Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Provincieraden? Stem blanco en schaf ze af... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176116)

Libert 8 september 2012 13:39

Provincieraden? Stem blanco en schaf ze af...

LDD roept de kiezers in campagnecongres op om voor de provincieraadsverkiezingen blanco of ongeldig te stemmen. Op die manier kunnen de kiezers ook "tégen" de provincie stemmen. Van mij krijgen ze hun blanco stem alvast.

peter1962 8 september 2012 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libert (Bericht 6316923)
LDD roept de kiezers in campagnecongres op om voor de provincieraadsverkiezingen blanco of ongeldig te stemmen. Op die manier kunnen de kiezers ook "tégen" de provincie stemmen. Van mij krijgen ze hun blanco stem alvast.

LDD... een partijtje dat in zijn palliatieve fase zit en dat gaat nog wat goede raad geven aan de kiezers :silly:

Vlaanderen Boven 8 september 2012 14:31

Ik ga het toch bij N-VA houden, denk ik. Blanco stemmen stuurt bijna nooit een duidelijk signaal uit en is dus in de meeste gevallen een slecht idee. Al mogen de provincies van mij gerust afgeschaft worden.

fonne 8 september 2012 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6316943)
LDD... een partijtje dat in zijn palliatieve fase zit en dat gaat nog wat goede raad geven aan de kiezers :silly:

Aangezien lDd er in geen enkele provincie in geslaagd is een lijst in te dienen klinkt die oproep natuurlijk een beetje hol.

Shadowke 8 september 2012 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6316953)
Ik ga het toch bij N-VA houden, denk ik. Blanco stemmen stuurt bijna nooit een duidelijk signaal uit en is dus in de meeste gevallen een slecht idee. Al mogen de provincies van mij gerust afgeschaft worden.

voor een centralistisch Vlaanderen?

BruFFy 9 september 2012 00:03

Als NV-A niet achter postjes zit dan zetten ze zich best mee achter de actie.
Als alle NV-A'ers blanco stemmen is dit echt wel een stevig signaal.
Mss wel +50% (niet enkel NV-A'ers willen er vanaf).

Maar de postjes zijn te belangrijk...
Daar gaat de geloofwaardigheid van NV-A...

gertc 9 september 2012 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 6317173)
voor een centralistisch Vlaanderen?

Een provinciegouverneur is een ambtenaar die de opdracht heeft om de federale overheid te vertegenwoordigen. Die structuur is ingevoerd door Napoleon, omdat de communicatiestructuren in die tijd niet toelieten om zijn bevelen rechtstreeks naar alle gemeenten en burgers te verspreiden. Hoeveel centralistischer kun je zijn?

Inno 9 september 2012 09:15

Ik stem zowieso ongeldig. Ik heb het niet zo voor 'partijdemocratie'.

Shadowke 9 september 2012 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6317608)
Een provinciegouverneur is een ambtenaar die de opdracht heeft om de federale overheid te vertegenwoordigen. Die structuur is ingevoerd door Napoleon, omdat de communicatiestructuren in die tijd niet toelieten om zijn bevelen rechtstreeks naar alle gemeenten en burgers te verspreiden. Hoeveel centralistischer kun je zijn?

politiek moet zo dicht mogelijk bij de burger staan, nu is het het omgekeerde!
in Nederland hebben de provincies dezelfde bevoegdheden als Vlaanderen.

conclusie: zowel België als Vlaanderen zijn centralistisch!

Robrecht de Fries 9 september 2012 09:43

Hoe kun je nu door blanco te stemmen iets veranderen, i.q. de provincieraden afschaffen? Nog nooit zulke onnozelheid gelezen.
Eigenlijk zegt LDD in bedekte termen:'Stem N-VA!'

Klarekijk 9 september 2012 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6316953)

Inderdaad , de blanco stemmen gaan naar de grootste partij , je moet wel naif zijn als kleine gernaal om dat te doen , nu in geval dat NV-A het zou zijn , is dat niet eens zo erg .

