Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lessen Frans vanaf het derde leerjaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=176815)

Rudy 20 september 2012 14:04

Lessen Frans vanaf het derde leerjaar
 
De kennis Frans van de hogeschoolstudenten is tegenwoordig benedenmaats. Zo lees ik het vandaag in de krant De Standaard.

De minister van onderwijs opteert voor lessen Frans vanaf het derde leerjaar. Momenteel is dit het vijfde leerjaar.

Ik heb daar mijn bedenkingen bij. De leerkrachten werden nooit opgeleid om een goede kennis van het Frans te hebben.

Toen mijn kinderen in het vijfde leerjaar zaten corrigeerde ik de fouten van de verbeteringen van de taken Frans.

Mijn vraag is dus of het wel zinvol is om vroeger te starten met lessen Frans. En, is het niet zinvoller om leerkrachten beter op te leiden.

eno2 20 september 2012 14:18

Vrije keuze tussen Frans en Engels aub als tweede taal vanaf het vijfde.

Liederik 20 september 2012 14:30

Hoe jonger de leerling, hoe rapper ze ermee weg zijn.

Basislessen vanaf het derde zullen zeker geen kwaad kunnen. Het niveau ervan kan aangepast worden aan zowel de leerlingen als de competentie van de leerkrachten. Maar de 'feel' van een taal krijgen kan zeker vanaf dan.

SDG 20 september 2012 14:34

Zolang het Frans enkel op school onderricht wordt en men die taal verder in zijn vrije tijd zo goed als niet gebruikt, mag men nog zo vroeg beginnen met Frans aan te leren als men wil, het niveau van de kennis van de taal zal altijd benedenmaats blijven. Verloren moeite dus. De enige manier om ervoor te zorgen dat de kennis van het Frans van de Vlaamse jeugd effectief omhoog gaat, is ervoor te zorgen dat ze ook buiten de school meer met Franstalige cultuur in contact komen. Maar hoeveel Vlaamse jongeren lezen nog uit eigen beweging Franstalige boeken of tijdschriften, luisteren naar de Franstalige radio, kijken naar de Franstalige tv of film? De vraag stellen is ze beantwoorden.

Txiki 20 september 2012 14:40

Nergens voor nodig.

lombas 20 september 2012 14:51

Ik denk dat het vooral een attitude/achtergrondprobleem is.

Zelf kreeg ik Frans vanaf het vijfde primair, en ik liep in het zesde secundair buiten met enkel wat basiskennis en grammatica waar je uiteindelijk niet al te veel mee bent. Maar ik had wel Ionesco en Camus gelezen... (*kuch*)

Daarentegen werk ik nu het vierde jaar in een grotendeels Franstalige omgeving en verloopt het merendeel van mijn dagdagelijks contact vlot in het Frans.

SDG 20 september 2012 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334156)
Ik denk dat het vooral een attitude/achtergrondprobleem is.

Zelf kreeg ik Frans vanaf het vijfde primair, en ik liep in het zesde secundair buiten met enkel wat basiskennis en grammatica waar je uiteindelijk niet al te veel mee bent. Maar ik had wel Ionesco en Camus gelezen... (*kuch*)

Daarentegen werk ik nu het vierde jaar in een grotendeels Franstalige omgeving en verloopt het merendeel van mijn dagdagelijks contact vlot in het Frans.

Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.

lombas 20 september 2012 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6334163)
Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.

Meer zelfs, ik studeerde er quasi niet voor, en ben mijn kennis pas beginnen opschroeven op het moment dat het professioneel noodzakelijk was.

Centjes werken bij mij net iets stimulerender.

Desalniettemin blijf ik Ionesco en Camus ongelofelijk boeiend vinden.

