Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Opent het referendum in Schotland deuren voor Vlaanderen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177926)

Maori 16 oktober 2012 07:32

Opent het referendum in Schotland deuren voor Vlaanderen?

Schots referendum voor onafhankelijkheid met een eenvoudige ja/nee-keuze

Citaat:

De Britse premier Cameron en de eerste minister van Schotland, Alex Salmond, hebben een overeenkomst getekend over een Schots referendum over onafhankelijkheid. De Schotten mogen in de herfst van 2014 bepalen of ze onafhankelijk willen worden van het Verenigd Koninkrijk.

Beide partijen zijn overeengekomen dat er een eenvoudige ja/nee-keuze komt. Eerder werd ook nog gesproken over toevoeging van een tussenvariant, waarbij Schotland meer autonomie zou krijgen. Die optie is nu van tafel.

Aan het referendum mogen alle Schotten vanaf 16 jaar meedoen, hebben Cameron en Salmond afgesproken.

Het referendum werd op de kaart gezet door de Schotse Nationalistische Partij van Salmond, die vorig jaar een grote overwinning haalde bij de verkiezingen voor het Schotse parlement.
http://nos.nl/artikel/429560-deal-ov...ournaal+Nieuws)

Zoals het artikel vermeldt, wordt het een simpel yes/no referendum. Niks gedoe over meer autonomie, gewoon in or out.

Is dit een nachtmerrie voor de EU? Ik kan me voorstellen dat de Catalanen, de Basken, de Vlamingen en wie weet wie nog meer ook staan te springen om de schotse weg in te slaan.
'In België is momenteel alleen een volksraadpleging op gemeentelijk of provinciaal niveau mogelijk' lees ik in Wikipedia maar een wetswijziging moet mogelijk zijn.
Wishful thinking?

Jacob Van Artevelde 16 oktober 2012 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maori (Bericht 6369079)
[b]Is dit een nachtmerrie voor de EU?

Ik zou niet weten waarom.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maori (Bericht 6369079)
Ik kan me voorstellen dat de Catalanen, de Basken, de Vlamingen en wie weet wie nog meer ook staan te springen om de schotse weg in te slaan.

De Schotse weg is hier een doodlopend straatje met betrekking tot onafhankelijkheid omdat de uitslag op voorhand vast staat. Het zal een duidelijk NO worden.
Hetzelfde zou gelden voor Vlaanderen. Diegenen die 'staan te springen' zijn een minderheid. Debet daaraan is het geschiedenisonderwijs dat geen Vlaamse/Nederlandstalige refleks bijbrengt. Want nationalismen zijn maakbaar en kneedbaar van bovenaf.
Zie trouwens: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=683
kortom, er is geen Volknationalistische Opvoeding. Eerder het tegendeel.

Maori 16 oktober 2012 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6369220)
Ik zou niet weten waarom.

De Schotse weg is hier een doodlopend straatje met betrekking tot onafhankelijkheid omdat de uitslag op voorhand vast staat. Het zal een duidelijk NO worden.
Hetzelfde zou gelden voor Vlaanderen. Diegenen die 'staan te springen' zijn een minderheid. Debet daaraan is het geschiedenisonderwijs dat geen Vlaamse/Nederlandstalige refleks bijbrengt. Want nationalismen zijn maakbaar en kneedbaar van bovenaf.

Landen die uiteenvallen terwijl de EU op een heel artificiële manier de boel wil bijeenhouden, tegen beter weten in...daarom.

Referendum afwachten...ik ben niet zo zeker van een overtuigende 'no'. Momenteel zit de ja-groep rond de 30-40%.

Indien de splitsing duidelijk wordt voorbereid, duidelijk en eerlijk wordt uitgelegd en indien iedereen weet hoe de splitsing in z'n werk zou gaan, ben ik weerom niet zo zeker van een 'neen' in Vlaanderen.
Pogingen om nationalisme te kneden kunnen ook een averechts effect hebben.

Jacob Van Artevelde 16 oktober 2012 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maori (Bericht 6369243)
Indien de splitsing duidelijk wordt voorbereid, duidelijk en eerlijk wordt uitgelegd en indien iedereen weet hoe de splitsing in z'n werk zou gaan, ben ik weerom niet zo zeker van een 'neen' in Vlaanderen.
Pogingen om nationalisme te kneden kunnen ook een averechts effect hebben.

Ontwaar ik nu enige tegenstelling tussen de gedachte in de eerste zin en die in de tweede...
Die 2e: graag een historisch voorbeeld ?

Maori 16 oktober 2012 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6369276)
Ontwaar ik nu enige tegenstelling tussen de gedachte in de eerste zin en die in de tweede...
Die 2e: graag een historisch voorbeeld ?

