Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Wij hebben Breivik niet nodig om de multicultuur in vraag te stellen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=175968)

F.B. 4 september 2012 18:45

Wij hebben Breivik niet nodig om de multicultuur in vraag te stellen
 
Citaat:

Wij hebben Breivik niet nodig om de multicultuur in vraag te stellen

dinsdag 04 september 2012 om 06u30

In Vlaanderen wordt het proces van het multiculturalisme meestal in de marge, en buiten de grote media gevoerd. Toch is die kritische onderstroom van enorm belang geweest. Wij hebben geen Breivik nodig gehad. Gelukkig maar.

Het was uiteraard als stunt bedoeld, vanwege de bij ons niet zo bekende Franse essayist Richard Millet (1953): massamoordenaar Anders Breivik tot visionaire profeet bombarderen in de strijd tegen de immigratie en het multiculturalisme. Feit is dat de discussie over de multicultuur in Noorwegen nu pas op gang komt, goed een jaar na Utøya-tragedie.
In Vlaanderen wordt het proces van het multiculturalisme (de doctrine dat een maatschappij alleen maar “verrijkt” kan worden door het naast elkaar bestaan van alle mogelijke culturen en religies) al zo’n 25 jaar gevoerd. Weliswaar meestal in de marge, en buiten de grote media. Toch is die kritische onderstroom van enorm belang geweest. Wij hebben geen Breivik nodig gehad. Gelukkig maar.

Het boek van Wim Van Rooy, “De malaise van de multiculturaliteit” (2008) blijft een referentietekst in dat debat, vooral omdat Van Rooy links confronteert met een onmogelijk spagaat: enerzijds de vrijheid van denken propageren, en anderzijds de absolute tegenstander van die vrijheid gedogen: een theocratische en totalitaire ideologie zoals de islam, die ook bij ons in de moskeeën haat jegens andersdenkenden predikt. Deze paradox blijft links achtervolgen – zie de discussie rond de Mohammed-cartoons – en heeft decennia lang voor veel ruis gezorgd op het debat rond multiculturaliteit, met een absolute onderwaardering voor de pure feiten en statistieken.

Studies over correlatie tussen criminaliteit en allochtonen, over immigratie en het gebrek aan integratie, werden onder de mat geschoven. De demonisering van de Nederlandse sociologe Marion Van San, die de kat wetenschappelijk de bel aan bond, staat ons nog levendig voor. Het spook van de politieke correctheid heeft ervoor gezorgd dat er ook vandaag nog in de media bericht wordt over “jongeren” die een buschauffeur in het ziekenhuis slaan, terwijl het om allochtone jongeren gaat met een moslimachtergrond. Dat is relevante informatie die om verdere duiding vraagt, niet om verdoezeling.

Van de weeromstuit is de kritiek van de multiculturaliteit in Vlaanderen, België en Europa vooral een “rechts” verhaal geweest, dat in onze contreien politiek een plaats kon krijgen met het Vlaams Blok/Belang. Dat heeft ons ongetwijfeld een Breivik bespaard: er moet plaats zijn voor radicalisme in het democratische spectrum, mensen moeten hun ongenoegen kunnen ventileren. Aan een consensusdemocratie hebben we niets. Bizar is evenwel dat die partij daarvoor in een “cordon sanitaire” werd gestopt, terwijl men vaststelt dat haar uitspraken van 20 jaar geleden nu mainstream zijn geworden en zelfs bij links opgang maken, zie bv. de krantencolumns van Groen-coryfee Luckas Vander Taelen.

Men kan daar lang over bakkeleien, maar het is misschien een teken van een herwonnen consensus rond de Europese waarden die links even over het hoofd had gezien, zoals daar zijn: het onvoorwaardelijk recht op free speech, de scheiding van kerk en staat, gelijkberechtiging van man en vrouw, en dies meer. Het protest, van links tot rechts, tegen homofobe agressie, onverdoofd slachten, genitale verminking en duiveluitdrijvingen, stelt het middeleeuwse denkkader van een ideologie als de islam in vraag, maar plaatst ook het zoeklicht op wat onze samenleving wezenlijk modern maakt. Waarom willen we dit niet? Wat willen we dan wel? Waar liggen de niet te overschrijden grenzen?

Meteen zijn we in de identitaire discussie beland, en daar kunnen we de slogans en de welles-nietes-spelletjes overstijgen. De vraag naar de fundamenten van ons Europees democratisch model, onze cultuurruimte en de rechtstaat, gaat over duurzame waarden en emoties. Met als ijkpunt de Verlichtingstraditie.

