Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Limburg zal zich niet wentelen in werkloosheid en impasse (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178283)

De schoofzak 24 oktober 2012 12:16

Limburg zal zich niet wentelen in werkloosheid en impasse
 
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

Fieseler 24 oktober 2012 12:19

Als we twintig jaar geleden op eigen benen hadden kunnen staan dan zouden we nu én de middelen én de know how én de ervaring hebben om dit op te lossen...nu zit België door die PS staat op zijn tandvlees...en staat een ganse regio met lege handen...

Eigenlijk moeten we eens te meer tot de bittere maar onvermijdelijke waarheid terugkeren...Vlaanderen zal oogsten wat het gezaaid heeft...

Dat is een verschrikkelijke waarheid maar desalnietemin de waarheid.

manta 24 oktober 2012 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.


Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

Een hardwerkende Limburger zonder werk zal toch ook niet veel boterhammen kopen...
Het is nu zaak om alternatieven te vinden voor 't verlies van de fordfabrieken, of om diezelfde fabrieksplant om te vormen naar iets anders.
Maar wie gaat daar de middelen voor hebben (liefst effe geen buitenlandse investeerders aantrekken mss)

schietboog 24 oktober 2012 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6382982)
Een hardwerkende Limburger zonder werk zal toch ook niet veel boterhammen kopen...
Het is nu zaak om alternatieven te vinden voor 't verlies van de fordfabrieken, of om diezelfde fabrieksplant om te vormen naar iets anders.
Maar wie gaat daar de middelen voor hebben (liefst effe geen buitenlandse investeerders aantrekken mss)

Geef de KMO's meer ademruimte. Uiteindelijk zijn zij de echte economische motor van Vlaanderen.

demonen 24 oktober 2012 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

We zijn ano 2012, middenin de zwaarste naoorlogse crisis.
Een crisis die Limburg erg treft.
Meerdere bedrijven sloten recent, Dow vandaag nog, en nog vele zullen volgen.
Zij die niet sluiten werven ook niet aan.
In de pers staat dat 50% vd Limburgse bedrijven rechtstreeks getroffen worden door de sluiting van Ford.
30% vd industriële tewerkstelling in Limburg is vandaag in rook opgegaan.
Op het VTM journaal vraag aan Paul D'hoore : "Komt Limburg dit te boven?"
Antw : "NIET! Zij zullen werkzoeken tot Herentals en Leuven en daar de arbeidsmarkt onder druk zetten."
Zij die de dubbele ambtenarenpensioenen willen blijven behouden zullen de laatste bedrijven wegjagen.

pajoske 24 oktober 2012 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6382982)
Een hardwerkende Limburger zonder werk zal toch ook niet veel boterhammen kopen...
Het is nu zaak om alternatieven te vinden voor 't verlies van de fordfabrieken, of om diezelfde fabrieksplant om te vormen naar iets anders.
Maar wie gaat daar de middelen voor hebben (liefst effe geen buitenlandse investeerders aantrekken mss)

Zelf de handen uit de mouwen steken. Van anderen hebben we niet veel te verwachten. Wel van samen aan een zeel trekken. Over de politieke grenzen heen. Samenwerking tussen alle geledingen in Limburg.
Het voorbeeld is er: Fietsroutenetwerk Maas en kempen alleen al: tussen de 700.000 en 800.000 fietsers. Toeristen die hier consumeren.
En natuurlijk ook mijn achtertuin: Rivierpark Maasvallei. http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...4917/1.1465036

Stingray 24 oktober 2012 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

Ik herinner me dat bij de mijnsluitingen ca. 6500 man op het laatst gedumpt werd. Hier worden in totaal ca. 12000 man gedumpt.

Hoe je het draait of keert dit komen we (Limburg) niet meer te boven.

Ik zal alvast maar tralies voor mijn ramen hangen.

santos 24 oktober 2012 13:02

EN peeters weer stoere taal verkopen dat ze 40 miljoen terug willen, blijkbaar had die dus niets geleerd uit het Opel verhaal.

schietboog 24 oktober 2012 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6383058)
EN peeters weer stoere taal verkopen dat ze 40 miljoen terug willen, blijkbaar had die dus niets geleerd uit het Opel verhaal.

Had U dan liever dat hij niet probeert die 40mio terug te willen ?

santos 24 oktober 2012 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schietboog (Bericht 6383061)
Had U dan liever dat hij niet probeert die 40mio terug te willen ?

Nee gij wel?
Ik had liever dat men ze al niet kwijt was, maar alles natuurlijk voor nog wat stemvee aan te trekken.

Tommm 24 oktober 2012 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

Zelfs de ellende van de werknemers van Ford moet je weer gebruiken om je anti-Wallonië verhaal af te steken?

Amon_Re 24 oktober 2012 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door santos (Bericht 6383058)
EN peeters weer stoere taal verkopen dat ze 40 miljoen terug willen, blijkbaar had die dus niets geleerd uit het Opel verhaal.

Yup. 2 van de 3 oorzaken ligt inderdaad niet aan België, maar die 3rde heeft ons al véél gekost....

