Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Griekenland; Gouden Dagenraad Extreem Links of Extreem Rechts ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176290)

ViveLaBelgique 10 september 2012 22:02

Griekenland; Gouden Dagenraad Extreem Links of Extreem Rechts ?

http://www.deredactie.be/permalink/1.1426733

In de conclusie van de reporter: "een partij die je eigenlijk neo-nazistisch en neo-fascistisch" kan noemen kan ik inkomen. Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid. Radicaal zijn ze zeker. Nationalistisch ook. Protectionistisch ook. Maar dit laatste is toch geen rechts kenmerk ? Zeker niet als het gaat om een nationalistische partij !

Jan van den Berghe 10 september 2012 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6320409)
http://www.deredactie.be/permalink/1.1426733

In de conclusie van de reporter: "een partij die je eigenlijk neo-nazistisch en neo-fascistisch" kan noemen kan ik inkomen. Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid. Radicaal zijn ze zeker. Nationalistisch ook. Protectionistisch ook. Maar dit laatste is toch geen rechts kenmerk ? Zeker niet als het gaat om een nationalistische partij !

Als de Fransen hun eigen bedrijven proberen bij te staan, handelen ze dan niet in het belang van de Franse natie?

-Jo- 10 september 2012 22:34

Gouden dageraad wil een nieuwe maatschappij. Het is bijgevolg niet extreem-links en ook niet extreem-rechts. Het staat buiten dergelijke opdelingen omdat het een anti-systeempartij (eigenlijk beweging) is.

Wat is extreem-rechts dan wel? VB bijvoorbeeld, PVV, UKIP, CSU, FPÖ, SVP, Alleanza Nazionale,...

Boduo 10 september 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- (Bericht 6320454)
Gouden dageraad wil een nieuwe maatschappij. Het is bijgevolg niet extreem-links en ook niet extreem-rechts. Het staat buiten dergelijke opdelingen omdat het een anti-systeempartij (eigenlijk beweging) is.

Wat is extreem-rechts dan wel? VB bijvoorbeeld, PVV, UKIP, CSU, FPÖ, SVP, Alleanza Nazionale,...

Inderdaad: het systeem, m.a.w. de politie doet haar werk niet zoals het hoort. Gouden Dageraad heeft het gemunt op illegalen die oneerlijke concurrenten zijn t.o.v. de Griekse handelaars.
De overheid gaat in de fout met als gevolg dat mensen zelf het recht in handen nemen...
(Volgens de laatste peiling zou Gouden Dageraad de 3de partij zijn)

Charlie don't Surf 11 september 2012 12:18

Griekse politie past zijn prioriteiten aan ,

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/...-bewaken.dhtml

Robinus V 11 september 2012 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6320535)
Gouden Dageraad heeft het gemunt op illegalen die oneerlijke concurrenten zijn t.o.v. de Griekse handelaars.

Hoe kan je zonder overheidssteun een oneerlijke concurrent zijn?
Gouden Dageraad wilt oneerlijke concurrentie instellen. Ze moeten de zaken niet omkeren.

ViveLaBelgique 11 september 2012 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6321061)
Gouden Dageraad wilt oneerlijke concurrentie instellen. Ze moeten de zaken niet omkeren.

Protectionisme is niet marktverstorend maar marktverkleinend. Het heeft niets te maken met oneerlijke concurrentie.

Robinus V 11 september 2012 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6320409)
Ik begrijp echter niet waarom ze met extreem-rechts worden aangeduid.

Je hebt 'communautair rechts', wat rechtser wordt naarmate het nationalisme extremer wordt, en je hebt 'economisch rechts', wat rechtser wordt naarmate solidariteit verdwijnt.

Dat zijn niet eens zo'n verschillende zaken. Het zijn twee dimensies van hetzelfde: niet willen dat er hulp geboden wordt (of toch niet met eigen belastinggeld).

