Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Onderzoek voorrangsborden B22 en B23 in Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177060)

henke54 26 september 2012 09:48

Onderzoek voorrangsborden B22 en B23 in Brussel
 
Het is onvoorstelbaar, maar toch heeft Brussels minister van Openbare Werken van de gelegenheid gebruik gemaakt om drie bijkomende borden B22 en B23 te plaatsen! De foto's voor deze rubriek A zijn genomen op 18 juli 2012.
http://www.astronomie.be/rik.gheysen...b22brussel.htm

:roll:

Micele 28 september 2012 08:17

Het zal niet lang meer duren dan is "het hek van de dam", even een voorspelling chronologisch:

- voor die wegcodeverandering reed al menige fietser dikwijls door het rood, al dan niet voorzichtig....

- hier en daar komen die borden aan bepaalde kruispunten te staan waar "men" het veilig genoeg acht in bepaalde omstandigheden ... fietsers (ook kinderen tot senioren) krijgen daar volledig hun eigenverantwoordelijkheid dat zelf te bepalen ...

- Tendens uit het oog van menige fietser "aan de verkeerslichten waar zulke borden niet staan heeft men ze toch vergeten te zetten zeker..." . " Of hebben die gele pijltjes op die borden eigenlijk een bedoeling, ik zie zo´n bordje en hup eender welke (afslaande) richting "

- rijden we maar best ook daar door het rood zoals we vroeger ook deden zeker ? (ongehoorzaamheid wordt ooit beloond ? :?)

- die roodlichtongevallen van het verleden vegen we toch gewoon onder de mat.

- want nu zijn het geen roodlichtongevallen meer, want die borden B22 (enkel rechts afdraaien door rood) en B23 (ook rechtdoor door rood) gaan boven werkende verkeerslichten (zie Art 6 wegcode)

Citaat:

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.
Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.


B22 B23

http://wegcode.be/wetteksten/secties...gcode/105-art6
Art 67:
Citaat:

B22. Krachtens verkeersbord B22 mogen fietsers de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan.
B23. Krachtens verkeersbord B23 mogen fietsers de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechtdoor te rijden, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht.

Mijn mening: voor de B22 enkel rechts afslaan moet dat zeker kunnen, en moest voor de auto op bepaalde kruispunten ook al ingevoerd zijn zoals in het buitenland (rood met vaste groene pijl naar rechts betekend afslaan mag na gestopt te hebben en voorrang verleend te hebben), maar Belgie heeft geen "autobond".

Micele 28 september 2012 08:53

edit, foutje: B23: enkel rechtdoor door rood mag, afslaan helemaal niet...
zie je wel dat men dat geel pijltje niet zo nauw neemt... :lol:
(ik neem aan dat men die B23 enkel op T-kpn gebruikt waar de fietser rechtdoor verder kan rijden, ik neem aan... hé, voor Be weet men nooit... ).

Citaat:

Art 67.
B23. Krachtens verkeersbord B23 mogen fietsers de in artikel 61 bedoelde driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechtdoor te rijden, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan vanaf het rode of oranjegele licht.
Aja, en de bron van de vaste groene pijl bij rood licht voor alle weggebruikers (ook die met een rijbewijs) geef ik ook maar. Zie je in het buitenland discrimineert men niet zoals in Be. ;-)

Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnpfeil


Der Grünpfeil ist nach der deutschen Straßenverkehrs-Ordnung gemäß § 37 Abs. 2 Nr. 1 Satz 8 bis 10 StVO eine nicht leuchtende Ergänzung an Lichtzeichenanlagen, durch die die Wartezeit für Rechtsabbieger bei bestimmten Verkehrssituationen verkürzt wird. Dargestellt wird er durch einen nach rechts gerichteten Pfeil auf einem Zusatzschild rechts neben dem roten Licht der Ampel (Zeichen 720).

Er erlaubt Fahrzeugen das Abbiegen nach rechts trotz rotem Lichtzeichen an einer Ampel, wenn sie zuvor an der Haltlinie angehalten haben und wenn eine Behinderung oder Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer, insbesondere des Fußgänger- und Fahrzeugverkehrs der freigegebenen Verkehrsrichtung, ausgeschlossen ist. Es besteht keine Pflicht, in die Kreuzung einzufahren. Im Gegensatz zu leuchtendem Grünlicht ist Warten vor einem Rotlicht mit Grünpfeil keine Verkehrsbehinderung im Sinne der StVO, auch dann nicht, wenn es sich um eine reine Rechtsabbiegespur handelt.

