Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Atheïsme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175434)

roger verhiest 23 augustus 2012 12:06

Atheïsme

Esperantist zijnde hem ik nogal verspreide vrienden op "Facebook"
ik ontving via die weg een interessant aantal filmpjes over het "wereldatheïsme" congres van Melbourne. Op die manifestatie waren er moslim en Christen tegenbetogers aanwezig, hel en verdoemenis aankondigend voor de verstokte atheïsten. Deze laatsten reageerden met het zingen van populaire liedjes zoals "Alway looking at the bright side of life".

Er vielen geen slachtioffers - het zag er ondanks de soms bitse spandoeken nogal vredevol uit.

In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam. Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Ik zou persoonlijk de Moslims een kopje muntthe hebben aangeboden, de christenen een glaasje wijn en en stukje brood en de eventuele bhoeddisten (waren die er ?) een kopje lekkere rijst... Is dat eigenlijk niet het paradijs in dit enige leven ?

Koenraad Noël 23 augustus 2012 12:16

Ik denk dat het vrij normaal is dat tegenbetogers wat onverdraagzaam zijn. Verdraagzamere gelovigen zouden het niet nodig vinden om een tegenbetoging te organiseren.

roger verhiest 23 augustus 2012 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob's Burger (Bericht 6294274)
Ik zou de Moslims een kotelet en een goei pint hebben aangeboden

Goede bedoelingen , dat is de hoofdzaak.

Dionysus 23 augustus 2012 12:22

http://www.youtube.com/watch?v=bUWw2...watch_response

Ook dit filmke? Rond 2:50 zie je een man gewoon rustig zijn gebakje eten terwijl een halve meter verder 30 haatbaarden staan te schreeuwen. Je ziet hem gewoon denken "wat een achterlijke mongolen".

Of die kerel die "Allah's a big girl!" roept, wat een held :lol:, dat is echt een belediging op zijn Australisch.

roger verhiest 23 augustus 2012 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6294287)
Ik denk dat het vrij normaal is dat tegenbetogers wat onverdraagzaam zijn. Verdraagzamere gelovigen zouden het niet nodig vinden om een tegenbetoging te organiseren.

Vrije meningsuiting moet kunnen - het is wel opmerkelijk dat een kleine minderheid godsdienstigen zonder vrees tegen het atheïsme kan betogen, waar men als bv. belgicist niet met een belgische vlag op een ijzerdevaart moet gaan zwaaien of men als Siiet voorzichtig moet reizen naar Mekka

(enzovoort..)

Koenraad Noël 23 augustus 2012 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6294301)
Vrije meningsuiting moet kunnen - het is wel opmerkelijk dat een kleine minderheid godsdienstigen zonder vrees tegen het atheïsme kan betogen, waar men als bv. belgicist niet met een belgische vlag op een ijzerdevaart moet gaan zwaaien of men als Siiet voorzichtig moet reizen naar Mekka

Dat zijn natuurlijk allemaal andere dingen, hé. Ik verwacht op een atheïstisch congres vooral personen die hoogstens verbaal agressief zijn. Atheïsme wordt vooral passief beleefd, zeker bij knokgragen. De Ijzerwake (dat bedoel je denk ik) is eerder gelinkt aan 'extreem-rechts', met een verleden van milities zoals het VMO. Het heeft niet veel met religie te maken. Gelovige belgicisten met vlag zijn evenmin welkom, denk ik.

Dionysus 23 augustus 2012 12:40

Atheists chant back

"Were are the women?" komt goed hard aan, allemaal haatbaarden, geen enkele haat ... is er wel een term voor een vrouwelijke haatbaard?

Bij "ZZ Top" lag ik toch wel eventjes plat :D

Dionysus 23 augustus 2012 12:43

Bullshit

En met een duizendtal man "bullshit" schreeuwen, tja Australiërs. Niet erg inventief, wel effectief.

BonBon 23 augustus 2012 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6294265)
ik ontving via die weg een interessant aantal filmpjes over het "wereldatheïsme" congres van Melbourne. Op die manifestatie waren er moslim en Christen tegenbetogers aanwezig, hel en verdoemenis aankondigend voor de verstokte atheïsten. Deze laatsten reageerden met het zingen van populaire liedjes zoals "Alway looking at the bright side of life".

Er vielen geen slachtioffers - het zag er ondanks de soms bitse spandoeken nogal vredevol uit.

In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam. Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Ik zou persoonlijk de Moslims een kopje muntthe hebben aangeboden, de christenen een glaasje wijn en en stukje brood en de eventuele bhoeddisten (waren die er ?) een kopje lekkere rijst... Is dat eigenlijk niet het paradijs in dit enige leven ?

