Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Algemene snelheidsbeperkingen..... 0-300 km/h in 26 sec. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176112)

Henri1 8 september 2012 11:08

Algemene snelheidsbeperkingen..... 0-300 km/h in 26 sec.
 
Dit is een moordenaars-apparaat ?

http://www.youtube.com/watch?v=A_duo9JRN7o
http://www.youtube.com/watch?v=Si5Qb...eature=related

Ik zie de chauffeur nergens iemand in gevaar brengen.



Hallo politici, wordt het niet tijd die oude verkankerde wet te herzien en af te schaffen ?

Doa 8 september 2012 15:40

wie noemt een auto een moordenaars-apparaat?

Henri1 9 september 2012 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6316979)
wie noemt een auto een moordenaars-apparaat?

Wordt maar eens onderschept op een B of NL snelweg tegen 200 per uur.

Stingray 9 september 2012 17:28

So ?

brother paul 10 september 2012 14:21

In feite is bvb een BMW M3 350pk veiliger op de baan te houden dankzij allerlei sliptechnologie dan een 4x4 van gelijk welk merk met bvb 160pk

Maar enfin leg dat uit aan een jaloerse politieker. Die gaat zijn plaatje afdreunen en zonder ook maar enig debat aan te gaan over de veiligheid van die technologie ervan uitgaan dat de wet de lat op zijn communistisch voor iedereen gelijk moet leggen. Die M3 mag op de meeste plaatsen even hard als een vrachtwagen 10tonner. Hij heeft 100keer kortere remafstand, hij kan met 10keer grotere Gkrachten door de bocht, hij kan 10 keer sneller die maximumsnelheid bereiken, etc... Maar onze wijze wet weet wat veilig is voor de burger.

Nu toegegeven er moet niet teveel verschil in snelheid tussen verschillende gebruikers bedragen. Maar hier in dit geval is het gewoon subliem, de BMW mag gezellig achter de aixam tuffen, en moet zijn plaats kennen.

Libro 11 september 2012 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6316788)
Dit is een moordenaars-apparaat ?

http://www.youtube.com/watch?v=A_duo9JRN7o
http://www.youtube.com/watch?v=Si5Qb...eature=related

Ik zie de chauffeur nergens iemand in gevaar brengen.



Hallo politici, wordt het niet tijd die oude verkankerde wet te herzien en af te schaffen ?

Alles wat sneller gaat dan een bompa op een velo is een gevaar volgens sommige mensen. Laat ze dan terug de red flag act invoeren hé...

Sywen 12 september 2012 08:26

is de remafstand kleiner ofzo?

auhtist 14 september 2012 22:48

de remafstand tegen 300 km/uur is ongeveer 1km
de berekenig van snelhied gedeeldt door 2 is hier niet echt van toepassing

Micele 15 september 2012 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door auhtist (Bericht 6326862)
de remafstand tegen 300 km/uur is ongeveer 1kmde berekenig van snelhied gedeeldt door 2 is hier niet echt van toepassing

Uit uw duim gezogen ? Of uit de oude boekskes ? ;-)

"Sportwagens", zelfs met klassieke remsystemen (géén carbon-keramisch*) halen 11.5 m/sec² gemiddelde vertraging, hier een degelijke online rekenaar waar je de 11.5 en de reactietijd kunt ingeven:
http://bremswegrechner.auto-und-verkehr.de/

Bij super-11.5 m/sec² (bvb Porsche in link had 11.6 m/sec²) tussen 357 meter en 385 meter totale remweg naargelang reactietijden 0.67 alert, tot 1 sec matige reactietijd.

Zelfs met een standaard povere 9 m/sec² gemiddelde vertraging (tabel: droog) en matige 1 sec reactietijd is de totale remweg 469 meter.
Neem ik de moderne snelle wagen en 10 m/sec² met 0.8 reactie zit ik bij 414 m. Wagens die 300 kmh en meer halen hebben minstens zulke remmen (zie remtijden 300-0 onderaan), hangt natuurlijk ook van de performante banden af die op die snelheden voorzien zijn (ZR-klasse)

Dus doe maar ruim de helft van je 1 km eraf. ;-)

Maar onnodig remmen op de snelweg is zeer af te raden, als men zijn veiligheidsafstanden respecteert hoeft men het meestal niet, daarbij kan men daardoor ook nog veel gemakkelijker uitwijken op de tot 3,75 m brede rijstroken. 300 kmh zal "men" toch pas verantwoordelijk kunnen rijden als er ruimte en plaats genoeg is op de snelweg. (best geen vrachtwagens of inhaalverbod vrachtwagens)

