![]() |
De finale vernietiging van het Paganisme
Edward Gibbon zegt daar het volgende over in zijn magistrale werk
History of the Decline and Fall of the Roman Empire, Hoofdstuk 28: Citaat:
Ik dacht hier een paar treffende voorbeelden daarvan te geven. Dat werd door enigen off topic betwist in een andere draad, daarom open ik er hier een discussie over. |
Ik zou direct denken aan de massale bekeringen in Zuid-Amerika. Missionarissen in Zwart Afrika ook. De verdrijving van het florerende christendom uit Noord-Afrika , en later Centraal-Europa door de Islam.
Overigens een beetje typisch van de Zeitgeist van Gibbon om het een superstition te noemen, in plaats van een volwaardige religie. Precies of er is er maar één. |
Als blinde kiekens kijken sommigen naar Rome......
Alsof er aan de ander kant,in China,nooit iets gebeurde.Maar neen alle Zuidoost-Aziaten (in aantallen groter dan de bevolking van het ganse Romeinse Rijk) liepen daar waarschijnlijk "spontaan" over naar Boeddisme of Taoisme en zo... Komaan zeg :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
The clergy...
Citaat:
|
Jurisprudentie werd ingevoerd (door de clerus via hun invloed op de Keizer Theodosius) dat:
Citaat:
Het zwaard van de Kerk en het zwaard van de Keizer verenigd...:evil: |
...en dan volgt een orkaan van verwoesting, niet alleen in Rome maar ook
in de verre en dichte provincies. een paar voorbeelden: Citaat:
Citaat:
Sommige tempels werden kerken Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Wie betwist die gang van zaken ? in welke draad ? en met welke argumenten ?
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175717 Gibbon zou niet wetenschappelijk zijn. (Koenraad) En gedateerd. Volgens Jan zijn de katholieken natuurlijk onschuldig en hij ontkent natuurlijk het geheel. Ze hebben integendeel de tempels gered voor het nageslacht door ze over te nemen. PS Ik las Gibbon wel met updates van O.S. |
Citaat:
In de hoop dat die twee met evenveel ijver opduiken in deze draad. |
Citaat:
|
Citaat:
Een kennismaking met de middeleeuwse wereld, István Bejczy. Geen dank. |
Citaat:
|
Citaat:
Galsworthy. Ik begrijp wel dat j e hem niet kan citeren zoals ik met Gibbon deed |
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou een hoop tijd verkwisten, opdat jij toch maar zult vasthouden aan Gibbon omdat die in jouw visie past. Je bent te verstard voor nieuwe dingen, zoals ik eerder al merkte toen het er maar niet bij je inging dat het katholiek onderwijs uit je jeugd niet meer bestaat. |
Citaat:
maar wat betreft de tijd v Theodosius ?? wat raad je aan als 'te lezen en goedgekeurd' ? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be