We zijn te verdraagzaam tegenover godsdiensten, dat is zeker. Door een zweem van onpartijdigheid mogen gelovigen meer doen dan ongelovigen wat tegen het gelijkheidsprincipe ingaat, gelovigen moeten leven binnen de wet die voor iedereen telt en een godsdienst mag niet benadeeld worden of bevoordeeld, idem voor atheïsten of onverschilligen.

De meeste godsdiensten voorzien ook in zo'n situatie, in een land waar je je geloof niet 100% kunt beleven dan is het voldoende om gewoon je best te doen, dat blijkt voldoende.

roger verhiest 23 augustus 2012 13:18

Zijn er soms australische atheïsten op het forum ?

DeProf_eet 23 augustus 2012 13:22

Ik wil de TS er even op wijzen dat in de ogen van een moslim en konform de Koran, een atheist, vele malen verwerpelijker is dan een gelovige van eender welke godsienst. Hij (de atheist) staat voor een moslim bovenaan het lijstje van de te doden medemens. U zegt dus beter tegen een moslim dat U christene of wat dan ook bent ipv een atheist.

Esperanza 23 augustus 2012 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6294297)
http://www.youtube.com/watch?v=bUWw2...watch_response

Ook dit filmke? Rond 2:50 zie je een man gewoon rustig zijn gebakje eten terwijl een halve meter verder 30 haatbaarden staan te schreeuwen. Je ziet hem gewoon denken "wat een achterlijke mongolen".

Voorwaar een fraai stelletje randdebielen.

Op dezelfde youtube pagina staat ook een filmpje over christelijke betogers die hel en verdoemenis aan het schreeuwen zijn. Al evenmin stichtend.

Ze kunnen misschien een coalitie vormen? Als ze het eens kunnen worden welke god nu de Enige Echte Ware is, natuurlijk.

parsprototem 23 augustus 2012 16:06

Citaat:

Ik zou dat persoonlijk niet doen. Hoe dat de atheïsten betogers gereageerd hebben, vind ik veel beter. Het scanderen 'where are the women?', het liedje, en 'bullshit'.

Het aanbieden van voedsel (thee, wijn, brood, rijst, ...) kan zovele betekenissen hebben, dat het ook het aantonen van zwakte is, en zelfs van onderdanigheid; waar die gebaarde mannen met hun agressieve plakkaatopschriften alleen maar van in hun handen kunnen wrijven.

Ik heb twee filmpjes gezien. En even vroeg ik me af wat een nog steeds in de natuur levend aboriginal-individu zou denken, als hij die filmpjes zou zien.

Esperanza 23 augustus 2012 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem (Bericht 6294593)
Ik zou dat persoonlijk niet doen. Hoe dat de atheïsten betogers gereageerd hebben, vind ik veel beter. Het scanderen 'where are the women?', het liedje, en 'bullshit'.

Het aanbieden van voedsel (thee, wijn, brood, rijst, ...) kan zovele betekenissen hebben, dat het ook het aantonen van zwakte is, en zelfs van onderdanigheid; waar die gebaarde mannen met hun agressieve plakkaatopschriften alleen maar van in hun handen kunnen wrijven.

Ik heb twee filmpjes gezien. En even vroeg ik me af wat een nog steeds in de natuur levend aboriginal-individu zou denken, als hij die filmpjes zou zien.

Het kan inderdaad vrij gemakkelijk worden opgevat als een teken van angst en/of onderdanigheid.

Neen, die Australiërs hebben mijn inziens op een goede manier gereageerd.

Kallikles 23 augustus 2012 16:26

Citaat:

In tegenstelling met de meste godsdiensten is het atheïsme alhoewel soms militant, toch nogal verdraagzaam.

Bepaalde zgn. "oude atheïsten", van Feuerbach over Marx & Nietzsche tot Sartre, waren inderdaad nogal verdraagzaam, hoewel ook in de periode van het "oude atheïsme" de geweldadige anti-religieuze campagnes van Stalin (met miljoenen doden tot gevolg) en de steun van bepaalde "verlichte" atheïsten aan het nog bloeddorstigere kolonialisme viel.

Nu zijn vele atheïsten echter sterk onder de invloed van de zgn. "new atheists" (Bennet, Dawkins, e.d.) die een neoconservatieve alliantie zijn aangegaan met de Christian right en de oorlog in Irak die meer dan een miljoen doden maakte, steunden met veel islamofobe, racistische propaganda.

Stellen dat het atheïsme dus per definitie verdraagzamer is, gaat niet meer op.

