Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   10.000 arbeidsplaatsen verloren (Ford Genk)! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178384)

Roodkapje 25 oktober 2012 12:46

10.000 arbeidsplaatsen verloren (Ford Genk)!
 
Klopt dat wel dat er 10.000 arbeidsplaatsen plots verdwenen zijn?
Of zit daar een bepaalde (vakbondsstrategie achter)?

Stef007 25 oktober 2012 12:47

Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?

JBM 25 oktober 2012 12:52

10.000, daar ga je bijlange nog niet mee toekomen.

Huishoudhulpen gaan hun werk verliezen want er zijn geen gezinnen meer die hiervoor kunnen betalen, interimkantoren die voor een groot stuk overleefden op de tijdelijke krachten bij Ford en zijn toeleveranciers verliezen een groot deel van hun omzet, horeca zaken allerhande die nog maar net konden overleven zullen snel finaal over de kop gaan, allerhande bedrijven die diensten leveren aan Ford waar nu nog niet eens bij stil gestaan wordt zullen mensen moeten ontslaan: ik denk aan zaken zoals groenonderhoudsbedrijven die de terreinen onderhielden,...

Bovendien zal Genk en omgeving in record tempo verarmen met alle gevolgen van dien.

Roodkapje 25 oktober 2012 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6384841)
Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?

Zullen alle toeleveranciers hun deuren moeten sluiten?
Is de sluiting niet pas 2014?
Er is dus toch nog een overgangsperiode?

Roodkapje 25 oktober 2012 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 6384857)
10.000, daar ga je bijlange nog niet mee toekomen.

Huishoudhulpen gaan hun werk verliezen want er zijn geen gezinnen meer die hiervoor kunnen betalen, interimkantoren die voor een groot stuk overleefden op de tijdelijke krachten bij Ford en zijn toeleveranciers verliezen een groot deel van hun omzet, horeca zaken allerhande die nog maar net konden overleven zullen snel finaal over de kop gaan, allerhande bedrijven die diensten leveren aan Ford waar nu nog niet eens bij stil gestaan wordt zullen mensen moeten ontslaan: ik denk aan zaken zoals groenonderhoudsbedrijven die de terreinen onderhielden,...

Bovendien zal Genk en omgeving in record tempo verarmen met alle gevolgen van dien.

Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen? ;-)

pajoske 25 oktober 2012 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6384874)
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen? ;-)

Zoals ik gisteren schreef: op zeer korte termijn wel. Maar daarna......
En dan dat brugpensioen: hoeveel kleine zelfstandigen gaan (een deel) van hun werk verliezen omdat ze niet kunnen concurreren tegen zwartwerkende bruggepensioneerden?

JBM 25 oktober 2012 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6384871)
Zullen alle toeleveranciers hun deuren moeten sluiten?
Is de sluiting niet pas 2014?
Er is dus toch nog een overgangsperiode?

De grootste 4 toeleveranciers liggen vlak naast de Ford fabrieken en zijn zelfs met een transportband aan de assemblagefabriek verbonden. Einde verhaal Ford Genk is dus ook einde verhaal voor hun.

Misschien dat wat andere toeleveranciers andere klanten in de automobielindustrie vinden of reeds hebben. Maar of dat gaat lukken en voldoende zal zijn is nog maar de vraag.

Er is zeker een overgangsperiode, maar zoals die er nu uitziet zal die ook hoofdzakelijk opgevuld gaan worden met tijdelijke werkloosheid.

JBM 25 oktober 2012 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6384874)
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen? ;-)

Of er riante ontslagvergoedingen gaan uitbetaald worden valt nog maar af te wachten. Bij de toeleveranciers zal daar al geen sprake van zijn vrees ik.

vrijevlaming 25 oktober 2012 13:46

iemand elio ondertussen al gehoord? Behalve op zijn twitter?

Tavek 25 oktober 2012 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roodkapje (Bericht 6384874)
Als die arbeiders dezelfde ontslagpremie krijgen als in Antwerpen (+ dan nog een brugpensioen) zou de koopkracht daar niet gevoelig toenemen? ;-)

Toeleveringsbedrijven krijgen enkel de standaard ontslagvergoedingen (voor arbeiders is dat gene vette).