Het alternatief voor de multiculturaliteit is niet de monocultuur, maar een leidcultuur die als een ongeschreven grondwet de voorwaarden omschrijft van een goed functionerende communicatiemaatschappij. Dat is bij uitstek een gedachte die tot de Verlichtingsfilosofie behoort, in haar authentieke, 18de eeuwse vorm. De geschriften van Rousseau en Voltaire pleiten niet voor neutraliteit en relativistische Gleichgultigkeit, maar integendeel voor een richtinggevend engagement en een cultureel zelfbewustzijn.

Beiden zijn dus identitaire denkers: ze gaan uit van een historisch verworven, libertaire geesteshouding die ook resoluut neen kan zeggen tegen totalitaire excessen. We zijn slordig omgesprongen met de erfenis van Rousseau en Voltaire, en moeten de draad terug opnemen, voor hij helemaal zoek raakt. Alleen een radicale terugkeer naar de wortels van de moderniteit kan ons redden, noem het een progressief conservatisme of een conservatief progressisme.

We hebben zo’n rijk geestelijk erfgoed, maar men schaamt er zich haast om. In die zin is het voorstel om filosofie als verplicht vak in het onderwijs te introduceren, en de religieuze vakken naar de facultatieve vrijetijdssfeer af te voeren, nog niet zo gek. De zoektocht naar de waarden en normen die ons binden, én de opvoeding tot debat, polemiek en conflictdenken, zonder dat iemands handen worden afgehakt, vormen de essentie van de ethische opvoeding. De uit Saudi-Arabië geïmporteerde islamleraars mogen dan stilletjes aan hun koffers pakken.

In die open polemische ruimte zal ook blijken dat wij figuren als Socrates, Kant, Voltaire en Nietzsche moeten koesteren als onvervangbare inspiratiebron van het Westerse kritische denken, waar in geen enkele andere cultuur ook maar een schim aan herinnert.

Johan Sanctorum
De auteur is filosoof-publicist en onafhankelijk cultuurconsultant

http://www.knack.be/opinie/vrije-tri...0171976556.htm
Moet gewoon gelezen worden..

averechts 8 september 2012 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 6312290)
Moet gewoon gelezen worden..

Diegene die niet wisten hoe snel ze de kerkdeuren moesten dichtgooien , staan nu te drummen om moskee deuren te openen .

Begrijpe wie kan ?

eno2 8 september 2012 18:48

De linkse overdreven tolerantie voor de islam is bloedgevaarlijk, net zoals de Islam zelf. Ik weet eigenlijk niet goed waarop ze gebaseerd is. Op overdreven internationalisme? Anderzijds is al dat identitair gedoe ook maar een eufemisme voor overdreven nationalisme. Voor zover ze de wetten en de basiswaarden volgen, moeten vreemde elementen van alle slag getolereerd worden. Volgens mij kan en mag dat niet anders.

peter1962 8 september 2012 19:34

Annick Verbauwen blijkt dus nog altijd te mogen schrijven voor Valkeniers ? Ondanks het feit dat zij ( hij dus ) eigenlijk al heeft zitten hengelen naar een jobke bij de n-va ?

BonBon 8 september 2012 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 6312290)
Moet gewoon gelezen worden..

waw, dat stuk is helemaal ook mijn mening, jammer dat hij niet verkiesbaar is. 8-)

Kallikles 8 september 2012 22:20

Met Rousseau in de hand pleiten tegen "totalitaire excessen", je moet maar durven! En de mensen hebben tegenwoordig zo weinig kennis van de Europese filosofie, dat hij het nog ongestraft kan doen ook!

Nietzsche 8 september 2012 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6317357)
Met Rousseau in de hand pleiten tegen "totalitaire excessen", je moet maar durven! En de mensen hebben tegenwoordig zo weinig kennis van de Europese filosofie, dat hij het nog ongestraft kan doen ook!

Wat bedoel je precies?

Kallikles 8 september 2012 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6317360)
Wat bedoel je precies?

Met Rousseau in de hand pleiten tegen "totalitaire excessen", je moet maar durven! En de mensen hebben tegenwoordig zo weinig kennis van de Europese filosofie, dat hij het nog ongestraft kan doen ook!

Nietzsche 8 september 2012 22:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6317369)
Met Rousseau in de hand pleiten tegen "totalitaire excessen", je moet maar durven! En de mensen hebben tegenwoordig zo weinig kennis van de Europese filosofie, dat hij het nog ongestraft kan doen ook!

Ja, en ik begreep dat bericht niet.

Kallikles 8 september 2012 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6317386)
Ja, en ik begreep dat bericht niet.

Ja, maar wat begrijp je niet?

Hier een artikel over Rousseau's politieke filosofie als totalitarisme:
http://www.jacobroundtree.com/2011/0...al-philosophy/

Nietzsche 8 september 2012 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6317391)
Ja, maar wat begrijp je niet?

