![]() |
Hesse-Noord Natie (HNN), de Belgische dochter van de Singaporese groep PSA en de grootste behandelaar van containers in de Antwerpse haven, start na het bouwverlof met de bouw van haar terminal aan het Deurganckdok.
De eerste fase van de terminal moet tegen november 2005 operationeel zijn. Hesse-Noord Natie bouwt aan de westkant van het Deurganckdok. De groep schat de totale investering voor het dok tussen de 300 en de 400 miljoen euro. De terminal, 200 ha groot en met een totale kaailengte van 2,8 km, zal zorgen voor zowat 1.000 rechtstreekse jobs en een veelvoud aan onrechtstreekse banen. Met Deurganckdok en bijkomende investeringen van 100 tot 200 miljoen euro aan de terminals op rechteroever, wil HNN haar containercapaciteit in Antwerpen op termijn verdubbeld zien. HNN is nu goed voor zowat 80 procent van de containertrafiek in Antwerpen. Vorig jaar klokte de Antwerpse haven af op 5,4 miljoen TEU. Bij volle benuttingsgraad zal de nieuwe HNN-terminal aan het Deurganckdok goed zijn voor 3,8 miljoen TEU per jaar. HNN reorganiseert ook haar terminals op de rechteroever (sinds 1 juli baat HNN het Churchilldok uit) en alles samen moet op termijn de capaciteit van Hesse Noord-Natie uitbreiden tot 10 miljoen TEU per jaar. P&O Ports, dat de oostzijde van het Deurganckdok zal uitbaten, hoopt met haar nieuwe terminal daar 3,6 miljoen TEU te kunnen behandelen. Mijn vorige werkgever laat er blijkbaar géén gras over groeien. :wink: Nogmaals het bewijs dat Antwerpen het kloppend hart van Vlaanderen is. Leve de haven!!! |
Citaat:
|
Citaat:
|
De haven is veel belangrijker dan een snelweg. Al die duizenden containers die nog per vrachtwagen vervoerd worden, kunnen makkelijk per schip vervoerd worden. (een middelgroot schip kan met gemak meer dan 500 containers vervoeren).
Weg verkeersoverlast en weg milieu-overbelasting! :) |
De kracht van Antwerpen is juist zijn ligging: 80 km landinwaarts. Als je die afstand moet overbruggen met vrachtwagens, staat alles stil.
In mijn studententijd leerden we dat 25% van de goederen die in Antwerpen binnenkomen via waterwegen verder reizen. Het zal nu wel meer zijn en het zou 80 �* 90% moeten worden. Antwerpen ligt in het dichtstbevolkte deel van Europa en een van de dichtsbevolkte van de wereld. Daar ga je niet ongestraft 1000 vrachtwagens op de weg zetten als je het met enkele boten kunt. |
*KNIP* Persoonlijke aanval
|
Citaat:
Of gaan we aan elk fabriek een lichterhaven bouwen 8O ? De verdere uitbouw van de haven op de linkeroever geeft nog andere problemen. B.V. : het transport tussen linker- en rechteroever... dat moet door de liefkenshoektunnel en dat kost een massa geld ... EN , hoe gaan ze dat vervoer reglementeren ? nu rijden tussen de verschillende kaaien de zogenaamde dokvoertuigen... Die mogen uiteraard niet via de autobaan :( . |
Men kan met lichters werken of men kan een groot deel per spoor vervoeren.
Uiteindelijk kan je niet alle vrachtwagens van de baan houden, maar wel diegene die bv. van Antwerpen naar Frankrijk, Italië, Duitsland,... rijden. Het vervoer zou enkel mogen gebeuren van het bedrijf naar de haven (of spoorweg). Ik weet ook dat dit moeilijk haalbaar is maar het zou veel files (en op die manier ook geld) uitsparen. |
*KNIP* Persoonlijke aanval.
|
Citaat:
|
Als we naar het milieu kijken wel. Vrachtwagens vervuilen meer dan schepen.
(behalve wanneer een schip averij oploopt en begint te lekken natuurlijk, al is dat bij schepen onder een kwalitatieve (lees: dure) vlag minder het geval omdat zij onderworpen zijn aan strenge keuringen). |
Citaat:
|
Citaat:
trouwens: Antwerpen - Frankrijk+Zuid-Duitsland kunnen we even goed via Brussel-Namen doen en Antwerpen-Noord-Duitsland via de E19 en E34. Of doel je op het Albertkanaal??? Ik denk dat de grote verliezers Limburg en Luik zouden zijn mocht je dat wegnemen... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be