Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ford Genk en de vakbonden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178354)

lamenielachen 24 oktober 2012 19:48

Ford Genk en de vakbonden
 
Heel erg voor de arbeiders en bedienden van Ford Genk maar een bedrijf moet nu eenmaal keuzes maken als de economie slechter gaat.
Onze regeringen doen het anders ze verspillen er rustig verder op los en slaan de prijzen op (belastingen). Dit nu reeds zo lang ik bewust politiek volg (ca. 50 jaar).
Nog nooit werd de belastingsdruk lager of werd de schuld kleiner als het hoogconjunctuur was. Er wordt wat verschoven maar uiteindelijk ben je de pineut. De laatste jaren werden de BIV drastisch verhoogd en bedrijfswagens eens deftig belast.
Denk je dat dit de economie ten goede komt?

Het zelfde voor de lasten op lonen met toelating van de vakbonden.
Dat 0.20€ opslag de werkgever 0.60€ kost vind men hier normaal.

Na het zoveelste Belgische drama met een multinational staan de vakbonden op de eerst lijn om te protesteren. Voor wat?
Omdat ze zelf te veel pakken zonder het echte belang van de werkgever te verdedigen?
Het belang van de werknemer is het belang van de werkgever en omgekeerd maar dat begrijpen ze hier schijnbaar nog niet bij de vakbonden.
En nu maar roepen van dat kan niet en dat zal niet?
Wie gaat daar wat aan doen? Een bedrijf heeft het recht zelfs bijna de plicht in deze bikkelharde concurentie om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren in deze kleine wereld.
Trouwens zijn we zelf niet een beetje schuld, we kopen toch zo graag goedkopere producten uit de lage loonlanden. De eerste goedkopere auto's
kwamen uit Japan destijds (Toyota). Een land destijds in volle expansie maar waar mensen bijna op hun werk bleven slapen om toch maar productief te zijn. Hier wordt nogal dikwijls geslapen op het werk en bijgeklust thuis.
Trouwens als de vakbonden alles zo veel beter weten waarom nemen ze Ford niet over er is daar schijnbaar toch zo veel te verdienen met auto's maken.
Wakker worden, de grote arbeidsintensieve bedrijven gaan hier één na één weg wegens te duur. Anderen zoals Petro Fina, Electrabel, Fortis worden door de overheid verpatst aan de Fransen.
Wat heeft België met dit beleid en deze vakbonden nog te bieden, enkel belastingen?

Vlanin 2 november 2012 16:15

straks gaat de gesubsidieerde vakbond weer betogen tegen de overheid die hen subsidieert

roger verhiest 2 november 2012 16:37

Tank geen brandstof uit "Lage Loonlanden" ; koop geen TV's en ander industriël gemaakt tuig uit Lage Loonlanden & vooral niets eten dat we ingevoerd hebben !

Scherven A. Mok 2 november 2012 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 6383808)
Heel erg voor de arbeiders en bedienden van Ford Genk maar een bedrijf moet nu eenmaal keuzes maken als de economie slechter gaat.
Onze regeringen doen het anders ze verspillen er rustig verder op los en slaan de prijzen op (belastingen). Dit nu reeds zo lang ik bewust politiek volg (ca. 50 jaar).
Nog nooit werd de belastingsdruk lager of werd de schuld kleiner als het hoogconjunctuur was. Er wordt wat verschoven maar uiteindelijk ben je de pineut. De laatste jaren werden de BIV drastisch verhoogd en bedrijfswagens eens deftig belast.
Denk je dat dit de economie ten goede komt?

Het zelfde voor de lasten op lonen met toelating van de vakbonden.
Dat 0.20€ opslag de werkgever 0.60€ kost vind men hier normaal.

Na het zoveelste Belgische drama met een multinational staan de vakbonden op de eerst lijn om te protesteren. Voor wat?
Omdat ze zelf te veel pakken zonder het echte belang van de werkgever te verdedigen?
Het belang van de werknemer is het belang van de werkgever en omgekeerd maar dat begrijpen ze hier schijnbaar nog niet bij de vakbonden.
En nu maar roepen van dat kan niet en dat zal niet?
Wie gaat daar wat aan doen? Een bedrijf heeft het recht zelfs bijna de plicht in deze bikkelharde concurentie om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren in deze kleine wereld.
Trouwens zijn we zelf niet een beetje schuld, we kopen toch zo graag goedkopere producten uit de lage loonlanden. De eerste goedkopere auto's
kwamen uit Japan destijds (Toyota). Een land destijds in volle expansie maar waar mensen bijna op hun werk bleven slapen om toch maar productief te zijn. Hier wordt nogal dikwijls geslapen op het werk en bijgeklust thuis.
Trouwens als de vakbonden alles zo veel beter weten waarom nemen ze Ford niet over er is daar schijnbaar toch zo veel te verdienen met auto's maken.
Wakker worden, de grote arbeidsintensieve bedrijven gaan hier één na één weg wegens te duur. Anderen zoals Petro Fina, Electrabel, Fortis worden door de overheid verpatst aan de Fransen.
Wat heeft België met dit beleid en deze vakbonden nog te bieden, enkel belastingen?