Umgangssprachlich wird der Grünpfeil oft abweichend von der StVO als Grüner Pfeil bezeichnet. Der grüne Pfeil nach § 37 Abs. 2 Nr. 1 Satz 3 StVO befindet sich in der Scheibe des grünen Ampellichtes und besagt: „Nur in Richtung des Pfeiles ist der Verkehr freigegeben.“
Landen waar het bestaat zelfs in principe zonder vaste groene pijl, als er geen bord "no turn on red" staat:
Citaat:

Andere Länder

In manchen Bundesstaaten der USA (Ausnahme Stadt New York) sowie in allen Provinzen Kanadas (Ausnahme Montreal) ist das Rechts-Abbiegen an roten Ampeln grundsätzlich erlaubt. An manchen Kreuzungen verbietet jedoch ein Schild mit der Aufschrift „NO TURN ON RED“ (Kein [Rechts-]Abbiegen bei rot), das sozusagen das Gegenteil zum Grünpfeil darstellt, das Abbiegen. Die Möglichkeit, trotz rotem Ampellicht rechts (bzw. links in Ländern mit Linksverkehr) abzubiegen wie in Deutschland, besteht in ähnlicher Form auch in Australien, Frankreich, Kolumbien, Polen, Rumänien, Singapur, Thailand, Tschechien und Ukraine. In Litauen wurde die deutsche Regel exakt übernommen. Auch der Einsatz erfolgt nach den deutschen Richtlinien [1]. In Frankreich und den Niederlanden gibt es fahrradspezifische Grünpfeil-Regelungen (siehe Rechts abbiegen für Radfahrer frei).
Frankrijk en Nederland hebben dan weer specifieke regelingen enkel voor (brom?)fietsers. Nederland enkel rechts afdraaiend; Frankrijk ook bij bepaalde T-kruispunten rechtdoor toelatend, er staat wel ´hoofdzakelijk aan T-kpn´ in D-Wiki, best F-wiki lezen onderaan. :?
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Rechts_...Radfahrer_frei
Regelung in den Niederlanden
In den Niederlanden heißt die Regelung »rechtsaf voor fietsers vrij« (rechts abbiegen für Radfahrer frei) und wurde 1990 mit der Novellierung des niederländischen Verkehrsgesetzes in § 3 Art. 68 Satz 5 Wegenverkeerswet festgeschrieben. Die Kommunen können seither Schilder oder Lichtzeichen mit weißer Aufschrift auf blauem Grund aufstellen.

Regelung in Frankreich
In Frankreich wird die Regelung als »Tourne �* droite cycliste« bezeichnet. Nach zweijähriger Pilotphase in den Städten Bordeaux, Nantes und Straßburg wurde die neue Regelung am 12. Januar 2012 offiziell. Seither können französische Kommunen blinkende Verkehrslichter (siehe Abbildung) anbringen oder ein Verkehrszeichen anordnen, das ein gelbes Fahrrad auf einem Vorfahrt-gewähren-Schild zeigt. Die französische Rechtslage erlaubt auch das Geradeausfahren bei Rot, wenn ein entsprechendes Verkehrszeichen angeordnet ist. Diese Regelung wird hauptsächlich :? bei T-Kreuzungen an der kreuzungsfreien Seite Anwendung finden, wo Radfahrer nur Fußgängerüberwege queren.
Dus Be volgt hierin zowat enkel Frankrijk (ingevoerd 2010) euhm zelfs klakkeloos gecopieerd die borden...
Citaat:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Tourne_...roite_cycliste
Panneau « tourne �* droite » �* Bordeaux
Panneau « tourne �* plat » �* Bordeaux

En France
Panneau sur site expérimental �* Bordeaux.

Issu d'une expérimentation longue de plusieurs années �* Strasbourg et Bordeaux, ce dispositif a été étendu par le décret du 12 novembre 2010 du Ministère de l'Environnement et des Transports.

Jusque l�* signalé par un feu clignotant réservé aux cycles, il fera l'objet de la création prochaine d'un panneau, plus propice �* la généralisation du dispositif.

À Strasbourg comme �* Bordeaux, la mise en place de ces « TAD » n'a été accompagnée d'aucun accident[1] , le cycliste devant évidemment s'assurer, comme pour un « Cédez le passage » classique, que la voie est libre.

Dérivé : le tourne-�*-plat cycliste

Dans les carrefours en « T », quand on est sur la barre de T, du coté opposé �* la jambe, on peut « tournez-�*-plat », donc traverser tout droit. La priorité reste aux véhicules venant de la jambe du T.

Remarque : en cas de piste cyclable �* double-sens sur la barre du T, ou en se mettant �* gauche de la voie la plus �* gauche (avec la jambe du T sur notre droite), le tourne-�*-plat n'est pas obligatoirement un tourne-�*-droite �* angle de 180°… mais peut être un tourne-�*-gauche �* angle de 180°.

