![]() |
De mobiliteit van de toekomst ...
STOP-principe; waarbij de S staat voor stappen, de T voor trappen, de O voor openbaar vervoer en de P voor privévervoer. Pas als de eerste drie alternatieven onmogelijk zijn is het gebruiken van de auto te verantwoorden.
Dat is wat men noemt mobiliteit met een visie en dit principe zal in de toekomst in onze steden en gemeenten geïmplementeerd worden d.m.v. allerhande maatregelen ( fiscaal, infrastructuur, repressie, ... ) |
Ik kan je daar geen ongelijk in geven.
Het zou echter van gezond verstand getuigen van de overheid als ze het openbaar vervoer nog verder uitbouwen en vooral niet duurder maken! |
Citaat:
|
ik ga nooit het openbaar vervoer nemen ook al is het gratis
|
Citaat:
|
Zij krijgen het nu nog niet opgelost, laat staan in de toekomst en al helemaal niet met dergelijke middelen.
Kan je je voorstellen dat iedereen vandaag te voet of met de fiets moet gaan werken. Maar kom, geef me eens een correcte (!) benadering van de economische impact en van de impact op de begroting als de auto niet meer gemolken kan worden. Wat een onzin. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik herinner me een mobiliteitscongres eind jaren 90 waar één van de sprekers werd weggejouwd omdat hij beweerde dat de benzine binnen een dikke tien jaar 2€/l zou kosten... |
Citaat:
Die O in België zal ik bijvoorbeeld nooit gebruiken. Stinkduur, inefficiënt, onbetrouwbaar en incompetent, dat typeert het openbaar vervoer in België. |
Citaat:
Maar wat men telkens vergeet, wanneer men verwonderd is dat de mens zijn auto prefereert boven openbaar vervoer, is dat de rijtaks en verzekering hoe dan ook toch betaald is, of men er nu mee rijd of niet. Dus waarom zou men dan nog eens daarbovenop veel geld gaan spenderen aan openbaar vervoer wat stukken minder comfortabel en gebruiksvriendelijk is dan hun dure luxekar;-) |
Citaat:
Citaat:
Dus hoogstwaarschijnlijk is die 79 %* congestiekosten van 2002 na tien jaar verder of vandaag einde 2012 geschatte 85-90 % geworden, want al de andere kosten uit die "externe kosten" kenden een dalende trend, ik denk dat die dalende trend van al die andere kosten zich verderzet na 2002. *De filekost of congestiekost is ook de enige kost die gestegen is in de jaren 1991-2002 namelijk met 31 % op amper 11 jaar; * ik citeer best een stukje context uit de studie: Citaat:
|
Citaat:
Bovendien vergeet u de eerste twee treden. Te voet of met de fiets dus. U beslist zelf wanneer u vertrekt en het is nog gezond ook; u verhindert er onder meer mee dat uw pens lager dan uw teelballen komt te hangen. |
Citaat:
In Italië, wanneer ik in Rome moet zijn, ga ik ALTIJD met de auto. Ik rij nu zowat meer dan veertig jaar in Romen en ken het daar als mijn binnenzak. Onlangs ontmoete ik op zo een 45km van Rome een Nederlands familie die op de zelfde dag dat ik naar Rome moest, ook naar Rome gingen, maar zij gingen met de trein gaan. De dag daarop ontmoete ik de familie terug. Toeval wou dat de dag voordien, wanneer ze terug wenste te gaan, met de trein natuurlijk, dat er ergens langs de spoorweg een brandje was ontstaan. Ik moest daar waar het brandde ook passeren, langs de weg dan, en werd omgeleid, wat voor mij geen probleem was want een km verderop was ik al terug op de juiste baan. Onze Nederlanders waren om 11u s'avonds nog nergens te bespeuren. Ze zaten te wachten op hun trein toen plots bord met de indicaties van de trein uren veranderde. Ze moesten wachten op de volgende trein die zo een uurtje later kwam. Als hij al kwam, want tegen dan viel gans het bord uit en kwamen er geen treinen meer. De station bedienden waren al allemaal weg, zo vermijden ze lastige vragen. Toen zijn ze maar met een taxi teruggekeerd. Hun etentje dat ze voor die avond nog gepland hadden was ook meteen in 't water gevallen, want al eten de Italianen vrij laat, om middernacht moet ge ook in een restaurant niet meer binnen komen vallen. Toch goed he, dat openbaar vervoer? |
Citaat:
|
Citaat:
En double fair: the Eurostar durf ik nog wel eens nemen 8-) Maar daar blijft het wel bij. En dat is wel degelijk op ervaring gebaseerd.t Citaat:
|
.
|
Citaat:
Best kan men er dus voor zorgen dat mensen gaan nadenken vooraleer ze weer in hun auto hoppen om naar de bakker om de hoek te gaan. En dat kan men het beste bereiken door de gebruiksafhankelijk kost flink te verhogen. De brandstofprijs opslaan in het ideale geval. Gelukkig is dat iets wat automatisch zal gebeuren in de komende jaren zodra de economie terug wat begint aan te trekken. Door de stijgende vraag naar olie van de BRIC landen zal de brandstofprijs hier de hoogte inknallen en dat zal zich meteen vertalen in een meer realistisch (verminderd) autogebruik zoals we reeds effectief hebben kunnen zien bij de vorige periode van prijsstijgingen aan de pomp. Kwestie van de Vlaming te laten ontwaken uit zijn droom en terug met zijn voetjes op de grond doen landen zodat hij inziet dat het niet kan dat iedereen zich alleen met zijn 1.5 ton zwaar en 8 m² groot ding verplaatst. Dit heeft natuurlijk vooral betrekking op stedelijk gebied, maar geldt eveneens voor woon-werk verkeer. Future looks bright! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be