Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   koolzaad aanplanten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177874)

Stingray 15 oktober 2012 09:56

koolzaad aanplanten
 
Ik heb een vraag en ik weet niet waarmee ik er terecht kan.

Als je een stuk landbouwgrond(weide) en je wil dat aanplanten met bijvoorbeeld koolzaad voor persoonlijk gebruik. Zijn er daaromtrent reglementeringen ?

koppijn 17 oktober 2012 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6367522)
Ik heb een vraag en ik weet niet waarmee ik er terecht kan.

Als je een stuk landbouwgrond(weide) en je wil dat aanplanten met bijvoorbeeld koolzaad voor persoonlijk gebruik. Zijn er daaromtrent reglementeringen ?

Als particulier is men vrij om koolzaad te planten zoals men ook vrij is om patatten of sla te planten. Als men echter als landbouwer wil genieten van de subsidie voor het telen van energiegewassen moet men dit aangeven en wordt dat gecontroleerd. Koolzaadolie als voedinggewas is vrij van accijnzen, wil men dit echter aanwenden als biobrandstof is men accijnzen verschuldigd en moet dit aangegegeven worden.

Liederik 17 oktober 2012 13:16


Blue Sky 17 oktober 2012 15:37

Van plan om op biobrandstof te rijden?

Die knalgele velden zijn wel mooi moet ik zeggen.

Stingray 18 oktober 2012 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6371642)
Van plan om op biobrandstof te rijden?

Die knalgele velden zijn wel mooi moet ik zeggen.

Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.

Eigenzinnig 18 oktober 2012 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6373615)
Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.

Een tractor ?
+ een oogstmachine bedoel je en een professionele persmachine..niks goedkoop aan voor eigen gebruik

Stingray 18 oktober 2012 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 6373642)
Een tractor ?
+ een oogstmachine bedoel je en een professionele persmachine..niks goedkoop aan voor eigen gebruik

De akker klaarmaken en aanplanten kan je zelf doen. Oogsten moet door een loonwerker, maar dat is nog niet het eind van de wereld. De pers kostte me € 300 en is een professioneel apparaat.

Eigenzinnig 18 oktober 2012 20:35

http://www.koolzaadsystems.nl/cijfers.html
zonder eventuele taksen € 0,53/liter

En waarschijnlijk nog extra toevoegingen in de wintermaanden + aanpassingen aan uw dieselvoertuigen ?

Stingray 18 oktober 2012 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 6373692)
http://www.koolzaadsystems.nl/cijfers.html
zonder eventuele taksen € 0,53/liter

En waarschijnlijk nog extra toevoegingen in de wintermaanden + aanpassingen aan uw dieselvoertuigen ?

Mooi ! Euh, was niet direct van plan dat te gebruiken in een voertuig...teveel pakkans.

Daar heb ik een ander ideetje voor.

Blue Sky 19 oktober 2012 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6373741)
Mooi ! Euh, was niet direct van plan dat te gebruiken in een voertuig...teveel pakkans.

Daar heb ik een ander ideetje voor.

U bedoelt dat u op rode mazout rijdt?

Stingray 19 oktober 2012 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6374541)
U bedoelt dat u op rode mazout rijdt?

Nope, benzinemotor op alcohol. Benzinewagens worden vrijwel nooit gecontroleerd door de douane.

Men kope een paar ton suikerbieten, men verwerkt die tot pulp en voegt er gist aan toe. Laat dat inwerken en na een tijdje voert ge dat door een soort zonnepaneel waar de alchol er uitgedistilleerd wordt. Een programmeerbare FI en aangepast turbodruk en je bent klaar.

Jan van den Berghe 20 oktober 2012 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6373615)
Ik heb nog een ha om daarvoor aan te wenden. Dit is het equivalent aan jaarlijkse brandstof die ik in mijn stookolietank kap. Ik heb ook een tractor etc om de nodige werken zelf te doen...dus voor mij zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik kan het eventueel ook gebruiken voor mijn dieselgenerator omdat ik plannen heb om standalone te gaan.

U vergeet de kosten voor de ombouw. De overstap van diesel naar plantenolie is immers niet zomaar te zetten.