Micele 28 september 2012 15:04

vervolg ...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door henke54 (Bericht 6342183)
Het is onvoorstelbaar, maar toch heeft Brussels minister van Openbare Werken van de gelegenheid gebruik gemaakt om drie bijkomende borden B22 en B23 te plaatsen! De foto's voor deze rubriek A zijn genomen op 18 juli 2012.
http://www.astronomie.be/rik.gheysen...b22brussel.htm

:roll:

Blijkbaar reageert op zo´n zwaar verkeersveiligheidstopic geen fietskat hier, waar zijn ze nu de veiligheidsbewuste fietsers ? Past het niet in het haastig-borden-pro-fietsers-plaatje dat er 4 nog gevaarlijkere punten voor fietsers daardoor bijgekomen zijn in Brussel ?

even wat citeren, niet dat ik dan hoop dat het iemand niet negeert...

http://www.astronomie.be/rik.gheysen...b22brussel.htm

Onderzoek naar de opportuniteit van de plaatsing en de veiligheid van de geplaatste voorrangsborden B22 en B23 in Brussel

Bespreking van de 11 geplaatste nieuwe voorrangsborden in het kader van het proefproject, zoals beslist door Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels en staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille. Vanaf 14 juli 2012 werd het aantal nieuwe verkeersborden uitgebreid tot 14.

A. Vanaf 14 juli 2012 tot 15 september wordt de rechter autorijstrook voorbehouden voor fietsers.

Het is onvoorstelbaar, maar toch heeft Brussels minister van Openbare Werken van de gelegenheid gebruik gemaakt om drie bijkomende borden B22 en B23 te plaatsen! De foto's voor deze rubriek A zijn genomen op 18 juli 2012:
1. In de Wetstraat ter hoogte van de Lex-building, waar de nieuwe rijstrook voor fietsers begint

Conclusie: Het was niet de bedoeling van de wetgever om bij het veranderen van fietspad het voorrangsbord B22 te gebruiken. Het is trouwens verwarrend omdat fietsers daardoor denken dat ze mogen blijven rijden op het fietspad naast het voetpad.

2. In de Wetstraat ter hoogte van de Trierstraat

De verkeerslichten komen geregeld op rood om voetgangers toe te laten de Wetstraat over te steken. Omdat de fietsers nu moeten fietsen op het nieuwe fietspad, werd een bord B23 aangebracht. Op het oude fietspad, rechts gelegen van de verkeerslichten, zou dit niet nodig geweest zijn. Omdat de Wetstraat hier een lichte helling omhoog heeft, halen de fietsers meestal geen hoge snelheden. Aan andere kruispunten moeten de fietsers toch nog wachten.

3. In de Wetstraat ter hoogte van de Aarlenstraat

Dezelfde opmerking kan gemaakt worden als aan het zebrapad ter hoogte van de Trierstraat.

- Zelfde locatie als hierboven

De twee fietspaden naast mekaar met het bord B23 blijft voor verwarring zorgen. Er zijn drie rijvakken overgebleven voor het autoverkeer en één rijvak is voorbehouden voor fietsers.

B. Telling van het aantal fietsers op de fietspaden in de Wetstraat in de richting van de Trierstraat naar de Kunstlaan op woensdag 18 juli 2012 tussen 16u30 tot 17u10.
Op het oude fietspad in de juiste richting: 20 fietsers
Op het oude fietspad in de tegengestelde richting: 5 fietsers
Op het nieuwe fietspad op de autorijstrook: 20 fietsers
Op het fietspad aan de andere kant van de straat: 3 fietsers fietsen in de verboden richting.
Verder is te melden:
Aan de Tweekerkenstraat was op 18 juli een dranghekken te zien die het oude fietspad versperde. De fietsers die toch het fietspad naast het voetpad gebruikten, reden er gewoon links en rechts omheen.
Hoewel de verkeerslichten in de Wetstraat slechts korte tijd op rood staan, zijn er toch fietsers die bij rood licht door het kruispunt fietsen, bijv. aan de Tweekerkenstraat.

Conclusie:
Er moet dringend iets veranderen aan de slechte luchtkwaliteit in de Wetstraat. Er zijn niet enkel de uitlaatgassen van het verkeer, maar ook de bedorven lucht afkomstig van de metro en andere instellingen.
Het recht op de bescherming van een gezond milieu behoort tot de sociale grondrechten. (Belgische Grondwet,art. 23)
In Brussel komen elk jaar zowat 30 000 ton aan gasachtige polluenten in de lucht terecht. Deze stoffen bevinden zich in de lucht die wij inademen en kunnen rechtstreekse gevolgen hebben voor de gezondheid, vooral bij mensen die hiervoor gevoelig zijn. De luchtkwaliteit is dus een essentieel element van het stedelijke leefmilieu.
I](Bron)[/i]
Op 12 juni 2012 heeft de International Agency for Research on Cancer (IARC), onderdeel van de WHO, in Lyon besloten dat de uitlaatgassen van dieselmotoren kankerverwekkend zijn voor mensen. (Press release 213, IARC: Diesel engine exhaust carcenogenic)

