![]() |
Zijn pro-europese nationalisten louter postjespakkers?
Een interessant opiniestuk over een vraag die mij ook al een hele tijd bezig houd. Waarom zijn al die huidige separatische nationalistische bewegingen pro Europees. De Europese Unie is net het tegengestelde van een separatistische nationalistische ideologie.
Theodore Dalrymple heeft daar een leuke theorie over in zijn column in de standaard: http://www.standaard.be/kanaal/index.aspx?kanaalid=1955 Citaat:
Voor wanneer de onafhankelijkheid van Zichem-zussen-bolder? Een andere verklaring die ik heb is dat het veel gemakkelijker is om mensen te mobiliseren/verenigen door een gemeenschappelijk vijandbeeld te creeeren (de kapitalistische jood, de criminele marokaan, de luie waal) dan om met argumenten een verkiezing te winnen. |
Ik ben in ieder geval niet Pro Europa geïnspireerd op het Belgisch model. Da's vragen om rampen.
|
K&k
|
Nog zo een pippo die denkt dat iedereen op zijn columns zit te wachten en alles beter weet. Ik zal hem eens een rode neus moeten sturen.
|
Als hij ze die motivatie toedicht, is dat wel erg belachelijk.
Als dat hét einddoel is van een nationalistische politicus, als hij maw enkel daarom nationalist is, waarom zou hij dan nationalist zijn? Al die moeite om iets te behalen wat voor een beetje politicus voor het grijpen ligt in de bestaande structuren. Zeer vreemde redenering hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Einde analyse vanwege verkeerde vooropstellingen... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De toekomst is aan neo-Middeleeuws Europa, met een afbraak van de natiestaten en met sterke regio's die deel uitmaken van een groot Rijk. |
Citaat:
Citaat:
|
Los van wat BDW of de N-VA daarvan vinden, ik zie niet waarom pro-Europa zijn per definitie tegengesteld is aan separatistisch/nationalistisch zijn. Beiden dienen immers een bepaald doel binnen een bepaalde context, en deze contexten zijn niet noodzakelijk tegengesteld aan mekaar. Je zou evengoed kunnen beweren dat iemand die van zijn echtgenote scheidt per definitie niet meer geïnteresseerd is in trouwen. Onzin natuurlijk, de context verschilt telkens.
|
Citaat:
Dat moeten voor- en tegenstanders erkennen. Maar als jij een nieuw politiek initiatief wil nemen, dan kan ik dat alleen toejuichen, want je hebt interessante standpunten. Kun je er reeds maar over zeggen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het verenigen van volkeren staat loodrecht op de beweegreden van nationalisme. Daar kan je gewoon niet rond tenzij je begint met 'ceci n'est pas un pipe'. Of 'Vlaams Belang zijn geen racisten'. :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Bijkomende reden waarom ik denk dat de columnschrijver het wel eens bij het rechte eind kan hebben is dat er ook altijd heel dicht aangeschurkt wordt tegen het bedrijfsleven. Iedere politicus weet dat om grof poen te verdienen je de bedrijven moet paaien. |
Iets dat mij trouwens opviel:
![]() |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be