Nummering lijnen vrijwel geheel volgens bovenstaande tabellen


Enkel snelle verbindingen tussen grote steden zal blijven. Zo komt er wegcapaciteit vrij op meersporige beddingen, of brede fietswegen op smallere beddingen (zijn er: http://www.google.be/search?sourceid...+oude+spoorweg )

Schelfie 15 augustus 2012 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6281392)
Er zijn streken in Belgie waar zelfs overdag nooit treinen rijden, gelukkig maar. :-)

Ooit gaan alle trage spoorlijnen dicht (kolenspoor en andere zijn al dicht); vergelijk even met 1932:


Enkel snelle verbindingen tussen grote steden zal blijven. Zo komt er wegcapaciteit vrij op meersporige beddingen, of brede fietswegen op smallere beddingen

En de mensen zonder trein moeten maar op hun kin gaan kloppen?

En verschiet men ervan dat iedereen een auto pakt...

groentje 15 augustus 2012 22:26

Een auto is praktisch, je kan je zelf comfortabel over langere afstanden verplaatsen van voordeur tot voordeur. De auto heeft echter ook een aantal nadelen. Ten eerste de kostprijs, ten tweede, het rijbewijs dat je ervoor nodig hebt, en ten derde, je hebt er behoorlijk wat ruimte voor nodig. In theorie kan je van voordeur tot voordeur rijden, maar al te vaak zijn de plaatsen het dichtst bij de respectievelijke voordeuren al ingenomen, en is de wandelafstand dusdanig, dat je dat voordeur tot voordeur met een serieuze korrel zout moet nemen. En dan hebben we het nog niet over de milieubelasting gehad...
Openbaar vervoer, zowel trein als bus, is dus nodig, voor zij die geen auto kunnen (mogen) besturen (kinderen, mensen zonder auto of zonder rijbewijs, mensen die iets gedronken hebben...), en als aanvulling, om het autoverkeer te ontlasten. Je zal de files niet oplossen met een paar extra treinen, maar schaf een paar treinen af in de spits, en je zal de files wel flink zien toenemen...

Micele 16 augustus 2012 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje (Bericht 6281518)
Een auto is praktisch, je kan je zelf comfortabel over langere afstanden verplaatsen van voordeur tot voordeur. De auto heeft echter ook een aantal nadelen. Ten eerste de kostprijs, ten tweede, het rijbewijs dat je ervoor nodig hebt, en ten derde, je hebt er behoorlijk wat ruimte voor nodig. In theorie kan je van voordeur tot voordeur rijden, maar al te vaak zijn de plaatsen het dichtst bij de respectievelijke voordeuren al ingenomen, en is de wandelafstand dusdanig, dat je dat voordeur tot voordeur met een serieuze korrel zout moet nemen. En dan hebben we het nog niet over de milieubelasting gehad...
Openbaar vervoer, zowel trein als bus, is dus nodig, voor zij die geen auto kunnen (mogen) besturen (kinderen, mensen zonder auto of zonder rijbewijs, mensen die iets gedronken hebben...), en als aanvulling, om het autoverkeer te ontlasten. Je zal de files niet oplossen met een paar extra treinen, maar schaf een paar treinen af in de spits, en je zal de files wel flink zien toenemen...

En hoe geraken die allemaal aan het treinstation ?:?

Waarom trein en bus ? Bussen zijn toch voldoende en veel flexibeler (ook in grootte) als treinen, ze kunnen overal rijden en hebben veel minder infrastructuur nodig (de weg ligt er al), daarnaast is er ook nog de Belbus of zoiets, ook taxis kunnen veel goedkoper worden moesten ze meer benut worden, bussen geraken eindelijk voller als de povere 14 inzittenden gemiddelde bezettingsgraad.
Citaat:

http://www.delijn.be/over/milieu/co2...ot_verkeer.htm

Gemiddelde standaardbus Diesel, 45 l/100 km, 14 inzittenden
14 inzittenden krijg je in 3 auto´s aan de helft van het verbruik... zonder professionele extra bestuurder.

Dus... de mobiele mens past zich aan hoor, zelfs bij een volledige treinstaking vielen de files nog mee..., enkele ## trage treinverbindingen minder zijn dan echt verwaarloosbaar, dikwijls rijden zulke treinen totaal onderbezet. Men moet ook nog aan het treinstation geraken hé, vele doen dat met bus of auto, moto, scooter, fiets... en dikwijls ook nog omweg, soms kan je dan dan beter direct rijden en de korte weg nemen ondanks gebeurlijke extra-files...

Citaat:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...instaking.aspx

"Geen extra lange files ondanks treinstaking"

05/11/'09 Binnenland

Er waren donderdagochtend geen extra lange files tijdens de ochtendspits ondanks de staking bij de NMBS. Het was even druk als op een normale donderdagochtend, maar wel drukker voor een vakantiedag. Dat laat Touring weten.