Mitgard 20 september 2012 15:08

Ik heb sinds het vijfde Frans gehad, gedurende heel mijn middelbaar (4u per week) en tot op het tweede jaar unief. Toch is mijn beheersing van het Frans zeer beperkt en kan ik nauwelijks een deftig gesprek voeren.
De talen Nederlands, Engels en Duits beheers ik dan weer bovengemiddeld.
Romaanse talen liggen mij nu eenmaal niet, en dat is helemaal geen schande.
We moeten dringend af van het verplicht Frans op Vlaamse scholen. De kans dat een Vlaming Frans nodig heeft in zijn werk later is immers nihil, wat men ook beweert.
Het geringe praktische nut voert ons naadloos tot de beschouwing van wat dat verplicht Frans op school dan wel is: een instrument voor de verlatijnsing van België.

lombas 20 september 2012 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6334174)
Ik heb sinds het vijfde Frans gehad, gedurende heel mijn middelbaar (4u per week) en tot op de tweede jaar unief. Toch is mijn beheersing van het Frans zeer beperkt en kan ik nauwelijks een deftig gesprek voeren.
De talen Nederlands, Engels en Duits beheers ik dan weer bovengemiddeld.
Romaanse talen liggen mij nu eenmaal niet, en dat is helemaal geen schande.
We moeten dringend af van het verplicht Frans op Vlaamse scholen. De kans dat een Vlaming Frans nodig heeft in zijn werk later is immers nihil, wat men ook beweert.
Het geringe praktische nut voert ons naadloos tot de beschouwing van wat dat verplicht Frans op school dan wel is: een instrument voor de verlatijnsing van België.

Hoezo, "nihil"?

Mitgard 20 september 2012 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334176)
Hoezo, "nihil"?

Ok, 'zeer klein'.

roger verhiest 20 september 2012 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6334163)
Precies, je bewijst nu net wat ik hierboven schreef: je kennis van het Frans is erop vooruitgegaan omdat die taal je effectief interesseerde en jezelf er bewust wilde in verdiepen. En omdat je ze niet zag als een verplicht vak op school waar je louter voldoende voor studeerde 'om erdoor te zijn', om vervolgens MTV op te zetten.

De school legt wel degelijk "de basis" - zonder die basis komt er later na een "onderdompeling" in de taal niets van terecht.

Ikzelf was tweetalig opgevoed (één maand op de 12 van een jaar was ik in een duitstalig milieu) ; in de school (frans vanaf het 3de llerjaar) waren mijn prestaties bijna erbarmelijk of nauwelijks voldoende (tot het retorica jaar).
Maar de praktijk van het beroepsleven deed me gedurende min of meer lange periodes ofwel voortdurend engels of voortdurend frans praten...
Zonder de basis hiervoor die in het middelbaar onderwijs gelegd was zou ik dat nooit gekund hebben.

Nu puur wetenschappelijk gezien zou het aanleren op een zeer jeugdige leeftijd van het Esperanto zijn nut hebben ivm de ontwikkeling van de algemene taalvaardigheid. In deze tijden waarin de wereld alsmaar kleiner wordt - weten de kinderen op zeer jonge leeftijd dat hun maatschappij veeltalig is ! Hen hierbij een gemakkelijk te leren taal aanreiken zal niet alleen hun interesse wekken maar het aanleren van talen in het algemeen makkelijker en interessanter maken.

lombas 20 september 2012 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 6334178)
Ok, 'zeer klein'.

"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig? Hoeveel in sectoren als transport en toerisme? Hoeveel wonen er in grensgemeenten en zijn bijvoorbeeld als zelfstandige toch aangewezen op zekere kennis van het Frans om cliënteel simpelweg van dienst te zijn?

Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.

eno2 20 september 2012 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334167)
Meer zelfs, ik studeerde er quasi niet voor, en ben mijn kennis pas beginnen opschroeven op het moment dat het professioneel noodzakelijk was.

Centjes werken bij mij net iets stimulerender.

Desalniettemin blijf ik Ionesco en Camus ongelofelijk boeiend vinden.

Camus:cheer:
Ionesco =>>>ik zal maar zwijgen, rinoceros

roger verhiest 20 september 2012 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334189)
"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig? Hoeveel in sectoren als transport en toerisme? Hoeveel wonen er in grensgemeenten en zijn bijvoorbeeld als zelfstandige toch aangewezen op zekere kennis van het Frans om cliënteel simpelweg van dienst te zijn?

Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.


Mijn frans had ik nodig in Algerije... zoals vele mensen in hun toekomstige carrière (zelfs de huidige franskiljonhaters) mogelijk in een land zullen terecht komen waar de kennis van het Frans een must zou kunnen zijn

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.

Mijn frans had ik nodig in Algerije... zoals vele mensen in hun toekomstige carrière (zelfs de huidige franskiljonhaters) mogelijk in een land zullen terecht komen waar de kennis van het Frans een must zou kunnen zijn...
Kijk gerust eens naar de wereldbol en zie in hoeveel landen de taal van Molière nog noodzaak is...

Koenraad Noël 20 september 2012 15:31

De meeste studenten leerkrachtenopleiding lager onderwijs die ik ken kunnen amper een woord Frans. :|

lombas 20 september 2012 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6334199)
De meeste studenten leerkrachtenopleiding lager onderwijs die ik ken kunnen amper een woord Frans. :|

Het hoeft dan ook weinig uitleg dat daar niet altijd de grootste lichten in zitten.

Koenraad Noël 20 september 2012 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334202)
Het hoeft dan ook weinig uitleg dat daar niet altijd de grootste lichten in zitten.

En grotere lichten zullen liever opteren voor andere (leerkrachten)opleiding, en ondertussen zakt het niveau van het basisonderwijs nog sneller dan het middelbaar. :|

lombas 20 september 2012 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6334204)
En grotere lichten zullen liever opteren voor andere (leerkrachten)opleiding, en ondertussen zakt het niveau van het basisonderwijs nog sneller dan het middelbaar. :|

Volledig akkoord.

Mitgard 20 september 2012 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 6334189)
"Zeer klein"? Hoeveel mensen werken er in Brussel en hebben vaak Frans nodig?

In de 'tweetalige stad' Brussel is het momenteel voldoende enkel om Frans te kennen en grijpt de verfransing wild om zich heen.
Een leuk gevolg van het verplichte Frans in het Vlaams onderwijs.
Waarom zou een Franstalige Nederlands willen kunnen als toch elke Vlaming verplicht is om Frans te leren?
Zeer nuttig instrument voor de verfransing dus, dat verplichte Frans op school.

Het aantal Vlamingen dat in het toerisme werkt, of in Brussel of in grensgemeenten is nog steeds een klein percentage.
In Vlaamse gemeenten hoort men bovendien Nederlands te spreken, ook als die aan de grens liggen.


Citaat:

Soit, het aantal doet er niet meteen toe. Ik begrijp gewoon niet goed waarom je een a priori zou stellen tegenover een bepaalde taal gewoon omdat-ie "Romaans" is, minder belangrijk dan het Engels, &c. De instelling moet toch zijn, denk ik dan, om kinderen enigszins uit te dagen (dat is goed voor hun ontwikkeling) en nieuwe dingen bij te leren. Van een tienjarige zul je niet verwachten dat-ie vlot Frans spreekt, maar het aanleren van wat basiskennis Frans (een totaal vreemde taal voor 75-90% van de tienjarige Vlamingen) zorgt voor het verbeteren van de "opslorpmogelijkheden" van dat kind.u

Ik heb twaalf jaar wiskunde gekregen op school, en met 95% van die kennis doe ik nu niets. Nochtans zal niemand ijveren om wiskunde af te schaffen --- er zit een elementair aspect in, maar ook een ontwikkelingsaspect. Oh ja, en die occasionele ingenieur-in-spé. Net zo vind ik het onlogisch om het pakket "talen" volledig af te stemmen op wat nuttig en/of dicht bij ons ligt.
Wie graag Frans wil leren moet daartoe de mogelijkheid hebben.
Ik ben niet voor het afschaffen van het Frans, maar voor het afschaffen van het verplicht Frans. Frans zou dus een keuzevak moeten worden.
Maar dan zou de ware 'liefde' van de Vlaamse studenten voor het Frans wel eens pijnlijk duidelijke kunnen worden, niet?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be