Maikel Joosten 24 oktober 2012 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
Een erg grote slag voor de hele regio van de Antwerpse Kempen over Vlaams-Limburg tot Nederlands-Limburg, en tot aan Luik.

Als de autoverkoop in Europa al meer dan een jaar spectaculair gedaald is, dan kon men verwachten dat de parkings van de autofabrieken niet volgeladen gaan worden met auto's die niet verkocht zullen geraken ...
Dat ergens een zwakste schakel ging breken, wist iedereen., maar of die nu bij Ford, bij PSA, Saab, Volvo, VW ... ging voor de bijl gaan, wist niemand.

Maar één ding is zeker:
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Tuurlijk, op de zeer korte termijn gaan ze proberen het maximum te halen uit de ontslagvergoeding.
Outplacement zal daar zeker bij zijn.

Maar geen 'generatie-werklozen', geen toestanden zoals in een PS-staat.


Wel benieuwd om één ding: gaan de klassieke machtspartijen, in een federale Vlaamse-minderheidsregering, er de juiste conclusie uit trekken ?

.

Dikke 2 :thumbsup:

Bollywood 24 oktober 2012 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6383071)
Yup. 2 van de 3 oorzaken ligt inderdaad niet aan België, maar die 3rde heeft ons al véél gekost....

Uiteindelijk bestaat productie toch maar uit twee factoren : arbeid en grondstoffen en laat die twee nu in België niet meer concurreerbaar zijn met onze buurlanden.

Freddie 24 oktober 2012 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6382971)
Als we twintig jaar geleden op eigen benen hadden kunnen staan dan zouden we nu én de middelen én de knoingen, niet?w how én de ervaring hebben om dit op te lossen...nu zit België door die PS staat op zijn tandvlees...en staat een ganse regio met lege handen...

Eigenlijk moeten we eens te meer tot de bittere maar onvermijdelijke waarheid terugkeren...Vlaanderen zal oogsten wat VLAANDERENS POLITICI gezaaid hebben...

Dat is een verschrikkelijke waarheid maar desalnietemin de waarheid.

Zie rode tekst. + Met die bekendmaking hebben ze mooi gewacht tot na de verkiezingen, niet? Destijds bij Opel wist de directie het slechte nieuws meer dan 1 maand voor de bekendmaking.

De Brabander 24 oktober 2012 13:31

Misschien kunnen we hier eens een unitaristische les uittrekken: 1 regering en 1 parlement i.p.v. 6 zal ons heel wat geld doen besparen zodat die verdomde loonkosten eindelijk omlaag kunnen. Als de Belgen dan ook het verstand hebben om niet meer te stemmen voor splitsers zal er ook een gunstiger investeringsklimaat zijn. Het is eigenlijk allemaal niet eens ingewikkeld.

SDG 24 oktober 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6383120)
Misschien kunnen we hier eens een unitaristische les uittrekken: 1 regering en 1 parlement i.p.v. 6 zal ons heel wat geld doen besparen zodat die verdomde loonkosten eindelijk omlaag kunnen. Als de Belgen dan ook het verstand hebben om niet meer te stemmen voor splitsers zal er ook een gunstiger investeringsklimaat zijn. Het is eigenlijk allemaal niet eens ingewikkeld.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6382792)
De Franstaligen zijn daar tegen. Tenzij ze in alle te herfederaliseren instellingen paritaire vertegenwoordiging zouden krijgen.


Stingray 24 oktober 2012 13:36

Limburg zal de tering naar de nering zetten. Des te sneller, des te beter en des te minder zullen wij nog last hebben van de crisis. Wat je niet hebt, kunnen ze je ook niet meer afpakken.

Athelas 24 oktober 2012 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 6383120)
Misschien kunnen we hier eens een unitaristische les uittrekken: 1 regering en 1 parlement i.p.v. 6 zal ons heel wat geld doen besparen zodat die verdomde loonkosten eindelijk omlaag kunnen. Als de Belgen dan ook het verstand hebben om niet meer te stemmen voor splitsers zal er ook een gunstiger investeringsklimaat zijn. Het is eigenlijk allemaal niet eens ingewikkeld.

En hoe zie jij dat dan? Vlaanderen wilt een rechtse koers varen. Wallonië een eerder linkse. Feit is dat de grootste onvrede tsn dit rechtse en linkse de communautaire onvrede is. Maar eens die achter de rug, komen ze nog niet verder dan betalingen uitstellen, zelfs zonder de N-VA erbij te hebben. Ik zie echt niet in hoe enkel de federale regering om het beleid uit te stippelen, een verbetering zou zijn.

captain jack 24 oktober 2012 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6382962)
de Limburgers zijn taaie, hardwerkende Vlamingen die geen "Waalse of francofone" reactie zullen vertonen.

Jezus, wat voor een degoutante uitspraak is dit weer... Het superioriteitsgevoel druipt ervan af.

Zolang alles communautair kan gerecycleerd worden is het goed voor u.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be