* http://de.wikipedia.org/wiki/Carbon-...eramik-Bremsen

11,6 m/sec² van een licht getunde Porsche uit 2004 uit 200 kmh en nog andere cijfers:
Citaat:

http://www.einszweidrei.de/porsche/c...3rsc2004-1.htm

Mit warmen Bremsen lagen 12,3 m/s2 an, aus 200 km/h betrug die mittlere Bremsverzögerung immer noch magenumdrehende 11,6 m/s2 (133,3 m). Die ermittelte Rundzeit in Hockenheim wäre in den 90ern DTM-tauglich gewesen.

Normalen Straßenverkehr mag dieser 911 nicht so gerne. Er setzt überall auf, federt knüppelhart und ist in allen Alltagssituationen sofort zu schnell, sobald man nur ein bisschen Gas gibt.
(Stand: 11/2004)
Hier bvb de optrektijden van 0 naar 300 kmh en remtijden van 300 kmh naar 0 kmh van auto´s uit de serie en getunde auto´s:

Citaat:

Serienautos 0-100 km/h 0-200 km/h 0-300 km/h 300-0 km/h 0-300-0 km/h

Bugatti Veyron 16.4 3,1 s 8,5 s 20,7 s 7,1 s 27,8 s
Porsche 911 GT2 RS 3,4 s 9,8 s 28,6 s 6,6 s 35,2 s
Lamborhini Gallardo LP570-4 Superleggera 3,6 s 10,7 s 32,3 s 7,0 39,3 s
Corvette ZR1 4,0 s 11,5 s 35,4 s 7,3 s 42,8 s
Mercedes SLS AMG 3,9 s 11,7 s 42,2 s 7,3 s 49,5 s
Lexus LFA 4,1 s 12,0 s 50,6 s 7,0 s 57,6 s
Bentley Continental GT Speed Cabrio 5,0 s 16,7 s 59,4 9,2 s 68,6 s
BMW M3 GTS 4,2 s 14,1 s 54,3 s (0-280 km/h) 6,4 s (280-0 km/h)

Tuningautos
9ff BT1000 4WD 3,7 s 8,7 s 17,3 s 7,2 s 24,5 s
Hohenester HS 650 RR 3,6 s 10,2 s 28,8 s 8,5 s 37,3 s
MTM-Audi RS6 Clubsport 3,7 s 11,5 s 33,5 s 8,1 s 41,6 s
Importracing-Nissan GT-R 3,7 s 11,2 s 36,0 s 7,3 s 43,3 s
Väth V60 RS 4,5 s 13,7 s 41,7 s 8,0 s 49,7 s
Wimmer- Mercedes C63 AMG 4,8 s 13,5 s 51,9 s 8,3 s 60,2 s
Speedart- Porsche Panamera Turbo 4,0 s 13,2 s 52,8 s 7,8 s 60,6 s
AC Schnitzer ACS6 4,7 s 16,2 s 54,4 s (0-270 km/h) 6,9 s (270-0 km/h)

http://www.sportauto.de/news/beschle...4-2747791.html
De 911 Porsche heeft een beter dynamisch gewichtsvoordeel bij het remmen (veel gewicht op de achteras (+ 60 %) door achteraan liggende motor, daardoor evenwichtigere rembalans op de vier banden.

Tja wetende dat een bijna-wrak met sleurhut evenzo max 120 kmh mag bij druk verkeer naar de kust als een performante wagen op een lege A25 snelweg door de Ardennen...

Micele 15 september 2012 01:50

vervolg:
Citaat:

Serienautos 0-100 km/h 0-200 km/h 0-300 km/h 300-0 km/h 0-300-0 km/h

Bugatti Veyron 16.4 3,1 s 8,5 s 20,7 s 7,1 s 27,8 s
Porsche 911 GT2 RS 3,4 s 9,8 s 28,6 s 6,6 s 35,2 s

BMW M3 GTS 4,2 s 14,1 s 54,3 s (0-280 km/h) 6,4 s (280-0 km/h)
Als men de online-rekenaar neemt betekenen 6,6 sec van 300 naar 0 voor de Porsche 911 GT2 RS een gemiddelde remvertraging van 12.6 m/sec² (reactietijd niet meegerekend), indien een alerte bestuurder (reactietijd 0.67 incl) echt doorremt met zo een sportauto op droge snelweg staat hij zelfs stil in 331,14 meter op de snelweg (maar dat mag men i.p. niet zonder noodwendigheid).