Tegenstelling? Of de ogen niet sluiten voor beide mogelijkheden?

Mag ik mezelf als historisch voorbeeld gebruiken? :-D
Voor mezelf en vrienden van me is het absoluut een averechts effect: hoe meer ze de historische fout aka België door onze strot willen rammen, des te vlaamser onze gevoelens worden. Mss gaan wij wel geschiedenis schrijven? :-P

Everytime 16 oktober 2012 10:55

Waarom niet? Ik ben alvast 100% voorstandig van zo'n referendum.

Bad Attila 16 oktober 2012 18:06

In dit geval is er voor de EU eigenlijk geen probleem: indien de Schotten voor de onafhankelijkheid stemmen, zal dit binnen een duidelijk kader zijn: het vindt plaats met instemming van GB, en met referendum.

Ik denk dus niet dat de EU zich hiermee gaat moeien, een onafhankelijk Schotland zou dan ook waarschijnlijk vrij eenvoudig internationaal erkend worden en kan het dus gemakkelijk lid worden van internationale organisaties, in zoverre zij dat zelf willen.

Schotland zal vooral interessant zijn als leidraad voor de andere regio's en om te bepalen wat kan en niet kan in de ogen van de EU.

edwin2 16 oktober 2012 19:10

Met de Vlamingen is het net als met de Schotten, klagen over hun Engelse dan wel Waalse broeders, maar afscheid nemen durven ze niet of willen ze niet....
Als er maar wat te klagen valt, toch?
Of sla ik de plank mis? :-P

Adrian M 16 oktober 2012 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 6370319)
Met de Vlamingen is het net als met de Schotten, klagen over hun Engelse dan wel Waalse broeders, maar afscheid nemen durven ze niet of willen ze niet....

50% van de Schotten is tegen
40% voor
10% weet het (nog) niet

De kans lijkt me momenteel niet aanwezig dat de Schotten zich af zullen scheiden, vooral niet als die 50% welke tegen is het zelfde percentage blijft.

Of je de plank mis slaat? Nu kunnen beide partijen nog ideaal kankeren (folklore), over de Hollanders, leidt de boel af.
Na een splitsing zouden ze moeten gaan bedenken op wie ze dan kunnen kankeren. Gaat dus niet door zo'n splitsing ;-)

Roderik 16 oktober 2012 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6369447)
Waarom niet? Ik ben alvast 100% voorstandig van zo'n referendum.

Na Schotland en Catalonie volgt Vlaanderen.
Het referendum in Vlaanderen zal gaan over confederatie ja of nee.
De bevoegdheden die bij Europa liggen, blijven in Belgie , of zoals het leger in de Benelux.

Di Rupo kan beginnen om het referendum in 2014 voor te bereiden.

Shadowke 16 oktober 2012 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6370502)
De bevoegdheden die bij Europa liggen, blijven in Belgie , of zoals het leger in de Benelux.

maar les francophones willen dat niet :)
dus bye bye Belgium!

Maori 17 oktober 2012 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6370252)
In dit geval is er voor de EU eigenlijk geen probleem: indien de Schotten voor de onafhankelijkheid stemmen, zal dit binnen een duidelijk kader zijn: het vindt plaats met instemming van GB, en met referendum.

Ik denk dus niet dat de EU zich hiermee gaat moeien, een onafhankelijk Schotland zou dan ook waarschijnlijk vrij eenvoudig internationaal erkend worden en kan het dus gemakkelijk lid worden van internationale organisaties, in zoverre zij dat zelf willen.

Schotland zal vooral interessant zijn als leidraad voor de andere regio's en om te bepalen wat kan en niet kan in de ogen van de EU.

Heb het niet over het wettelijke aspect maar over hetgeen in de harten van bepaalde bevolkingsgroepen leeft.

De EU wil meer en meer landen tot 1 grote pot nat laten verworden terwijl de drang naar onafhankelijkheid in de harten van bepaalde mensen leeft.

Maori 17 oktober 2012 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 6370507)
maar les francophones willen dat niet :)
dus bye bye Belgium!

Maar waarom zouden les francophones überhaupt laten beslissen over onze eventuele onafhankelijkheid? De britten gaan zich ook niet uitspreken over al dan niet schotse onafhankelijkheid.
Scheiden zonder onderlinge toestemming bestaat al heel lang :-D

Maori 17 oktober 2012 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roderik (Bericht 6370502)

Referenda kunnen enkel op gemeentelijk en provinciaal niveau dus moet hij eerst nog wat wetjes aanpassen. Ik zie hem dat nog niet direct doen. :cry:

Zwitser 17 oktober 2012 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6369220)
Hetzelfde zou gelden voor Vlaanderen. Diegenen die 'staan te springen' zijn een minderheid.

