Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kleine Rompuy geeft impliciet toe dat 6° staatshervorming een flop is (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176623)

De schoofzak 15 september 2012 08:35

Kleine Rompuy geeft impliciet toe dat 6° staatshervorming een flop is

Tsja, dit lees ik in één en hetzelfde artikel:

Citaat:

‘In totaal hevelt het Vlinderakkoord zeventien miljard aan bevoegdheden over. Maar het bijbehorend federaal budget volgt maar voor zeventig procent. Wil Vlaanderen die nieuwe verantwoordelijkheden maximaal uitoefenen, dan moet het op zoek naar 2,3 miljard euro extra.
..
En onze nationale figuren Steven Vanackere en Wouter Beke? Die mogen, ondanks hun karakter, gerust meer kampfzwein zijn.'
Denk nu niet dat hij bedoelt dat die nationale figuren meer centen mogen eisen van het federale, zodat die 70 procent van zijn eigen berekening, 100 procent wordt of die toch benadert.

Neen, wat de centen betreft, moet Vlaanderen het hoofd buigen en zeer nederig slikken en betalen ...

En andere Vlaamse partijen moeten maar één ding doen: buiten en slikken voor de tsjeven.

http://www.standaard.be/artikel/deta...20914_00296990 .

titel: ‘N-VA moet zich loyaal opstellen'
Eric Van Rompuy (CD&V) zet aanval in

Citaat:

BRUSSEL - CD&V-topper Eric Van Rompuy vreest budgettair harde tijden. ‘Er zijn belangrijkere prioriteiten dan

de kindpremie. We moeten anticiperen op de gigantische opdracht die de staatshervorming is.'

Hij noemt zichzelf geen geboren pessimist. Maar toch ziet Eric Van Rompuy, voorzitter van de commissie Financiën in het Vlaams Parlement, de komende twee jaar somber in. ‘Alles komt samen', waarschuwt hij, een dikke week voor de opening van het politieke jaar. ‘Europa en de Hoge Raad van Financiën eisen dat de federale overheid en de deelstaten in dit land tegen 2015 een begroting in evenwicht hebben. Maar die strikte voorwaarde houdt totaal geen rekening met de gigantische kosten van de zesde staatshervorming, die tegen dan op kruissnelheid zit.'

‘In totaal hevelt het Vlinderakkoord zeventien miljard aan bevoegdheden over. Maar het bijbehorend federaal budget volgt maar voor zeventig procent. Wil Vlaanderen die nieuwe verantwoordelijkheden maximaal uitoefenen, dan moet het op zoek naar 2,3 miljard euro extra. Komt daar nog de waarschuwing bij dat bij ongewijzigd beleid de uitgaven van de Vlaamse overheid met 750 miljoen stijgen. En dan zwijg ik nog over de hoge financiële bijdrage voor de pensioenen van Vlaamse ambtenaren. En over de slabakkende economische groei, die in 2013 slechts 0,7 procent bedraagt – wat neerkomt op een inspanning van 250 miljoen.'

Terwijl de regering voor 250 miljoen euro nieuwe initiatieven wil financieren.

‘Te beginnen met de nieuwe sociale bescherming: de kindpremie, de maximumfactuur in de gezondheidszorg, de verplichte aansluiting bij de zorgkas. De vraag is of alles zo nodig dit jaar ingevoerd moet worden? Ik denk dat we beter prioriteiten stellen – en de kindpremie staat wat mij betreft niet bovenaan het lijstje. We kunnen ze beter nog even uitstellen. In het licht van de drie miljard euro kinderbijslag die overkomt, is een Vlaamse kindpremie van dertig miljoen trouwens peanuts.'

‘We moeten anticiperen op de gigantische opdracht. Daarom pleit ik om keuzes te maken en reserves aan te leggen. Anders komt die staatshervorming abrupt op onze tafel terecht – en dat is nog moeilijker werken.'

Dat zal ongetwijfeld druk zetten op de ploeg-Peeters?

‘Ik ga het niet pikken als de N-VA zich als coalitiepartner deloyaal opstelt. Er mag geen herhaling komen van afgelopen zomer – toen durfden Philippe Muyters en Geert Bourgeois te beweren dat CD&V de Vlamingen in de Rand verkocht had.'

Hoe realistisch is dat? De verkiezingen van 2014 zetten alles op scherp.