Voor de snellere maar zwaardere Bugatti is de 7.1 sec (300-0) een berekende gemiddelde remvertraging van ~ 11.7 m/sec²

De M3 GTS deed zelfs 6,4 sec maar dat was maar uit 280 kmh, of een berekende gemiddelde 12.2 m/sec² remvertraging.

Citaat:

Lamborhini Gallardo LP570-4 Superleggera 3,6 s 10,7 s 32,3 s 7,0 s 39,3 s
Lexus LFA 4,1 s 12,0 s 50,6 s 7,0 s 57,6 s
De 7 sec van 300-0 van enkele beter remmende ´sportwagens´ betekend 11,9 m/sec² gemiddelde remvertraging uit 300 kmh, dit om een idee te geven hoe de huidige stand van de remmen bij zulke auto´s geëvolueerd zijn.

Dus keramische remmen doen het nog beter in warme toestand als de seriebanden die remkracht toch nog kunnen omzetten wat hier toch bewezen is.
De auto´s met keramische remmen in serie vind je hier:
http://de.wikipedia.org/wiki/Carbon-...eramik-Bremsen
waaronder de Porsche RS, Bugatti, Corvette ZR1, Lexus LFA bvb.

De M3 GTS doet het met klassieke performante remmen en haalt zelfs 12.2 m/sec². Dit is helemaal niet het einde want auto´s kunnen nog altijd veel lichter gemaakt worden in de toekomst. Deze weegt nog altijd 1530 kg: http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#M3_GTS

auhtist 15 september 2012 04:01

tja ik kan natuurlijk weinig doen met een liniaire berekenig op een parabool
maar ja je zal het inderdaad zelf moeten testen want de data is inderdaad onvindbaar
ook als het dan over een actiedent gaat zou afremmen tot 70 voldoende moeten zijn
zou wel leuk zijn als iemand een recente test vind want ik ben zelf ook benieuw of dit veel verbeterd is

Micele 16 september 2012 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door auhtist (Bericht 6327111)
tja ik kan natuurlijk weinig doen met een liniaire berekenig op een parabool
maar ja je zal het inderdaad zelf moeten testen want de data is inderdaad onvindbaar

??? De data heb ik hierboven gegeven.
Het Duitse autoblad Sport-auto is zeer bekend om die testen, de testen en de cijfers zijn op 9. September 2010 gepubliceerd, dus recent genoeg; de andere test is van een getunede Porsche (incl banden) wel met klassieke stalen remschijven van 2004 (en een remtest vanuit 200 kmh);
de serie-Porsche van 2010 echter - wel met keramische remmen - deed er nog eens een pak vanaf, welgeteld 26 meter of (2)-(1) 357-331 m, en dit zelfs vanaf gemeten 300 kmh, quasi een gemiddelde remvertragingsverbetering van 1,1 m/sec² na ~ 6 jaar.

Nog eens de evolutie duidelijker citeren (ik neem hypothetische 300 kmh /11,5 m/sec² ipv 11,6 vanuit 200 kmh voor de 2004 meting):
Citaat:

Porsche 911 GT3 RS (en licht getuned): ... aus 200 km/h betrug die mittlere Bremsverzögerung immer noch magenumdrehende 11,6 m/s2 (133,3 m) (Stand: 11/2004)

(1) Bij super-11.5 m/sec² (bvb Porsche 2004 in link had 11.6 m/sec²) (..) 357 meter totale remweg reactietijd 0.67 alert (..)
Citaat:

Serienautos 0-100 km/h 0-200 km/h 0-300 km/h 300-0 km/h 0-300-0 km/h
Porsche 911 GT2 RS 3,4 s 9,8 s 28,6 s 6,6 s 35,2 s

(2) Als men de online-rekenaar neemt betekenen 6,6 sec van 300 naar 0 voor de Porsche 911 GT2 RS een gemiddelde remvertraging van 12.6 m/sec² (..) indien een alerte bestuurder (reactietijd 0.67 incl) echt doorremt met zo een sportauto op droge snelweg staat hij zelfs stil in 331,14 meter op de snelweg.
Citaat:

ook als het dan over een actiedent gaat zou afremmen tot 70 voldoende moeten zijn
Waarom afremmen tot 70 kmh als je al veer eerder kunt uitwijken ? Dan is er geen "accident"...

In performance trainingen leert men trouwens uitwijken bij 120 kmh, uiteraard moet men voordien vertragen als de hindernis te kort op zit, anders haal je gewoon in.

