Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   N-VA dient klacht in bij Grondwettelijk Hof ivm BHV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175828)

Amon_Re 31 augustus 2012 14:05

N-VA dient klacht in bij Grondwettelijk Hof ivm BHV

De "zuivere" splitsing van BHV ligt vele mensen op de maag, ook op die van N-VA. N-VA start daarom met een nieuwe campagne tegen dit gedrocht.

Gezien de timing zal dit ook wel mee aangestuurd zijn vanuit electoraal belang, maar hun klachten zijn volgens mij wel correct.

Citaat:

De N-VA start een nieuwe campagne tegen de recente BHV-akkoorden. De partij verspreidt op grote oplage een huis-aan-huis-folder in Halle-Vilvoorde en maakt ook een juridische procedure aanhangig bij het Grondwettelijk Hof vanwege de discriminatie ten aanzien van de Vlamingen.
http://www.n-va.be/nieuws/persberich...-pakken-zitten

Shadowke 31 augustus 2012 15:16

mooi zo!

De schoofzak 31 augustus 2012 15:24

Ik zou hier nog eens van de gelegenheid willen gebruik maken om aan de voorstanders van de huidige zogenaamde splitsing van bhv (dus aan alle aanhangers van tsjeven, sossen, nobel-blauwen, groenen) te vragen:

Leg mij nu aub de toestand in bhv eens uit in simpele taal.
Ik zal beginnen met twee lijnen, en jullie mogen er een paar aan toevoegen.

Zo simpel als het volgende:
- deze 19 gemeenten maken deel uit van het hoofdstedelijk gewest Brussel. Alles van de overheid behoort er tweetalig te zijn.
- de andere gemeenten die in Vlaams Brabant liggen, behoren tot het Vlaams Gewest. Alles van de overheid behoort er ééntalig Nederlands te zijn.

Maar nu even verder gaan a.u.b., drie vier regels dus, om aan te tonen, op simpele wijze, waar iedereen het direct snapt, wat de splitsing van bhv dan verder wel inhoudt.

.

Bad Attila 31 augustus 2012 16:28

- maar er zijn zes gemeenten in Vlaams-Brabant die een speciaal taalstatuut hebben, waardoor de communicatie met en door de overheid daar ook in het Frans kan gebeuren.
- voortaan is Vlaams-Brabant een kiesarrondissement, maar mogen de inwoners van die zes speciale gemeenten ook op Brusselse lijsten stemmen indien zij dit wensen.

Fieseler 31 augustus 2012 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6307013)
De "zuivere" splitsing van BHV ligt vele mensen op de maag, ook op die van N-VA. N-VA start daarom met een nieuwe campagne tegen dit gedrocht.

Gezien de timing zal dit ook wel mee aangestuurd zijn vanuit electoraal belang, maar hun klachten zijn volgens mij wel correct.

Goed van de NVA om klacht neer te leggen.
Vraagje: voor welke grondwettelijke kamer gaat deze klacht komen?
De Belgislche, de Vlaamse of de Franstalige?

Bad Attila 31 augustus 2012 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6307166)

Als ik mij niet vergis zijn alle "kamers" tweetalig.

Henri1 31 augustus 2012 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6307013)

N-VA kakkerij.
Het zoveelste bewijs dat het nooit goed zal zijn voor de vlomse rakkertjes.
Hoe extremer N-VA wordt door de influx hoe meer bokkensprongen de partij zal maken om iedereen gelukkig te houden.

Hoelang zal die ballon blijven opgaan.

stuyckp 31 augustus 2012 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6307179)
N-VA kakkerij.
Hoe extremer N-VA wordt door de influx hoe meer bokkensprongen de partij zal maken om iedereen gelukkig te houden.

Welke influx ?
En hoezo wordt de N-VA daar extremer van ?
Bron ?

stropdrager 31 augustus 2012 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6307166)

Er is maar 1 Grondwettelijk Hof, dat bestaat uit 12 rechters (6 Nederlandstalige en 6 Franstalige).

Distel 31 augustus 2012 17:28

Citaat:

N-VA kakkerij.

:lol:

Wat zal het nu zijn, Henri? De N-VA is aan de kant gaan staan en doet niets, of de N-VA doet wel iets maar het is kakkerij?

Het zoveelste bewijs dat het nooit goed zal zijn voor Henri1.

Xenophon 31 augustus 2012 17:38

Citaat:

N-VA kakkerij.

Inderdaad, dit is het bewijs dat de N-VA geen stemmen meer zal halen bij de volgende verkiezingen. :D

Henri1 31 augustus 2012 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6307216)
:lol:

Wat zal het nu zijn, Henri? De N-VA is aan de kant gaan staan en doet niets, of de N-VA doet wel iets maar het is kakkerij?