Tijdens de economische boom heeft Verhofstadt wel degelijk de belastingen verlaagd : hij heeft oa het kijk en luistergeld afgeschaft, de hoogste belastingschijf van 55 % afgeschaft, de notionele belastingaftrek ingesteld, allerhande subsidies uitgeschreven, ... ipv de staatsschuld beginnen af te betalen en nu tijdens een crisis de belastingen te verlagen zoals Keynes het voorschrijft. Onze politici doen of eisen net het omgekeerde van wat nodig is/was. Het waren ten andere niet de vakbonden die tijdens de economische boom belastingverlagingen vroegen maar de werkgeversorganisaties.

Vlanin 2 november 2012 17:19

hij heeft oa het kijk en luistergeld afgeschaft, is er nu terug onder en andere naam

de hoogste belastingschijf van 55 % afgeschaft,
de notionele belastingaftrek ingesteld, waarop geen controle wordt gedaan en dus veel misbruik
allerhande subsidies uitgeschreven, ... ipv de staatsschuld beg

het enige wat hij heeft bekomen is voorkomen dat de belastingdruk uit de boot sprong ; terwijl hij op de troon mocht zitten en Elodi bevelen gaf is de beslastingdruk slechts met 0,1 toegenomen

Vlanin 2 november 2012 17:21

het is lekker teren op een belastingdruk van 46% waar iedereen mag uit graaien , ook de vakbond

hoogste belastingdruk in de wereld :
koninkrijk zweden
koninkrijk belgie
koninkrijk denemarken

Boduo 2 november 2012 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin (Bericht 6397824)
het is lekker teren op een belastingdruk van 46% waar iedereen mag uit graaien , ook de vakbond

hoogste belastingdruk in de wereld :
koninkrijk zweden
koninkrijk belgie
koninkrijk denemarken

Toevallig 3 koninkrijken ?

Stingray 2 november 2012 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6397732)
Tank geen brandstof uit "Lage Loonlanden" ; koop geen TV's en ander industriël gemaakt tuig uit Lage Loonlanden & vooral niets eten dat we ingevoerd hebben !

Denk je dat het niet kan ?

Boduo 4 november 2012 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6397732)
Tank geen brandstof uit "Lage Loonlanden" ; koop geen TV's en ander industriël gemaakt tuig uit Lage Loonlanden & vooral niets eten dat we ingevoerd hebben !

Sympathiek maar...
Het enige dat we NU eigenlijk kunnen doen is zo weinig mogelijk eten & drinken van produkten die zijn ingevoerd.

Vlanin 4 november 2012 16:01

Toevallig 3 koninkrijken ?

niet toevallig , samen hebben die despoeten 1000 jaar ervaring in het uitpersen vd bevolking

Vlanin 4 november 2012 16:02

Het enige dat we NU eigenlijk kunnen doen is zo weinig mogelijk eten & drinken van produkten die zijn ingevoerd.

dat is juist , begin met kleding die hier gemaakt is en vermijd alle chinese brol

Otherwise 4 november 2012 17:00

Telkens er een groot productiebedrijf in België de deuren sluit, krijgt men volgende, niets terzake doende reacties en gebeurt er voor de rest niets. De gepaste besluiten die men zou men nemen, neemt men niet. Ook nu zal er niets gebeuren om wat er nog rest van de industriële activiteit in België te redden.

Reactie die men hoort bij een sluiting, maar die niet terzake doen:
-We waren nochtans zeer productief (dit klopt: omdat arbeid in belgië zeer duur is, is er zwaar geïnvesteerd in automatisatie, wat leidt tot hoge productiviteit per arbeider; verplaatst men de machines mee, dan wordt men elders even productief)

-'Zij die hun werk verliezen, zullen wel elders snel werk vinden': dit zal wel grotendeels kloppen, maar zij die snel elders werk vinden nemen de plaats in van andere werklozen die het iets moeilijker hebben van aan de bak te komen. Een verloren arbeidsplek is een verloren arbeidsplek. Het bovenstaande zou alleen een geldig argument zijn in een land van volledige tewerkstelling.

-De staat gaat alles in het werk stellen om werkgelegenheid te creëren. Alsof ze dit, in een land van een half miljoen werklozen niet altijd zou moeten doen. Heeft men sinds de aankondiging van de sluiting de loonkost al naar beneden gebracht?

