Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Hogere verkeersbelasting in de maak ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175966)

Micele 4 september 2012 17:46

Hogere verkeersbelasting in de maak ?
 
Citaat:

VAB: "Belasting op wagens ouder dan 3 jaar wordt verhoogd"

De nieuwe verkeersbelasting die de Vlaamse regering plant, zal duurder worden voor iedereen die een wagen heeft die ouder is dan drie jaar.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...-verhoogd.aspx
Wanneer een verkeersbelasting voor alle weggebruikers ? :?

Doa 4 september 2012 17:55

ik koop elke 4 jaar een nieuwe wagen dus heb ik hier nu nog niet zoveel problemen mee :-P

Bierke 4 september 2012 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6312208)
Wanneer een verkeersbelasting voor alle weggebruikers ? :?

Inderdaad en op de effectief gereden kilometers niet zomaar afvlakkig op elk type wagen.

't is trouwens al even bezig: http://books.google.be/books?id=jaRt...oerman&f=false

Mambo 4 september 2012 18:59

Amai er zit weer vooruitgang in onze achteruitgang.
Nu gaan ze u al beboeten voor geen nieuwe wagen te kopen.

manta 4 september 2012 19:02

Nu nog wachten op de taksplaatjes voor de fietsers...

Stingray 4 september 2012 22:56

Ja hun plan met de bedrijfswagen taksen en CO2 taksen zijn niet gelukt en hebben voor gevolg gehad dat de autoverkoop in mekaar gestuikt is en dus ook de BIV-inkomsten spectaculair gedaald zijn. Nu gaan ze met zachte dwang je dus proberen in de richting van nieuwe wagens te duwen.

MAAR : een nieuwe wagen is nog altijd veel duurder dan de meertaks te betalen, dus ook dit zal weer mislukken.

Toont alleen maar aan hoe wanhopig ze zijn geworden.

Jan van den Berghe 4 september 2012 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6312208)
Wanneer een verkeersbelasting voor alle weggebruikers ? :?

Waarom dan wel?

Stingray 4 september 2012 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6312568)
Waarom dan wel?

Iedereen gelijk voor de wet. Een fietspad aanleggen kost ook geld.

Voltian 5 september 2012 09:45

Voorbarig...

Brussel is ermee bezig, dat weet ik; Vlaanderen heeft, zover ik weet, nog geen studie uitgeschreven. Mogelijk doet de ambtenarij zelf wat studiewerk, samen met de kabinetten.

En alvorens "men" weer op de ambtenaren begint te schieten, maak u geen zorgen, dit zal een politieke beslissing zijn. Hou goed in de gaten welke stelling uw verkozene neemt zou ik zeggen... :)

Micele 5 september 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6312588)
Iedereen gelijk voor de wet. Een fietspad aanleggen kost ook geld.

Zelfs evenveel als het wegwerken van de zwarte verkeerspunten per jaar, elk 100 miljoen € (Vlaanderen)

Fietspaden worden ook 25,5 miljoen/jaar meer begroot als hoogdringende onderhoudswerken van alle autosnelwegen in Vlaanderen...

Citaat:

http://www.politics.be/persmededelingen/32561/

Vlaams minister Hilde Crevits : “Deze grondige wetenschappelijke studie bevestigt dat we blijvend aandacht moeten besteden aan de dode hoek problematiek bij ongevallen met vrachtwagens en zwakke weggebruikers. De gevolgen van dergelijke ongevallen zijn meestal zeer ernstig. Preventie blijft heel belangrijk. De Vlaamse overheid voert al heel wat aanbevelingen uit. Elk jaar investeren we gemiddeld 100 miljoen euro in nieuwe en veilige fietsinfrastructuur waarbij ook geïnvesteerd wordt in fietswegen langs spoorlijnen en waterwegen waar waardoor fietsers minder in aanraking kunnen komen met vrachtwagens. In het Vademecum Fietsvoorzieningen staan richtlijnen die aansluiten bij de aanbevelingen van de onderzoekers voor een veilinge infrastructuur in het kader van de dode hoek.