‘Bart De Wever loopt een steeplechase. Eerste horde: het burgemeesterschap van Antwerpen. De tweede klip: het minister-presidentschap van Vlaanderen. Derde sprong: de blokkering van België door vanuit zijn nieuw verworven positie onmogelijke eisen te stellen. Voor dat scenario pas ik – omdat het de welvaart van de Vlamingen op het spel zet.'

Dus weinig realistisch?

‘Ach, De Wever – hij houdt met niemand rekening. Niet met de Franstaligen tijdens de onderhandelingen, niet met de Vlaamse partijen. En zelfs niet eens met zijn eigen parlementsleden.'

‘Mijn ganse carrière heb ik geijverd voor meer autonomie voor Vlaanderen. Wat nu eindelijk het geval is: onze fiscale autonomie verdubbelt bijna, we krijgen voor negen miljard meer bevoegdheden. En de uitgaven van de deelstaten liggen dubbel zo hoog als die van de federale overheid, zonder de staatsschuld en de sociale zekerheid. De belangrijkste opdracht is die oefening concreet vertalen. Maar wat doet De Wever? Die noemt die verdienste bullshit, alsof het niets betekent. Om dan, uit het ongerijmde, te beginnen over het confederalisme. Alleen weet niemand wat hij precies bedoelt – het is het best bewaarde geheim van de Wetstraat. Want wat met de staatsschuld? Wat met Brussel?'

Vanwaar dat diep misprijzen?

‘Ik ben een flamingant. Maar eentje die probeert stappen vooruit te zetten. De N-VA daarentegen is meer bezig met het verwerven van macht, dan effectief met verandering. Die partij bestaat al acht jaar en heeft nog niets gerealiseerd. Het is zoals Contador: zero, zero, zero, zero, zero, zero...'

Hun minister van Begroting Philippe Muyters verwezenlijkt nochtans al bijna drie jaar een begroting in evenwicht.

‘Als één iemand het Vlaamse budget beheert, dan is het toch wel Kris Peeters?'

Maar ondertussen stuwen de peilingen de N-VA naar ongekende hoogtes. En CD&V zweeft rond de achttien procent.

‘We zijn niet strijdbaar genoeg. Onze partij moet vuriger haar resultaten verdedigen: federaal, Vlaams, lokaal. En wanneer we klop krijgen, moeten we terugslaan en de inconsequenties van de N-VA blootleggen. En onze nationale figuren Steven Vanackere en Wouter Beke? Die mogen, ondanks hun karakter, gerust meer kampfzwein zijn.'

omaplop 15 september 2012 08:58

Alle kanonnen worden in stelling gebracht , enkel en alleen om te schieten op de NVA!! Zitten er dan echt geen verstandige mensen meer in die andere partijen die inzien dat die aanvallen meer kwaad dan goed doen aan hun eigen partij???

Zien ze niet in dat die projectielen in hun eigen rangen ontploffen??

fonne 15 september 2012 19:43

CD&V die zich tegen de Vlaamse kinderbijslag keert. Dat is van een nog ergere graad van kazakkendraaierij dan de SPA en Groen! die zich tegen de Oosterweelverbinding keerden. Ericske geraakt hoe langer hoe meer de trappers kwijt heb ik zo de indruk. Elke dag maar kappen op de N-VA, daarbij zijn eigen CD&V programma 100% verloochenend. Je moet het maar kunnen.
Een oude, verbitterde mislukkeling van een politicus, terend op de haat dat hij in 2009 als politiek afscheidscadeau geen ministerke mocht worden. Trieste plant.

Supe®Staaf 15 september 2012 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6327222)
En andere Vlaamse partijen moeten maar één ding doen: buiten en slikken voor de tsjeven.

Volgens uw eigen opvattingen is dat allemaal demokratisch beslist, dus waarover neut ge?

Robrecht de Fries 15 september 2012 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6328037)
CD&V die zich tegen de Vlaamse kinderbijslag keert. Dat is van een nog ergere graad van kazakkendraaierij dan de SPA en Groen! die zich tegen de Oosterweelverbinding keerden. Ericske geraakt hoe langer hoe meer de trappers kwijt heb ik zo de indruk. Elke dag maar kappen op de N-VA, daarbij zijn eigen CD&V programma 100% verloochenend. Je moet het maar kunnen.
Een oude, verbitterde mislukkeling van een politicus, terend op de haat dat hij in 2009 als politiek afscheidscadeau geen ministerke mocht worden. Trieste plant.

De gezinspartij ten voeten uit! :roll: Of hoe men zichzelf als CD&V'er in wanhoop zelf in de voet schiet omdat men blind al zijn pijlen op De Wever richt. Geloofwaardig dat die tjeven zijn!