Robinus V 11 september 2012 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321066)
Protectionisme is niet marktverstorend maar marktverkleinend. Het heeft niets te maken met oneerlijke concurrentie.

Verstoort het dan niet de handel tussen binnenland en buitenland?

ViveLaBelgique 11 september 2012 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6321074)
Je hebt 'communautair rechts', wat rechtser wordt naarmate het nationalisme extremer wordt, en je hebt 'economisch rechts', wat rechtser wordt naarmate solidariteit verdwijnt

Dat zijn niet eens zo'n verschillende zaken. Het zijn twee dimensies van hetzelfde: niet willen dat er hulp geboden wordt (of toch niet met eigen belastinggeld).

Gouden Dagenraad lijkt me juist een partij die aanstuurt op meer solidariteit voor hun eigen volk.

Het is inderdaad zo dat de media radicaal nationalisme steeds onder de noemer extreem rechts wil plaatsen. De logica daarvan ontsnapt me volledig.

De rechtse filosofie gaat juist uit van de rechten van het individue en de ontwikkeling van het individu. Het gaat zeker niet over de ontwikkeling van een volk en al helemaal niet over de maakbaarheid van de maatschappij. Zeker dit laatste is een links kenmerk.

ViveLaBelgique 11 september 2012 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6321086)
Verstoort het dan niet de handel tussen binnenland en buitenland?

Dat is de definitie van protectionisme: de binnenlandse markt beschermen tegen goedkope import en de eigen markt beschermen. Met dergelijk programma zet je jezelf de facto uit de EU en uit de WTO.

Robinus V 11 september 2012 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321098)
Gouden Dagenraad lijkt me juist een partij die aanstuurt op meer solidariteit voor hun eigen volk.

Het is inderdaad zo dat de media radicaal nationalisme steeds onder de noemer extreem rechts wil plaatsen. De logica daarvan ontsnapt me volledig.

De rechtse filosofie gaat juist uit van de rechten van het individue en de ontwikkeling van het individu. Het gaat zeker niet over de ontwikkeling van een volk en al helemaal niet over de maakbaarheid van de maatschappij. Zeker dit laatste is een links kenmerk.

Zowat elke niet-nationalist gaat uit van het individu. Daar is niets rechts aan.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321099)
Dat is de definitie van protectionisme: de binnenlandse markt beschermen tegen goedkope import en de eigen markt beschermen. Met dergelijk programma zet je jezelf de facto uit de EU en uit de WTO.

'Eigen markt', alsof diegene die in het 'eigen land' leeft en handel drijft met het buitenland geen onderdeel is van die eigen markt.

patrickve 11 september 2012 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6321061)

:thumbsup:

alfa16vjtd 11 september 2012 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321098)

Het begint je dus ook op te vallen dat alles wat "rechts" is in een bepaald hoekje geduwd moet worden. Waarom denk je dat men NVA en VB persé in het rechtse hoekje wil duwen?

ViveLaBelgique 11 september 2012 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6321118)
'Eigen markt', alsof diegene die in het 'eigen land' leeft en handel drijft met het buitenland geen onderdeel is van die eigen markt.

Inderdaad. Zoals wezen USSR en China voor ze toetraden tot de WTO. Daar komt in het geval van De Gouden Dagenraad nog eigen volk eerst bij. Dus duidelijk volksnationalisten.

ViveLaBelgique 11 september 2012 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 6321149)
Het begint je dus ook op te vallen dat alles wat "rechts" is in een bepaald hoekje geduwd moet worden. Waarom denk je dat men NVA en VB persé in het rechtse hoekje wil duwen?

Ik heb hier veel bijgeleerd op dit forum.

Nu ja, in het geval van de N-VA is het wel zo dat ze zichzelf rechtser positioneren dan ze zijn om zich te profileren tegen het land waar ze van willen afscheuren dat ze dan linkser voorstellen dan het is.