Ik geef je ervaring van zo´n training uit eerste hand:
Citaat:

http://forum.christophoros.be/index....,3484.msg41221
@ JC
Administrator
Re: Performance training
« Antwoord #3 Gepost op: Vandaag om 12:19

Zoals al beloofd een verslagje van de peformance training van vorige zaterdag.

Na een korte refresh rond bochtentechniek in Rotselaar reden we met 4 BMW 118d's richting vliegveld Zutendaal. Op de startbaan werden met kegels telkens de te rijden parcours afgezet. Deze stonden steeds klaar zodat er geen tijd verloren werd. Een van de twee rij-instructeurs zette die dingen klaar, de andere begeleidde de oefening via radiocontact.
Zaken die aan bod kwamen:
- slalom (opwarmerke)
- remmen en uitwijken bij 50 - 80 km/u
- haakse bocht, ideale rijlijn vs. rijschoollijn
- noodstop bij 100 �* 120 km/u inclusief uitwijken- rijlijn bij haarspeldbochten (zowel met als zonder DTC)
- S-bocht bij hoge snelheid (tot ongeveer 100 km/u)
- hindernis ontwijken bij 120 km/u zonder remmen

De 1-tjes hebben afgezien, de chauffeurs nog meer. Ik heb er veel dingen bij opgestoken, zeker qua bochtentechniek. Maar ik ben nog het meeste versteld van wat die 1-tjes aankunnen. Fouten werden zonder problemen door het stabiliteitssysteem opgevangen en met de traction-mode aan begint echt de fun.
- - - -
De trainingen zijn zeker de moeite waard, vooral omdat deze trainingen met een achterwielaandrijver gebeuren. De meeste slipcursussen gebeuren met voorwiel aangedreven wagens, daar ben je dan niet zoveel mee met bv. een BMW of Mercedes.

De eerste training die ik deed was de advanced training, waar je op natte gladde asfalt een slipcursus krijgt met wat leuke extra's, zoals driften bv. De volgende stap is de performance training waarbij je dat allemaal eens overdoed bij hoge snelheid op groffe asfalt met veel grip. Uit beide cursussen haal je technieken die je in het dagelijkse leven kan toepassen.

Voor de advanced training is mij vooral het uitwijkmanoeuvre op gesimuleerde sneeuw (natte gepolijste beton) bijgebleven. Al deze dingen worden pas mogelijk via een correcte kijk- en stuurtechniek die er dan ook wordt ingehamerd.

Op de performance driver training zijn het vooral de uitwijkmanoeuvres bij hoge snelheid die misschien ooit je leven gaan redden. Bijvoorbeeld het uitwijkmanoeuvre bij 120 km/u waarbij je terug naar je rijstrook dient te gaan is interessant. Uit reflex zou je hierbij remmen, maar dat maakt de wagen dermate onrustig dat je waarschijnlijk zult gaan spinnen. Hou de snelheid constant en lukt zonder al te veel problemen, heel interessant.

Vooral de wetenschappelijke aanpak maakt het allemaal extra interessant. Het is niet gevoelsmatig, het wordt bv. aangetoond met G-meters in de wagen. Je leert de limiet van de wagen kennen en dat je daar niet over kan, zelfs niet met gesofisticeerde hulpmiddelen.

Bovendien die 1-reeks is bijzonder goed, zeker vergeleken met zijn concurrenten kan je er wel wat meer mee. Vanaf het einde van het jaar wordt de cursus trouwens met de nieuwe 1 gegeven.
Citaat:

zou wel leuk zijn als iemand een recente test vind want ik ben zelf ook benieuw of dit veel verbeterd is
Tja, je moet de data lezen wat ik schreef hé. Of is 2010 van al die sportwagens niet recent genoeg ? :roll:

Hier nog de recente geteste top 50 bij optrekken naar 200 kmh en onmiddelijk een remtest naar 0 kmh, alweer van Sportauto:
Ik citeer de top tien van de test:
Citaat:

http://www.sportauto.de/marken/news/...t-3967121.html
24. August 2012
Top 50 im Test 0-200-0 km/h Die Sprint-Brems-Könige im Supertest
Top-Ten 0-200-0 km/h Supertest Fahrzeug Supertest 0-200-0 km/h
Gumpert Apollo 11/2009 14,2 s
Porsche 911 GT2 RS 11/2010 14,4 s
Lamborghini Aventador LP 700-4 08/2012 14,4 s
Koenigsegg CCR 03/2006 14,5 s
Ruf Rt 12 02/2008 14,7 s
Porsche Carrera GT 01/2004 15,0 s
McLaren MP4-12C 11/2011 15,0 s
Lamborghini Murcièlago LP 670-4 SV 01/2010 15,1 s
Ferrari 458 Italia 08/2010 15,4 s
Porsche 911 Turbo S (997) 03/2011 15,4 s
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera 04/2011 15,4 s
Dus in ca. 15 sec van stilstand naar 200 kmh en terug naar 0 kmh.

