Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Berchem (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175812)

neutron 31 augustus 2012 10:29

Berchem

https://berchem.n-va.be/verkiezingen2012/kandidaten

De lijst van N-VA Berchem is bekend gemaakt.

Wat opvalt is dat het een lijst is met hoogopgeleiden, zoals advocaten, managers, ondernemers, verder zelfstandigen, producers, architecten, studenten, verkoopverantwoordelijken,...

Het is zeker belangrijk dat de gemeenten goed bestuurd worden door bekwame verkozenen.

Maar hebben deze mensen wel voldoende feeling met het gewone volk, mensen die het moeilijk hebben om rond te komen, die tegenslag gehad hebben, mensen met beperkingen, kortom: de sociaal zwakkeren die in deze maatschappij wat aan de rand van de samenleving leven?

Wat denkt dit forum?

Liederik 31 augustus 2012 10:51

Da's denk ik al eerder besproken.

Vertegenwoordiging van het volk door de meest bekwamen van dat volk
vs
Vertegenwoordiging van het volk door een afspiegeling van dat volk

Ideologisch kan je een dikke boom erover opzetten. Praktisch gezien verkies ik het eerste.

Amon_Re 31 augustus 2012 11:32

Der zit vanalles tussen, er is dus keuze genoeg :P

Jasper 31 augustus 2012 12:35

Een hogere opleiding wil niet zeggen dat men niet sociaal-bewogen en "tussen het volk" kan staan.

Een goede manager heeft een ideale mix van IQ en EOQ, en voor een politicus zal wel hetzelfde gelden.

roger verhiest 31 augustus 2012 12:41

Kandidaat-mandatarissen zijn niet noodzakelijk "bekwaam"
ook mensen met "hoge" diploma's e.d. zijn niet noodzakelijk "bekwaam"
bovendien is een bekwame politicus niet noodzakelijk een "goed mens" of een bekwame
uitoefener van een ander beroep...

er zijn genoeg voorbeelden van zeer bekwame lieden die ooit eventjes in de politiek aktief waren om vast te stellen dat het niet hun ding is..

Zo interpreteer ik het nieuws dat talrijke kandidaten vor NV-A intussen afhakennniet als een noodzakelijk ongunstig nieuws voor de NV-A, mogelijk is het zelfs beter dat sommige al dan niet bekwame figuren tot de vaststelling kwamen dat politiek niets voor hen is...

Vlaanderen Boven 31 augustus 2012 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6306825)
Da's denk ik al eerder besproken.

Vertegenwoordiging van het volk door de meest bekwamen van dat volk
vs
Vertegenwoordiging van het volk door een afspiegeling van dat volk

Ideologisch kan je een dikke boom erover opzetten. Praktisch gezien verkies ik het eerste.

Ja, alleen blijkt dat in de realiteit die 'technocraten' vaak even onbekwaam zijn als de gemiddelde burger.

Den Duisteren Duikboot 31 augustus 2012 13:14

Zijn de N-VA-lijsten van Genoelseldere, Lendelede, Millegem en Terjoden inmiddels bekend? De spanning is ondraaglijk.

fonne 31 augustus 2012 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6306783)

Wat opvalt is dat het een lijst is met hoogopgeleiden, zoals advocaten, managers, ondernemers, verder zelfstandigen, producers, architecten, studenten, verkoopverantwoordelijken,...

Het is zeker belangrijk dat de gemeenten goed bestuurd worden door bekwame verkozenen.

Maar hebben deze mensen wel voldoende feeling met het gewone volk, mensen die het moeilijk hebben om rond te komen, die tegenslag gehad hebben, mensen met beperkingen, kortom: de sociaal zwakkeren die in deze maatschappij wat aan de rand van de samenleving leven?

Wat denkt dit forum?

Dat een bakker en een leraar toch wel mensen zijn die midden het volk staan, en dat je zomaar wat zit te zwansen.

neutron 31 augustus 2012 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 6306964)
Zijn de N-VA-lijsten van Genoelseldere, Lendelede, Millegem en Terjoden inmiddels bekend? De spanning is ondraaglijk.

Berchem is wel een groooooooooooooooot dorpken hoor

Den Duisteren Duikboot 31 augustus 2012 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6307389)
Berchem is wel een groooooooooooooooot dorpken hoor

Met zéér beperkte bevoegdheden... :-)

De schoofzak 31 augustus 2012 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door neutron (Bericht 6306783)

Wat denkt dit forum?

Ik weet niet wat dit forum denkt, maar ik denk het volgende, namelijk dat het mij doet denken aan sommigen bij het abvv:

als een arbeider zijn zoon/dochter naar de univ stuurt, en die jongen of dat meisje studeert af als arts, advocaat, ingenieur .. whatever .. dan kan die jongen of dat meisje plotsklaps niet meer een feeling hebben met het gewone volk; dan weet die niet meer wat een sociaal zwakkere is enz., afijn, het is genen arbaaider meer.
(behalve als't'hem in de vakbond gaat werken en met een rode sjaal om speeches geeft op de eerste van mei).

.

neutron 2 september 2012 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6307448)
Ik weet niet wat dit forum denkt, maar ik denk het volgende, namelijk dat het mij doet denken aan sommigen bij het abvv:

als een arbeider zijn zoon/dochter naar de univ stuurt, en die jongen of dat meisje studeert af als arts, advocaat, ingenieur .. whatever .. dan kan die jongen of dat meisje plotsklaps niet meer een feeling hebben met het gewone volk; dan weet die niet meer wat een sociaal zwakkere is enz., afijn, het is genen arbaaider meer.
(behalve als't'hem in de vakbond gaat werken en met een rode sjaal om speeches geeft op de eerste van mei).

.

niet overdrijven, het gaat hier nu wel over de gemeente,
maar dat kan een springplank worden naar nationaal,

maar volgens mij is een advocaat niet goed geplaatst om Justitie te hervormen, want dat wordt niks

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be