Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   PVDA & Realiteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178420)

Amon_Re 25 oktober 2012 22:22

PVDA & Realiteit
 
Wat ik hier de laatste dagen gelezen heb slaat me met verstomming. Blijkbaar zijn hier nogal wat mensen die niet weten dat een economie een evenwichtsoefening is.

Je aanbod moet in een bepaalde prijsklasse vallen en je afzetmarkt moet een zeker kapitaal bezitten. Het groot kapitaal heeft er dus alle belang bij dat zijn afzetmarkt voldoende kapitaal (loon) bezit.

Als een product een kostprijs heeft van bv 1000€, waarvan 500€ loonkosten zijn en de overige 500€ materiaal en bijhorende kosten, dan moet je dit verkopen aan een bedrag dat hoger ligt dan 1000€. Hoe hoger, hoe meer winst.

Stel nu, je kan dit in je afzetmarkt maken voor dit bedrag én je kan het verkopen voor 1200€. Je hebt een mooie winstmarge en je kan al je kosten dekken. Perfect! Na een poosje overweeg je om ook in andere landen je product aan te bieden.

Het verzenden naar andere landen kost je echter 100€ extra waardoor de winstmarge daalt. Op dit moment kan je kijken of het niet voordeliger is om dit product ook in die andere landen te maken.

Als nu echter blijkt dat in land A de kosten 1100€ zijn (500€ loon, 500€ materiaal, 100€ transport) en in land B de kosten 900€ zijn (400€ loon, 400€ materiaal, 100€ transport) dan heb je er baat bij om gewoon daar te fabriceren.

In Europa liggen de netto lonen redelijk dicht bij elkaar (zeker tussen België, Nederland, Frankrijk en Duitsland) waarom is de loonkost dan zoveel hoger in België? Het antwoord is uiteraard de zware lasten op lonen in dit land.

Dit is een zeer simplistische voorstelling, maar hier komt het wel op neer. Onze loonlast ligt gevoelig hoger dan de ons omringende landen en de afstanden zijn klein, transport is dus vaak geen probleem (wat niet altijd het geval is met transport tussen continenten, de kostprijs hiervan maakt het voor vele zaken nog steeds voordeliger om lokaal te produceren) en vaak zijn de belastingregelingen in andere landen ook voordeliger. We zorgen er in andere woorden zelf voor dat onze concurrentiepositie afgrijselijk is. Het evenwicht is zoek.

subocaj 27 oktober 2012 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6386010)
Wat ik hier de laatste dagen gelezen heb slaat me met verstomming. Blijkbaar zijn hier nogal wat mensen die niet weten dat een economie een evenwichtsoefening is.

Je aanbod moet in een bepaalde prijsklasse vallen en je afzetmarkt moet een zeker kapitaal bezitten. Het groot kapitaal heeft er dus alle belang bij dat zijn afzetmarkt voldoende kapitaal (loon) bezit.

Als een product een kostprijs heeft van bv 1000€, waarvan 500€ loonkosten zijn en de overige 500€ materiaal en bijhorende kosten, dan moet je dit verkopen aan een bedrag dat hoger ligt dan 1000€. Hoe hoger, hoe meer winst.

Stel nu, je kan dit in je afzetmarkt maken voor dit bedrag én je kan het verkopen voor 1200€. Je hebt een mooie winstmarge en je kan al je kosten dekken. Perfect! Na een poosje overweeg je om ook in andere landen je product aan te bieden.

Het verzenden naar andere landen kost je echter 100€ extra waardoor de winstmarge daalt. Op dit moment kan je kijken of het niet voordeliger is om dit product ook in die andere landen te maken.

Als nu echter blijkt dat in land A de kosten 1100€ zijn (500€ loon, 500€ materiaal, 100€ transport) en in land B de kosten 900€ zijn (400€ loon, 400€ materiaal, 100€ transport) dan heb je er baat bij om gewoon daar te fabriceren.

In Europa liggen de netto lonen redelijk dicht bij elkaar (zeker tussen België, Nederland, Frankrijk en Duitsland) waarom is de loonkost dan zoveel hoger in België? Het antwoord is uiteraard de zware lasten op lonen in dit land.

Dit is een zeer simplistische voorstelling, maar hier komt het wel op neer. Onze loonlast ligt gevoelig hoger dan de ons omringende landen en de afstanden zijn klein, transport is dus vaak geen probleem (wat niet altijd het geval is met transport tussen continenten, de kostprijs hiervan maakt het voor vele zaken nog steeds voordeliger om lokaal te produceren) en vaak zijn de belastingregelingen in andere landen ook voordeliger. We zorgen er in andere woorden zelf voor dat onze concurrentiepositie afgrijselijk is. Het evenwicht is zoek.

Citaat:

Electrabel en co beschuldigd van belastingsontduiking
Bewerkt door: redactie − 27/10/12, 08u45 − Bron: belga.be
Belastingsinspectie eist 285 miljoen euro
© belga.

