![]() |
Economie in Tien Boeken
Stel dat ik mezelf snel snel wil inwijden in 'de economie' ... welke tien boeken moet ik lezen ?
Om actief te kunnen meedenken in termen van problemen en oplossingen... |
Geen enkel boek. Economie is winst maken, winst maken is de handtekening op papier krijgen.
|
|
The Causes of the Economic Crisis, and Other Essays Before and After the Great Depression
Ludwig von Mises http://library.mises.org/books/Ludwi...Depression.pdf |
Lowenstein - The making of an American capitalist
|
Welke 'economie'?
Micro-economie Macro-economie Bedrijfsmanagement Financiële theorieën/markten Ontwikkelingseconomie etc... Het eerste wat je moet doen is historisch inzicht krijgen in de economische ontwikkeling van het westen vanaf de 16° eeuw. Anders kan je nooit enige theorie/schrijven situeren, of een bestaande situatie evalueren. |
ik zou het eigenlijk niet weten; ik ben dit aan't lezen nu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Man,_Economy,_and_State |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
even wat bedrijfcijfers
ranking op netto bedrijfskapitaal (2010) Ikea service center 11,2 miljard euro Petrofina 8 miljard euro GSK 7,9 miljard Volkswagen 6,7 miljard enz bron : http://trendstop.knack.be/nl/home.aspx enkel Basf kende een forse daling van 9 naar 3 miljard |
Citaat:
Het is geen wonder dat de natuurlijke drijfveren van de mens als negatief voorgesteld worden, want als je een ander kan overtuigen om zijn drijfveren in te tomen, geeft dat meer ruimte voor om de jouwe te bevredigen. Hoe meer je anderen dus kan aanzetten tot "goede gevoelens" (en dus het verwerpen van al die termen hierboven), hoe meer er plaats is om je eigen drijfveren de vrije loop te laten. Geen wonder dus dat men "de mensen" probeert van hun "luiheid, gulzigheid, angst, arrogantie en machtswellust" af te houden. Zo is er meer plaats om mijn luiheid, gulzigheid, angst, arrogantie en machtswellust te bevredigen. En waar komen al die "slechte gevoelens" vandaan ? Van een fundamentele spanning tussen wat we wensen, en wat mogelijk is: de fundamentele economische schaarste, die tot keuzes noopt. En dat is economie: de wetenschap van het keuzegedrag. |
Citaat:
|
Citaat:
vroeger had je maar één keuze, en wanneer deze keuze fout was ? ja, ik had geen keuze, nu, als je nu een foute keuze maakt is het uw fout, zelfs als je nu een goede keuze maakt , ben je nog ongelukkig , misschien heb ik niet de perfecte keuze gemaakt |
Een paar goede boeken om af te raken van het misverstand dat economie over geld gaat:
"Hidden Order, The Economics Of Everyday Life" David Friedman "Freakonomics" Steven D. Levitt and Stephen J. Dubner Veel leesplezier. |
Citaat:
Geen nood jong! Als ge met teveel keuze zit, en ge durft nie kieze, aan tonton patrickske vragen, die weet het wel beter. En ik zal U meteen de factuur sturen voor die geruststellende keuze. Zie ne keer hoe we mekaar helpe ! :lol: |
|
Op papier kan de situatie van een IT’er in Silicon Valley ideaal lijken, maar we mogen de belastingen op het inkomen die de werknemers in Californië moeten betalen niet vergeten. Elk inkomen van hoger dan 46.776 dollar per jaar is onderworpen aan 9,3%.
Op die manier kan een informaticus met een loon van 92.000 dollar op 5 jaar tijd meer dan 42.000 dollar besparen door zich bijvoorbeeld in Florida te vestigen, waar er geen enkele belasting op het inkomen wordt geheven. |
Citaat:
ben je getrouwd? waarom heeft uw vrouw dan 20 paar schoenen, 30kleedjes, of waarom liggen er 5 gsm's in uw schuif, ze zijn toch niet allemaal stuk? geluk is niet te koop |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be