Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams-nationalistisch forum (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Vlaams-nationalisme = anti-belgië? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17547)

Tantist 8 juli 2004 19:25

Ik vraag me soms af of het Vlaams-nationalisme geen verzamelnaam is voor talrijke groepen mensen die de Belgische staat maar niets vinden, gaande van Vlaamse independisten tot Heel-Nederlanders.

Wat denken jullie?

Pelgrim 8 juli 2004 19:38

misschien, maar toch: als je voor een heel nederland bent ben je eigenlijk meer heelnederlands-nationalist dan vlaams-nationalist he. In eerste instantie willen ze beiden België opblazen, maar uiteindelijk willen ze beiden iets anders. Heelnederlands confederalisme zou je evntueel nog als compromis tussen de twee kunnen zien.

Rock Against Communism 8 juli 2004 20:06

Ik denk dat de meeste heelnederlanders vooreerst Vlaming zijn, want dit is gewoon de logische weg om te volgen. De zwarte leeuw zonder rood is een anti-belgisch symbool, dus typisch voor seperatisten en radicale nationlisten (zij die belgië liever vandaag dan morgen gesplitst zien). Eérst Vlaanderen onafhankelijk, dan beginnen nadenken over toenadering met onze noorderburen.

Er zijn natuurlijk wat stromingen onder de vlaamsnationalisten, maar de meesten scharen zich achter de échte vlaamse en anti-belgische leeuwenvlag. De verschillen onderling zijn kleiner dan het gemeenschappelijk doel: de uiteindelijke vernietiging van ons belgiekske!

Wilhelmus 8 juli 2004 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot
Ik denk dat de meeste heelnederlanders vooreerst Vlaming zijn, want dit is gewoon de logische weg om te volgen.

Inderdaad.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door flemish_patriot
De zwarte leeuw zonder rood is een anti-belgisch symbool, dus typisch voor seperatisten en radicale nationlisten (zij die belgië liever vandaag dan morgen gesplitst zien).
Er zijn natuurlijk wat stromingen onder de vlaamsnationalisten, maar de meesten scharen zich achter de échte vlaamse en anti-belgische leeuwenvlag. De verschillen onderling zijn kleiner dan het gemeenschappelijk doel: de uiteindelijke vernietiging van ons belgiekske!

Ik ben bang dat ik je hier ga teleurstellen: heel de discussie over die al dan niet rode klauwen heb ik altijd belachelijk gevonden. Natuurlijk kan ik alleen maar voor mezelf spreken, maar wanneer personen met keltische kruizen (e.d) hier mee de “echten” van de “bedriegers” gaan onderscheiden, heb ik totaal geen moeite of me van die personen te distantiëren. Maar ik ben waarschijnlijk ook geen echte, want mijn visie op het “gemeenschappelijk doel” draait rond het veilig stellen van de belangen van zo’n 6 miljoen Vlamingen in Europa. En of België daarvoor moet vernietigd worden of niet, laat me volledig koud. Dat is in het beste geval maar een middel, maar zeker geen doel!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pelgrim
Heelnederlands confederalisme zou je eventueel nog als compromis tussen de twee kunnen zien.

Kernachtiger kan je het niet uitdrukken! :fadein:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tantist

Ik vraag me soms af of het Vlaams-nationalisme geen verzamelnaam is voor talrijke groepen mensen die de Belgische staat maar niets vinden, gaande van Vlaamse independisten tot Heel-Nederlanders.

Wat denken jullie?

OK, ik geef je gelijk. Maar laat ons eerlijk wezen. Gaat niet iedereen die een beetje bekend is met het fenomeen “Vlaamse Beweging” je gelijk geven? :)

Pelgrim 9 juli 2004 07:28

Ik vind de leeuw met rode tong en klauwen anders mooier dan het volledig zwarte geval hoor.

Rock Against Communism 9 juli 2004 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Ik ben bang dat ik je hier ga teleurstellen: heel de discussie over die al dan niet rode klauwen heb ik altijd belachelijk gevonden. Natuurlijk kan ik alleen maar voor mezelf spreken, maar wanneer personen met keltische kruizen (e.d) hier mee de “echten” van de “bedriegers” gaan onderscheiden, heb ik totaal geen moeite of me van die personen te distantiëren. Maar ik ben waarschijnlijk ook geen echte, want mijn visie op het “gemeenschappelijk doel” draait rond het veilig stellen van de belangen van zo’n 6 miljoen Vlamingen in Europa. En of België daarvoor moet vernietigd worden of niet, laat me volledig koud. Dat is in het beste geval maar een middel, maar zeker geen doel!

Tuurlijk, de belangen veilig stellen, allemaal goed en wel, maar u moet toegeven dat dit onvermijdelijk het einde van belgië met zich meebrengt. Het kan voor u dan wel geen doel zijn, wel een middel om uw doel te bereiken.

Over die vlag zonder rood: Dat rood heeft een sterke symboliek. Vooral in de ogen van de belgicisten. Reken er maar op dat het bert bibber op zijn troon niet goed doet als hij op TV een zee van zwart-gele vlaggen ziet...

Uiteraard zal ik een officiële vlaamse leeuw nog altijd 100x meer apprecieren dan een belgische vlag. Ik zeg niet dat je dan niet "echt" bent, ik maakte gewoon een onderscheid tussen de radicalen en de gematigden. Maar nogeens, hoe meer vlaamsnationalisten, hoe beter. Van welke stroming, gedachtengoed, of achtergrond, ze ook komen.

Rock Against Communism 9 juli 2004 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wilhelmus
Natuurlijk kan ik alleen maar voor mezelf spreken, maar wanneer personen met keltische kruizen (e.d) hier mee de “echten” van de “bedriegers” gaan onderscheiden, heb ik totaal geen moeite of me van die personen te distantiëren.

Dit is ad hominem spelen, trouwens u weet niet waarom ik dit symbool draag, kijk maar eens hier: http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=13172
Niet dat ik mij iets aantrek van wat anderen denken over mij hoor, maar dat kan nooit als argument gebruikt worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be