De onafhankelijkheid van België was ook het werk van een minderheid. Is niettemin toch gelukt...

Bad Attila 17 oktober 2012 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maori (Bericht 6370871)
Heb het niet over het wettelijke aspect maar over hetgeen in de harten van bepaalde bevolkingsgroepen leeft.

De EU wil meer en meer landen tot 1 grote pot nat laten verworden terwijl de drang naar onafhankelijkheid in de harten van bepaalde mensen leeft.

Oei, da's een veel moeilijker discussie. Want hoe weet je wat in "de harten" van de mensen leeft? Via referendum? Mja, dat kan een goede indicator zijn...

Maar je komt dan wel automatisch terecht in de juridische discussie. Mensen hebben verlangens, en sommigen hebben nog nationalistische verlangens. Geen slecht woord over, trouwens, al is het niet echt mijn ding.

Nu is het wel zo dat die zaken in onze wereld enkel wettelijk/politiek ( niet hetzelfde) geregeld kunnen worden. Ik bedoel daarmee, je kan die gedachten wel in bepaalde omstandigheden omzetten in daden, door bij voorbeeld de onafhankelijkheid te verklaren. Maar wat daarna gebeurt, heb je niet meer echt in de hand, je zal gewoon de gevolgen van die daad moeten dragen, goed of slecht.

Dus ja, een Schotse onafhankelijkheid zou de Vlaams-nationalisten een boost kunnen geven, zeker op psychologisch vlak. Maar het "daarna", dat is nog andere koek, en de boost zou wel eens snel kunnen verdwijnen.

Maori 17 oktober 2012 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 (Bericht 6370319)

Ja

Ik denk dat je de groeiende walging, aangewakkerd door decennia tot zelfs eeuwenlange onderdrukking/neerzien op/uitbuiting van de vlamingen, onderschat.

Voor mij is het simpel uit te leggen:
Wallonië zit VOL mensen met een vlaamse achternaam en de meesten spreken geen woord Nederlands meer.
In Vlaanderen wonen een aardig aantal walen (zachtjes uitgedrukt) ...en toen moest het woord 'faciliteitengemeente' uitgevonden worden.

Idien je twijfels hebt over het feit of walen al dan niet aan expansiedranginitis lijden: welke taal spreken de congolezen?

Wat jij zagen noemt, is onze vredige zij totaal inefficiënte manier, om ons ongenoegen te uiten en aan te geven dat we het anders willen.

De dag dat de fierheid over onze vlaamse cultuur als extremisme beschouwd werd, wist je al dat er iets niet pluis was en dat het gemanipuleer begonnen was.

Maori 17 oktober 2012 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6370879)
De onafhankelijkheid van België was ook het werk van een minderheid. Is niettemin toch gelukt...

Love this! :-D

Maori 17 oktober 2012 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6370880)
Oei, da's een veel moeilijker discussie. Want hoe weet je wat in "de harten" van de mensen leeft? Via referendum? Mja, dat kan een goede indicator zijn...

Maar je komt dan wel automatisch terecht in de juridische discussie. Mensen hebben verlangens, en sommigen hebben nog nationalistische verlangens. Geen slecht woord over, trouwens, al is het niet echt mijn ding.

Nu is het wel zo dat die zaken in onze wereld enkel wettelijk/politiek ( niet hetzelfde) geregeld kunnen worden. Ik bedoel daarmee, je kan die gedachten wel in bepaalde omstandigheden omzetten in daden, door bij voorbeeld de onafhankelijkheid te verklaren. Maar wat daarna gebeurt, heb je niet meer echt in de hand, je zal gewoon de gevolgen van die daad moeten dragen, goed of slecht.

Dus ja, een Schotse onafhankelijkheid zou de Vlaams-nationalisten een boost kunnen geven, zeker op psychologisch vlak. Maar het "daarna", dat is nog andere koek, en de boost zou wel eens snel kunnen verdwijnen.

Inderdaad, da's waarom referenda zo belangrijk zijn. Plus, het is niet omdat je jezelf een fiere vlaming beschouwd, dat je durft/wil stemmen pro scheiding.

Ik zie er geen graten in dat de basken zich bask voelen en niet spaans of frans. Idem voor de catalanen.
Het is trouwens duidelijk geworden in onze multiculturele samenleving dat een cultuur voor samenhang onder mensen zorgt en niet een vlag.

Vlamingen zijn overal doorgekomen en de waalse arrogantie adieu kunnen zeggen, zie ik als een goeie zaak. Ik zie de toekomst voor een onafhankelijk Vlaanderen heel positief tegemoet, positiever dan deze historische fout blijven te respecteren. Ik kan mis zijn maar ik ben bereid het risico te nemen.

Jacob Van Artevelde 17 oktober 2012 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6370879)

http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=65
;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be