Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Zijn pro-europese nationalisten louter postjespakkers? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178193)

Fallen Angel 22 oktober 2012 13:37

Zijn pro-europese nationalisten louter postjespakkers?

Een interessant opiniestuk over een vraag die mij ook al een hele tijd bezig houd. Waarom zijn al die huidige separatische nationalistische bewegingen pro Europees. De Europese Unie is net het tegengestelde van een separatistische nationalistische ideologie.

Theodore Dalrymple heeft daar een leuke theorie over in zijn column in de standaard:

http://www.standaard.be/kanaal/index.aspx?kanaalid=1955

Citaat:

Je zou het een marxistische verklaring kunnen noemen: het dient de economische belangen, of de carrièrebelangen, van pro-Europese nationalistische leiders dat hun volk ‘onafhankelijk' wordt, of toch zo onafhankelijk als de Europese Unie toelaat. Op die manier krijgen ze baantjes, ambassadeurschappen, vertegenwoordigingen in allerlei internationale organisaties enzovoort. De droom van het pro-Europese nationalisme (althans voor de leiders) is de droom van dienstwagens en gratis etentjes.

Maar dat kan natuurlijk aan mijn perverse manier van denken liggen. Per slot van rekening heb ik een groot gedeelte van mijn medische loopbaan met criminelen gewerkt.
Ik kan mij wel vinden in zijn analyse.

Voor wanneer de onafhankelijkheid van Zichem-zussen-bolder?

Een andere verklaring die ik heb is dat het veel gemakkelijker is om mensen te mobiliseren/verenigen door een gemeenschappelijk vijandbeeld te creeeren (de kapitalistische jood, de criminele marokaan, de luie waal) dan om met argumenten een verkiezing te winnen.

Amon_Re 22 oktober 2012 13:48

Ik ben in ieder geval niet Pro Europa geïnspireerd op het Belgisch model. Da's vragen om rampen.

Xenophon 22 oktober 2012 13:55

K&k

Txiki 22 oktober 2012 13:57

Nog zo een pippo die denkt dat iedereen op zijn columns zit te wachten en alles beter weet. Ik zal hem eens een rode neus moeten sturen.

Liederik 22 oktober 2012 14:02

Als hij ze die motivatie toedicht, is dat wel erg belachelijk.
Als dat hét einddoel is van een nationalistische politicus, als hij maw enkel daarom nationalist is, waarom zou hij dan nationalist zijn? Al die moeite om iets te behalen wat voor een beetje politicus voor het grijpen ligt in de bestaande structuren.

Zeer vreemde redenering hoor.

Kallikles 22 oktober 2012 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6379412)
Nog zo een pippo die denkt dat iedereen op zijn columns zit te wachten en alles beter weet. Ik zal hem eens een rode neus moeten sturen.

Inderdaad. Probleem is alleen dat Bart De Wever deze ideoloog vaak instemmend lijkt aan te halen. Om het met een boutade te zeggen: de N-VA moet een keuze maken, de Tories of de Scottish National Party. Ik heb mijn keuze gemaakt.

CLAESSENS Joris 22 oktober 2012 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 6379366)
Een interessant opiniestuk over een vraag die mij ook al een hele tijd bezig houd. Waarom zijn al die huidige separatische nationalistische bewegingen pro Europees. De Europese Unie is net het tegengestelde van een separatistische nationalistische ideologie.

Theodore Dalrymple heeft daar een leuke theorie over in zijn column in de standaard:

http://www.standaard.be/kanaal/index.aspx?kanaalid=1955

Ik kan mij wel vinden in zijn analyse.

Voor wanneer de onafhankelijkheid van Zichem-zussen-bolder?

Een andere verklaring die ik heb is dat het veel gemakkelijker is om mensen te mobiliseren/verenigen door een gemeenschappelijk vijandbeeld te creeeren (de kapitalistische jood, de criminele marokaan, de luie waal) dan om met argumenten een verkiezing te winnen.

Voor Europa zijn wil niet perse zeggen voor een Europa zoals we het nu kennen...
Einde analyse vanwege verkeerde vooropstellingen...

Bolleke Wol 22 oktober 2012 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6379412)

De Wever dweept nochtans graag met die pippo...

Bolleke Wol 22 oktober 2012 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6379424)
Inderdaad. Probleem is alleen dat Bart De Wever deze ideoloog vaak instemmend lijkt aan te halen. Om het met een boutade te zeggen: de N-VA moet een keuze maken, de Tories of de Scottish National Party. Ik heb mijn keuze gemaakt.

Maar daar zit wel de paradox die Dalrymple hier aan geeft. De Tories willen liever niet te veel macht aan Brussel geven, de SNP zit in een fractie van eurofielen.

Kallikles 22 oktober 2012 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6379437)
Maar daar zit wel de paradox die Dalrymple hier aan geeft. De Tories willen liever niet te veel macht aan Brussel geven, de SNP zit in een fractie van eurofielen.

