![]() |
Android HDMI sticks voor in je tv.
Kleine (weliswaar iets groter dan een USB-stick) die je in de HDMI poort van je tv steekt waarna je tv de functionaliteit van een tablet krijgt. Afgezien van het touch-screen natuurlijk.
De stick bevatten een processor (veelal A5 of A9) met wat geheugen (veelal 4GB) en een wifi-chip. Verder is er meestal een micro-sd slot en is er een usb-aansluiting voorzien. De dingen krijgen stroom via een apart kabeltje dat je in een usb-poort van je tv steekt. Uitbreiden is mogelijk via de usb-poort op de stick zodat keyboards, airmouses of harde schijven gebruikt kunnen worden. Sommige fabrikanten leveren die dingen zelfs mee (afstandsbedieningen of muizen). Wat levert het op? Zoals gezegd; je tv krijgt de functionaliteit van een tablet. Je maakt in principe van elke tv (mits HDMI) een smart-tv zodat je kan surfen, emailen, feesboeken, spelletjes spelen of gebruik maken van een van de duizenden beschikbare apps voor Android. De prijs? Valt blijkbaar goed mee dacht ik. Een stick alleen vind je voor 70a90 euro, wil je er een afstandsbediening bij (aanwijzen ala Wii) ben je iets meer dan honderd euro kwijt. Kortom; voor relatief weinig geld maak je van je Stupid-TV een Smart-TV! Bestond zo'n stick maar voor forummers, ma soit. Hoera dus? :cheer: Of niet? :-( Iemand ervaring mee, bedenkingen over, alternatieven, vendor lock-in? |
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik hoop wel dat die stickjes wel wat hittebestendig zijn.
Uiteindelijk praten we over Proccesor, opslag, gafische component, en stroom via dezelfde connectie. Als ik dan bekijk hoe snel dat bijvoorbeeld USB sticks warm worden bij aansluiting op een TV, denk ik dat er op dat vlak wel wat problemen zouden kunnen zijn met de minder kwalitatieve (lees: goedkope) vormen van deze stickjes. Het concept lijkt me wel de moeite. |
Citaat:
Anderzijds zit dat ding in de achterkant van je tv dus hoeft het er niet echt mooi uit te zien ofzo. Dat schept weer mogelijkheden qua koeling (kleine koelribben of ventilatiespleten ofzo) Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Al bij al is het denk ik een leuk hebbeding om af en toe te gebruiken, maar voor langdurig en/of regelmatig gebruik lijkt het me niet aan te raden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Link naar artikel over resolutie en tablets. Let vooral op de reacties eronder over pixel per inch. Leesbaarheid gaat een probleem vormen als je bij die lagere resoluties blijft. En inderdaad voor het occasioneel mails checken zullen daar gaan epistels instaan. Maar wat als het bijvoorbeeld over dit forum gaat? of als je van plan was om op deze manier op je tv te kunnen gamen. Wil je echt geld geven om dan op je computer met eenzelfde wazigheid als een oude nintendo op je tv te gamen? ben het zelf ook eens gaan checken trouwens (vond het een interessant gegeven): http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._pixel_density Als je de lijst vanonder bekijkt dan komen de meeste 16:9 tv's er met pixels toch beter uit dan de meeste van die tablets, en dan is de PPI (dus duidelijkheid) al tamelijk laag, dus je gaat sowieso moeten proberen om met die android op HD al die pixels op te vullen. dat moet toch een impact hebben? Citaat:
|
Citaat:
Als je het over de A9 processor hebt, dan neem ik aan dat je de ARM Cortex-A9 bedoelt? Daar bestaat echter geen A5 versie van. De 'A5' is dan weer een SoC voor een embedded system, maar daar bestaat nog geen A9 van. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Enfin, leuke spielerei zenne, maar ik zie de toegevoegde waarde er niet meer van in. Lijkt me een jaar of 2-3 te laat te komen. |
Mijn tv heeft geen HDMI-aansluiting, dus dat probleem lost daarmee zichzelf op.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat hij gewoon de keuze had tussen de A5 en A9. Niks zegt dat dat processoren van dezelfde familie zijn. Het stond in de faq. "Waarom gebruiken jullie geen A9?" Antwoord: "Vanwege de grotere warmteontwikkeling blijven we bij de A5." |
Citaat:
Zoals de mijne, wel USB en HDMI maar geen smart-functionaliteit. En dan is 100 euro in ieder geval goedkoper dan de prijs van een nieuwe smart-tv. Verder kunnen die dingen (zoals al geopperd) handig zijn op bv hotel. |
Citaat:
Die vermelding van die 'vendor lock-in' was een verwijzing naar een andere discussie hier een tijdje geleden waarna er te pas en te onpas naar vendor lock-in verwezen werd. Een grapje dus, zoals Visjnu al aangaf. En ga nu uw klepel maar terughalen. ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor thuisgebruik zijn er betere oplossingen en zij die vaak op de baan/reis zijn en daar ter plekke dergelijke tools willen, die hebben heel waarschijnlijk al een oplossing. A nice gadget, fun for those who want it, maar ook niet meer dan dat. 'k Zou er geen businessmodel op bouwen. (en for clarity: da's op zich ook niet nodig voor gadgets, daarom is het ook een gadget) |
Citaat:
Nu, nuttig of niet, dat moet ieder maar voor zich uitmaken. Mij lijkt het leuk voor hetvolgende; -Fotootjes kijken op de tv. Kan nu ook via de usb poort maar de mogelijkheden zijn vrij beperkt. -Video bekijken via een usb stick. Gaat niet via de usb poort van mijn tv, enkel fotootjes via daar. -Snel even iets opzoeken via de browser tijdens het tv kijken. Of een mailtje sturen. Lijkt me handig. -Youtube ed op de tv. -Occasioneel een spelletje. -Af en toe eens een app uitproberen. Heb geen smartphone of tablet in huis dus nu blijven wij verstoken van de wondere wereld der apps. En een mens moet toch een beetje bij blijven eh? -Handiger om mee te zeulen dan een laptop op vakantie. Of het een groot succes wordt weet ik niet, maar dat laat me ook koud. Ik zou er bijvoorbeeld wel geniet van hebben denk ik. Binnen enkele jaren zullen die dingen misschien inderdaad overbodig zijn maar dat is nu niet van toepassing voor mij. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be