Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Treinverkeer België gaat plat. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177145)

Piero 27 september 2012 20:54

Treinverkeer België gaat plat.
 
De euro staat op instorten, maar er zijn belangrijker dingen NOS

Citaat:

Toegevoegd: donderdag 27 sep 2012, 20:53

In België rijden woensdag de hele dag geen treinen vanwege een staking. De twee grote vakbonden bij het spoor hebben het initiatief genomen voor de 24-uursstaking.

De bonden willen terug naar één spoorbedrijf, net als vroeger. Maar de Belgische minister van Overheidsbedrijven Magnette wil een tweeledig spoorbedrijf, zoals Nederland heeft.
Terug naar vroeger. Daar kan ik nog wel meer bij bedenken. Vroeger was alles beter. Heeft u nog ideeën?

Henri1 27 september 2012 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 6345136)
De euro staat op instorten, maar er zijn belangrijker dingen NOS



Terug naar vroeger. Daar kan ik nog wel meer bij bedenken. Vroeger was alles beter. Heeft u nog ideeën?

Tiens, men staakt niet voor geld, men staakt voor de kwaliteit van de dienst te verbeteren.

Die VOKA slaafjes zijn natuurlijk nooit content hé.

Amon_Re 27 september 2012 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6345218)
Tiens, men staakt niet voor geld, men staakt voor de kwaliteit van de dienst te verbeteren.

Welke kwaliteit? :lol:

Bierke 27 september 2012 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6345218)
Tiens, men staakt niet voor geld, men staakt voor de kwaliteit van de dienst te verbeteren.

Daar volg ik u in :)

fonne 27 september 2012 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6345218)
Tiens, men staakt niet voor geld, men staakt voor de kwaliteit van de dienst te verbeteren.

:rofl:
Men staakt om zeker te zijn dat het bestaande personeelsstatuut blijft bestaan, inclusief alle waanzinnige premies en privileges die dat inhoudt. Over dat en niets anders. Denkt gij nu echt dat de vakbonden iets met de kwaliteit van de dienst inzitten? Wie denkt ge eigenlijk dat er de spoorwegen bestuurt? Allemaal zetbazen van de socialistische partijen en de vakbonden.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6345218)
Die VOKA slaafjes zijn natuurlijk nooit content hé.

Zijn die van de FGTB nu ook al VOKA slaafjes? 8O

fonne 27 september 2012 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6345232)
Welke kwaliteit? :lol:

Het goedkoopste treinvervoer ter wereld, gemeten aan de kostprijs per uur genot van het reizen:twisted:

Boduo 27 september 2012 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6345244)
Het goedkoopste treinvervoer ter wereld, gemeten aan de kostprijs per uur genot van het reizen:twisted:

Onlangs hoorde ik een vriendelijke kaartjesknipster zeggen tot een groepje pleziermakers die "reklameerden" omdat de trein vertraging had: "Jullie betalen een ticket opdat de trein je van A naar B brengt" Daarbij mag je gans de rit in een (soort) zetel zitten. Er staat nergens geschreven dat de rit in een welbepaalde tijd moet gebeuren. Dus: hoe langer je in die zetel zit, hoe goedkoper je je tijd verdrijft". Het gezelschap bulderde van het lachen.

Garry 27 september 2012 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6345241)
:rofl:
Men staakt om zeker te zijn dat het bestaande personeelsstatuut blijft bestaan, inclusief alle waanzinnige premies en privileges die dat inhoudt. Over dat en niets anders. Denkt gij nu echt dat de vakbonden iets met de kwaliteit van de dienst inzitten? Wie denkt ge eigenlijk dat er de spoorwegen bestuurt? Allemaal zetbazen van de socialistische partijen en de vakbonden.

Zijn die van de FGTB nu ook al VOKA slaafjes? 8O

De politici doen niet liever dan al dat soort bedrijven op te snijden in drie vier vijf zes bedrijven. Dat betekent drie vier vijf zes directeurs postjes onderdirecteurs postjes beheerders mandaten en noem maar op, stuk voor stuk politici uitloop mandaten.

