Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   HesseNoordNatie start met bouw van terminal op Linkeroever (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17600)

Sinistra 9 juli 2004 19:41

Hesse-Noord Natie (HNN), de Belgische dochter van de Singaporese groep PSA en de grootste behandelaar van containers in de Antwerpse haven, start na het bouwverlof met de bouw van haar terminal aan het Deurganckdok.
De eerste fase van de terminal moet tegen november 2005 operationeel zijn.
Hesse-Noord Natie bouwt aan de westkant van het Deurganckdok. De groep schat de totale investering voor het dok tussen de 300 en de 400 miljoen euro. De terminal, 200 ha groot en met een totale kaailengte van 2,8 km, zal zorgen voor zowat 1.000 rechtstreekse jobs en een veelvoud aan onrechtstreekse banen.

Met Deurganckdok en bijkomende investeringen van 100 tot 200 miljoen euro aan de terminals op rechteroever, wil HNN haar containercapaciteit in Antwerpen op termijn verdubbeld zien. HNN is nu goed voor zowat 80 procent van de containertrafiek in Antwerpen. Vorig jaar klokte de Antwerpse haven af op 5,4 miljoen TEU.
Bij volle benuttingsgraad zal de nieuwe HNN-terminal aan het Deurganckdok goed zijn voor 3,8 miljoen TEU per jaar. HNN reorganiseert ook haar terminals op de rechteroever (sinds 1 juli baat HNN het Churchilldok uit) en alles samen moet op termijn de capaciteit van Hesse Noord-Natie uitbreiden tot 10 miljoen TEU per jaar.
P&O Ports, dat de oostzijde van het Deurganckdok zal uitbaten, hoopt met haar nieuwe terminal daar 3,6 miljoen TEU te kunnen behandelen.


Mijn vorige werkgever laat er blijkbaar géén gras over groeien. :wink: Nogmaals het bewijs dat Antwerpen het kloppend hart van Vlaanderen is. Leve de haven!!!

TomB 9 juli 2004 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke
Mijn vorige werkgever laat er blijkbaar géén gras over groeien. :wink: Nogmaals het bewijs dat Antwerpen het kloppend hart van Vlaanderen is. Leve de haven!!!

Waarom Antwerpen? Neem bvb de verkeersinfrastructuur in Limburg weg en uw haven is niets meer waard.

rainman 9 juli 2004 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Waarom Antwerpen? Neem bvb de verkeersinfrastructuur in Limburg weg en uw haven is niets meer waard.

Bwa, op die ene asfaltbaan zal het ook niet komen zeker? :wink:

Kim 9 juli 2004 21:43

De haven is veel belangrijker dan een snelweg. Al die duizenden containers die nog per vrachtwagen vervoerd worden, kunnen makkelijk per schip vervoerd worden. (een middelgroot schip kan met gemak meer dan 500 containers vervoeren).

Weg verkeersoverlast en weg milieu-overbelasting! :)

dorus 9 juli 2004 22:23

De kracht van Antwerpen is juist zijn ligging: 80 km landinwaarts. Als je die afstand moet overbruggen met vrachtwagens, staat alles stil.

In mijn studententijd leerden we dat 25% van de goederen die in Antwerpen binnenkomen via waterwegen verder reizen. Het zal nu wel meer zijn en het zou 80 �* 90% moeten worden.

Antwerpen ligt in het dichtstbevolkte deel van Europa en een van de dichtsbevolkte van de wereld. Daar ga je niet ongestraft 1000 vrachtwagens op de weg zetten als je het met enkele boten kunt.

Karel Hendrik 10 juli 2004 00:08

*KNIP* Persoonlijke aanval

manta 10 juli 2004 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De haven is veel belangrijker dan een snelweg. Al die duizenden containers die nog per vrachtwagen vervoerd worden, kunnen makkelijk per schip vervoerd worden. (een middelgroot schip kan met gemak meer dan 500 containers vervoeren).

En hoe geraken die containers van de boot naar de fabriek / losplaats ???
Of gaan we aan elk fabriek een lichterhaven bouwen 8O ?

De verdere uitbouw van de haven op de linkeroever geeft nog andere problemen.
B.V. : het transport tussen linker- en rechteroever... dat moet door de liefkenshoektunnel en dat kost een massa geld ... EN , hoe gaan ze dat vervoer reglementeren ? nu rijden tussen de verschillende kaaien de zogenaamde dokvoertuigen... Die mogen uiteraard niet via de autobaan :( .

Kim 10 juli 2004 21:35

Men kan met lichters werken of men kan een groot deel per spoor vervoeren.

Uiteindelijk kan je niet alle vrachtwagens van de baan houden, maar wel diegene die bv. van Antwerpen naar Frankrijk, Italië, Duitsland,... rijden. Het vervoer zou enkel mogen gebeuren van het bedrijf naar de haven (of spoorweg).

Ik weet ook dat dit moeilijk haalbaar is maar het zou veel files (en op die manier ook geld) uitsparen.

Sinistra 13 juli 2004 17:31

*KNIP* Persoonlijke aanval.

TomB 13 juli 2004 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De haven is veel belangrijker dan een snelweg. Al die duizenden containers die nog per vrachtwagen vervoerd worden, kunnen makkelijk per schip vervoerd worden. (een middelgroot schip kan met gemak meer dan 500 containers vervoeren).

Weg verkeersoverlast en weg milieu-overbelasting! :)

Je schijnt mijn commentaar niet goed begrepen te hebben, of het nu een waterweg of een asfaltbaan is, maakt daarvoor geen verschil.

Kim 13 juli 2004 20:51

Als we naar het milieu kijken wel. Vrachtwagens vervuilen meer dan schepen.

(behalve wanneer een schip averij oploopt en begint te lekken natuurlijk, al is dat bij schepen onder een kwalitatieve (lees: dure) vlag minder het geval omdat zij onderworpen zijn aan strenge keuringen).

Raf C 14 juli 2004 08:39

Citaat:

De kracht van Antwerpen is juist zijn ligging: 80 km landinwaarts. Als je die afstand moet overbruggen met vrachtwagens, staat alles stil.

In mijn studententijd leerden we dat 25% van de goederen die in Antwerpen binnenkomen via waterwegen verder reizen. Het zal nu wel meer zijn en het zou 80 �* 90% moeten worden.

Antwerpen ligt in het dichtstbevolkte deel van Europa en een van de dichtsbevolkte van de wereld. Daar ga je niet ongestraft 1000 vrachtwagens op de weg zetten als je het met enkele boten kunt.
Deze keer heeft Dorus gelijk.

Raf C 14 juli 2004 12:54

Citaat:

Waarom Antwerpen? Neem bvb de verkeersinfrastructuur in Limburg weg en uw haven is niets meer waard.



seg pipo da geldt voor elke haven of bedrijf he...

trouwens:
Antwerpen - Frankrijk+Zuid-Duitsland kunnen we even goed via Brussel-Namen doen en
Antwerpen-Noord-Duitsland via de E19 en E34.

Of doel je op het Albertkanaal??? Ik denk dat de grote verliezers Limburg en Luik zouden zijn mocht je dat wegnemen...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be