Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Land met de beste sociale voorzieningen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176213)

De rechtvaardige rechter 10 september 2012 16:51

Land met de beste sociale voorzieningen

Ik vraag me al een tijdje af wel land dat de beste sociale voorzieningen heeft in Europa. Ik dacht altijd dat dit Noorwegen was.

Rudy 10 september 2012 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter (Bericht 6319702)
Ik vraag me al een tijdje af wel land dat de beste sociale voorzieningen heeft in Europa. Ik dacht altijd dat dit Noorwegen was.

Ja. Die kans is groot. Het is dan ook een rijk land, met veel inkomsten.

jump in the box 10 september 2012 17:31

Citaat:

Griekenland zal waarschijnlijk de koppositie verloren hebben.

1207 10 september 2012 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funtasy (Bericht 6319812)
Ofwel maken overheidsuitgaven gewoon een groter deel uit van het bbp. Dat heeft niet noodzakelijk met "rijk zijn" te maken...

ik denk dat de gasreserves daarboven heel belangrijk zijn voor de sociale verzorgingsstaten in scandinavie.

Robrecht de Fries 10 september 2012 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6319853)
ik denk dat de gasreserves daarboven heel belangrijk zijn voor de sociale verzorgingsstaten in scandinavie.

Waar halen Zweden, Denemarken en Finland gas vandaan? Dat geldt alleen voor Noorwegen

1207 10 september 2012 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries (Bericht 6319871)
Waar halen Zweden, Denemarken en Finland gas vandaan? Dat geldt alleen voor Noorwegen

Ik had natuurlijk moeten weten dat ik tegen autisten heel concreet moet zijn.
ik sprak over de grondstoffen in het algemeen
bvb ijzer in zweden of houtproductie.

de claims van al de Scandinavische landen op de reserves onder de noordpool (grondstoffen die dankzij de opwarming vd aarde stilaan toegankelijk worden voor ontginning)

dit maakt die landen schatrijk

Beleepok 10 september 2012 19:54

is Noorwegen

Beleepok 10 september 2012 19:54

een olieland

eno2 10 september 2012 20:15

Citaat:

Frankrijk

Het heeft in elk geval het beste ziekenzorgstelsel en sociale uitkeringen. Pensioen op 60

Twigmuntus 10 september 2012 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6319918)
Ik had natuurlijk moeten weten dat ik tegen autisten heel concreet moet zijn.
ik sprak over de grondstoffen in het algemeen
bvb ijzer in zweden of houtproductie.

de claims van al de Scandinavische landen op de reserves onder de noordpool (grondstoffen die dankzij de opwarming vd aarde stilaan toegankelijk worden voor ontginning)

dit maakt die landen schatrijk

Met die claims zijn ze vandaag toch niks?

Het sociale zekerheidssysteem is ook in Noord-Europa in een doodlopend straatje terechtgekomen. Noorwegen kan de gaten vullen met opbrengsten uit olie. Zweden en Finland kunnen dat niet. Over Ijsland kan ik niks zeggen. Ik weet niet hoe de voorzieningen er daar tegenwoordig (na de crash bedoel ik) uitzien.

Groentje-18 11 september 2012 22:15

iig niet in Belgiƫ.

Als je echt behoeftig bent, word je van het kastje naar de muur en terug gestuurd en gaan ocmw's met mekaar in de clinch over wie je moet betalen en je verhongert terwijl ze het uitvechten...

F.B. 12 september 2012 07:58

Als je echt niets wil doen, dan ben je beter af in belgie.

stropke1000 12 september 2012 17:27

Citaat:

een interessante vergelijking zou zijn, uitgave sociale voorzieningen/ uitgaven beveiliging, politie, gevangenissen

Rudy 12 september 2012 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funtasy (Bericht 6319812)
Een grove indicatie is het niveau van de algemene overheidsuitgaven als percentage van het bruto binnenlands product (bbp).

Overheidsuitgaven ? Heb je cijfers voor China en Rusland ? Bezwaarlijk verzorgingsstaten.

stropke1000 12 september 2012 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 6322958)
Overheidsuitgaven ? Heb je cijfers voor China en Rusland ? Bezwaarlijk verzorgingsstaten.

bezwaarlijk? jij hebt dus wel cijfers?
als een chinees een opmerking heeft over het communisme krijgt hij de nobelprijs, als een westerling een opmerking heeft over het kapitalisme wordt hij beschouwd als ontoerekenend

Rudy 13 september 2012 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 (Bericht 6322983)
bezwaarlijk? jij hebt dus wel cijfers?
als een chinees een opmerking heeft over het communisme krijgt hij de nobelprijs, als een westerling een opmerking heeft over het kapitalisme wordt hij beschouwd als ontoerekenend

Ik reageerde op de posting van forumlid Funtasy die vindt dat het begrip "verzorgingsstaat" afhankelijk is van de verhouding staatsuitgaven/BNP.
Ik verwijs laconiek naar regimes zoals China en Rusland waar de staat zo goed als alles domineert.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be