Hoe kan dit de goede gang van zaken bevorderen? Kost massa's veel geld en alleen de politici worden er beter van.

Piero 28 september 2012 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6345310)
De politici doen niet liever dan al dat soort bedrijven op te snijden in drie vier vijf zes bedrijven. Dat betekent drie vier vijf zes directeurs postjes onderdirecteurs postjes beheerders mandaten en noem maar op, stuk voor stuk politici uitloop mandaten.

Hoe kan dit de goede gang van zaken bevorderen? Kost massa's veel geld en alleen de politici worden er beter van.

Dat is wat boze tongen beweren. De werkelijke bedoeling is verbeteren van de bedrijfsvoering en goedkoper werken door privatiseren. In Nederland worden ook concessies gegund op bepaalde trajecten aan private partijen. Dat betekent dat de NS minder personeel nodig heeft en dat overtallige werknemers kunnen gaan werken bij private ondernemingen tegen minder goede arbeidsvoorwaarden. De reden die de bond geeft voor de staking komt niet erg sterk op mij over. Zie: Nu.nl

Citaat:

De bonden zijn het niet met minister Paul Magnette van Overheidsbedrijven eens over de structuur van de Belgische spoorwegen.

Op dit moment zijn er drie verschillende maatschappijen: de vervoersmaatschappij NMBS die het reizigersvervoer regelt, de beheerder van het spoornetwerk Infrabel en de daar bovenliggende holding die de boel bij elkaar moet houden. De onderlinge samenwerking laat te wensen over.

De minister wil een opsplitsing tussen het reizigersvervoer en het spoorbeheer, zonder een overkoepelende holding. De vakbonden vrezen echter dat de opdeling ten koste zal gaan van het personeel en de reizigers. Zij willen terug naar één bedrijf met één baas.

Bad Attila 28 september 2012 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6345241)
:rofl:
Men staakt om zeker te zijn dat het bestaande personeelsstatuut blijft bestaan, inclusief alle waanzinnige premies en privileges die dat inhoudt. Over dat en niets anders. Denkt gij nu echt dat de vakbonden iets met de kwaliteit van de dienst inzitten?

In België kan echt alles gebeuren: wij zijn het over iets eens! ;-)

gertc 28 september 2012 08:42

Ik snap de hele discussie niet. De vroegere NMBS werd opgesplitst op vraag van Europa, om vrije concurrentie mogelijk te maken. Dat het bedrijf in 3 gesplitst werd, was een belgische 'uitvinding', om elke politieke familie een postje te kunnen geven. Maar één bedrijf mocht niet van Europa, en Europa heeft zeer recent nog bevestigd dat ze dat nu ook niet gaan toelaten. Dus wat de vakbonden vragen, kan niet - tenzij ze de Europese commissie kunnen overtuigen. En dat lukt gegarandeerd niet met een staking.

vlijmscherp 28 september 2012 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6345520)
Ik snap de hele discussie niet. De vroegere NMBS werd opgesplitst op vraag van Europa, om vrije concurrentie mogelijk te maken. Dat het bedrijf in 3 gesplitst werd, was een belgische 'uitvinding', om elke politieke familie een postje te kunnen geven. Maar één bedrijf mocht niet van Europa, en Europa heeft zeer recent nog bevestigd dat ze dat nu ook niet gaan toelaten. Dus wat de vakbonden vragen, kan niet - tenzij ze de Europese commissie kunnen overtuigen. En dat lukt gegarandeerd niet met een staking.

jep zo is het.

wat de vakbonden vooral willen is dat het eenheidstatuut behouden wordt.

dat was de reden om de NMBS in 3e te splitsen. Het personeel zit in feite bij de Holding en al het personeel heeft het zelfde statuut.

bij een zuivere splitsing kan het zijn dat het personeel van het deel dat concurrentie kan krijgen, dat statuut kwijt geraakt. en dat willen ze niet.

