Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Je parlez auch franc5ais (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175193)

Effect 17 augustus 2012 10:57

Je parlez auch franc5ais

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120817_037

Ahja Di Rupo is tweetalig frans en italiaans, daarover alleszins geen leugen in betreffend artikel. Dat hij begaafd én gemotiveerd is, is daarentegen onmogelijk. Jarenlang werd gezegd dat hij geen Nederlands kon leren omwille van diverse redenen waaronder gehoorschade en ontoereikende intelligentie. Mocht hij én begaafd én gemotiveerd zijn, had hij reeds tijdens Leterme I zijn Nederlands aangescherpt.

Citaat:

Het Nederlands van premier Elio Di Rupo gaat erop vooruit. 'Di Rupo heeft enorme vooruitgang geboekt', zegt zijn privéleraar Bart Brusseleers in de kranten van Sudpresse. 'Voor mij is hij nu al tweetalig.'
Brusseleers steekt in de kranten een heuse loftrompet af over de premier. 'Het is één van de meest begaafde en gemotiveerde leerlingen die ik ooit gehad heb. Ik heb veel mensen zien passeren, onder wie ook met belangrijke functies, maar niemand heeft er ooit zo voor gestreden als hij. Hij is ongelofelijk, hij laat het nooit hangen.'

En ook de grote woorden schuwt de privéleraar van Di Rupo niet. Voor hem is onze premier intussen 'tweetalig'. 'Ik beschouw iemand tweetalig wanneer hij over eender welk onderwerp een gesprek kan aanknopen met gelijk wie en zich verstaanbaar kan maken zonder daarbij de fouten op te stapelen.'

Niettemin erkent Brusseleers dat een en ander nog niet perfect is, vooral op het vlak van uitspraak. Bijvoorbeeld: 'Zijn 'ge' vervormt nog te vaak naar een 'gue', een typische fout voor Franstaligen. Hij heeft ook nog werk aan zijn accenten.'

Daartegenover staat dan weer dat de premier sinds december al meer dan 2.500 nieuwe woorden heeft bijgeleerd

Vette Pois(s)on 17 augustus 2012 11:00

la belgique is gered

Politiek 17 augustus 2012 11:00

Zijn eigen leraar zal natuurlijk niet zeggen dat zijn Nederlands nog steeds erbarmelijk is, of hij zou er zijn eigen incompetentie mee aantonen. Ik onthoud vooral uit zijn verschijningen voor de camera dat Di Rupo zowat elk onderwerp "hééééééééél belankerijk" vindt "voor ons lan(d)", en dat is het zowat.

fox 17 augustus 2012 11:02

Waarom hebben we daar dan nog niks van gezien. Een speech van een blaadje aflezen heb ik hem inderdaad al in behoorlijk nederlands zien doen. Van zodra er improvisatie aan te pas moet komen schakelt hij echter meteen weer over naar het Nederlands van een gastarbeider die hier 2 weken is.

rookie 17 augustus 2012 11:03

hoe gaat het spreekwoord weer ? "zachte heelmeesters stinkende wonden" Als we het gebrabbel van strikske Nederlands moeten noemen dan is chinees blijkbaar een dialect van het Nederlands

Antoon 17 augustus 2012 11:03

de toueeetaaaallikheid vaaaaan di rupo

C2C 17 augustus 2012 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6283489)

Ahja Di Rupo is tweetalig frans en italiaans, daarover alleszins geen leugen in betreffend artikel. Dat hij begaafd én gemotiveerd is, is daarentegen onmogelijk. Jarenlang werd gezegd dat hij geen Nederlands kon leren omwille van diverse redenen waaronder gehoorschade en ontoereikende intelligentie. Mocht hij én begaafd én gemotiveerd zijn, had hij reeds tijdens Leterme I zijn Nederlands aangescherpt.

Da's een onnozele discussie: een totaal verschillende taal leren op latere leeftijd is moeilijk, en bovendien heeft Di Rupo geen talenbrein maar een wiskundig brein.

Hij is nog altijd doctor in de chemie, nietwaar.

Dr Di Rupo spreekt beter gewoon enkel frans, in plaats van dat geklungel in het nederlands. Het zou onze natie er ook wat meer standing door geven. Frans is zo internationaal hé.

circe 17 augustus 2012 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6283489)

INDERDAAD! wat is dat toch als fervente francophonen eens even een inspanning moeten doen om de EERSTE landstaal te leren? Men vergeet hierbij netjes dat �*lle vlaamse kinderkes vanaf hun 10de (in mijn geval 9de) reeds kennismaken met de 2de landstaal om zo op hun 18 even tweetalig als Di Rupo het middelbaar te verlaten.