Stingray 20 oktober 2012 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6375921)
U vergeet de kosten voor de ombouw. De overstap van diesel naar plantenolie is immers niet zomaar te zetten.

Wel als je de olie verestert. Verder zijn alle branstofsystemen de dag van vandaag al voorzien op de hogere zuurtegraad.

Jan van den Berghe 20 oktober 2012 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6375954)
Wel als je de olie verestert. Verder zijn alle branstofsystemen de dag van vandaag al voorzien op de hogere zuurtegraad.

Dit gaat niet over zuurtegraad, dan wel viscositeit. Het zijn juist de oude motoren die daar geen probleem mee hebben, daar waar de moderne daar geenszins mee weg kunnen. Zo kan je bijna moeiteloos een oude Mercedes diesel op frituurolie laten rijden, iets wat u niet eens moet proberen met een modern exemplaar.

Jantje 20 oktober 2012 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6376024)
Dit gaat niet over zuurtegraad, dan wel viscositeit. Het zijn juist de oude motoren die daar geen probleem mee hebben, daar waar de moderne daar geenszins mee weg kunnen. Zo kan je bijna moeiteloos een oude Mercedes diesel op frituurolie laten rijden, iets wat u niet eens moet proberen met een modern exemplaar.

Je heb verschillen tussen de pantaardige brandstoffen.

Je kan een nieuwe wagen perfect laten rijden op koolzaaddiesel zonder verbouwingen, niet op frituuroliediesel.

Een oude motor vraagt geen bijna aanpassingen voor frituuroliediesel, maar wel voor koolzaaddiesel.

Voor benzine motoren zijn steeds aanpassingen nodig voor het gebruik van bioenergiedragers.

De kostprijs voor de aanpassingen liggen wel onder de 2000 euro.

Jantje 20 oktober 2012 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6375375)
Nope, benzinemotor op alcohol. Benzinewagens worden vrijwel nooit gecontroleerd door de douane.

Men kope een paar ton suikerbieten, men verwerkt die tot pulp en voegt er gist aan toe. Laat dat inwerken en na een tijdje voert ge dat door een soort zonnepaneel waar de alchol er uitgedistilleerd wordt. Een programmeerbare FI en aangepast turbodruk en je bent klaar.

gas is nog moeilijker om gepakt te worden.

Stingray 20 oktober 2012 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6376078)
gas is nog moeilijker om gepakt te worden.

Pas op : ik ben eens ooit aan de kant gezet toen ik nog op gas reed omdat ik geen groene sticker had. Ze ruiken gas wel als ze achter je rijden.

In de wagen die ik op alcohol wil zetten past geen gastank.

Voor het overige ga ik vooral mijn verwarming en generator erop laten draaien. Ik zie een uitgebreid testje wel zitten eerlijk gezegd.

Stingray 20 oktober 2012 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6376074)
Je heb verschillen tussen de pantaardige brandstoffen.

Je kan een nieuwe wagen perfect laten rijden op koolzaaddiesel zonder verbouwingen, niet op frituuroliediesel.

Een oude motor vraagt geen bijna aanpassingen voor frituuroliediesel, maar wel voor koolzaaddiesel.

Voor benzine motoren zijn steeds aanpassingen nodig voor het gebruik van bioenergiedragers.

De kostprijs voor de aanpassingen liggen wel onder de 2000 euro.

Ik vraag mij af of de viscositeit na verestering nog zo'n probleem vormt. De glycerine is er dan namelijk al uit.

maddox 20 oktober 2012 21:10

Voor stationaire diesels is koolzaadolie en een goeie temperatuur gemakkelijk te halen dan de uitgebreide veresteringsinstallatie. Als de koolzaadolie maar op temperatuur gehouden kan worden is er geen vuiltje aan de lucht.

Stingray 20 oktober 2012 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6376583)
Voor stationaire diesels is koolzaadolie en een goeie temperatuur gemakkelijk te halen dan de uitgebreide veresteringsinstallatie. Als de koolzaadolie maar op temperatuur gehouden kan worden is er geen vuiltje aan de lucht.

Goeie insteek. Zou inderdaad een voorverwarmer kunnen toepassen.

Heb je er ervaring mee Maddox ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be