![]() |
Gezond verstand moet terugkomen in de scholen
Citaat:
Dit zou nu eens de meest praktische én consequente maatregel kunnen zijn van de laatste jaren. De kinderen maken in de studie hun huiswerk, leren hun lessen en zijn klaar tegen dat de ouders van het werk komen. Wat nu gebeurt: sleutelkindjes die niks uitsteken zolang mama of papa nog niet thuis zijn, spijbelkinderen die zelfs de moeite niet meer doen om ook maar iets te leren of te respecteren. Er kan in die studietijd zelfs nog tijd gemaakt worden voor sport en spel, zodat het niet te lang duurt. Van mij mag het. Van wie nog? |
Citaat:
Ouders moeten zich (zouden zich moeten) interesseren voor het huiswerk voor hun kinderen. Je hebt het begrepen: er mag voor- en naschoolse opvang zijn; dit moet helemaal niet gratis. Wat ik liefst ook niet zie gebeuren: dat door combinatie van voor- en naschoolse opvang, de kinderen 'geplaatst' worden van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 ... (en ik dacht dat dit wel geregeld was in de gemeentelijke creche waar twee van mijn kleinkinderen gingen ...) Verantwoordelijkheid. Dat is geen loos begrip. Dat geldt ook voor je kinderen. Dat geldt voor alle domeinen. . |
Citaat:
|
Eerlijk gezegd kan ik me daar zeker niet in vinden.
Er zijn mensen die uitvallen, meestal heel specifiek te karakteriseren naar herkomst, S.E.S., al dan niet Nederlands spreken thuis, motivatie, ... en noem maar op. Moeten alle kinderen daarvoor boeten? Ik kom zelf ook uit een zogenaamd "kansarm" gezin. Doch vind ik enerzijds dat ik geen extra kansen heb gekregen van de overheid, want al die "knuffel-maatregelen" bestonden toen nog niet. Anderzijds Vergeet aub niet dat de begaafdere kinderen hier de dupe van worden. Terwijl net deze kinderen ook een verhoogd risico vertonen op schoolmoeheid! En dan kan je wel zeggen als samenleving van oké: we willen de zwakkere meetrekken, en hier heel veel tijd en middelen inpompen zodat deze ook met een diploma, al is het één met een geringe waarde, op de arbeidsmarkt komen. Daar kan je op zich niet tegen zijn. Toch denk ik dat er veel mensen zijn die gewoonweg niet willen... Daar kan je als overheid weinig tegen beginnen. Behalve dan door ze te straffen waar het het meeste pijn doet: de uitkering en sociale voordelen afpakken... Alleen gaat dat niet volgens ons systeem, maar men overigens wel heel veel kan maken wat betreft uitkeringen van de nog zwakkere Belgen die het echt nodig hebben ... Maar vergeet niet dat deze middelen niet kunnen gaan naar kinderen die begaafder of getalenteerder zijn, of wel de motivatie en inzet vertonen of er echt willen geraken en niet de ambitie hebben om in de hangmat te liggen. As er daardoor minder getalenteerde of capabele mensen verloren gaan, die degenen zijn die de motor van onze economie betreffen doordat ze voor jobcreatie, werkgelegenheid, ondernemingslust, uitvinden, onderzoek en kennisontwikkeling zorgen ... heb je als samenleving een groot probleem. Moeten we niet net die jongeren ook stimuleren, die zeer beloftevol zijn zodat zij zich ten volle kunnen ontplooien en de wereld bij wijze van spreken geen mogelijke Einsteins verliest aan schoolmoeheid of erger ... om er toch maar voor te zorgen dat een zwakke met heel veel middelen toch maar "aan de bak geraakt" al dan niet dusdanig zwaar gesubsidieerd zodat het uiteindelijk meer kost dan het opbrengt ... (de spreekwoordelijke zeven stielen en acht ongelukken, of hoe gaat het spreekwoord weer? Als ze al dan niet in de sociale zekerheidscarrousel van werkloosheidsuitkeringen, leeflonen en invaliditeitsuitkeringen en ziekenverlof blijven hangen ...)? Straf de getalenteerde en begaafde mensen aub niet mee, voor de onwil van een groep mensen die helaas met het jaar substantieler wordt en de welvaart van ons land bedreigt. Pak deze groep wel aan, maar maak er korte metten mee. Bv. iedereen die thuis geen Nederlands spreekt, iedereen die hier volledige nieuwkomer is en nog te weinig kennis heeft van taal, cultuur en geschiedenis van het land, iedereen die vorig jaar minder had dan een X. percentage voor wiskunde, Nederlands, Frans, ... Dat kan nog wel. Maar of het veel uithaalt? Ik vrees dan dat de drempel om naar school te gaan enkel nog hoger wordt en de geweldsdelicten, pesterijen, ... op school enkel maar zullen toenemen. Strafkampen zou misschien nog iets zijn. Of gewoon heel simpel de geldkraan dichtdraaien natuurlijk. Dat pakt meestal wel ... Maar dan worden ze crimineel, belanden ze met wat geluk in de gevangenis en kunnen ze daar ook weer een luilekkerleventje tegemoet op kosten van de overheid. Daarom zou dwangarbeid meer geschikt zijn ... |
