Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   doodstraf? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=17654)

berre 11 juli 2004 13:23

doodstraf?

gewoon interessepeiling naar aanleiding van het proces Dutroux... alle commentaar is welkom.

Rock Against Communism 11 juli 2004 13:29

joe berre :D

Yeps doodstraf toelaten in geval van zeer zware criminele feiten. Ik denk aan Dutroux, Fourniret.

Politieke leiders mogen volgens mij nooit ter dood veroordeeld worden, alhoewel ik heb bij Saddam toch wel mijn twijfels.... wat heeft die man al niet op zijn kerfstok staan..

Raven 11 juli 2004 13:46

Hangt ervanaf... Als er goeie controle is op dat systeem en de schuld voor 300% vaststaat. In de hééél héééél hééél extreme gevallen zoals Dutroux of Fourniret vind ik dat de doodstraf moe kunnen.

Laat die kerels vrij (of ontsnappen) en ze beginnen immers opnieuw.

Voor moslim-terroristen zou men ook de doodstraf moeten kunnen uitspreken. Je weet, als ze vrijkomen, dat ze toch een zelfmoord-aanslag zullen proberen met alle gevolgen van dien. Dus dit voorkomen doe je maar op 1 manier.

Hans1 11 juli 2004 13:47

Och, evenveel als die van de SS Vlaanderen. :wink:

Jozef Ostyn 11 juli 2004 13:47

Voor uitzonderlijk zware vergrijpen lijkt de doodstraf mij gerechtvaardigd. Iemand die een onaanvaardbaar gevaar is voor de samenleving mag die straf krijgen.

Pietje 11 juli 2004 13:49

Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Nergens waar ze wordt toegepast (VS bijvoorbeeld) , daalt daarom de misdaad. In tegendeel zelfs. 8)

Jozef Ostyn 11 juli 2004 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Nergens waar ze wordt toegepast (VS bijvoorbeeld) , daalt daarom de misdaad. In tegendeel zelfs. 8)

Ik mag dus aannemen dat u tegen de doodstraffen bent die uitgesproken werden tegen Nazi-leiders te Nuremberg?

Pietje 11 juli 2004 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Citaat:

Ik mag dus aannemen dat u tegen de doodstraffen bent die uitgesproken werden tegen Nazi-leiders te Nuremberg?

Niet echt, al is er een verschil tussen een oorlogssituatie en vredestijd. Maar de nazi-leiders de rest van hun leven in een cel van 2 op 3 laten zitten, had denk ik wel wat "zwaarder" geweest. Hadden ze over hun misdaden kunnen "nadenken" 8)

Beer 11 juli 2004 13:57

Ik ben niet tegen de doodstraf,zoals personen die bekennen.
Of waar 100% de feiten bewezen zijn dat het zwaare misdrijven zijn

Jozef Ostyn 11 juli 2004 13:58

Citaat:

Citaat:

Niet echt, al is er een verschil tussen een oorlogssituatie en vredestijd. Maar de nazi-leiders de rest van hun leven in een cel van 2 op 3 laten zitten, had denk ik wel wat "zwaarder" geweest. Hadden ze over hun misdaden kunnen "nadenken" 8)

Dan hadden ze inderdaad, zoals Rudolf Hess, kunnen uitgroeien tot een cause célèbre" voor neo-nazi's. Neen, bedankt.

Pietje 11 juli 2004 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Beer
Ik ben niet tegen de doodstraf,zoals personen die bekennen.
Of waar 100% de feiten bewezen zijn dat het zwaare misdrijven zijn

8) Er is "bekennen" en "bekennen" . Veel "bekennen" onder "zware druk" . 100% ?????????? Regelmatig worden in de VS "schuldigen" terechtgesteld, die achteraf niet zo schuldig waren. Maar "dan" ist natuurlijk te laat 8)

Jan van den Berghe 11 juli 2004 14:01

Citaat:

Is dat zo? Mag ik van u wat cijfermateriaal waaruit blijkt dat in die Amerikaanse staten waar de doodsstraf wordt toegepast de criminaliteit stijgt en daar waar ze niet meer wordt toegepast de criminaliteit daalt of gelijk blijft?

Of oordeelt u eens te meer vanuit uw verbeelding?

Jan van den Berghe 11 juli 2004 14:01

Citaat:

Regelmatig worden in de VS "schuldigen" terechtgesteld, die achteraf niet zo schuldig waren. Maar "dan" ist natuurlijk te laat 8)

Regelmatig? Over hoeveel gevallen gaat het dan wel?

Pietje 11 juli 2004 14:02

Citaat:

Citaat:

Dan hadden ze inderdaad, zoals Rudolf Hess, kunnen uitgroeien tot een cause célèbre" voor neo-nazi's. Neen, bedankt.

Ik begrijp je wel hoor. Maar "principieel" ben ik tegen de doodstraf.

Jozef Ostyn 11 juli 2004 14:03

De essentiële vraag lijkt mij niet te zijn of de doodstraf misdaad voorkomt. Volgens mij is er geen enkele vorm van straf die misdaad voorkomt.
De essentiële vraag is of er misdaden zijn die een dergelijke straf verdienen. Hoeveel van die misdaden er dan zijn is bijkomstig.

Beer 11 juli 2004 14:04

Pietje zwaare druk,kunnen aanwijzen waar de lijken liggen.En dan nog lijken vinden?

Jozef Ostyn 11 juli 2004 14:05

Citaat:

Ik ben er ook niet voor om daar een "doodgewone" straf van te maken. Maar voor uitzonderlijk zware misdaden moet het wel kunnen vind ik. Dat is trouwens één van de vele zwakke punten van het huidige internationale gerechtshof in Den Haag.

Pietje 11 juli 2004 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Beer
Pietje zwaare druk,kunnen aanwijzen waar de lijken liggen.En dan nog lijken vinden?

Ik weet wel, wat je bedoelt. Ik betwijfel alleen, of we een betere maatschappij creeëren, door een doodstraf uit te voeren, dan door de schuldigen een levenslange straf te laten uitzitten (voor zware gevallen, ben ik wel akkoord de "wet Lejeune" niet te laten gelden).

Pietje 11 juli 2004 14:17

Citaat:

Citaat:

Ik ben er ook niet voor om daar een "doodgewone" straf van te maken. Maar voor uitzonderlijk zware misdaden moet het wel kunnen vind ik. Dat is trouwens één van de vele zwakke punten van het huidige internationale gerechtshof in Den Haag.

Het grote probleem is wel : waar trekt men "de lijn". Wanneer spreekt men een kapitale straf uit ?? Een doodstraf staat voor mij ook Haaks op "beschaving" . Dat is dan mijn filosofische overtuiging.

Beer 11 juli 2004 14:23

Pietje levenslang is leven,hun slachtoffers hadden die een kans op leven.
Die wet l,ontsnappingen en terug moorden.Iemand die levenslang veroordeeld is denkt aan ontsnappen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be