In de 45 meest vervuilde steden van Italië is een actie op gang gekomen om 2000 euro schadevergoededing te eisen voor de ongezonde omgeving waarin de bewoners moeten leven. Volgens de organisatoren worden de limieten voor fijn stof PM10 meer dan 35 dagen per jaar overschreden.
Het Brussels Gewest kreeg onlangs geen uitstel van de Europese Commissie voor het overtreden van de stikstofnorm en riskeert een sanctie. (Bron: De Standaard, 11 juli 2021)
Via de website pollumeter kan men de luchtkwaliteit in Brussel op de voet volgen. Op 25 en 26 juli 2012 was de luchtkwaliteit, globaal genomen, slecht.
Er is een meetstation 'Kunst-Wet', maar door de inrichtingswerkzaamheden in het complex Kunst-Wet werd de meetpost voor een bepaalde tijd buiten werking gesteld! Het is nochtans representatief voor een belangrijk kruispunt met zeer druk verkeer. Het meetstation 'Sluis 11', representatief voor een omgeving met zeer druk verkeer, bewoning en industriële activiteiten, werd op 25 en 26 juli voor ozon de 'drempel voor informatie' bereikt. Op 25, 26 en 27 juli 2012 werd voor fijn stof PM10 de limietwaarden overschreden. Voor zeer fijn stof PM2,5 werd op 25 en 26 juli de limietwaarde overschreden.

- Door de fietsers op de rijweg van de Wetstraat te laten rijden, komen ze nog meer dan vroeger in contact met de uitlaatgassen van auto´s. In een meting op 4 juni 2009 ademde een fietser in de Wetstraat twee keer zoveel fijn stof in als in de minder drukke 'Jozef II-straat'. Uit een studie die hieronder (punt D) is vermeld, is gebleken dat het wenselijk is voor fietsers om drukke wegen te vermijden. Waarom moet dan de Wetstraat dan als fietsstraat gepromoot worden? Bestaat er eigenlijk wel een mobiliteitsplan in Brussel?

- Door de verwarrende signalisatie fietst slechts één op de twee fietsers op het nieuwe fietspad. Misschien is er ook de mening dat men op het oude fietspad minder rode lichten moet aandoen en dat het gezonder is om verder van het autoverkeer te fietsen.

- Het aantal fietsers op 18 juli 2012 in de geteste richting was niet groot: ongeveer 64 tijdens het spitsuur. De vraag stelt zich of daarvoor speciaal een rijstrook moet voorbehouden worden. Uiteraard moeten meer tellingen gebeuren om tot een betrouwbare meting te komen.

- Blijkbaar maakt de minister gebruik van de lagere bezetting van de Wetstraat tijdens de vakantiemaanden om één van de vier rijstroken voor te behouden voor fietsers. Het is duidelijk een vakantiemaatregel die verder weinig impact heeft. Het aantal fietsers vermindert immers ook in die maanden.

- In en aan de Wetstraat zijn nu reeds 9 nieuwe voorrangsborden geplaatst! Is dit het begin van een massale invasie van die borden in Brussel?

- Denkt men werkelijk dat dit zal leiden tot meer fietsers in de stad? In Amsterdam en Kopenhagen wordt voorrang gegeven aan een goede infrastructuur, zo ver mogelijk verwijderd van het autoverkeer. Men is er zeer beducht om fietsers door het rood licht te laten fietsen. Daar worden andere maatregelen genomen:
# Vrijliggende fietspaden aan een kruispunt met verkeerslichten laten fietsers toe rechts af te slaan buiten de kruising.
# Een fietsvriendelijke afstelling van de verkeerslichten. Een voorbeeld hiervan is de groene golf voor fietsers op de Raadhuisstraat in Amsterdam.
# Veel succes hebben de wachttijdmelders in Amsterdam. Deze verkeerslichten tellen het aantal seconden af voordat het licht op groen springt. Gebleken is dat fietsers beter bereid zijn voor rood licht te wachten als ze weten hoe lang de wachttijd is.

C. Bespreking van de plaatsing van 11 voorrangsborden B22 en B23 in Brussel sinds 18 juni 2012

Onderstaande foto's zijn genomen op 22 juni 2012, tenzij anders vermeld.

Bemerk: Onderstaande resultaten zijn slechts een eerste benadering van de problemen betreffende de verkeerslichten. Eigenlijk zouden voor elk verkeerslicht moeten geteld worden hoeveel voetgangers, fietsers en automobilisten in elke richting er voorbijkomen en welke de meest waarschijnlijke confrontatiepunten zijn.

- Kruising Schumanplein-Wetstraat
[...]
Conclusie: het bord kan aanleiding tot ongevallen en moet onmiddellijk verwijderd of minstens afgedekt worden. Het getuigt van ernstige nalatigheid wanneer, op een locatie waar fietsers en voetgangers op een smal voetpad door mekaar moeten bewegen of waar de fietsers zich tussen het autoverkeer gaan bewegen, een voorrangsbord wordt geplaatst, waardoor fietsers bij een rood licht rechts mogen afslaan! Het bord maakt de bestaande chaos alleen nog erger.

N.B.: Annemie Maes heeft een filmpje gemaakt over de gevolgen van het huidig beleid voor de fietsers en voetgangers op het Schumanplein. Is het zo dat men meer mensen op de fiets krijgt? Het filmpje is te bekijken op de website van Annemie Maes (Groen).