De schoofzak 15 september 2012 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6328042)
Volgens uw eigen opvattingen is dat allemaal demokratisch beslist, dus waarover neut ge?

Ik neut waarover ik goesting heb om te neuten.

Voorlopig heb ik bijvoorbeeld geen goesting om te neuten over de peilingen.

En gij ? Neut gij over de dingen waarvoor gij goesting hebt om te neuten? Of vraagt ge eerst aan uw schoonmoeder of ge moogt neuten ?

.

Scherven A. Mok 15 september 2012 21:44

Als ik me niet vergis was ook Bart De Wever het in zijn nogal kort en snel van het tafel geschoven voorstel eens met die manier van besparen. Meer bevoegdheden overhevelen dan geld (zelfs maar 16 miljard in het voorstel De Wever en ik veronderstel meer bevoegdheden). Iedereen was het er namelijk over eens dat onder Verafstoot namelijk het omgekeerde gebeurd was en dat de gewesten in het geld zwommen.

Robrecht de Fries 15 september 2012 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6328197)
Als ik me niet vergis was ook Bart De Wever het in zijn nogal kort en snel van het tafel geschoven voorstel eens met die manier van besparen. Meer bevoegdheden overhevelen dan geld (zelfs maar 16 miljard in het voorstel De Wever en ik veronderstel meer bevoegdheden). Iedereen was het er namelijk over eens dat onder Verafstoot namelijk het omgekeerde gebeurd was en dat de gewesten in het geld zwommen.

Welke gewesten zwommen in het geld? Juist één! De andere kwamen ondanks de enorme sponsoring uit dat ene gewest nog niet toe.

Robrecht de Fries 15 september 2012 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funtasy (Bericht 6328205)
Bron?

Lezen is toch niet moeilijk, veronderstel ik.

Scherven A. Mok 15 september 2012 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries (Bericht 6328206)
Welke gewesten zwommen in het geld? Juist één! De andere kwamen ondanks de enorme sponsoring uit dat ene gewest nog niet toe.

Dat klopt en waarschijnlijk zaten er in Bart De Wevers voorstel meer responsabilisering verwerkt. Maar ik weerleg gewoon Schoofzaks rare kronkels.

Robrecht de Fries 15 september 2012 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door funtasy (Bericht 6328220)
Om eerlijk te zijn is dat op het scherm van een kleine android inderdaad niet zo gemakkelijk.
En ik vind helemaal niet dat cd&v hun gezinsvriendelijk programma verloochent door kinderbijslagen veilig te stellen en de kindpremie ( extra overheidsuitgave)in deze tijden van economische crisis uit te stellen als een goede huisvader.

U ziet, alles hangt af van persoonlijke (en soms blijkbaar gefrustreerde) interpretaties in de politiek.

Werp je dan niet op als gezinspartij. Dat is dan pure hypocrisie, temeer daar je die kindpremie zelf eerst in het leven hebt geroepen.

SDG 15 september 2012 22:49

Citaat:

Ik ben een flamingant.
Volgens een voormalig CD&V-partijvoorzitster is Vlaams zijn nochtans enkel goed vóór de verkiezingen.

Salvadorii 16 september 2012 02:14

Euh - aangezien er geen grote Van Rompuy is; mag ik concluderen dat Herman de nog kleinere Van Rompuy is?

Salvadorii 16 september 2012 02:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6328279)
Volgens een voormalig CD&V-partijvoorzitster is Vlaams zijn nochtans enkel goed vóór de verkiezingen.

Vandaar dat ze in een race zitten met de Zanderisten om te zien wie als eerste onder de kiesdrempel kan duiken.

ViveLaBelgique 16 september 2012 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht de Fries (Bericht 6328206)

Bij de staatshervormingen gerealiseerd onder Verhofstadt werd het onroerend goed overgeheveld. Vlaanderen is hier veel sneller gegaan in de privatisering. Onder meer door de de verkoop aan Telenet Vlaanderen en Electrabel. Dit was goed voor de Vlaamse begroting en deze van de intercommunales te spijzen maar het waren eenmalige maatregelen.

De schoofzak 16 september 2012 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 6328367)
Euh - aangezien er geen grote Van Rompuy is; mag ik concluderen dat Herman de nog kleinere Van Rompuy is?

Verstaat gij geen verkavelVlaams ?
Er zit twee jaar leeftijdsverschil tussen die twee. Dat is al.

.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be