Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Gepersonaliseerde reclame (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177672)

Scherven A. Mok 11 oktober 2012 05:37

Gepersonaliseerde reclame

Van tsjeef Chris Morel en tsjeef/liberaal Luc Bungeneers, nu N-VA, stak er in mijn brievenbus een brief op naam. Ik woon hier nog niet lang en krijg nooit gepersonaliseerde reclame in mijn bus (op twee dingen na waar ik zelf voor heb gekozen). Vanwaar heeft N-VA mijn naam en adres ? Van een commerciële listing, van de nieuwe kieslijsten (vorige verkiezingen woonde ik hier nog niet) of van een adressenlijst van op het districtshuis of stadhuis.
Kan dit zo maar ? Ik ben er alleszins niet van gediend en ervaar het als een inbreuk op mijn privacy.

vrijevlaming 11 oktober 2012 05:42

van de kieslijst ja

Scherven A. Mok 11 oktober 2012 05:47

vind ik eigenlijk niet kunnen.

subocaj 11 oktober 2012 06:20

Reeds 5,12 kg aan verkiezingsfolders ontvangen.
Is iedereen nu van Lotje getikt?
Kostprijs voor gans België?

vrijevlaming 11 oktober 2012 06:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6361685)
vind ik eigenlijk niet kunnen.

dat is dan jammer voor u

gertc 11 oktober 2012 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6361681)
Van tsjeef Chris Morel en tsjeef/liberaal Luc Bungeneers, nu N-VA, stak er in mijn brievenbus een brief op naam. Ik woon hier nog niet lang en krijg nooit gepersonaliseerde reclame in mijn bus (op twee dingen na waar ik zelf voor heb gekozen). Vanwaar heeft N-VA mijn naam en adres ? Van een commerciële listing, van de nieuwe kieslijsten (vorige verkiezingen woonde ik hier nog niet) of van een adressenlijst van op het districtshuis of stadhuis.
Kan dit zo maar ? Ik ben er alleszins niet van gediend en ervaar het als een inbreuk op mijn privacy.

Ja, van de kiezerslijst. De wet voorziet expliciet dat elke lijst een kopie van de kiezerslijst krijgt om die brieven op naam te kunnen versturen. Dus ja, het kan zo maar. En ik vrees dat je geen enkele belangrijke politicus gaat vinden - laat staan een meerderheid - om dat te veranderen.

vrijevlaming 11 oktober 2012 09:43

het is wel zo dat die lijst enkel naar aanleiding van verkiezingen gebruikt mag worden. Krijgt u gepersonaliseerde reclame/propaganda/whatever buiten de verkiezingstijd, dan kan u vragen om u te laten schrappen uit het mailbestand.

morte-vivante 11 oktober 2012 09:49

sure. Ik kreeg ook zo'n gepersonaliseerde brief, als "nieuwe" inwoner van de gemeente, van de huidige burgemeester. Aangezien op de kieslijsten niet staat wie nieuw is en wie niet, is hij daar op een andere manier achter gekomen. Persoonlijk zegt hij dat hij regeltje per regeltje de vorige en de huidige kieslijst heeft vergeleken. Terwijl ik net dacht dat die lijst na de verkiezingen vernietigd moet worden, en dat dat dus niet mogelijk is.

Amon_Re 11 oktober 2012 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6361844)
het is wel zo dat die lijst enkel naar aanleiding van verkiezingen gebruikt mag worden. Krijgt u gepersonaliseerde reclame/propaganda/whatever buiten de verkiezingstijd, dan kan u vragen om u te laten schrappen uit het mailbestand.

Bevat die lijst nog zaken buiten naam & adres?

Johan217 11 oktober 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6361854)

Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar vroeger kreeg ik in ieder geval verjaardagskaartjes van Geert Versnick en Lynn Wesenbeek (OVLD, toen waarschijnlijk nog PVV) :roll: Dus je geboortedatum hebben ze ook.

vrijevlaming 11 oktober 2012 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6361854)

naam, voornamen, adres, geslacht, leeftijd en geboortedatum

Amon_Re 11 oktober 2012 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 6361889)
Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar vroeger kreeg ik in ieder geval verjaardagskaartjes van Geert Versnick en Lynn Wesenbeek (OVLD, toen waarschijnlijk nog PVV) :roll: Dus je geboortedatum hebben ze ook.

Ik heb al een paar brieven gehad van leeftijdsgenoten bij SP.a & CD&V en dat vind ik toch wel iets te ver gaan.

Amon_Re 11 oktober 2012 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6361894)

Die twee laatste zijn erover vind ik.

Wiley E Coyote 11 oktober 2012 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6361894)

exacte leeftijd niet, wel de geboortedatum.
+ rijksregisternummer en kiesnummer.

vrijevlaming 11 oktober 2012 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6361900)

op mijn lijst wel. Maar ik heb dan het rijksregisternummer niet

Maikel Joosten 11 oktober 2012 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6361681)

Pff, ik krijg al weken lang elke dag folders van Vooruit op naam in een schone rode enveloppe. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat men dat op naam verstuurt, maar hoe ze aan die adressen komen dat zou ik graag eens weten.

gertc 11 oktober 2012 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6361900)

Wel de geboortedatum, maar niet de exacte leeftijd? Wat bedoel je daarmee? Nee, inderdaad, er staat niet op 'mevr x is 45 jaar'. Maar met de geboortedatum weet je dat toch?
Rijksregisternummer staat er niet bij. Ik zie trouwens niet in wat een partij daarmee (legaal) zou kunnen doen.

vrijevlaming 11 oktober 2012 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten (Bericht 6361937)
Pff, ik krijg al weken lang elke dag folders van Vooruit op naam in een schone rode enveloppe. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat men dat op naam verstuurt, maar hoe ze aan die adressen komen dat zou ik graag eens weten.

hewel, van de kieslijst zoals we zeiden.
Partijen houden die sowieso toch bij, ook al mag het niet, ook na de verkiezingen

cookie monster 12 oktober 2012 03:41

In mijn straat woont ook een opkomende ;
er stak gisteren zo'n persoonlijk schijtpapierke in mijn bus ,
ik heb er mijn gat mee afgeveegd , en doorgespoeld in de wc :-D

Raf 12 oktober 2012 05:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6361694)
Reeds 5,12 kg aan verkiezingsfolders ontvangen.
Is iedereen nu van Lotje getikt?
Kostprijs voor gans België?

Sorteren per partij, in een envelop steken, adresseren aan het hoofdkwartier van de partij, in de rechterbovenhoek van de envelop schrijven "port betaald door bestemmeling" en droppen in de dichtstbijzijnde rode brievenbus van de Belgische Posterijen. Naar wens laten vergezellen van een begeleidend schrijven waarin je verduidelijkt dat ze hun oud papier zèlf naar het containerpark mogen brengen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be