Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verantwoordelijkheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176559)

Elegast 14 september 2012 10:16

Verantwoordelijkheid
 
Waarom klagen er zoveel mensen als ze te hard gereden hebben? Is het dan zo moeilijk om u aan de snelheid te houden? Laatst reed een kennis van mij 110-120 km/u waar de maximumsnelheid 70 km/u bedraagt. Er zijn heel wat bochten e.d. Waarom is er een maximumsnelheid vragen ze zich dan af. Als ze dan naar Duitsland gaan dan rijden ze gemakkelijk 180 km/u. Omdat het kan natuurlijk. Maar waarom beseft niemand de gevaren? De openbare weg is toch geen racecircuit? Als ge u wilt amuseren door hard te rijden, leg dan een privéweg aan of ga wat op uw veld racen. Toch niet waar anderen mensen in gevaar kunnen worden gebracht. Ook de gordel is overbodig. Wel doe hem dan niet om en rijdt u dan ergens tegen he. Rijden onder invloed, maakt allemaal niet uit. Waarom beseffen velen de gevaren voor zichzelf en voor anderen niet. Zijn ze te dom? Kennen ze geen verantwoordelijkheidsgevoel? Zijn ze egoïstisch (maar dan willen ze zichzelf toch niet dood)? Of denken ze dat ze het allemaal wel kunnen en dat de reglementering te streng is?

De schoofzak 14 september 2012 10:31

"Ik" ben een goede chauffeur. En als "ik" gehaast ben, dan is dat omdat het nodig is. Enzovoorts ...


en in verband met je onderschrift:
Zoals de haan in Wallonië graait, zo graait hij nergens anders.


.

Liederik 14 september 2012 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elegast (Bericht 6325644)
Waarom klagen er zoveel mensen als ze te hard gereden hebben? Is het dan zo moeilijk om u aan de snelheid te houden? Laatst reed een kennis van mij 110-120 km/u waar de maximumsnelheid 70 km/u bedraagt. Er zijn heel wat bochten e.d. Waarom is er een maximumsnelheid vragen ze zich dan af. Als ze dan naar Duitsland gaan dan rijden ze gemakkelijk 180 km/u. Omdat het kan natuurlijk. Maar waarom beseft niemand de gevaren? De openbare weg is toch geen racecircuit? Als ge u wilt amuseren door hard te rijden, leg dan een privéweg aan of ga wat op uw veld racen. Toch niet waar anderen mensen in gevaar kunnen worden gebracht. Ook de gordel is overbodig. Wel doe hem dan niet om en rijdt u dan ergens tegen he. Rijden onder invloed, maakt allemaal niet uit. Waarom beseffen velen de gevaren voor zichzelf en voor anderen niet. Zijn ze te dom? Kennen ze geen verantwoordelijkheidsgevoel? Zijn ze egoïstisch (maar dan willen ze zichzelf toch niet dood)? Of denken ze dat ze het allemaal wel kunnen en dat de reglementering te streng is?

Je hebt precies zelf al de mogelijke verklaringen (en een oplossing) ingevuld. :-)

Slechte ochtend gehad ofzo? Blij dat het eruit is? ;-)

Elegast 14 september 2012 10:41

Velen denken dat ze goede chauffeurs zijn maar tussen hun denken en doen zit een groot verschil.

Liederik 14 september 2012 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6325664)
"Ik" ben een goede chauffeur. En als "ik" gehaast ben, dan is dat omdat het nodig is. Enzovoorts ...


.

Ik reed meestal een stukje sneller dan mag. Omdat het kon.

Maar ik heb een incentive gevonden om me aan de snelheid te houden; mijn verbruik. Dat zou gemiddeld 5.5-5.7 moeten zijn.
Ik zit aan 6.0 l momenteel. Nu is de uitdaging dat terug naar 5.7 te krijgen. dat betekent heel wat km doen aan 125 op cruise control. Rustig rijden. Af en toe eens ook de rechterrijstrook proberen.

Het is best aangenaam eigenlijk. Wat klara erbij. Veel rustiger.

Bobke 14 september 2012 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elegast (Bericht 6325644)
Waarom klagen er zoveel mensen als ze te hard gereden hebben? Is het dan zo moeilijk om u aan de snelheid te houden? Laatst reed een kennis van mij 110-120 km/u waar de maximumsnelheid 70 km/u bedraagt. Er zijn heel wat bochten e.d. Waarom is er een maximumsnelheid vragen ze zich dan af. Als ze dan naar Duitsland gaan dan rijden ze gemakkelijk 180 km/u. Omdat het kan natuurlijk. Maar waarom beseft niemand de gevaren? De openbare weg is toch geen racecircuit? Als ge u wilt amuseren door hard te rijden, leg dan een privéweg aan of ga wat op uw veld racen. Toch niet waar anderen mensen in gevaar kunnen worden gebracht. Ook de gordel is overbodig. Wel doe hem dan niet om en rijdt u dan ergens tegen he. Rijden onder invloed, maakt allemaal niet uit. Waarom beseffen velen de gevaren voor zichzelf en voor anderen niet. Zijn ze te dom? Kennen ze geen verantwoordelijkheidsgevoel? Zijn ze egoïstisch (maar dan willen ze zichzelf toch niet dood)? Of denken ze dat ze het allemaal wel kunnen en dat de reglementering te streng is?

Ge doet alsof alleen bekeuringen uitgedeeld worden aan wegpiraten.
Ik moet u teleurstellen.
Elke boete die ik opliep gaat over een 1 a 2 km hoger dan toegelaten en ja het is moeilijk om dat verschil te merken, tenzij uw blik constant op de snelheidsmeter gevestigd is.
Bovendien worden die metingen vaak gedaan waar een snelheidsaanpassing nodig is.
Overgaan van 90 naar 50 bijvoorbeeld.