- Kruising Aarlenstraat-Wetstraat

Er is juist voldoende ruimte voor de fietsers tussen de auto's op de weg en de geparkeerde auto. Hier zou een speciaal verkeerslicht voor fietsers ook een oplossing kunnen bieden.

Conclusie: een andere oplossing zonder het voorrangsbord B22 is mogelijk.

- Kruising Spastraat-Wetstraat

De verkeerslichten werken niet! Een voorrangsbord B1 is aanwezig.
Er is geen doorgang mogelijk voor fietsers aan de rechterkant van de wachtende auto's. Aan de linkerkant is er parkeergelegenheid en ligt er een fietspad.
Wanneer er auto's aanschuiven heeft het nieuwe voorrangsbord B22 weinig zin. De fietser moet dan toch wachten.
Conclusie: het bord B22 is in vele gevallen overbodig.

- Kruising Tweekerkenstraat-Wetstraat

Er is geen plaats voor fietsers naast de wachtende auto's.

Conclusie: het bord B22 is in vele gevallen overbodig.

- Kruising Handelsstraat-Wetstraat

De verkeerslichten voor voetgangers zijn losgekomen en hangen tot bijna op de grond!
In deze straat is er eenrichtingsverkeer voor personenauto's in die zin dat enkel auto's vanuit de Wetstraat de Handelsstraat mogen inrijden. De automobilisten weten dit en snijden hun bocht af tot bijna tegen het voetpad, zoals blijkt uit bijgaande foto.

Door de plaatsing van het voorrangsbord B22 is dit een uiterst gevaarlijke situatie voor fietsers geworden die nietsvermoedend menen te mogen door fietsen door rood. Een aanrijding is enkel een kwestie van tijd.

De Juridische Dienst Touring antwoordde op mijn vraag over dit punt het volgende:
Auto's uit de Wetstraat die naar links afdraaien dwarsen daarbij het fietspad op een plaats die ook de fietsers gebruiken bij het naar rechts afdraaien.
Bovendien kunnen afdraaiende fietsers en automobilisten elkaar daar niet tijdig opmerken.
Weliswaar moeten de automobilisten hun afdraaibeweging zo ruim mogelijk uitvoeren, maar de Handelsstraat is smal waardoor er nauwelijks een verschil is tussen ruim en kort naar links afdraaien.
De praktijk ter plaatse toont dat het ruim nemen van de bocht niet gebeurt.
Er is dus wel degelijk een gevaarlijke situatie. Dit moge ook blijken uit de overgeplooide paaltjes langs weerszijden van de Handelsstraat. (De twee onderstaande foto's zijn genomen op 18 juli 2012). In vergelijking met de foto hiernaast, genomen op 22 juni, is het paaltje op de meest recente foto nog meer overgeplooid.

Conclusie: het bord B22 moet hier onmiddellijk verwijderd worden!

- Kruising Handelsstraat-Wetstraat, andere kant van de Wetstraat

Deze foto is genomen op 27 juni 2012.
Aan de andere kant van de straat ziet men de verkeerslichten voor voetgangers hangen tot bijna op de grond! Het licht voor voetgangers is groen. (Op deze foto met lage resolutie moeilijk te zien)
Er werden verder geen tegenindicaties waargenomen. De vraag is of andere oplossingen zonder negatie van het rood licht mogelijk zijn.
Conclusie: een oplossing zonder negatie van het rood licht is wellicht mogelijk.

- Kruising Kruidtuinlaan-Pachecolaan

Door een uitlegbord onder het voorrangsbord B22 te plaatsen worden de tegenstrijdigheden van de nieuwe wetgeving pijnlijk duidelijk.
Eerst wordt een voorrangsbord misbruikt om aan fietsers doorgang te verlenen bij een rood licht. Om het met René Magritte te verwoorden: 'Ceci n'est pas une pipe'.
Daarna schrikt men terug voor de eventuele gevolgen voor de voetgangers die aan het oversteken zijn en plaatst men er veiligheidshalve een uitlegbord bij. Men schijnt te willen zeggen: 'Néanmoins, ceci est bien une pipe'!
N.B.: Aan dit verkeerslicht zag ik een fietser, die normaal op het fietspad moest rijden, slalommen tussen de wachtende auto's om dan rechtdoor door het rood licht te fietsen!
Conclusie: een andere oplossing zonder het voorrangsbord B22 is mogelijk.