Het Vlaams Belang blijft met hun derde weg het liefste maagd.

alfa16vjtd 11 september 2012 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321155)
Ik heb hier veel bijgeleerd op dit forum.

Nu ja, in het geval van de N-VA is het wel zo dat ze zichzelf rechtser positioneren dan ze zijn om zich te profileren tegen het land waar ze van willen afscheuren dat ze dan linkser voorstellen dan het is.

Het Vlaams Belang blijft met hun derde weg het liefste maagd.

Links en rechts is in mijn ogen een voorbijgestreefd begrip. In mijn ogen staan de traditionele partijen SPA, CD&v, openVLD voor rechts staatskapitalistisch en NVA gewoon voor centrum rechts zonder het gedeelte staatskapitalisme. Echt links kan je in België enkel nog terugvinden in partijen als de pvda. Enkel de piratenpartij zie ik als een echte liberale partij (en ik twijfel ook ervoor te stemmen bij de volgende verkiezingen)

ViveLaBelgique 11 september 2012 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 6321169)
Links en rechts is in mijn ogen een voorbijgestreefd begrip. In mijn ogen staan de traditionele partijen SPA, CD&v, openVLD voor rechts staatskapitalistisch en NVA gewoon voor centrum rechts zonder het gedeelte staatskapitalisme. Echt links kan je in België enkel nog terugvinden in partijen als de pvda. Enkel de piratenpartij zie ik als een echte liberale partij (en ik twijfel ook ervoor te stemmen bij de volgende verkiezingen)

De PVDA te na gelaten zijn alle de partijen die je noemt voorstander van de open markteconomie gedragen door de privésector. Staatskapitalisme is per definitie links. De enige die dit uitgesproken aanhangt is PVDA en de rode vakbonden.

Door te stellen dat de termen links en rechts voorbijgestreefd zijn geef je toe aan al degenen die volksnationalisme in de extreem rechtse hoek duwen.

Voorbeelden van staatskapitaalisme waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.

De piratenpartij gaat de libertaire richting uit door te stellen dat de overheden geen regulatie mogen doen wat copyright, patenten en intellectueel eigendomsrecht betreft.

alfa16vjtd 11 september 2012 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321177)
De PVDA te na gelaten zijn alle de partijen die je noemt voorstander van de open markteconomie gedragen door de privésector. Staatskapitalisme is per definitie links. De enige die dit uitgesproken aanhangt is PVDA en de rode vakbonden.

Door te stellen dat de termen links en rechts voorbijgestreefd zijn geef je toe aan al degenen die volksnationalisme in de extreem rechtse hoek duwen.

Voorbeelden van staatskapitilimse waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.

De piratenpartij gaat de libertaire richting uit door te stellen dat de overheden geen regulatie mogen doen wat copyright, patenten en intellectueel eigendomsrecht betreft.

Alsof men nu geen staatskapitalisme heeft,...

patrickve 11 september 2012 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6321177)

Ik zou dat niet zeggen. Natuurlijk moet er genoeg sappige prive bestaan om op kunnen te teren (de Laffercurve he), maar zelfs de O-VLD staat vooral een "ons-kent-ons" staatskapitalisme voor waarbij de staat zijn handje heeft in de prive om pleziertjes kunnen te doen aan zijn omgeving en is er aan de andere kant een heel succesvolle lobby die van de staat de juiste regeltjes bekomt om gezellig lucratieve dingen kunnen te doen zonder gestoord te worden door een echt vrije markt.

Citaat:

Voorbeelden van staatskapitaalisme waren de grote nationalisaties in de jaren '80 in Frankrijk.
Nee, dat is OPENLIJK staatskapitalisme. Verdoken staatskapitalisme is een Dehaene in de beheerraad van Dexia en windmolencontractjes voor de kust van Oostende ; het toekennen van een wettelijk voordeeltje hier, het verkrijgen van een jobke voor nichtje daar, ....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be