Hier een artikel over Rousseau's politieke filosofie als totalitarisme:
http://www.jacobroundtree.com/2011/0...al-philosophy/

Bedankt. ;-)

alice 8 september 2012 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6317357)
Met Rousseau in de hand pleiten tegen "totalitaire excessen", je moet maar durven! En de mensen hebben tegenwoordig zo weinig kennis van de Europese filosofie, dat hij het nog ongestraft kan doen ook!

Nergens lees ik in de openingspost iets wat uw opmerking verklaart, een link geven is iets te gemakkelijk, leg zelf maar eens uit waarom je die opmerking maakt?

Kallikles 8 september 2012 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6317412)
Nergens lees ik in de openingspost iets wat uw opmerking verklaart, een link geven is iets te gemakkelijk, leg zelf maar eens uit waarom je die opmerking maakt?

Wat is de meest bekende gedachte van Rousseau?

alice 8 september 2012 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6317420)
Wat is de meest bekende gedachte van Rousseau?

Vergeet het maar,jij doet een uitlating dus leg maar uit wat het verband is met de stellingname van de openingspost.
Of lukt dit niet en maak er er een examen filosofie voor anderen van?
Omdat je niet een lukraak gemaakte opmerking eens kunt onderbouwen?
Leg het dus maar eens uit?

alice 8 september 2012 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6317412)
Nergens lees ik in de openingspost iets wat uw opmerking verklaart, een link geven is iets te gemakkelijk, leg zelf maar eens uit waarom je die opmerking maakt?

Ik wacht...alweer....;-)

Nietzsche 8 september 2012 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6317462)
Vergeet het maar,jij doet een uitlating dus leg maar uit wat het verband is met de stellingname van de openingspost.
Of lukt dit niet en maak er er een examen filosofie voor anderen van?
Omdat je niet een lukraak gemaakte opmerking eens kunt onderbouwen?
Leg het dus maar eens uit?

Waar ben jij nu mee bezig, kallikles is gewoon aan het kijken hoeveel kennis je over die filosoof hebt, voordat hij van alles gaat uitleggen.

Anders gaat hij misschien wel dingen uitleggen, die jij al weet + snapt.

Je kan ook gewoon toegeven, dat je al zo,n hekel aan hem hebt, dat hij niets meer goed kan doen.

alice 8 september 2012 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6317466)
Waar ben jij nu mee bezig, kallikles is gewoon aan het kijken hoeveel kennis je over die filosoof hebt, voordat hij van alles gaat uitleggen.

Anders gaat hij misschien wel dingen uitleggen, die jij al weet + snapt.

Je kan ook gewoon toegeven, dat je al zo,n hekel aan hem hebt, dat hij niets meer goed kan doen.

Dit is geen examen filosofie, het is aan Kallikles om uit te leggen waar hij zijn opmerking meent te kunnen plaatsen op basis van de tekst die de discussie opent.
Mensen zijn hier discussiepartners, maar echt niet belangrijk genoeg om een hekel aan te hebben, waar je niet allemaal mee bezig bent!

Nietzsche 8 september 2012 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6317520)
Dit is geen examen filosofie, het is aan Kallikles om uit te leggen waar hij zijn opmerking meent te kunnen plaatsen op basis van de tekst die de discussie opent.
Mensen zijn hier discussiepartners, maar echt niet belangrijk genoeg om een hekel aan te hebben, waar je niet allemaal mee bezig bent!

1: Dit is inderdaad geen examen filosofie, volgens mij zegt kallikles ook nergens dat dat wel zo is.

2: Inderdaad waar mensen toch mee bezig kunnen zijn, dat vraag ik mij ook vaak af.

alice 9 september 2012 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6317523)
1: Dit is inderdaad geen examen filosofie, volgens mij zegt kallikles ook nergens dat dat wel zo is.

2: Inderdaad waar mensen toch mee bezig kunnen zijn, dat vraag ik mij ook vaak af.

Dan hoef ik niet te antwoorden op wat het gedachtengoed van Rousseau zou zijn maar moet Kallikles zijn uitlatingen toelichten, zo eenvoudig is dat.

Een vraag met een tegenvraag beantwoorden is niets anders dan de focus verleggen zodat je een vraag niet moet beantwoorden, dat is precies wat Kallikles probeerde te doen.
Ik verwacht dus een antwoord..alweer...

Nietzsche 9 september 2012 00:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 6317532)
Dan hoef ik niet te antwoorden op wat het gedachtengoed van Rousseau zou zijn maar moet Kallikles zijn uitlatingen toelichten, zo eenvoudig is dat.

Een vraag met een tegenvraag beantwoorden is niets anders dan de focus verleggen zodat je een vraag niet moet beantwoorden, dat is precies wat Kallikles probeerde te doen.
Ik verwacht dus een antwoord..alweer...

Pffff, jij kan wel zeuren eh.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be