- Kruidtuinlaan (dalend)

Deze foto is genomen op 27 juni 2012. Er is een bord B23 aangebracht.
Dit verkeerslicht wordt door de voetgangers aangestuurd. Nadat de voetganger op de knop geduwd heeft, blijft de fase groen voor het autoverkeer nog ongeveer één minuut en 10 seconden. Daarna hebben de voetgangers ongeveer 27 seconden om de straat over te steken. De meeste voetgangers blijven zolang niet wachten of duwen zelfs niet op de knop! Ze trachten de straat over te steken terwijl de autobestuurders groen licht hebben.
Hier steken fietsers, die hoge snelheden kunnen halen (afdalende weg), het zebrapad over!
Daarenboven worden de automobilisten door de gelijkenis met de voorrangsborden B1 in verwarring gebracht. Tot tweemaal toe wordt schijnbaar een voorrangsweg aangekondigd terwijl de automobilist zich op de hoofdweg bevindt. Ook voor de fietsers komt het verwarrend over want normaal gesproken wordt een zebrapad aangekondigd met het aanwijzingsbord F49 of met het gevaarsbord A21.
Conclusie: dit is een potentieel gevaarlijke situatie! Wanneer fietsers aan 25 tot 30 km per uur fietsen, kunnen ze niet onmiddellijk stoppen bij een onverwacht obstakel. Dit bord B23 zou best onmiddellijk verwijderd worden. Er moet gezocht worden naar andere oplossingen die veiliger zijn voor overstekende voetgangers.

- Kruidtuinlaan (dalend).

Dit bord staat op ongeveer 60 m van het vorige dat hier, weliswaar heel klein, aan de volgende lichten te zien is.
Hier is er niets dat de fietser hindert om door het rood licht te fietsen (geen zebrapad of kruispunt). Maar omdat dit verkeerslicht in fase is met het verkeerslicht verderop aan het zebrapad, wordt dezelfde conclusie overgenomen.
Daarenboven worden de automobilisten door de gelijkenis met de voorrangsborden B1 in verwarring gebracht. Tot tweemaal toe wordt schijnbaar een voorrangsweg aangekondigd terwijl de automobilist zich op de hoofdweg bevindt. Ook voor de fietsers komt het verwarrend over want normaal gesproken wordt een zebrapad aangekondigd met het aanwijzingsbord F49 of met het gevaarsbord A21.

Conclusie: dit is een potentieel gevaarlijke situatie! Wanneer fietsers aan 25 tot 30 km per uur fietsen, kunnen ze niet onmiddellijk stoppen bij een onverwacht obstakel. Dit bord B23 zou best onmiddellijk verwijderd worden. Er moet gezocht worden naar andere oplossingen die veiliger zijn voor overstekende voetgangers.

- Verbinding Vooruitgangsstraat-Rogierplein

Ook hier moeten de fietsers wachten achter de wachtende auto's door de afwezigheid van een fietspad.

Conclusie: Dit bord B23 is veelal overbodig.

- Kruising Zuidlaan-Stalingradlaan

Autobestuurders zien vanop enige afstand twee elkaar tegensprekende voorrangsborden onder elkaar.

Een bord B15 met rood omrande driehoek dat betekent dat men op die weg voorrang heeft en
een bord B22 (rood omrande omgekeerde driehoek) dat op het eerste zicht gelijkt op B1 en betekent dat men voorrang moet verlenen. Dit is een verwarrende situatie die absoluut moet vermeden worden.
Foto genomen op 27 juni 2012.
Conclusie: Dit bord B22 brengt verwarring teweeg bij de automobilisten. Een andere oplossing voor fietsers is hier perfect mogelijk.

Evaluatie van de installatie van de 11 nieuwe borden B22 en B23

Brussel is een stad van voetgangers. Het is een troef waarin Brussel veel meer moet investeren. Dat de bewoners de auto uit het stadscentrum willen bannen, mag blijken uit het huidige picknickprotest in de centrale lanen in Brussel. Recent heeft Bruno De Lille een belangrijk initiatief genomen waarbij wél voorrang wordt gegeven aan voetgangers.
Ook de voorzieningen voor fietsers moeten fors uitgebreid worden. Meer vrijliggende fietspaden zijn noodzakelijk. Dit betekent dat Brussel heringericht moet worden om de voetgangers en fietsers meer kansen te geven. Het is onverantwoord om fietsers te laten fietsen tussen de files van auto's en vrachtwagens die de lucht zwaar vervuilen.

In de Wetstraat alleen al zijn er zes nieuwe verkeersborden B22 geplaatst op 18 juni (en negen op 14 juli 2012)! Wat zal dat worden wanneer het proefproject beëindigd zal zijn? Zal Brussel overspoeld worden door de nieuwe verkeersborden? Beseft men wel waarmee men bezig is?

Door het massaal verspreiden van die verkeersborden krijgt men volgende effecten:
De betekenis van het rood licht wordt uitgehold. Fietsers gaan denken dat ze overal het rood licht kunnen negeren als het voor hen maar tijdwinst oplevert.

Maar daardoor komen fietsers steeds meer in conflict met voetgangers, wat indruist tegen het STOP-principe: Er moet eerst aan de voetgangers gedacht worden en pas in tweede instantie aan de fietsers. Voetgangers zullen vanaf nu alert moeten zijn op elk zebrapad!
Daarenboven kunnen, door het plaatsen van de voorrangsborden B22, de fietsers in aanrijding met andere fietsers. Wanneer fietsers onbezonnen uit een zijstraat komen gereden en zich gaan positioneren op het fietspad, kunnen ze andere fietsers die een hoge snelheid halen, bijv. bij een afdalende weg, de pas afsnijden.
Tenslotte beschermen de verkeerslichten de fietsers tegen aanrijdingen met het autoverkeer. Het is ver gekomen dat automobilisten er mee gaan moeten rekening houden dat uit de straat waarin ze volgens de verkeerslichten mogen inrijden, plots een fietser kan opduiken!


