![]() |
Kakebeen, Kinnebak, en Ruggespraak.
Wanneer gebruik je GEEN tussen-n en waarom niet?
|
Citaat:
|
Als je pannekoeken bakt met 2 pannen zet je die extra 'n' er gewoon tussen...denk ik. :D
|
Citaat:
Dat is alles. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hangmatten.
|
Het is "beresterk" omdat het tweede lid een bijvoeglijk naamwoord is
|
Citaat:
Of iets dat enig is in zijn context. Zoals zonneschijn. |
Citaat:
Zonneschijn is de uniek-regel. Inderdaad. Er is maar 1 zon.Maneschijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tussen-...andse_spelling
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/tussen-n Maar ik trek me daar niks van aan.....ik gebruik wat ik op school heb geleerd en niet wat een stel ivoren-torens-idioten als regel opstellen.... :twisted: |
Citaat:
Dus wel met pan, maar niet met gerst. edit: pannekoeken is dus nooit toepasselijk. |
Het gaat erom of het eerste lid van de samenstelling een meervoud op -n heeft en alleen een meervoud op -n : dan schrijf je de tussenletter -n. Dus: geen meervoud (zoals gerst) en verschillende meervouden (gemeentes/gemeenten) : tussenletter -e als je ze hoort.
Verder moet de samenstelling letterlijk kunnen genomen worden (indien niet zoals bij kinnebak= geen bak van een kin ==> tussenletter -e) of ( ruggengraat = graat van de rug ==> -n en ruggespraak = geen spraak van de rug ==> -e) en mag het eerste lid geen versterking inhouden (tip: als je het eeerste lid door 'heel' of 'erg' kunt vervangen is het een versterkend element. Vandaar berenpoot = letterlijk poot van een beer en beresterk = erg sterk.) |
Citaat:
Als het woord evenwel een dubbele meervoudsvorm bezit op -n zowel als op -s. dan wordt er géén tussen -n gebruikt. voorbeeld : gedaantewisseling (Bokkenreyder zei het al) |
Citaat:
Er is natuurlijk maar 1 toepasselijk, helaas. Ik hou meer van pannekoeken. |
Citaat:
Maar waarom is het niet kakenbeen en wel kakebeen? Kaak heeft als meervoud kaken. En het is letterlijk een been van een kaak. IK denk dat ik het weet: omdat het een versteende uitdrukking is. Moet evenwel nog controleren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be