Alfons |
16 oktober 2012 13:45 |
Toeval of gelijkenis?
"Om toch alle macht in handen te krijgen voerde Hitler op 23 maart 1933 een grondwetswijziging door, dit lukte Hitler met de steun van de katholieke Zentrumpartei en de conservatieve DNVP. "
Een van de belangrijkste artikels van onze Grondwet, art.195 bepaalt de procedure van Grondwetsherziening. Als men de Grondwet wil herzien moet het parlement een verklaring tot herziening opstellen. Door die samen met de Koning op te stellen wordt het parlement van rechtswege ontbonden. Een nieuw parlement moet verkozen worden zodat de kiezer zich kan uitspreken over de geplande wijzigingen. Dat nieuw verkozen parlement kan dan de Grondwet wijzigen maar is bij die wijziging wel gebonden aan de artikels die zijn opgesomd in de verklaring.
En wat gebeurt er in België bijna 80 jaar nadat Hitler via de Grondwet de burger buiten spel heeft gezet?
Op 6 april publiceert het Staatsblad de 'herziening' van art. 195 dat in de verklaring van 2010 inderdaad was opgenomen maar het artikel wordt niet herzien. Het blijft onveranderd maar krijgy wel een overgangangsbepaling.
"Evenwel kunnen de Kamers, samengesteld ingevolge de verordening van de Kamers van13. juni 2010, in overeenstemming met de Koning, beslissen over de herziening van de volgende bepalingen, artikelen en groepering van artikelenuitsluitend in de hierna aangeduide zin: ..."
Dan volgt en opsomming van de wijzigingen die Di Rupo met de steun van de Christendemocraten en de liberalen wil aanbrengen in de Grondwet en die niet waren opgenomen in de verklaring tot herziening van 2010.
Hij weet duidelijk dat hij iets doet wat niet mag en om die reden eindigt hij als volgt: "Deze overgangsbepaling is geen verklaring in de zin van artikel 195, tweede lid" (slim als je niet wil dat het parlement naarhuis gestuurd wordt.)
Het is mij niet duidelijk of de techniek van Di Rupo steunt op een toeval, het is mij wel duidelijk dat er een gelijkenis bestaat tussen de techniek van Di Rupo en de techniek die door Hitler werd gebruikt om de Nazi's aan de macht te brengen
Pierre Kroll zei ooit op de RTBF dat het hem opgevallen was dat er in België om de haverklap een constitutionalist op het scherm verschijnt die ons komt uitleggen waarom iets mag of niet mag, terwijl hij op de Franse buis nog nooit een constitutionalist aan het werk heeft gezien.
Mij is vooral opgevallen dat er twee hoogleraren Grondwettelijk Recht in ons parlement zitten en dapper hebben meegewerkt aan deze verkrachting van de Grondwet en dat alle andere constitutionalisten plots geen zin hebben om ons wat dan ook uit te leggen.
Termont krijgt misschien rillingen van het NV-A wanneer hij terugdenkt aan de jaren dertig (knap voor iemand die in 1953 geboren is. Ik word bang als ik Di Rupo aan het werk zie en aan het lezen ben in de biografie van Hitler van Ian Kershaw.
|