Het zoveelste bewijs dat het nooit goed zal zijn voor Henri1.

Het is kakkerij en aandachtzoekerij.

Méér moet u er niet achter zoeken.

Pietje 31 augustus 2012 17:40

Helden zijn het, helden zeg ik u 8-)

Fieseler 31 augustus 2012 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 6307192)
Er is maar 1 Grondwettelijk Hof, dat bestaat uit 12 rechters (6 Nederlandstalige en 6 Franstalige).

Bedankt S...maar help mij eens even...vanwaar mijn vergissing...heb ik het misschien over de raad van state? of zoiets?

djimi 31 augustus 2012 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6307161)

1) - maar er zijn zes gemeenten in Vlaams-Brabant die een speciaal taalstatuut hebben, waardoor de communicatie met en door de overheid daar ook in het Frans kan gebeuren.

2) - voortaan is Vlaams-Brabant een kiesarrondissement, maar mogen de inwoners van die zes speciale gemeenten ook op Brusselse lijsten stemmen indien zij dit wensen.

1) Dat zou geen probleem mogen zijn.

2) Dat vind ik wél een probleem: ofwel mogen ALLE Belgen kiezen voor lijsten/mensen uit een ander (al dan niet naburig) kiesarrondissement, ofwel GEEN EEN.

Ik hoop alvast dat het Grondwettelijk Hof het principe 'alle Belgen zijn gelijk voor de wet' voldoende ernstig neemt om op z'n minst dat onderdeel van dat slechte akkoord naar de prullenmand te verwijzen.

vlijmscherp 31 augustus 2012 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6307161)
- maar er zijn zes gemeenten in Vlaams-Brabant die een speciaal taalstatuut hebben, waardoor de communicatie met en door de overheid daar ook in het Frans kan gebeuren.

Het woordje "kan" is zeer belangrijk. Dat zijn faciliteitengemeenten, geen tweetalige. Dat ze dat nu eindelijk eens verstaan, dan zouden er geen communautaire problemen zijn.

HOUZEE ! 31 augustus 2012 17:56

Wat een groots manoeuvre van de n-va, wat een grootse daad van Bart De Wever!! Sidder ende beef, Belgen :lol:

kelt 31 augustus 2012 17:59

Voor de N-VA was er het probleem dat de kwestie BHV opgelost leek.Bovendien waren - en zijn,de modaliteiten (onderandere de voorziene geldstromen en de verdergaande gerechtelijke pampering van Franstaligen op Vlaamse kosten) in de ogen van de modale Vlaamse kiezer van volkomen ondergeschikt belang vergeleken met de belofte van communautaire rust en,eindelijk,een regering in stuurloze tijden....

Maar ondertussen leeft langzaam groeiend een besef bij Vlaamse kiezers dat we nog niet eens de crisis gezien hebben,dat dit ganse koninkrijk drijft op de speklaag die zij helpen betalen,met weinig opties op de toekomst!(de luim van de dag en de koers van de beurs...dat is de route)

En,klap op de vuurpijl(en ongetwijfeld zeer tot ongenoegen van de PS,CdH,MR en ecolo) is er het gedrag van de "burgemeesters van die randgemeentes",die hun $ù+?#@! vegen aan gans dat BHV-akkkoord en gewoon verder gaan met recalcitrant Vlamingpestengedrag....

We hebben het nu allemaal gezien,je kunt overeenkomsten sluiten met de Franstalige partijen UITGEZONDERD het FdF...pech is dat dergelijke sujetten in Vlaanderen wonen...
Als je geen deel uitmaakt van dat akkoord dan moet je tenminste de mensen niet kloten!

De timing van de N-VA is waarschijnlijk vrij goed om dit nu weer juridisch te spelen...

djimi 31 augustus 2012 18:12

Citaat:

N-VA kakkerij.

Die ballon zal blijven opgaan zolang er voldoende brandstof - in dit geval de terechte verontwaardiging betreffende onterechte privileges voor bepaalde Belgen - voorhanden is.

Een beetje schuim op de lippen, wat gestamp met de voetjes en enkele ongefundeerde beschuldigingen zullen nooit - NOOIT - volstaan om de 'vlomse rakkertjes' ertoe te bewegen hun ballon aan de grond te laten staan.

Zelfs dreigen met 'De Grote Boot Naar Het Midden Van De Zee' heeft niet het gewenste effect.

Bad Attila 31 augustus 2012 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6307230)
Bedankt S...maar help mij eens even...vanwaar mijn vergissing...heb ik het misschien over de raad van state? of zoiets?

Yep, de Raad van State heeft wel kamers. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be