Tijdens het piekmoment rond 7.30 uur stond er een totale filelengte van 185 kilometer. De meeste files komen ook tijdens een normale ochtendspits voor, aldus Touring. De spits op een vakantiedag verloopt normaal wel rustiger.

Lees ook: Treinstaking kost 100 miljoen euro

Spreiding
Toch vermoedt Touring dat veel mensen zich voorbereid hebben op de treinstaking en een verlofdag hebben genomen.

“Anderzijds kunnen we uit voorgaande staking in mei vorig jaar leren dat de spits gewoon meer gespreid verliep en dat mensen vroeger zijn vertrokken vanochtend", aldus Danny Smagghe.

Touring voorspelt wel meer problemen tijdens de avondspits. “Donderdagavond is immers de enige dag in de week dat de spits drukker is tijdens de avond.”
##
Citaat:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...in-aanbod.aspx

NMBS gaat zwaar snoeien in aanbod

17/10/'11 Binnenland Morgen moet de raad van bestuur van de NMBS knopen doorhakken inzake het treinaanbod vanaf 2013. Volgens het voorlopige plan sneuvelen er overal vooral vroege en late treinen.

Om haar schulden onder controle te krijgen, mikt de NMBS op een rist maatregelen. Meest in het oog springend is de voorgestelde afschaffing van 302 reizigerstreinen. Van liefst 222 daarvan zegt de NMBS dat de inkomsten niet eens volstaan om de energiekosten te dekken. Van 80 andere worden de totale kosten niet of tot maximaal 10 procent gedekt en blijken er systematisch minder dan 40 reizigers mee te rijden. Het gaat daarbij zowel om treinen in Vlaanderen, Wallonië en Brussel als tussen de gewesten of grensoverschrijdend.

Vroege en late treinen
Met het gemiddelde reizigersaantal als criterium is het niet verwonderlijk dat vooral zeer vroege en zeer late treinen zouden sneuvelen. Zwaarst getroffen is de lijn 60 (Sint-Niklaas - Lokeren - Dendermonde - Brussel): daar zouden, gespreid over heel de dag en verknipt over sommige delen, liefst 30 treinen verdwijnen.

Ook de provincie Antwerpen zou op zowat alle lijnen inleveren. Zo bijvoorbeeld telkens vier op de lijn Antwerpen - Noorderkempen en Antwerpen - Essen, vijftien (!) op de lijn Turnhout - Herentals - Lier - Antwerpen, drie heel vroege op de lijn Antwerpen - Leuven, vijf (drie heel vroege en twee heel late) op de lijn Antwerpen - Brussel en zes op Puurs - Antwerpen. Van die laatste lijn lekte al eerder uit dat de NMBS er geen brood meer in ziet omdat het parallelle aanbod via De Lijn voldoende alternatief zou bieden.

Onrendabele stopplaatsen
Daarnaast viseert de NMBS ook de opheffing van onrendabele stopplaatsen. Als een doekje voor het bloeden stelt de studie dat er misschien ook stopplaatsen bijkomen. Eerder raakte bekend dat er zowat 50 stopplaatsen in Wallonië en 15 in Vlaanderen bedreigd zijn of vervangen worden door betaalautomaten.

In het Antwerpse gaat het naar verluidt om Kalmthout, Zwijndrecht en Mortsel-Oude God. Tegelijk zegt de studie nu ook de geplande investeringen in 36 stopplaatsen te bevriezen in afwachting van een beslissing. Daarbij gaat het o.m. om de Herentalse industriezone Wolfstee.

Classified - internal use
Of de raad van bestuur echt tot beslissingen komt, weten we morgen. Een eerdere poging om het gedetailleerde ‘classified - internal use’-voorstel goed te keuren, mislukte begin deze maand.

Hans OTTEN, Paul VERBRAEKEN
Gewen er maar aan, pas je maar aan.
Mobiliteit bestaat niet alleen uit "treinfossielen". Het gaat zelfs helemaal zonder; zelfs zonder lege treinbeddingen als extra openbare weg in te richten (ook voor OV)

Bedenk eens dat de gemiddelde auto minstens 4 plaatsen heeft maar er gemiddeld maar 1,37 inzittenden zijn, daarvoor zijn - onder andere - meer carpoolparkings nodig aan bepaalde (snel)weg-punten en -knooppunten.
Citaat:

Gemiddeld aantal inzittenden per auto 2010
België 1,373
- Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1,223
- Vlaams Gewest 1,349
- Waals Gewest 1,422
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...rkeer/afstand/ helemaal onderaan

Micele 16 augustus 2012 01:15

ik was wat vergeten een combinatie (grote) auto + vouwfiets(en) in de koffer gaat natuurlijk ook:
past zelfs in een zeer kleine koffer.
http://auto.be.msn.com/nieuws/we-rij...een-mini-fiets
´voortbewegingstoestellen´ (electrisch) zijn er ook nog.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be