Er gaat elk jaar 100 miljoen naar de aanpak van de gevaarlijke punten in Vlaanderen met ook daar extra aandacht voor de fietsers onder meer via de bouw van fietsbruggen of -tunnels. Meer en meer verkeerslichten zijn aangepast, er zijn intussen 15 spiegelafstelplaatsen waar chauffeurs hun spiegels correct kunnen afstellen;, er zijn doelgroepgerichte sensibiliseringscampagnes voor jong en oud, bedrijven kunnen het Truckveilig charter ondertekenen. Het onderzoek geeft aan dat we die inspanningen ook in de toekomst volop verder moeten zetten.”
Daarbij is er een grote achterstand bij het onderhoud van vooral snelle wegen, daar hebben ze amper geld voor over, zeker geen extra 100 miljoen/jaar.
Hier is sprake van 74,5 miljoen voor 14 grote onderhoudswerven op de autosnelwegen van Vlaanderen, het was ´gepland´ voor 2012 hé... :
Citaat:

http://www.serv.be/mora/book-6759/onderhoud-wegennet

Onderhoud wegennet

De administratie (AWV) rapporteert sinds enkele jaren jaarlijks over de toestand van het wegennet. Vlaanderen hinkt op dit vlak duidelijk achterop t.o.v. de buurlanden. Er is dan ook een enorme onderhoudsachterstand weg te werken, zowel op het autosnelwegennet als op het gewestwegennet. Dit vergt aanzienlijke en aanhoudende budgettaire inspanningen. De Vlaamse Regering stelde als doel om tegen 2015 de achterstand op autosnelwegen en tegen 2020 de achterstand op de gewestwegen weg te werken.

Ondanks een substantiële en systematische verhoging van de middelen voor het onderhoud van het wegennet en de inhaaloperatie om de achterstand weg te werken, wordt slechts aarzelend vooruitgang geboekt. Het aantal wegvakken in goede staat stijgt, maar:

14,1% van de autosnelwegen vraagt om onmiddellijke ingreep t.o.v. 11,3% volgens de rapportage 2010. De categorie 'uitstekend' neemt toe, maar tegelijk neemt ook de categorie 'zeer slecht' toe,
• 21,2% van de gewestwegen vraagt om onmiddellijke ingreep t.o.v.18,9% volgens de rapportering 2010.

Voor 2012 zijn 14 grote onderhoudswerven op de autosnelwegen gepland, goed voor een totaal budget van 74,5 miljoen euro.
En hoe langer men wacht hoe duurder de herstellingen worden... lees mijn onderschrift... © ;-)

Cijfers personenmobiliteit naargelang weggebruiker:
http://www.serv.be/mora/book-6759/personenmobiliteit

metten 5 september 2012 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6312208)
Wanneer een verkeersbelasting voor alle weggebruikers ? :?

Ook voor diegene die zich op de natuurlijke manier voortbeweegt? :-D

brother paul 5 september 2012 11:54

mij dunkt dat ze beter het boetefonds zouden gebruiken voor het onderhoud van de wegen, dan zou je met plezier nog eens duwen op de pedaal.

brother paul 5 september 2012 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 6312986)
Ook voor diegene die zich op de natuurlijke manier voortbeweegt? :-D

ja, je produceert zo meer CO2 per lopende km dan een auto

Micele 5 september 2012 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6313012)
ja, je produceert zo meer CO2 per lopende km dan een auto

Idd, blijkbaar neemt men die domme CO2 nog altijd als referte...

Tja, men ademt zelfs al in rust 100 mal meer CO2 uit als dat men inademt, en als men gaat, loopt, of fietst, navenant tot 10 maal meer, schat ik ruw.

