| Perzik |
19 oktober 2012 20:00 |
Van ackere geeft zelf toe dat uitstellen van de begrotingscontrole niet slim was
[url="http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws.mobile/mpolitiek/1.1460279"]http://m.deredactie.be/cm/vrtnieuws.mobile/mpolitiek/1.1460279[/URLvan ackere heeft de morgen toegegeven dat het uitstellen van de begrotingscontrole over de gemeensteraadsverkiezingen niet zo slim was.
Citaat:
do 18/10/2012 - 08:07 Minister van Financiën Steven Vanackere (CD&V) heeft in "De ochtend" benadrukt dat de federale regering voor een moeilijke begrotingscontrole staat. Hij betreurt dat met de gesprekken is gewacht tot na de verkiezingen. "We hebben de afwas uitgesteld tot 's anderendaags."
Omdat de regering de begrotingscontrole niet wilde doorvoeren in een verkiezingsfeer, werd beslist om te wachten tot na 14 oktober. Een keuze die op veel kritiek stuitte van de N-VA, maar ook binnen de regering had CD&V het liever anders gezien.
"Ik vond dat we er al in de zomer aan hadden moeten beginnen", zegt Vanackere. "We zitten nu in de situatie van iemand die de afwas heeft uitgesteld tot 's anderendaags. Dat is een tikkeltje lastiger dan wanneer je het ’s avonds doet. Je bedenkt je dan toch altijd: ik had het beter gisteravond gedaan. Maar we moeten nu niet huilen of moeilijk doen."
Het monitoringcomité heeft becijferd dat er voor dit jaar 811 miljoen extra moet gevonden worden. Voor 2013 is nog eens een inspanning van 3,7 miljard nodig, en ook de regio's moeten daarvoor nog 1 miljard zoeken. Is Vanackere geschrokken van de grootte van die bedragen? "We wisten het op voorhand", antwoordt hij. "Ik ben mentaal al langer voorbereid op de werkelijkheid."
De minister vindt ook dat de cijfers toch enigszins gerelativeerd moeten worden. "Die 811 miljoen, als je die netjes kan oplossen voor de begroting van dit jaar, dan verbetert dat uiteraard het uitgangspunt voor 2013. Wie alle jaren optelt, kan altijd aan fantastische bedragen komen."
Bij de liberalen was er al te horen dat er in elk geval geen extra belastingen mogen komen. Maar Vanackere sluit dat niet uit, al merkt hij wel op dat de fiscale druk "al bijzonder hoog is, in het bijzonder die op arbeid". "Er kan geen sprake zijn van maatregelen die de groei en de werkzaamheid van de Belgen zouden aantasten", klinkt het.
De overheidsuitgaven verhogen om de groei aan te zwengelen, ziet de CD&V'er niet zitten."We moeten inzetten op het competitiever maken van onze economie." Hij heeft ten slotte een waarschuwing klaar. "Als je met z'n allen een inspanning moet doen, dan eindigt dat ooit in een verarming van mensen. Er zijn geen mirakels."
"We moeten professioneel zijn"
Vanackere had het in "De ochtend" ook over de effecten van de lokale coalities op de onderlinge verhoudingen in de regering. Zo is het CDH van vicepremier Joëlle Milquet in Brussel-Stad vervangen door de MR in de coalitie van burgemeester Freddy Thielemans.
"We hebben daar samen over gesproken en ook zij is ervan overtuigd dat we professionals moeten zijn", reageert Vanackere. "Los van het feit dat zoiets pijn doet, weet ze ook dat ze een verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van de begroting die verder reikt dan de kwetsuren."
"Wat er ik Kortrijk gebeurd is met een vriend van mij (Vincent Van Quickenborne van Open VLD vormde daar een coalitie zonder de CD&V van Stefaan De Clerck, de grootste partij) is voor mij ook moeilijk. Maar we moeten professioneel zijn."
|
|