Citaat:

Ik vraag me echter wel af of de atheïsten in Melbourne wel ver genoeg gegaan zijn in hun "verdraagzaamheid".

Dat strekt jou tot eer, Roger. Spijtig genoeg zijn, door de verderfelijke invloed van de "new atheists" en hun kruistocht in bondgenootschap met de rechts-conservatieve, evangelische Christenen, steeds minder atheïsten bereid tot dergelijk wederzijds respect.

quercus 23 augustus 2012 16:36

Zowel voor Atheïsten, Christenen, Joden en Moslims geldt dat je een goed mens hoort te zijn, dat het levenspad dat je leidt bepaald wordt door ethische principes, waaronder respect voor de medemens een voorname plaats bekleedt.

Helaas, onverdraagzaamheid steekt regelmatig de kop op in elk van die categorieën. We bezondigen ons allemaal wel eens aan minder fraaie uitspraken over de overtuiging van anderen. Het is belangrijk dat we ons daar tijdig van bewust zijn.

Libro 23 augustus 2012 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 6294426)
Ik wil de TS er even op wijzen dat in de ogen van een moslim en konform de Koran, een atheist, vele malen verwerpelijker is dan een gelovige van eender welke godsienst. Hij (de atheist) staat voor een moslim bovenaan het lijstje van de te doden medemens. U zegt dus beter tegen een moslim dat U christene of wat dan ook bent ipv een atheist.

Heil Satan!

Kallikles 23 augustus 2012 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6294624)
Zowel voor Atheïsten, Christenen, Joden en Moslims geldt dat je een goed mens hoort te zijn, dat het levenspad dat je leidt bepaald wordt door ethische principes, waaronder respect voor de medemens een voorname plaats bekleedt.

Helaas, onverdraagzaamheid steekt regelmatig de kop op in elk van die categorieën. We bezondigen ons allemaal wel eens aan minder fraaie uitspraken over de overtuiging van anderen. Het is belangrijk dat we ons daar tijdig van bewust zijn.

²

roger verhiest 23 augustus 2012 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6294613)
Bepaalde zgn. "oude atheïsten", van Feuerbach over Marx & Nietzsche tot Sartre, waren inderdaad nogal verdraagzaam, hoewel ook in de periode van het "oude atheïsme" de geweldadige anti-religieuze campagnes van Stalin (met miljoenen doden tot gevolg) en de steun van bepaalde "verlichte" atheïsten aan het nog bloeddorstigere kolonialisme viel.

Nu zijn vele atheïsten echter sterk onder de invloed van de zgn. "new atheists" (Bennet, Dawkins, e.d.) die een neoconservatieve alliantie zijn aangegaan met de Christian right en de oorlog in Irak die meer dan een miljoen doden maakte, steunden met veel islamofobe, racistische propaganda.

Stellen dat het atheïsme dus per definitie verdraagzamer is, gaat niet meer op.

Dat strekt jou tot eer, Roger. Spijtig genoeg zijn, door de verderfelijke invloed van de "new atheists" en hun kruistocht in bondgenootschap met de rechts-conservatieve, evangelische Christenen, steeds minder atheïsten bereid tot dergelijk wederzijds respect.

Wat zal ik zeggen ? Via de discussies kwam ik op een web-you tube met een discussie over het thema "Is de Islam een vreedzame religie ?"

onder de voorstanders een amerikaanse huisvrouw en neen radikale moslim die na een verblijf van 14 jaar in een egyptische gevangenis "het licht" gezien heeft en een zeer overtuigend en warm pleidooi hield voor "vrede" & eigenlijk de vraagstelling over of de islam vredig is een vals voorwendsel vindt om de tegenstellingen in de wereld nog maar eens te verscherpen.

onder de tegenstanders de onvermijdelijk Ayaan Hirschi Ali en een tot het "atheïsme" bekeerde Anglicaanse Bisschop...

Ik heb heel die discussie niet bekeken tot de eindconclusie (het talrijke publiek kon over de stelling stemmen).

Blijkbaar kunnen we het eens zijn over "vrede" - de overgrote meerderheid
van de hardwerkende aardbewoners alleszins; ook of liever zelfs indien we sommige stellingen uit het verleden moeten opgeven of herleiden tot een dode letter. Een dringende taak voor zowel moslims, christenen, bhoeddisten, hindoes , atheïsten e.v.a.

BonBon 23 augustus 2012 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 6294426)

En dan vragen ze zich af waarom we bang zijn van moslims, de inlandse moeten niet veel zagen dat ze zo erg niet zijn want ze blijven maar imams, bruiden en familieleden invoeren uit moslim landen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be