Elegast 14 september 2012 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6325688)
Ge doet alsof alleen bekeuringen uitgedeeld worden aan wegpiraten.
Ik moet u teleurstellen.
Elke boete die ik opliep gaat over een 1 a 2 km hoger dan toegelaten en ja het is moeilijk om dat verschil te merken, tenzij uw blik constant op de snelheidsmeter gevestigd is.
Bovendien worden die metingen vaak gedaan waar een snelheidsaanpassing nodig is.
Overgaan van 90 naar 50 bijvoorbeeld.

Dat is soms inderdaad een probleem. In mijn omgeving zijn het juist de gevaarlijkste personen die het meeste klagen. Wat er mis is met hen weet ik niet.

Liederik 14 september 2012 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elegast (Bericht 6325696)
Dat is soms inderdaad een probleem. In mijn omgeving zijn het juist de gevaarlijkste personen die het meeste klagen. Wat er mis is met hen weet ik niet.

En hier ben jij het? ;)

Elegast 14 september 2012 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6325712)
En hier ben jij het? ;)

?

Munglik 14 september 2012 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6325688)
Ge doet alsof alleen bekeuringen uitgedeeld worden aan wegpiraten.
Ik moet u teleurstellen.
Elke boete die ik opliep gaat over een 1 a 2 km hoger dan toegelaten en ja het is moeilijk om dat verschil te merken, tenzij uw blik constant op de snelheidsmeter gevestigd is.
Bovendien worden die metingen vaak gedaan waar een snelheidsaanpassing nodig is.
Overgaan van 90 naar 50 bijvoorbeeld.

Er zit toch een marge op van een paar km/h?

Doa 14 september 2012 18:55

op zone 50 en zone 70 die bebouwd is na rij ik overal te rap wanneer de situatie het toelaat. 90 op zo'n baan door een bos waar je 70 mag, 120 op een 90 en tjah op autostrade soms tot 220. ik klaag niet als ik een boete krijg en die zijn nog nooit hoger dan 70 euro geweest.
problemen mee? not my problem :)

Doa 14 september 2012 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6325768)
Er zit toch een marge op van een paar km/h?

niet overal. hier zijn er ook een paar van die nultolerantie flitspalen

lohabra 14 september 2012 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6326437)
niet overal. hier zijn er ook een paar van die nultolerantie flitspalen

Huh?

Er wordt toch altijd een snelheidscorrectie toegepast op de gemeten snelheid? Namelijk: 6 km/u op gemeten snelheid tot 100 km/u, en boven de 100 km/u gemeten snelheid bedraagt de snelheidscorrectie 6%.

Micele 14 september 2012 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6326437)
niet overal. hier zijn er ook een paar van die nultolerantie flitspalen

Irrelevant, ook daar wordt met een bepaalde marge rekening gehouden.

Dus ook de nauwkeurigste meetapparatuur is zo ingesteld dat hun camera´s pas "flitsen" op Vmax + technische tolerantiemarge +6 kmh (< 100 kmh) ... + 6% inbegrepen (en afgerond, zie tekst)
Bron:
Citaat:

http://wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf page 8

Omwille van het (gebrekkige) onderscheidingsvermogen van de meettoestellen met Dopplereffect betreffen de marges, vermeld in artikel 8.3. van bijlage 1 en 4.4 van bijlage 2 van het K.B. van 12.10.2010, niet de correctheid van de meting zelf, maar wel een ingevoerde correctie, omdat het onmogelijk is het voorwerp (het voertuig zelf, de band of een ander onderdeel van het voertuig) te identificeren waarvan de snelheid wordt gemeten alsmede omdat de verschillende meettoestellen de weergegeven snelheid op verschillende wijzen berekenen.

Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.

Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.
Voor de duidelijkheid wordt hieronder een tabel gevoegd waaruit blijkt vanaf welke snelheid een overtreding wordt vastgesteld, hoeveel de technische marge bedraagt en hoe hoog de met die toestellen gemeten snelheid mag zijn om nog een onmiddellijke inning van 50 euro te mogen heffen.

... tabel page 9

Doa 14 september 2012 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 6326506)
Huh?

Er wordt toch altijd een snelheidscorrectie toegepast op de gemeten snelheid? Namelijk: 6 km/u op gemeten snelheid tot 100 km/u, en boven de 100 km/u gemeten snelheid bedraagt de snelheidscorrectie 6%.

euh ja en? normaal zal je nooit geflits worden zolang je max 10km/h te snel rijd. met die nultolerantie heb ik al een flits vanaf ik 53 ga op mijn teller.
vlak voor ik mijn vorige wagen verkocht heb ik eens een aantal palen uitgetest :-P

Micele 14 september 2012 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doa (Bericht 6326530)
euh ja en? normaal zal je nooit geflits worden zolang je max 10km/h te snel rijd. met die nultolerantie heb ik al een flits vanaf ik 53 ga op mijn teller.
vlak voor ik mijn vorige wagen verkocht heb ik eens een aantal palen uitgetest :-P

Ik zou het niet betalen.
Bij toegelaten 50 mag die "geteste flitspaal" maar afgaan vanaf 57 kmh, dus tot 56,99... kmh mag je (op de meeste tellers idd ~ 60 kmh) ;-)

Deze Gatso 24 staat op -klein venster instelling- 0|8|7| kmh of dus limiet vd weg daar 80 + 6 kmh-tolerantie mag je, flits dus op 87 kmh ingesteld.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be