Een ~ mens zet 12,5 m³ lucht om per dag (maar dan niet tijdens het sporten neem ik aan)

Zo staat het toch in Wikipedia. ;-)

Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Atem
Als Atem bezeichnet man die Luftmenge, die bei der Tätigkeit des Atmens (Luftholens oder Atemzug) bewegt wird. (Einatmen = Lunge mit Luft füllen, Ausatmen = Luft ausstoßen). Der Vorgang des Atmens heißt Atmung. Ein Mensch atmet täglich etwa 23.000-mal und bewegt dabei rund zwölfeinhalb Kubikmeter Luft.

Die Atemluft steht in der Homosphäre recht gleichmäßig zur Verfügung. Sie enthält als Hauptbestandteile 78 % Stickstoff (N2), 21 % Sauerstoff (O2), Wasserdampf und verschiedene Edelgase sowie 0,04 % Kohlendioxid (CO2).

Säugetiere, darunter der Mensch, setzen bei der aeroben Atmung einen Teil des in der Atemluft enthaltenen Sauerstoffs in Kohlendioxid um. Die Ausatemluft enthält weiterhin 78 % Stickstoff (N2), aber nur noch 16 % Sauerstoff (O2) und 4 % Kohlendioxid (CO2) sowie rund 2 % andere Bestandteile.
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Atmung

Zusammensetzung der Aus- und Einatemluft
Inspiratorische Fraktion | Gas | Exspiratorische Fraktion[3]
78 % | Stickstoff | 79 %
21 % |Sauerstoff | 16 %
0,04 % |Kohlenstoffdioxid| 4 %
1 % |Edelgase| 1 %
5 % zuurstof wordt verbruikt daarbij.

Klein Licht 5 september 2012 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6312547)
Ja hun plan met de bedrijfswagen taksen en CO2 taksen zijn niet gelukt en hebben voor gevolg gehad dat de autoverkoop in mekaar gestuikt is en dus ook de BIV-inkomsten spectaculair gedaald zijn. Nu gaan ze met zachte dwang je dus proberen in de richting van nieuwe wagens te duwen.[...]

Toont alleen maar aan hoe wanhopig ze zijn geworden.

'Ze'? Het is wel de NVA die hiermee afkomt he.


Ik gok dat er heel wat minder minder misnoegde reacties op dit topic zouden komen als dit in de titel zou staan... :lol:

manta 5 september 2012 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 6312986)
Ook voor diegene die zich op de natuurlijke manier voortbeweegt? :-D

Gebruik van de openbare weg is gebruik van de openbare weg. Stapbelasting is hoognodig om de voetpaden in orde te houden...

alfa16vjtd 5 september 2012 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 6313269)
'Ze'? Het is wel de NVA die hiermee afkomt he.


Ik gok dat er heel wat minder minder misnoegde reacties op dit topic zouden komen als dit in de titel zou staan... :lol:

Waarom zouden we positief moeten worden over een voorstel die ons niet aanstaat? 1 standpunt tegenover bijna alle standpunten van een andere partij is nog altijd een groot verschil he.

Bobke 5 september 2012 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6312219)
ik koop elke 4 jaar een nieuwe wagen dus heb ik hier nu nog niet zoveel problemen mee :-P

Ook als de tweedehandsmarkt in elkaar zakt ?

Doa 5 september 2012 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6313471)
Ook als de tweedehandsmarkt in elkaar zakt ?

ah met mercedes heb je toch altijd iets meer zekerheid om nog een deftige prijs te krijgen bij een doorverkoop.
nearly new cars kocht mijn C63 toch voor een mooie prijs op

Stingray 5 september 2012 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 6313269)
'Ze'? Het is wel de NVA die hiermee afkomt he.


Ik gok dat er heel wat minder minder misnoegde reacties op dit topic zouden komen als dit in de titel zou staan... :lol:

Dat boeit mij dus geen reet. Allemaal hetzelfde, wie er ook aan de macht is. Zoals de boeren vroeger zeiden : "het maakt niet uit wie er aan de macht is, ze komen allemaal mijn kippen pikken."


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be