Maar nee... als béberreke met moeite zijn tekst heeft kunnen vanbuiten leren, en fabiola en paula zeggen "dankoewel foor die blümen" dan lijken het allemaal wel Nobelprijswinnaars.

En nu de premier met onduidelijke gehoorschade en een beperkt intelligentievermogen, die er dus in al die jaren nog nooit in slaagde om drie woorden Nederlands na elkaar te kunnen plaatsen (samen met Lauretje, die de opkomende braakneigingen nooit kan onderdrukken als ze verplicht wordt Nederlands te orakelen)....

allez proficiat Elio! ke sijt keslagt. Seg dat uwen instituteur het kesegt heef.

Brakelaar 17 augustus 2012 11:07

getverdemme,als ze dat geslaagd noemen....

Vigilante VL 17 augustus 2012 11:11

Too little too fucking late, Elodie Cherie.

We hoan' em duutsmeyten, voadre!

Effect 17 augustus 2012 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283502)
Da's een onnozele discussie: een totaal verschillende taal leren op latere leeftijd is moeilijk, en bovendien heeft Di Rupo geen talenbrein maar een wiskundig brein.

Hij is nog altijd doctor in de chemie, nietwaar.

Dr Di Rupo spreekt beter gewoon enkel frans, in plaats van dat geklungel in het nederlands. Het zou onze natie er ook wat meer standing door geven. Frans is zo internationaal hé.

In de politiek doet een universitaire titel er niet toe. Hij is premier van een hoofdzakelijk Nederlandstalig land. In de VS is het ondenkbaar dat een Hispanic zonder kennis van het Engels president zou worden. Een Bask die geen Spaans kent zal nooit spaans premier worden noch zal een ééntalige Occidentaal president van Frankrijk worden. Een Fries zal nooit MP worden zonder gedegen kennis van het Nederlands.

Een regeringsleider die de taal van zijn land niet vloeiend spreekt is een internationale schande.

C2C 17 augustus 2012 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6283516)
In de VS is het ondenkbaar dat een Hispanic zonder kennis van het Engels president zou worden. Een Bask die geen Spaans kent zal nooit spaans premier worden noch zal een ééntalige Occidentaal president van Frankrijk worden. Een Fries zal nooit MP worden zonder gedegen kennis van het Nederlands. Een regeringsleider die de taal van zijn land niet vloeiend spreekt is een internationale schande.

Als die democratisch verkozen worden, dan wel hé. Mogen we hopen dat we democraat zijn? Of moeten we daar toch aan twijfelen?

C2C 17 augustus 2012 11:19

En ik vind trouwens de wetenschappelijke competentie van een politicus veel belangrijker dan zijn taalvermogen.

Het is de eerste keer dat we een Doctor in de Wetenschappen als premier hebben, denk ik. Da's iets om fier op te zijn. Dat die kerel een mondiale micro-taal niet echt beheerst is het minste van mijn zorgen.

Raf 17 augustus 2012 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283527)
Als die democratisch verkozen worden, dan wel hé. Mogen we hopen dat we democraat zijn? Of moeten we daar toch aan twijfelen?

Welnee. We zijn alleen democraat wanneer het ons goed uitkomt en Di Rupo komt ons nu eenmaal niet goed uit. Wie een hond wil slaan, vindt licht een stok. Als het niet over de taalvaardigheden van Di Rupo zou gaan, zouden onze Vlaemsche vrienden wel snel iets anders bedenken om over te kankeren...

Raf 17 augustus 2012 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283533)
En ik vind trouwens de wetenschappelijke competentie van een politicus veel belangrijker dan zijn taalvermogen.

Het is de eerste keer dat we een Doctor in de Wetenschappen als premier hebben, denk ik. Da's iets om fier op te zijn. Dat die kerel een mondiale micro-taal niet echt beheerst is het minste van mijn zorgen.

Hear! Hear!

Amon_Re 17 augustus 2012 11:27

Welke talen dat hij spreekt kan me nu eens echt geen kloten schelen. Het is zijn beleid dat telt.

En dat beleid, dat faalt.

Amon_Re 17 augustus 2012 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283502)

Awel, dat verklaard de begroting :lol:

Amon_Re 17 augustus 2012 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283527)

België is geen democratie. De ene stem weegt meer dan de andere.

C2C 17 augustus 2012 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6283548)
Awel, dat verklaard de begroting :lol:

Jij hebt anders ook duidelijk geen talenknobbel.

Raf 17 augustus 2012 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C2C (Bericht 6283559)
Jij hebt anders ook duidelijk geen talenknobbel.

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be