Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Magnette saboteert Antwerpen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177624)

fonne 9 oktober 2012 20:35

Magnette saboteert Antwerpen.
 
Dat de Waals-nationaal socialist Magnette niet veel van Antwerpen moet hebben hoeft ons niet te verbazen. Wel dat de "Vlaamse" partijen in de regering het niet eens nodig vinden om er tegen te reageren.
Antwerpen komt binnenkort zonder behoorlijke internationale verbindingen naar Nederland te zitten, en dat voor het economische zenuwcentrum van Vlaanderen.

Nederland dreigt met juridische stappen tegen NMBS.

omaplop 23 oktober 2012 20:14

De NMBS investeert nog alleen in superdeluxe gebouwen in Wallonië , en dan vooral in PS -steden.

De Vlaamse steden moeten het doen met wat ze hebben. Voor Mechelen bv is er geen cent meer beschikbaar en vrezen ze binnenkort de sluiting van de werkhuizen .

santos 24 oktober 2012 06:47

En als Magnette het zou hebben goedgekeurd kwam ge klagen dat er een verbinding open zou gaan waar men van op voorhand al wist dat er een te kort zou zijn van 10 miljoen euro per jaar.

Ik wist niet dat Antwerpen-centraal een PS gebouw was.

groentje 24 oktober 2012 10:54

En ik weet niet of Leuven, Brugge, Roeselare, Mechelen, Kortrijk, Hasselt... het zouden appreciëren als ze plots door de Walen zouden zijn geannexeerd, en al helemaal niet dat het PS-steden zouden zijn. Ook daar is er een nieuw station gebouwd, of komt dat er de komende jaren.
Je kan je vragen stellen over de noodzaak van veel van die nieuwe gebouwen, maar ze zijn wel netjes verdeeld tussen Vlaanderen en Wallonië. Alleen Brussel valt er wat van tussen, Brussel-Zuid wacht nu al 20 jaar op de verdere afwerking van zijn station...

Munglik 24 oktober 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6382063)
De NMBS investeert nog alleen in superdeluxe gebouwen in Wallonië , en dan vooral in PS -steden.

De Vlaamse steden moeten het doen met wat ze hebben. Voor Mechelen bv is er geen cent meer beschikbaar en vrezen ze binnenkort de sluiting van de werkhuizen .

Citaat:

Daarnaast zijn er plannen om het station van Mechelen totaal te vernieuwen. Men wil er een grote ondergrondse parkeerplaats voorzien voor 2000 wagens en het bestaande station afbreken om een nieuw te bouwen op de huidige parkeerplaats achter het station. Ook de stationsomgeving zal worden vernieuwd. De kostprijs hiervoor wordt geschat op 250 miljoen euro wat dit project het duurste ooit zou maken in Mechelen. De werken zouden rond 2010 starten en zouden in 2020 achter de rug moeten zijn.
250 miljoen = geen cent?

groentje 24 oktober 2012 11:07

Bon, omaplop heeft het over de centrale werkplaatsen, 'het Arsenaal', naast het station. Daar zijn de oude ateliers doorgaans nog in redelijke staat, dus nieuwbouw dringt zich niet meteen op, behalve voor de delen die worden platgegooid voor de werken aan het station, natuurlijk.

fonne 24 oktober 2012 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6382841)
250 miljoen = geen cent?

NMBS Hloding en Infrabel nemen elk slecht 25% van de project-kost op zich. De rest komt van de Vlaamse overheid, De Lijn, de stad Mechelen en privé-partners.

groentje 24 oktober 2012 12:44

En Liège-Guillemins, of Mons, zijn wél volledig door de spoorwegen betaald, denk je?

omaplop 24 oktober 2012 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6382841)
250 miljoen = geen cent?

Van wanneer dateert je artikel??? De werken zouden in 2010 starten.......

omaplop 24 oktober 2012 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje (Bericht 6382835)
En ik weet niet of Leuven, Brugge, Roeselare, Mechelen, Kortrijk, Hasselt... het zouden appreciëren als ze plots door de Walen zouden zijn geannexeerd, en al helemaal niet dat het PS-steden zouden zijn. Ook daar is er een nieuw station gebouwd, of komt dat er de komende jaren.
Je kan je vragen stellen over de noodzaak van veel van die nieuwe gebouwen, maar ze zijn wel netjes verdeeld tussen Vlaanderen en Wallonië. Alleen Brussel valt er wat van tussen, Brussel-Zuid wacht nu al 20 jaar op de verdere afwerking van zijn station...

Mechelen, Kortrijk???? Ik zie daar nog geen enkele verandering . In Kortrijk is inderdaad aan de buitenzijde iets veranderd sinds ik er 45 jaar geleden woonde. En Mechelen, ik weet niet of daar al veel werd veranderd, maar modern oogt dat station zeker niet.

wat bedoelt men met de komende jaren?? Nog eens 50 jaar verder???

groentje 24 oktober 2012 17:08

In de loop van de komende 10 �* 20 jaar zou dat nieuw station er moeten staan. Iets wat ik in het geval van Kortrijk bijvoorbeeld verschrikkelijk jammer vind, dat is een mooi gebouw. Net zoals Mons, trouwens, ik zie nog steeds niet in waarom ze per se een nieuw station willen, integenstelling tot in Luik.
Maar er staan dus wel heel wat plannen op het programma, al zijn die aan beide zijden van de taalgrens aan vertraging onderhavig (in Mons is men ook nog steeds niet begonnen, omdat er nogal wat tegenstand is en de financiën niet volgen).

Scorpio 24 oktober 2012 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 6383468)
Mechelen, Kortrijk???? Ik zie daar nog geen enkele verandering . In Kortrijk is inderdaad aan de buitenzijde iets veranderd sinds ik er 45 jaar geleden woonde. En Mechelen, ik weet niet of daar al veel werd veranderd, maar modern oogt dat station zeker niet.

wat bedoelt men met de komende jaren?? Nog eens 50 jaar verder???

Twee weken geleden zijn de werken officieel van start gegaan in Mechelen. Mechelen krijgt een compleet nieuw station:


http://www.mecheleninbeweging.be/mul...teek/page.html

Klein Licht 24 oktober 2012 18:16

Ah, ok... :-(


Maar dan meteen het volgende:

Zullen er wel genoeg Vlaamsche Leeuwen aan dat nieuwe station hangen? Anders hebben de Waalders weer gewonnen

Libro 24 oktober 2012 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6382552)
En als Magnette het zou hebben goedgekeurd kwam ge klagen dat er een verbinding open zou gaan waar men van op voorhand al wist dat er een te kort zou zijn van 10 miljoen euro per jaar.

Ik wist niet dat Antwerpen-centraal een PS gebouw was.

Dat is nu net het probleem. De PS doet een machtsgreep binnen de NMBS en wil vooral in stations bezuiden de taalgrens investeren. Investeringen waar de Vlamingen op aandringen worden zoveel mogelijk aan de kant geschoven.

http://www.knack.be/nieuws/belgie/nm...0137188640.htm

Libro 24 oktober 2012 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6382841)
250 miljoen = geen cent?

Is de rechtstreekse verbinding tussen de Brusselsesteenweg en de Nekkerspoel daar ook inbegrepen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be