Amon_Re 28 september 2012 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 6345520)
Ik snap de hele discussie niet. De vroegere NMBS werd opgesplitst op vraag van Europa, om vrije concurrentie mogelijk te maken. Dat het bedrijf in 3 gesplitst werd, was een belgische 'uitvinding', om elke politieke familie een postje te kunnen geven. Maar één bedrijf mocht niet van Europa, en Europa heeft zeer recent nog bevestigd dat ze dat nu ook niet gaan toelaten. Dus wat de vakbonden vragen, kan niet - tenzij ze de Europese commissie kunnen overtuigen. En dat lukt gegarandeerd niet met een staking.

Zoals Fonne en anderen zei, het gaat over het statuut van het personeel.

De Brabander 28 september 2012 09:00

Het evidente argument is hier eenheid van bestuur. Laat dat nu net ook het argument van de unitaristen zijn.:-)

gertc 28 september 2012 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6345549)
Het valse argument is hier eenheid van bestuur. Laat dat nu net ook het argument van de unitaristen zijn.:-)

Zo, gecorrigeerd. :lol:

gertc 28 september 2012 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6345533)
Het personeel zit in feite bij de Holding en al het personeel heeft het zelfde statuut.

Bedankt, dat wist ik niet. Dat verklaart inderdaad veel.

Tejokus 28 september 2012 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6345232)
Welke kwaliteit? :lol:

Toch simpel.
Men staakt tegen de huidige kwaliteit en voor een betere kwaliteit in de nabije toekomst.

En stokken om vakbonden te slaan zijn toch zo rap gevonden niet?

Tejokus 28 september 2012 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6345533)
jep zo is het.

wat de vakbonden vooral willen is dat het eenheidstatuut behouden wordt.

dat was de reden om de NMBS in 3e te splitsen. Het personeel zit in feite bij de Holding en al het personeel heeft het zelfde statuut.

bij een zuivere splitsing kan het zijn dat het personeel van het deel dat concurrentie kan krijgen, dat statuut kwijt geraakt. en dat willen ze niet.

Het personeel heeft gelijk. Punt.
Alles eruit halen wat erin zit.
En als de kwaliteit voor de reizigers erop vooruit gaat, wie moet dan klagen?

De laatste jaren werd er door werkgevers al genoeg gesold met personeel.
Hugo Camps heeft het zelfs over "sociaal crapuul", als hij schrijft over sommige werkgevers.

vlijmscherp 28 september 2012 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 6345701)
Het personeel heeft gelijk. Punt.
Alles eruit halen wat erin zit.
En als de kwaliteit voor de reizigers erop vooruit gaat, wie moet dan klagen?

De laatste jaren werd er door werkgevers al genoeg gesold met personeel.
Hugo Camps heeft het zelfs over "sociaal crapuul", als hij schrijft over sommige werkgevers.

Zo, en Europa verbied een drieledige structuur van onze spoorwegen.
Europa heeft dus geen vat op Magnette, die een tweeledige wil?

het personeel geeft geen bal om de reizigers, dat is net het punt.

een unitaire structuur werkte niet en zal nooit werken, laat ons dus aub niet terug naar daar gaan.

quercus 28 september 2012 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus (Bericht 6345691)
Toch simpel.
Men staakt tegen de huidige kwaliteit en voor een betere kwaliteit in de nabije toekomst.

En stokken om vakbonden te slaan zijn toch zo rap gevonden niet?

Dit is nu eens DE naieve uitspraak van de dag.

De vakbonden hebben in de NMBS veel teveel macht. En dat willen ze ten koste van alles behouden. Vooral dan ten koste van de reizigers. De NMBS is een verloederde maatschappij, met verloederde uitrusting, een archi-slechte organisatie en dito functionering.

Wanneer ik soms een trein vol graffiti een station zie binnenrijden, dan keert mijn maag ...:mrgreen:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be