Sommige taffelaars hebben het dubbele nodig om bij het oprijden van de snelweg amper 80 kmh te hebben bij het invoegen om zo de camions nog te hinderen... :roll:

Garry 17 september 2012 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6316788)
Dit is een moordenaars-apparaat ?

http://www.youtube.com/watch?v=A_duo9JRN7o
http://www.youtube.com/watch?v=Si5Qb...eature=related

Ik zie de chauffeur nergens iemand in gevaar brengen.



Hallo politici, wordt het niet tijd die oude verkankerde wet te herzien en af te schaffen ?

Pffff, kunt ge hier ook mee en kost minder.
http://www.youtube.com/watch?v=GayAx...eature=related

Henri1 4 november 2012 09:50

Ik duw wel eens graag op de champignon, maar er zijn wel grenzen.

Dit is echte waanzin.
http://www.youtube.com/watch?v=cH1-tieh9rA

vlijmscherp 4 november 2012 10:02

Het probleem is dat 99,99% van de chauffeurs van zulke wagens denken dat ze goed met de auto kunnen rijden maar dat helemaal niet goed kunnen, toch niet aan die snelheden.

Inschattingsvermogen en reactievermogen zijn onvoldoende getraind op zulke situaties en dus blijft het onverantwoord.

Henri1 4 november 2012 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6400371)
Het probleem is dat 99,99% van de chauffeurs van zulke wagens denken dat ze goed met de auto kunnen rijden maar dat helemaal niet goed kunnen, toch niet aan die snelheden.

Inschattingsvermogen en reactievermogen zijn onvoldoende getraind op zulke situaties en dus blijft het onverantwoord.

Dus het gros van de Duitsers zijn doodrijders, is dat uw conclusie ?

vlijmscherp 4 november 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6400385)
Dus het gros van de Duitsers zijn doodrijders, is dat uw conclusie ?

Ik heb er nog niet veel 300 km/u zien rijden. De stroken waar je ongelimitteerd mag rijden zijn trouwens ook beperkt.

Jantje 4 november 2012 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6316788)
Dit is een moordenaars-apparaat ?

http://www.youtube.com/watch?v=A_duo9JRN7o
http://www.youtube.com/watch?v=Si5Qb...eature=related

Ik zie de chauffeur nergens iemand in gevaar brengen.



Hallo politici, wordt het niet tijd die oude verkankerde wet te herzien en af te schaffen ?

Vrachtwagens hebben een begrenzer op 90km/u, zonder begrenzer kunnen die gemakkelijk snelheden van 180km/u halen.
Wagens met een topsnelheid van 200km/u delen de openbare weg met voertuigen die begrenst zijn op 90km/u en zelfs met voertuigen die begrenst zijn op 45km/u.
Plus dat 90 van de wagens op de openbare weg geen 200km/u halen.
Daarnaast zijn de meeste bestuurders niet geschikt om dergelijke snelheden te rijden.

De autoindustrie zou een verbod moeten krijgen nog wagens op de markt te brengen die meer dan 130km/u halen. Want snelheid is niet het belangrijkste in het leven.

Doa 4 november 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6400401)
De autoindustrie zou een verbod moeten krijgen nog wagens op de markt te brengen die meer dan 130km/u halen. Want snelheid is niet het belangrijkste in het leven.

blijf jij maar van de baan weg en laat de normale mensen toch eens met een iets wat deftige snelheid rijden...
niks die me meer kan doen ontspannen dan na een werkdag (die s' nachts dan stopt) eens voluit te gaan rijden op de terugweg naar huis.

vlijmscherp 4 november 2012 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6400424)
blijf jij maar van de baan weg en laat de normale mensen toch eens met een iets wat deftige snelheid rijden...
niks die me meer kan doen ontspannen dan na een werkdag (die s' nachts dan stopt) eens voluit te gaan rijden op de terugweg naar huis.

Er zijn andere ontspanningsmogelijkheden hoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be