Algemene beoordeling:

Uit het voorgaande blijkt dat er

vier plaatsen zijn waar de nieuwe verkeersborden potentieel gevaarlijk zijn
, vier plaatsen waar de nieuwe verkeersborden veelal overbodig zijn. Dit zijn gewoonlijk smalle straten waar fietsers te weinig ruimte hebben.
drie plaatsen waar andere oplossingen (speciale verkeerslichten voor fietsers, aanleggen fietspad rechts van het verkeerslicht, enz.) mogelijk zijn.

De plaatsing van de voorrangsborden op tien plaatsen in Brussel is bijgevolg

ondoordacht: Nadat de Kamer de porceleinwinkel van de Wegcode door mekaar heeft geschud, vonden de Brusselse excellenties het nodig om de verkeersborden te plaatsen nog voordat de aanvullende wet in de Kamer werd gestemd. Daarenboven blijkt nu dat de lokaties met onvoldoende voorbereiding werden geselecteerd.

gevaarlijk: Er blijkt dat de eenvoudige plaatsing van de voorrangsborden B22 en B23 kan leiden tot gevaarlijke situaties. Nochtans was beloofd dat men enkel die plaatsen van de nieuwe borden zou voorzien waar de veiligheid van voetgangers en fietsers niet in het gedrang zou komen. De fietsers die reeds vroeger door het rood licht fietsten, worden gesterkt in hun gedrag. De fietsers die eerder de wegcode opvolgden, gaan nu, in navolging van de Brusselse excellenties, geneigd zijn om op hun beurt de verkeersregels te overtreden.

verwarrend: Er kan in tal van situaties verwarring ontstaan betreffende de voorrangsregels door het feit dat de wetgever een voorrangsbord, dat sterk gelijkt op het voorrangsbord B1, heeft aangewend om fietsen door rood toe te staan (aan kruispunten met voorrang van rechts, aan voorrangswegen bij rechtdoor rijden door rood, onder het voorrangsbord B15, ...) Om de wetgeving meer uniform te maken zou het hoogst wenselijk zijn dit bord meteen af te voeren en - enkel indien daarvoor een maatschappelijk draagvlak bestaat - te vervangen door een meer specifiek bord, zoals in Nederland of de Verenigde Staten.

ongezond: Rekening houdend met het aantal auto's dat er voorbijrijden tijdens het spitsuur behoren de Wetstraat en de Kruidtuinlaan tot de ongezondste straten van Brussel. Daarom moet het fietsverkeer er tijdens de spitsuren niet aangemoedigd worden. Volgens het STOP-principe hebben de fietsers recht op gezonde lucht, ver van het autoverkeer. Waar blijven het Hoofdnet Fiets zoals in Amsterdam of de fietslanen en de "Green Waves" zoals we die vinden in Kopenhagen? Daar is trouwens fietsen door rood overal verboden.
In Amsterdam zijn er heel weinig borden (of geen enkel bord?) aangebracht "Rechtsaf voor fietsers vrij". De overheid wil immers de verantwoordelijk voor eventuele fysieke letsels bij voetgangers - door een onverwachte confrontatie met een fietser - niet op zich nemen. In Brussel zijn er nu reeds meer borden aangebracht waardoor fietsers door het rood mogen rijden dan in heel Amsterdam! Het is duidelijk dat een bord deponeren een gemakkelijkheidsoplossing die niets aan de essentie van de zaak verandert.


In Brussel is er schromelijk tekort aan visie. Er worden niet enkel twee belangrijke stappen overgeslagen maar daarenboven is men fout bezig door zoveel belang te hechten aan het plaatsen van nog meer verkeersborden. In een echt beleid staan op de eerste plaats:
De 'fundamentals', de basiselementen:
de stedelijke vorm: niveauverschillen, drukke verkeersaders die de stad doorklieven,...
de dichtheid, het ruimtelijk ontwerp en het compacte karakter van het geheel;
het stedelijk patroon: het ontwerp, zorgen voor aangename verbindingen tussen drukke plaatsen op korte afstand,...

Daarna komen de details, de opsmuk van die basiselementen: de fietsinfrastructuur die ervoor zorgt dat men vlot een verbinding kan maken tussen twee punten. Daardoor zijn veel bezochte plaatsen vlotter bereikbaar met de fiets dan te voet of met de metro. Daarom wordt gezorgd voor voldoende parkeerplaatsen voor fietsers, voor de aanleg van grote fietslanen en groene fietsroutes. Ook hier staan we in Brussel nog nergens.