Mieschien is het een steunbetuiging aan NV-A

De schoofzak 9 september 2012 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6317667)
Inderdaad , de blanco stemmen gaan naar de grootste partij , je moet wel naif zijn als kleine gernaal om dat te doen , nu in geval dat NV-A het zou zijn , is dat niet eens zo erg .

Mieschien is het een steunbetuiging aan NV-A

Niet overdrijven hé.

.

Robinus V 9 september 2012 16:45

Blanco stemmen haalt niets uit. Een provinciale partij oprichten die als enige programmapunt heeft "De afschaffing van de provincies forceren." wel.

Misschien iets voor binnen 6 jaar?

quercus 9 september 2012 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6317608)

Inderdaad. Ingevoerd tijdens de Franse kolonisatie (1795-1815) in navolging van de Franse Départements. Typisch Jacobijns-centralistisch. De centrale regering moest ook in "la province" haar invloed nadrukkelijk bevestigen.

Robinus V 9 september 2012 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6318152)
Inderdaad. Ingevoerd tijdens de Franse kolonisatie (1795-1815) in navolging van de Franse Départements. Typisch Jacobijns-centralistisch. De centrale regering moest ook in "la province" haar invloed nadrukkelijk bevestigen.

Ik vraag met veel interesse aan meerdere mensen, ook mensen die zelf in hun provincie opkomen, wat nu eigenlijk de bevoegdheden van de provincies zijn.

Het komt, tot de kern beperkt, neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist.

Ofwel schaf je de provincies ofwel geef je ze meer bevoegdheden. Zoals het nu is hebben ze geen nut. Of toch geen ander nut dan het aanwerven van goedkopere ambtenaars.

Shadowke 9 september 2012 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6318155)
Ik vraag met veel interesse aan meerdere mensen, ook mensen die zelf in hun provincie opkomen, wat nu eigenlijk de bevoegdheden van de provincies zijn.

Het komt, tot de kern beperkt, neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist.

Ofwel schaf je de provincies ofwel geef je ze meer bevoegdheden. Zoals het nu is hebben ze geen nut. Of toch geen ander nut dan het aanwerven van goedkopere ambtenaars.

ik ben voor optie 2 (meer bevoegdheden).
alsook voor het beperken van het aantal provincies tot 3.

Robinus V 9 september 2012 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 6318282)
ik ben voor optie 2 (meer bevoegdheden).
alsook voor het beperken van het aantal provincies tot 3.

En welke bevoegdheden wil je de provincies dan wel precies geven?
En wat is er goed aan dat de bevoegdheden die je opsomt bij de provincies zouden zitten?
Of gaat het maar om gevoel?

Libert 10 september 2012 07:37

Provincies besturen momenteel vooral zichzelf. Ze hebben nauwelijks nog bevoegdheden over. Alleen op vlak van onderwijs, ruimen van waterlopen en uitbating van provinciale parken zijn de bevoegdheden reëel. Die bevoegdheden kunnen perfect worden overgenomen door gemeentes of door Vlaanderen. De provinciale ambtenaren kunnen overgeheveld worden naar die niveaus: niet om het korps daar te vergroten, maar om de effecten van de vergrijzing op te vangen. Zo daalt het effectief aantal ambtenaren zonder aan de dienstverlening te raken.

captain jack 10 september 2012 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 6317663)
politiek moet zo dicht mogelijk bij de burger staan, nu is het het omgekeerde!
in Nederland hebben de provincies dezelfde bevoegdheden als Vlaanderen.

conclusie: zowel België als Vlaanderen zijn centralistisch!

Ja... Een federale staat is centralistisch.... Mooi zo

Txiki 10 september 2012 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6318155)

Als jij dan zo nieuwsgierig bent naar die bevoegdheden, ga dan toch eens kijken op de websites van de provincies, he man.

En nee: het komt helemaal niet neer op het uitvoeren van wat de Vlaamse regering beslist. Zelfs niet "tot de kern beperkt". Tsss, informeer je eens wat deftig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be