Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   is er verschil tussen blanco stem en niet gaan stemmen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177266)

inina 1 oktober 2012 13:26

is er verschil tussen blanco stem en niet gaan stemmen

Ik vraag me af of er een verschil is tussen blanco stemmen en gewoon niet gaan stemmen ??

Ik wil vooral graag weten of de stemmen van degenen die niet opdagen ook verdeeld worden over de partijen zoals de blanco stemmen, of tellen diegenen die niet opdagen gewoon niet mee?

En hoe worden briefjes waarop iets geschreven werd (en dus ongeldig gemaakt) al dan niet doorgerekend voor de zetelverdelingen,
graag een antwoord

Wiley E Coyote 1 oktober 2012 13:50

http://abb.vlaanderenkiest.be/faq/wa...eldige-stemmen

inina 1 oktober 2012 13:56

@ Wiley Coyote . Op de verwijzing die u heeft doorgegeven heb ik niet het antwoord gevonden dat ik zocht. Er staat er niets over wat er met de "gemiste" stemmen gebeurd van degenen die helemaal niet opdagen en waarvan ook niets zal teruggevonden worden.

Wiley E Coyote 1 oktober 2012 13:59

Iemand die niet gaat stemmen wordt ook totaal niet meegerekend. Enkel daadwerkelijk gedeponeerde stembrieven (hetzij voor een partij, hetzij blanco of ongeldig) worden geteld. Maar het feit dat men - zonder verschoonbare reden niet gaat stemmen - maakt eigenlijk een misdrijf uit.

Klarekijk 1 oktober 2012 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door inina (Bericht 6349388)
Ik vraag me af of er een verschil is tussen blanco stemmen en gewoon niet gaan stemmen ??

Ik wil vooral graag weten of de stemmen van degenen die niet opdagen ook verdeeld worden over de partijen zoals de blanco stemmen, of tellen diegenen die niet opdagen gewoon niet mee?

En hoe worden briefjes waarop iets geschreven werd (en dus ongeldig gemaakt) al dan niet doorgerekend voor de zetelverdelingen,
graag een antwoord

Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Wiley E Coyote 1 oktober 2012 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6349461)
Volgens mij is Uw blanco stem gewoon zeggen dat je U neerlegt bij de meerderheid . dus bij de zetel verdeling wordt uw stem gewoon opgenomen bij de grootste partij .

Totaal mis. Zoals de link naar de verkiezingssite van de Vlaamse overheid die ik gaf duidelijk stelt:

Citaat:

Blanco stemmen en ongeldige stemmen tellen niet mee bij de verdeling van de zetels.

Het is dus niet zo dat de blanco stemmen of ongeldige stemmen naar de meerderheid gaan.

bartelx 1 oktober 2012 14:50

Is er een verschil tussen blanco stemmen en ongeldig stemmen?

Eduard Khil 1 oktober 2012 14:52

in de CCCP waren al die verkiezingen voor niets nodig: enkel mensen zonder verstand gingen niet voor kameraad Stalin kiezen. Gezien dat de CCCP-burgers verstandige mensen waren, was het houden van verkiezingen helemaal niet nodig

Wiley E Coyote 1 oktober 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 6349542)

Bij het tellen van de stemmen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen blanco stemmen en ongeldige stemmen.

Another Jack 1 oktober 2012 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6349529)
Totaal mis. Zoals de link naar de verkiezingssite van de Vlaamse overheid die ik gaf duidelijk stelt:

Dat misverstand wordt hier bijna wekelijks uitgeklaard...
En toch: Klarekijk begrijpt dat nog steeds niet.
Je zal het nog eenvoudiger moeten formuleren.

giserke 1 oktober 2012 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door inina (Bericht 6349388)

graag een antwoord

Er is geen verschil tussen blanco of ongeldig stemmen.
Wel tussen niet gaan stemmen, of blanco/ ongeldig stemmen.
Dat eerste levert je in principe een boete op.

giserke 1 oktober 2012 16:06

Tip, je kunt een vouwcursus stembrieforigami volgen in Gent.

Raven 1 oktober 2012 16:46

niet gaan stemmen = onwettelijk... je kan daardoor in de problemen komen en boetes betalen

blanco stemmen = uw stem telt niet mee... statistisch kunt ge dan zien als akkoord gaan met de winnaars van de verkiezingen, wie ze ook mogen wezen

Helias 1 oktober 2012 16:55

Voor de berekening van zeteldverdeling zijn niet stemmen, ongeldig stemmen en blanco stemmen precies hetzelfde: geen enkele impact.

peter1962 1 oktober 2012 17:03

Citaat:

Als je over politiek wil meepraten kan het handig zijn om tenminste de rudimentaire speelregels te kennen voor je in het wilde weg standpunten gaat rondstrooien die overigens fout zijn

De schoofzak 1 oktober 2012 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Helias (Bericht 6349740)
Voor de berekening van zeteldverdeling zijn niet stemmen, ongeldig stemmen en blanco stemmen precies hetzelfde: geen enkele impact.

Eindelijk een post waar ik een 2 op kan stellen.

Ik durf zelfs benadrukken:
"Voor de berekening van de zetelverdeling ..." geen impact.

De schoofzak 1 oktober 2012 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6349751)
Als je over politiek wil meepraten kan het handig zijn om tenminste de rudimentaire speelregels te kennen voor je in het wilde weg standpunten gaat rondstrooien die overigens fout zijn

2

Hij verdient zelfs een pak slaag. Forum-slaag natuurlijk, geen fysiek geweld aub, maar toch.

.

Vito 1 oktober 2012 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door inina (Bericht 6349427)
@ Wiley Coyote . Op de verwijzing die u heeft doorgegeven heb ik niet het antwoord gevonden dat ik zocht. Er staat er niets over wat er met de "gemiste" stemmen gebeurd van degenen die helemaal niet opdagen en waarvan ook niets zal teruggevonden worden.

Toch wel. Onze Coyote zegt het goed: die worden niet meegerekend. Er wordt helemaal niets verdeeld over de andere partijen.

Een oude fabel die maar niet wil sterven. Zeker omdat nonkel Gerard in het café dat met veel overtuiging zei dat de mensen dat blijven geloven.

Vito 1 oktober 2012 19:53

Citaat:

Bullshit... Zwijg beter als je het niet weet.

Vito 1 oktober 2012 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 6349542)

Voor de zetelverdeling: nee.

Maar je komt wel in een andere statistiek terecht...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be