Fietsen is een verlengstuk van stappen. Door het vermenigvuldigen van het aantal verkeersborden komen de voetgangers steeds meer in het gedrang. De fiets mag door het beleid niet omgevormd worden tot een schrikwekkend obstakel voor voetgangers. (Bron: Brent Toderian) Het verwijzen naar Nederland als voorbeeld voor het massaal invoeren van de voorrangsborden B22 en B23 is bedrieglijk.

Lees meer over 'de toestand in andere landen'.

Het blijkt steeds meer dat de Kamer, door het stemmen van die wet, zich heeft vastgereden. De enige mogelijke uitweg is het opdoeken van de betwistbare wet om alle verkeersactoren toe te laten in alle sereniteit over de dringende vraag van de verkeersveiligheid op de Belgische wegen te onderhandelen. Het is al vijf na twaalf wat betreft de verkeersveiligheid in België! Wat fietsers nodig hebben zijn niet meer verkeersborden maar een visie bij de beleidsmensen. Kopenhagen en Amsterdam gelden hierbij als voorbeeld. Daar nemen meer dan 37% van de inwoners de fiets om naar school of naar het werk te gaan. Lees meer over beide fietssteden.

D. Er zijn nochtans studies te vinden die bestemd zijn voor de beleidsmensen. De studie voorziet in een beslissingshulpmiddel dat nauwkeurig de locaties aanduidt waar er een hoog risico bestaat op ongevallen voor fietsers. Het geeft ook de infrastructurele en milieuvariabelen aan die een risico op ongeval in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beïnvloeden: "L. INT PANIS, R. MEEUSEN, I. THOMAS, B. DE GEUS, G. VANDENBULCKE-PASSCHAERT , B. DEGRAEUWE, R. TORFS, J. AERTSENS, H. WILLEMS, J. FRERE - Systematic analysis of Health risks and physical Activity associated with cycling PoliciES "SHAPES" - Final Report. Brussels : Belgian Science Policy 2011 – 117 p. (Research Programme Science for a Sustainable Development)". Enkele conclusies:

In België is het risico op een fietsongeval hoog in vergelijking met de andere vervoerwijzen: fietsers maken ongeveer 9% uit van de verkeersongevallen terwijl het aandeel van de fiets wordt geschat op 2,42% in termen van afgelegde weg-km/persoon/jaar.(...) Fietsers zijn daarom kwetsbare weggebruikers in het straatbeeld. In het bijzonder vertoont het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een laag aandeel fietsers en een hoog risico op ongevallen, hoewel het risico op een ernstig ongeval lager is voor fietsers omwille van de stedelijke omgeving. (p. 63)

Op een kaart is aangeduid dat het gedeelte van de Wetstraat tussen de Spastraat en de Kunstlaan gevaarlijk is voor fietsers, o.m. omwille van het drukke vrachtverkeer. Het gedeelte tussen de Spastraat en de brug over de D'Etterbeeklaan kent daarentegen weinig fietsongevallen. Het aantal fietsongevallen is opnieuw groter in het resterend gedeelte tot aan het Schumanplein. (p. 66) ...

kelt 28 september 2012 19:47

kelt stelt voor om de werking van deze borden B22 en B23 teniet te doen smorgens tussen 06h00 en 09h00 en snamiddags tussen 16h00 en 19h00.Dit om veiligheidsredenen,en om het piekverkeer vlotter te laten verlopen(de meeste mensen rijden toch niet met de fiets is uit recente verkeerspeilingen gebleken)...

Deze nieuwe borden,B22bis en B23bis zullen dan de borden B22 en B23 vervangen en zullen dus moeten uitgerust worden met een tijdsaanduiding.Kelt stelt voor dit met een rand met ledjes te doen die dus groen oplichten als het bord "aktief " is en "rood" als het bord ongeldig wordt....Alternatief kan zijn dat betreffende borden middels een electro-hydraulisch mechanisme in de grond verdwijnen als ze ongeldig zijn.Opgemerkt dient te worden dat deze led-signalisatie op geen wijze de normale verkeerslichtsignalisatie vervangt die...euh....enfin...zoek het maar uit

De tijdsaanduiding is "Brussels-Mean-Time".

Voor de energievoorziening kiest men best voor zonnepanelen.Opgemerkt moet worden dat betreffende panelen het zicht op al de andere verkeerssignalisatie niet verhinderen.Als daartoe de kans bestaat kan dit 50 meter voor betreffende plaats aangegeven worden met waarschuwingsbord B24ter.

kelt 28 september 2012 19:52

Kelt stelt voor om fietsers in Brussel te verplichten een fluogeel vestje te dragen met op de rug naar keuze het verkeersbord model B22 of B23 of een opgegeven middenvinger.Op deze manier weten automobilisten of betreffende fietser een rood-doorrijder is,een rood-afslaander of als je zijn kl*t*n k*nt k*ss*n..

Voordeel is dat verder geen verkeerssignalisatie meer nodig is,de verkeersdeelnemer bekostigt deze namelijk zelf...:lol:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be