Reden te meer toch voor de N-VA om de Tories vaarwel te zeggen en omwonden voor de SNP te kiezen?

De toekomst is aan neo-Middeleeuws Europa, met een afbraak van de natiestaten en met sterke regio's die deel uitmaken van een groot Rijk.

Txiki 22 oktober 2012 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6379424)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6379432)
De Wever dweept nochtans graag met die pippo...

De Wever is geen heilige met een soort monopolie op maatschappijvisie. De keuze die de N-VA moet maken, moet ze maar maken. Ik maak mijn keuzes en overwegingen en binnenkort ga'k er nog maar eens mee aan de slag. Het moet er maar eens mee gedaan zijn dat de samenleving gemaakt wordt door "politici" en TV's.

Distel 22 oktober 2012 14:38

Los van wat BDW of de N-VA daarvan vinden, ik zie niet waarom pro-Europa zijn per definitie tegengesteld is aan separatistisch/nationalistisch zijn. Beiden dienen immers een bepaald doel binnen een bepaalde context, en deze contexten zijn niet noodzakelijk tegengesteld aan mekaar. Je zou evengoed kunnen beweren dat iemand die van zijn echtgenote scheidt per definitie niet meer geïnteresseerd is in trouwen. Onzin natuurlijk, de context verschilt telkens.

Kallikles 22 oktober 2012 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6379457)
De Wever is geen heilige met een soort monopolie op maatschappijvisie. De keuze die de N-VA moet maken, moet ze maar maken. Ik maak mijn keuzes en overwegingen en binnenkort ga'k er nog maar eens mee aan de slag. Het moet er maar eens mee gedaan zijn dat de samenleving gemaakt wordt door "politici" en TV's.

Bart De Wever is momenteel een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste politicus van Vlaanderen. En de N-VA is momenteel de grootste Vlaamse partij.
Dat moeten voor- en tegenstanders erkennen.

Maar als jij een nieuw politiek initiatief wil nemen, dan kan ik dat alleen toejuichen, want je hebt interessante standpunten. Kun je er reeds maar over zeggen?

Txiki 22 oktober 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 6379533)
Bart De Wever is momenteel een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste politicus van Vlaanderen. En de N-VA is momenteel de grootste Vlaamse partij.
Dat moeten voor- en tegenstanders erkennen.

Maar als jij een nieuw politiek initiatief wil nemen, dan kan ik dat alleen toejuichen, want je hebt interessante standpunten. Kun je er reeds maar over zeggen?

Alles op het "juiste" moment ;-)

Kallikles 22 oktober 2012 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6379672)
Alles op het "juiste" moment ;-)

Incha'Allah ;-)

Fallen Angel 22 oktober 2012 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 6379426)
Voor Europa zijn wil niet perse zeggen voor een Europa zoals we het nu kennen...
Einde analyse vanwege verkeerde vooropstellingen...

De bestaansreden van Europa is het verenigen van de verschillende Europese volkeren onder gemeenschappelijke regelgeving, politiek, etc.

Het verenigen van volkeren staat loodrecht op de beweegreden van nationalisme. Daar kan je gewoon niet rond tenzij je begint met 'ceci n'est pas un pipe'. Of 'Vlaams Belang zijn geen racisten'. :roll:

Fallen Angel 22 oktober 2012 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6379387)
Ik ben in ieder geval niet Pro Europa geïnspireerd op het Belgisch model. Da's vragen om rampen.

Wat is het "Belgisch model".

Fallen Angel 22 oktober 2012 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6379422)
Als hij ze die motivatie toedicht, is dat wel erg belachelijk.
Als dat hét einddoel is van een nationalistische politicus, als hij maw enkel daarom nationalist is, waarom zou hij dan nationalist zijn? Al die moeite om iets te behalen wat voor een beetje politicus voor het grijpen ligt in de bestaande structuren.

Zeer vreemde redenering hoor.

Je moet best steeds een reden hebben om postjes bij te creeëren. Als je iets splitst krijg je plots dubbel zoveel postjes.

Bijkomende reden waarom ik denk dat de columnschrijver het wel eens bij het rechte eind kan hebben is dat er ook altijd heel dicht aangeschurkt wordt tegen het bedrijfsleven. Iedere politicus weet dat om grof poen te verdienen je de bedrijven moet paaien.

Fallen Angel 22 oktober 2012 19:54

Iets dat mij trouwens opviel:

Liederik 22 oktober 2012 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 6380169)
Je moet best steeds een reden hebben om postjes bij te creeëren. Als je iets splitst krijg je plots dubbel zoveel postjes.

Bijkomende reden waarom ik denk dat de columnschrijver het wel eens bij het rechte eind kan hebben is dat er ook altijd heel dicht aangeschurkt wordt tegen het bedrijfsleven. Iedere politicus weet dat om grof poen te verdienen je de bedrijven moet paaien.

Postjes maal twee? Ja, ze zullen zeker die van Wallonie mogen leveren? :-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be