-Een dergelijk fabriek gaat waar de markt is: Wat is de transportkost van een Ford per vrachtwagen van Valencia naar Genk, vooral als de vrachtwagen bestuurd wordt door een onderbetaalde Roemeen die 300 Euro per maand verdient. 10 ritjes per maand met 8 wagen, is 300 Euro loonkost voor het transport van 80 wagens. Bovendien is de markt in Spanje, gezien de nog grotere werkloosheid aldaar, niet groter dan in België. Mia De Vits snapt er dus helemaal niets van;

Vlanin 4 november 2012 17:03

Peeters is wat lummelend langsgeweest , hij is de man van Unizo , niet van de arbeiders

dpg 4 november 2012 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise (Bericht 6400991)

Reactie die men hoort bij een sluiting, maar die niet terzake doen:
-We waren nochtans zeer productief (dit klopt: omdat arbeid in belgië zeer duur is, is er zwaar geïnvesteerd in automatisatie, wat leidt tot hoge productiviteit per arbeider; verplaatst men de machines mee, dan wordt men elders even productief)

Wat kan men automatiseren ?

perswerk
lakwerk
outsourcing van delen die in afgewerkte vorm ingebouwd worden
hemels, motoren+versnellingsbak, achteras, electrische kabels, matten en tapijten, instrumentenbord, brandstoftank en nog verschillende dingen.
Daar werden in het verleden al de meeste inspanningen geleverd maar uiteindelijk is dat een verplaatsing van arbeid geweest naar goedkopere arbeid en specialisatie, niet naar automatisatie.
Bij de ontwikkeling van een voertuig heeft men ook door dat deze limiet zo goed als bereikt is.

Men kan veel meenemen, maar men kan geen werkspirit die men langzaam aan opgebouwd heeft zomaar kopieren en elders inzetten.
Men probeert dat wel, nu was men daar ook mee bezig , verschillende arbeiders van Genk waren aan het werk in Roemenie om ze de juiste arbeidsethiek aan te leren, maar dat is een werk van lange adem.

Neem de proef op de som, sta stil neem je zakdoen snuit je neus en kijk hoeveel seconden dit geduurd heeft.
Open een fles cola, water of wat dan ook en drink een slok, klok je tijd.
Neem eem stuk chocolade, doe de wikkel er rond, neem een hap en klok je tijd.


Stel u dan voor dat je dit allemaal in een taktijd van +/- 40-45 seconden moet doen dan besef je wat men gedaan heeft aan de productiviteit.

Iedere handeling die je moet doen is tot op de seconden en weiniger beschreven.

Stel je kleeft het motortype en uitvoering op de klapdeur.

1 lees bouworder die op de wagen hangt of kijk welk deel je moet nemen op een scherm = x aantal tijd
2 neem deel uit vooraad = x aantal tijd
3 verwijder folie van deel = x aantal tijd
4 neem doek en wrijf klapdeur schoon = x aantal tijd
5 neem mal en positioneer deze op klapdeur = x aantal tijd
6 kleef label op klapdeur = x aantal tijd

Neem je 1 bout dan krijg je x aantal tijd, neem je 5 bouten dan krijg je niet x aantal tijd x 5 omdat men ervan uit gaat dat je meerdere bouten in 1keer kunt nemen.
Je krijgt dan ook alleen tijd voor toegevoegde waarde, die folie weggooien, de mal terug plaatsen, je voorraad aanvullen, je doek terug opbergen, dat is geen toegevoegde waarde en je krijgt daar ook geen tijd voor, net zoals de tijd die je nodig hebt om u te verplaatsen tijdens die handelingen.
Zo ver is men gegaan met het verbeteren van de productiviteit, want uiteindelijk melde men aan ford in Keulen, we kunnen de wagen tegenwoordig op x aantal tijd minder bouwen. x aantal minder tijd alles bij elkaar opgeteld gaf als resultaat x aantal operators minder nodig = minder loonkost.

Loonkost heeft op deze manier zonder sluiting al honderden jobs doen verdwijnen, maar het limiet was zo goed als bereikt en nu moest men dus drastisch ingrijpen.

Met als eerste slachtoffers de laaggeschoolden die deze jobs uitvoerden.
Men deed schamperig in de media over arbeiders die klaagden dat ze weer een seconde arbeid meer hadden gekregen terwijl ze eigenlijk een seconde minder kregen om hun werk te doen. Misschien was je er zelf eentje van.
Denk dan nog eens aan de tijd die je nodig hebt om te drinken en je neus te snuiten.

Bij de logistieke afdelingen en eigenlijk alle afdelingen heeft men hetzelfde gehandeld, tot op de seconden gekeken hoelang het duurt voor men die delen ter plaatse kreeg = x aantal tijd x aantal keren leveren = zoveel operators nodig enz

Uiteindelijk geraakt men op een limiet, ook omdat de gemiddelde leeftijd +46 jaren oud was. Uiteindelijk kiest men dan voor sluiting maar of dit de juste strategie op lange termijn zal zijn zal de toekomst wel uitwijzen, tot nu toe heeft men steeds opnieuw jaren nodig gehad om die achterstand in te halen, het is af te wachten of men in deze crisistijd die tijd nog heeft.

Boduo 4 november 2012 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin (Bericht 6401000)
Peeters is wat lummelend langsgeweest , hij is de man van Unizo , niet van de arbeiders

Meryame Kitir is de vrouw v.d. arbeiders.
Een verstandige ,mooie vrouw met een hart in haar lijf !


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be