Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Verkiezingen -papier of computer -wat vertrouwt u? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177679)

RASPOUTINE 11 oktober 2012 10:42

Verkiezingen -papier of computer -wat vertrouwt u?

Als je nota neemt van alles wat men de laatste dagen heft gezegd over de computerstem kan je niets anders dan je eigen vragen stellen: blijft mijn “geheime stemming” wel degelijk geheim.

Kan men met de volgorde bij inschrijving, het scannen iets doen?

Hebben wij met zijn allen, aan wie het opnieuw nooit gevraagd is geweest, niet liever papier en potlood?

Ondertussen merken wij dat bepaalde (ontevreden) cooperanten-ambtenaren-kiezers niet vrij zijn van te stemmen op wie zij willen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111116_065

Zij zijn gebonden tegen hun wil in...:oops::oops:

Dit voor het geval dat ze hun gekd in de Dexia affaire willen terugzien, winstbewijzen inbegrepen.

Dit lijkt wel op Griekenland waar men ook stemmen is gaan kopen voor een job als ambtenaar.. :roll::roll:

Zijn wij dan echt het Griekeland van het Noorden?

Ze moeten dus drie jaar, wat wil zeggen deze verkiezing en de volgende van 2014 verplicht stemmen op één bepaalde partij.

Wat zou het Grondwettelijkhof hierover te zeggen hebben is ook een goede vraag?

Stemkeuze opleggen mag dat?

Amon_Re 11 oktober 2012 10:56

Papier.

RASPOUTINE 11 oktober 2012 10:57

papier

maddox 11 oktober 2012 11:04

Geen van beiden.
Onze democratie is een kleptocratische particratie. We mogen stemmen op zakkenvullers met allemaal verschillende leugens.

Maikel Joosten 11 oktober 2012 11:08

Ik vertrouw enkel op papier en ben blij dat ik nog op papier moet gaan stemmen zondag.

_arthur_ 11 oktober 2012 11:36

Papier.
Goedkoop, eenvoudig en transparant.

Kan er iemand uitleggen waarom we zo nodig digitaal moeten stemmen?

Amon_Re 11 oktober 2012 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door _arthur_ (Bericht 6362062)
Papier.
Goedkoop, eenvoudig en transparant.

Kan er iemand uitleggen waarom we zo nodig digitaal moeten stemmen?

1) Omkoperij (de fabrikanten smeren graag een handje hier & daar)
2) Verkiezingsfraude (Het Vlaams Blok kon wel eens te groot worden, nu N-VA)

vrijevlaming 11 oktober 2012 11:44

het grappige is dat bij papierstemmen het vooral BINNEN de eigen partij is dat men fraudeert, nl in het aantal voorkeurstemmen voor bepaalde personen :lol:

Garry 12 oktober 2012 00:29

Ik heb geen vertrouwen in digitaal stemmen. Ik vind het eigenlijk zelfs niet wettig omdat het niet echt controleerbaar is. Papier is hertelbaar maar gans dat digitaal gedoe. Het volstaat dat er daar een paar VB of NVA etende wormpjes in zitten om de uitslag te manipuleren. En die maffiosobende van Rood of CD&V hebben al eerder bewezen dat ze geen scrupules hebben.

fcal 12 oktober 2012 01:10

Zoals nu in Nederland: papier.

fbpolitics 12 oktober 2012 02:41

Papier.
Kan men tenminste niet hacken, geen IT-problemen...

maddox 12 oktober 2012 03:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6363106)
Papier.
Kan men tenminste niet hacken, geen IT-problemen...

Elk systeem is kraakbaar, zelfs papier.
Uiteindelijk, hoe moeilijk is het om de "orginele resultaten" af te voeren naar een verbrandingsoven, en een even grote hoeveelheid "gewenst" ingevulde kieslijsten af te leveren aan de opslagfaciliteit?

Maar in België is het nog simpeler. Regenboogcoalities. De minderheden die de meerderheid vormen.

Bierke 12 oktober 2012 03:41

gewoon van thuis online, en ja elk systeem is kraakbaar, maar ook traceerbaar

maddox 12 oktober 2012 03:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 6363121)

En wie zorgt voor de tracering?

djimi 12 oktober 2012 04:28

Papier.

De invoering van de stemcomputer 'bij wijze van experiment' is, zoals "RASPOUTINE" al aangaf, nooit aan de kiezer ter goed- of afkeuring voorgelegd (stond nooit op het programma van een of andere partij), wordt zélfs door informatica-experts onvoldoende transparant bevonden, kost (véél) meer per uitgebrachte stem dan papier+potlood, is minstens zo fraude-gevoelig als het stemmen met papier+potlood, maakt 'ongeldig' stemmen d.m.v. het schrijven van een 'bericht aan de politiekers' onmogelijk, en als kers op de taart is er voor de controle door de burger/kiezer zelfs geen afdoend wettelijk kader voorzien.

De redenen voor de invoering van dat systeem gaf "Amon_Re" in bericht #7 van deze draad al aan.

Hoe rapper we van dat 'elektronisch stemmen' verlost geraken, hoe beter.

Scherven A. Mok 12 oktober 2012 06:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6362012)
Onze democratie is een kleptocratische particratie. We mogen stemmen op zakkenvullers met allemaal verschillende leugens.

2

Ik ben voor veel verdergaande democratie dmv computertechnologie.

fransV 12 oktober 2012 06:46

geel papier zwarte inkt

HRobin 12 oktober 2012 06:52

Digitaal: stembussen iets langer open (wat deze keer echt wel nodig zal zijn vrees ik), en geen gedoe meert met dat tellen, hertellen, nog eens tellen.

_arthur_ 12 oktober 2012 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 6363121)

En hoe stel jij voor om het geheim van de stemming te waarborgen in zo'n situatie?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 6363163)
Digitaal: stembussen iets langer open (wat deze keer echt wel nodig zal zijn vrees ik), en geen gedoe meert met dat tellen, hertellen, nog eens tellen.

Het tellen en hertellen toont net aan waarom er op papier gestemd moet worden! Papier kan je makkelijk opnieuw en opnieuw tellen.
Bij de hertelling gebruik je ook exact dezelfde informatie als de kiezer bij zijn stem. Het huidige systeem van digitaal stemmen (het vorige was nog veel slechter in dit opzicht) wordt je stem op een magneetkaartje geschreven. Dat kaartje kan de kiezer onmogelijk controleren. Hij weet dus niet of daar ook effectief zijn stem op staat. Je krijgt weliswaar een papiertje waarop je je stem kan controleren, maar als (ALS!) er herteld wordt op basis van dat papiertje wordt de QR code bovenaan (een soort van 2D barcode) gebruikt. Ook die kan de kiezer niet zelf controleren.
Simpel gezegd: Jos wil op PVDA stemmen. Hij ziet PVDA op het computerscherm en bij bevestiging ook op zijn papiertje. Op de magneetkaart staat echter een stem voor LDD, en in de QR code ook LDD. Bij een hertelling wordt de QR code gescand, en die bevestigt mooi de uitslag van de verkiezingen. Iedereen tevreden, ook Jos want hij weet niet dat hij bedrogen is.

HRobin 12 oktober 2012 07:52

Als ik op papier stem weet ik ook niet op welke stapel die terechtkomt, sterker nog, ik mag dat niet eens controleren.

Controle-mechanismes kunnen, zullen & moeten bijgestuurd worden.
Maar ik opteer nog altijd voor digitaal.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be