Ford genk, wel, ik denk dat er een reden is waarom ze de fabriek bezetten en die treinen met autos daar houden....want ik denk niet dat ze VW Vorst oprotpremies gaan krijgen.

Stingray 25 oktober 2012 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6384944)
Toeleveringsbedrijven krijgen enkel de standaard ontslagvergoedingen (voor arbeiders is dat gene vette).

Ford genk, wel, ik denk dat er een reden is waarom ze de fabriek bezetten en die treinen met autos daar houden....want ik denk niet dat ze VW Vorst oprotpremies gaan krijgen.

Gelijk hebben ze. Ze hebben die 12 % gevraagd voor werkzekerheid en nu denken ze ze met een habbekrats de laan uit te sturen. Als ze die lijnen willen, dat ze er dan ook maar voor bloeden. We hebben toch niets meer aan Ford verloren.

Eyjafjallajökull 25 oktober 2012 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6384937)
iemand elio ondertussen al gehoord? Behalve op zijn twitter?

Mais non, de solidariteit werkt maar in één richting natuurlijk, dat weet je toch ?

Eyjafjallajökull 25 oktober 2012 16:02

Em heeft gereageerd in de plenaire :D

Citaat:

Premier Elio Di Rupo beloofde dat de regering er nauwlettend op zal toezien dat Ford Europe de procedures van de wet-Renault strikt toepast. De premier riep ook op meer dan ooit de krachten te bundelen. “Iedereen moet de schema’s uit het verleden laten vallen om het pad van de vooruitgang terug te vinden. We moeten uitzonderlijk handelen tegen uitzonderlijke uitdagingen”, aldus de premier.

Vigilante VL 25 oktober 2012 16:08

ALLEMAAL OP PEETERS!!


Mosasaurus 25 oktober 2012 16:31

De directe toeleveranciers en de verwachte ontslagen:

IAC (dashboards en middenconsoles): 298 werknemers (298 verwachte ontslagen)
SML (assemblage motoren): 450 werknemers (450 verwachte ontslagen)
Zender (trekhaken/spoilers): 95 werknemers (95 verwachte ontslagen)
TI Group (brandstoftanks): 200 werknemers (20 verwachte ontslagen)
Terberg Specials (ombouw bestelwagens): 40 (0 verwachte ontslagen)
CSG (levering onderdelen): 11 werknemers
Autoneum (binnenbekleding): 150 werknemers
Imes (hulpmaterialen): 5 werknemers
Decoma Belplas (bumpers): 414 werknemers
Facil (bevestigingsmaterialen): 40 werknemers
Lear Genk (autozetels): 271 werknemers
Staalmagazijn (stockage metaal): 70 werknemers
Syncreon (dakhemels, uitlaten en spiegels): 313 werknemers
Transport Service (transportwagens): 50 werknemers

Don Quichote 25 oktober 2012 16:39

Wallonie is door de kunde van de PS ten gronde gericht in een tijdspanne van 60 jaar.

PS heeft de leiding in La Belgique.

Ik denk dat Ford peanuts zijn , in de toekomst gezien.

Geen erg.
We kunnen immers gaan doppen.
En dan stemmen we allemaal voor de sossen.

Vlanin 25 oktober 2012 17:01

de lonen waren daar zo dik als hunne n ek

Mosasaurus 25 oktober 2012 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlanin (Bericht 6385352)
de lonen waren daar zo dik als hunne n ek


Bron?

Vlanin 25 oktober 2012 17:10

een magazijnier verdiende 2000 brut bij sabena in 2001

Boduo 25 oktober 2012 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef007 (Bericht 6384841)
Qua Ford alleen klopt dit niet, maar uiteraard moet je wel de toeleveranciers erbij rekenen! Dan kan dit cijfer toch wel kloppen, niet?

10.000 arbeidsplaatsen, dat betekent ongeveer 10.000 gezinnen of 40.000 mensen in de problemen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be