Citaat:
Of wil je bedoelen dat ouders moeten stoppen met werken en zorgen dat ze om vier uur aan de schoolpoort staan, waarna ze samen met hun kindjes het huiswerk moeten maken? Liefst nog met een kokkin in huis want anders moet de moeder zelf het eten klaarmaken en weer geen aandacht aan de kinderen besteden; Citaat:
|
Citaat:
|
Ik ben blij dat ik niet meer naar school moet. :-)
|
Citaat:
aanvang 8.30 - half uur pauze - einde 17.00 uur vertrek 8.10 - terug 17.20 / 17.30 Mijn kinderen bleven altijd in de naschoolse opvang waar ze al hun lessen konden leren + huiswerk maken; Als ik vroeger aankwam waren ze soms nog niet klaar en ging het thuis verder. Stel je voor dat ik in het Brusselse had gewerkt? |
Citaat:
FF terzijde: de klassieke talen moeten wel tot het curriculum blijven behoren, al was het maar om het onderwijs niet volledig te modelleren zoals de bedrijfswereld het wil. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Sommigen voelen de behoefte om mijn woorden te verdraaien ...
Citaat:
Citaat:
. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De kloof tussen wat het bedrijfsleven wil en de scholen afleveren wordt steeds maar groter.
In Wallonie begint het ook op dat gebied reeds te stinken. In dat potje wordt niet erg geroerd in het zuiden. Behalve door ene L. Michel. Vlaanderen gaat volgen. |
Ik kan me er wel in vinden. Avondstudie vond ik altijd wel plezant, vooral toen de groep niet te groot was, en we in de mediatheek mochten. IK heb heel wat gelezen, toen, EOS was wellicht mijn favoriete uitgave. Ook al gaf ik weinig om wetenschappen op school.
Verplichten gaat misschien wat ver, maar avondstudie zou wat mij betreft wel mogen worden aangemoedigd. |
Citaat:
En wat gebeurt er als men naar de universiteit of hogeschool gaat? Dan gaan ze ook de studenten tot 18 uur daar houden? 'Huis'werk heeft ook zo'n beetje de bedoeling zelfstudie en plannen aan te leren. Dat mist zijn effect nogal als er een leraar op staat te kijken he. En betreffende Latijn; ik zie het nut niet in dat te schrappen uit de eerste graad. Wat zijn de andere keuzes in ASO, die paar volstrekt nutteloze uurtjes inleidende economie en wetenschappelijk werk in de eerste graad? Aangezien men tot de 3de graad naar Wetenschappen of Economie kon overstappen (en ik nog nooit over een hogere studie heb gehoord waar economie in het secundair een must was) lijkt me Latijn geen overbodige keuze. Zeker niet voor jongeren die met Latijn gedwongen worden om te leren terwijl ze andere vakken hun beloop kunnen laten gaan en nog goede punten halen. |
Het is wel zeer moeilijk, tot onmogelijk, om op 14 jaar nog te beginnen met Latijn, omdat je een te grote achterstand hebt opgelopen. Een beetje later beginnen met Latijn zou dan ook geen onoverkomelijk probleem zijn, zolang het maar niet volledig uit het curriculum verdwijnt. Ik heb overigens nooit inleidende economie gehad, en heb het achteraf wel gemist. Meer dan Latijn is economie iets waarmee iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt, als je geen overschrijving van een domiciliëring kan onderscheiden, debet van krediet, dan zit je wel met een serieus probleem.
Zelfstudie, allemaal goed en wel, maar ik heb nooit echt moeten studeren. Het is me zuur opgebroken in het hoger onderwijs. De discipline zou ik mezelf hebben moeten aanleren, maar het gebrek aan methode had bijgebracht kunnen worden tijdens begeleidingslessen in avondstudie. Nu was de avondstudie inderdaad iets teveel een kinderopvang voor wie op de trein of de bus moest wachten... |
School tot 18u?
En sport, muziekles andere buitenschoolse activiteiten? En de leerlingen die hun huiswerk op 5 min af hebben? Met hun vingers draaien in de studie? En dan verwachten dat ze niet schoolmoe zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be