| Micele |
26 september 2012 11:23 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
(Bericht 6342007)
Europa, ja mijn botten.
|
Neen, België, ja mijn botten; voor de zoveelste keer kan Belziek zich niet houden aan Europese richtlijnen namelijk het Kaderbesluit van 2005.
Dat de Belgskes is eens gewoon doen wat de andere landen wel doen die dat (beperkt) Kaderbesluit ondertekend hebben (Belgie, Duitsland, Nederland, Zwitserland valt af), zich aan gemaakte en getekende afspraken houden is dat nu zo moeilijk ?
Eerst en vooral is dat geen verdrag met Nederland specifiek maar een beperkt Europees verdrag; dus ze moeten registreersystemen gebruiken die compatibel zijn met dat Europees systeem volgens dat kaderbesluit. Dat Eucarissysteem is dat hoegenaamd niet volgens de quotes in posts hierboven.
Naar analogie met:
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...56&postcount=2
BUITENLAND Veel Belgische politiekorpsen zijn gestopt met het innen van boetes voor verkeersovertredingen die Nederlanders in het land begaan. Het opvragen van de gegevens via een nieuw Europees computersysteem kost de Belgen te veel tijd, schrijft het AD vandaag.
Tot dit jaar vroegen Belgische agenten onder meer via e-mail informatie op bij de RWD. De RDW werkt nu volgens de krant niet meer mee aan deze ‘informele’ methodes omdat het te veel tijd kost. Tien mensen zouden fulltime bezig zijn geweest met het verwerken van informatieverzoeken uit het buitenland.
Veel korpsen leggen bekeuringen aan Nederlanders nu naast zich neer omdat een boete zonder adresgegevens toch niet kan worden geïnd. In Antwerpen worden kentekens genoteerd in de hoop de Nederlandse overtreder bij een volgende gelegenheid wel de bon te kunnen overhandigen.
De Belgische dienst voor Inschrijving van Voertuigen stelt in de krant dat er een afspraak was om kentekengegevens op een informele, maar vlotte manier uit te wisselen. Volgens de RDW moeten ze gewoon het nieuwe Europese systeem gebruiken.
|
Hier vind je de uitleg van dat Kaderbesluit waar Nederland en Duitsland zich wel aan de afspraak houden maar Belgie niet (Be leverde toen zelfs het EU-voorzitterschap...)
:
http://www.cjib.nl/Onderwerpen/Europ...erbesluit.aspx
Citaat:
Europese boete
Kaderbesluit
Uitwisselen op basis van Kaderbesluit
Het CJIB wisselt internationale boetes uit op basis van Europese wetgeving; het zogenoemde Kaderbesluit dat in 2005 in Europa is ingevoerd.
In het Kaderbesluit is vastgelegd dat de landen elkaars boetes wederzijds erkennen. Dit betekent dat lidstaten hebben aangegeven dat beboeten een nationale aangelegenheid blijft en dat iedere lidstaat dit op zijn eigen manier mag en kan blijven doen. Door de wederzijdse erkenning kan tot uitvoering worden overgegaan zonder dat een zaak opnieuw inhoudelijk moet worden beoordeeld door een rechterlijk college in het land waaraan de boete wordt overgedragen.
De lidstaat die uiteindelijk de boete int, mag in principe het geïnde geld houden. Het gemiddelde boetebedrag voor verkeersovertredingen dat vanuit het buitenland komt, is opvallend hoog, namelijk €310,-. In Nederland is dit ongeveer € 45,-.
Nederland heeft de Europese wetgeving inmiddels omgezet in Nederlandse wetgeving. Daarin is vastgelegd dat het CJIB als aangewezen centrale autoriteit zorg draagt voor de overdracht van boetes.
|
Citaat:
De komende zes maanden is België voorzitter van de EU. België is met een voorstel gekomen voor een verkeersveiligheidrichtlijn. Deze richtlijn is een uitbreiding van de bestaande afspraken die Nederland heeft met België, Duitsland en Zwitserland over de uitwisseling van kentekengegevens bij verkeersovertredingen.
De richtlijn moet het mogelijk maken om tussen alle lidstaten van de EU kentekengegevens uit te wisselen voor verkeersovertredingen, zodat ook álle overtredingen die geconstateerd worden door flitsapparatuur kunnen worden beboet.
En het Kaderbesluit zorgt er vervolgens dan weer voor dat de inning van al deze overtredingen plaats kan vinden door overdracht van de inning over de landsgrenzen heen.
Belangrijk verschil tussen de bilaterale kentekenuitwisselingsverdragen en het Kaderbesluit is dus dat door de kentekenuitwisseling de mogelijkheid voor beboeting ontstaat en dat door het Kaderbesluit de inning over de landsgrenzen heen aan de lidstaat kan worden overgedragen waar de overtreder woont of vermogen heeft.
|
En in 2010 nog altijd niet...
Citaat:
Overdragen van eenvoudige en zware overtredingen
Vanaf medio augustus 2010 gaat het CJIB WAHV-zaken (de relatief eenvoudige verkeersovertredingen) op basis van het Kaderbesluit overdragen aan het buitenland. Het CJIB is dan in staat om aan Duitsland WAHV-boetes (flits- en trajectcontrole) na de tweede aanmaning over te dragen. Duitsland zal dan vervolgens voor verdere executie zorgen.
Overdracht aan België en Zwitserland vindt vooralsnog niet plaats. België heeft nog geen implementatiedatum vrijgegeven en Zwitserland, als niet EU-lid, zal hoogstwaarschijnlijk geen lid worden van het Kaderbesluit.
|
Uiteraard is einde 2012 het geduld van Nederland (en Duitsland ?) op voor die prutsende Belgskes die zich niet aan gemaakte afspraken kunnen houden.
Nu wacht Belziek wslk op een ruimere Europese richtlijn hieromtrent die er wslk komt in 2014, springen ze daar op de trein of missen ze die weer ? :roll::?
Yes we can:
Citaat:
Nederland is er klaar voor
Op papier is alle wetgeving om op Europees niveau uitwisseling van boetes mogelijk te maken goed geregeld. De implementatie van het Kaderbesluit vordert gestaag, echter de uitvoering laat soms te wensen over. De mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de interne bedrijfsvoering van de lokale overheden in EU-lidstaten (budget, mankracht en kennis) spelen hierbij een grote rol.
Nederland is er in ieder geval klaar voor om zaken te ontvangen en uit te sturen. De krachten worden gebundeld met de centrale autoriteit van het land in kwestie. Dankzij het Kaderbesluit staat het CJIB er niet meer alleen voor.
Achtergrondinformatie wederzijds erkennen
De aanleiding voor wederzijds erkennen heeft te maken met het openstellen van de EU-grenzen, waardoor burgers gemakkelijk binnen de EU kunnen reizen. Van oudsher wordt er gebruik gemaakt van traditionele rechtshulp in strafzaken. Dit houdt in dat er opnieuw een rechtelijke procedure plaatsvindt voordat een zaak overgenomen kan worden ter executie.
Door wederzijdse erkenning hebben de Europese lidstaten het vertrouwen in elkaars rechtssystemen uitgesproken op het gebied van executie. Wederzijds erkennen gaat om directe acceptatie van elkaars uitspraken zodat een rechtelijke procedure juist niet meer nodig is. Daarnaast is er sprake van rechtstreekse contacten tussen de centrale autoriteiten op het niveau van de uitvoering. Dit zorgt ervoor dat op een efficiënte en effectieve manier boetes geïnd kunnen worden.
|
|