De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) beschuldigt Electrabel en andere Belgische bedrijven van de energiegroep GDF Suez van grootschalige belastingontduiking. Er staat liefst 285 miljoen euro op het spel. Dat bevestigt de woordvoerder van GDF Suez, Kristof Scheldeman, aan de krant De Tijd.

De belastingontduiking zou gebeuren via filialen van Electrabel en co in Luxemburg. Op de winsten die de Belgische GDF Suez-bedrijven via Luxemburg boeken, zouden ze zo goed als geen belasting betalen.

Zo zou de Belgische schatkist ettelijke miljoenen euro's mislopen en kunnen Electrabel en co hun winsten nog vergroten. De fiscus claimt 285 miljoen euro voor de periode 2003-2008.

Raad van bestuur
Dat ligt des te gevoeliger omdat toen ook Belgische politici en topzakenlui de raad van bestuur van Electrabel bevolkten. Een van hen, Geert Versnick (Open Vld), zegt dat hij nooit wat vernam over de constructie via Luxemburg.

De zaak is ook delicaat voor de relaties tussen België en Luxemburg. Want de belastinginspectie kon de hand leggen op een vertrouwelijke overeenkomst die de Luxemburgse fiscus sloot met de Luxemburgse filialen van Electrabel en co. Daarin beloven de Luxemburgers dat ze amper belastingen zullen heffen op de winsten die de Belgische GDF Suez-bedrijven in het groothertogdom boeken. Er is sprake van een verwaarloosbaar belastingtarief van 1,8 procent.

Illegaal
De Belgische fiscus spreekt in zijn documenten letterlijk over het "misbruiken" van het dubbelbelastingverdrag tussen ons land en Luxemburg. Zo'n verdrag vermijdt dat mensen en bedrijven op dezelfde bedragen twee keer worden belast, hier en in Luxemburg. Maar onze fiscus stelt dat het akkoord met Electrabel en co om amper belastingen te vragen illegaal is, ook volgens de Luxemburgse wet.
Je hebt overschot van gelijk met te stellen dat onze concurrentiepositie voor bedrijven ten overstaan van andere Europese lidstaten belabberd is, voor sommigen toch.:roll:

subocaj 27 oktober 2012 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6386010)
Wat ik hier de laatste dagen gelezen heb slaat me met verstomming. Blijkbaar zijn hier nogal wat mensen die niet weten dat een economie een evenwichtsoefening is.

Je aanbod moet in een bepaalde prijsklasse vallen en je afzetmarkt moet een zeker kapitaal bezitten. Het groot kapitaal heeft er dus alle belang bij dat zijn afzetmarkt voldoende kapitaal (loon) bezit.

Als een product een kostprijs heeft van bv 1000€, waarvan 500€ loonkosten zijn en de overige 500€ materiaal en bijhorende kosten, dan moet je dit verkopen aan een bedrag dat hoger ligt dan 1000€. Hoe hoger, hoe meer winst.

Stel nu, je kan dit in je afzetmarkt maken voor dit bedrag én je kan het verkopen voor 1200€. Je hebt een mooie winstmarge en je kan al je kosten dekken. Perfect! Na een poosje overweeg je om ook in andere landen je product aan te bieden.

Het verzenden naar andere landen kost je echter 100€ extra waardoor de winstmarge daalt. Op dit moment kan je kijken of het niet voordeliger is om dit product ook in die andere landen te maken.

Als nu echter blijkt dat in land A de kosten 1100€ zijn (500€ loon, 500€ materiaal, 100€ transport) en in land B de kosten 900€ zijn (400€ loon, 400€ materiaal, 100€ transport) dan heb je er baat bij om gewoon daar te fabriceren.

In Europa liggen de netto lonen redelijk dicht bij elkaar (zeker tussen België, Nederland, Frankrijk en Duitsland) waarom is de loonkost dan zoveel hoger in België? Het antwoord is uiteraard de zware lasten op lonen in dit land.

Dit is een zeer simplistische voorstelling, maar hier komt het wel op neer. Onze loonlast ligt gevoelig hoger dan de ons omringende landen en de afstanden zijn klein, transport is dus vaak geen probleem (wat niet altijd het geval is met transport tussen continenten, de kostprijs hiervan maakt het voor vele zaken nog steeds voordeliger om lokaal te produceren) en vaak zijn de belastingregelingen in andere landen ook voordeliger. We zorgen er in andere woorden zelf voor dat onze concurrentiepositie afgrijselijk is. Het evenwicht is zoek.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...tduiking.dhtml

Dit product is overal even duur, maar wij betalen meer en Europa werkt zo goed dat dit kan tussen 2 lidstaten.
Speel jij maar papegaai van je arme vrienden, blijf ze maar steunen met je belastinggeld en afbouw van de sociale zekerheid.

Wij zorgen nergens voor.
Wij betalen braaf belasting om deze klootzakken hun zakken te laten vullen.

Amon_Re 27 oktober 2012 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6388037)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...tduiking.dhtml

Dit product is overal even duur, maar wij betalen meer en Europa werkt zo goed dat dit kan tussen 2 lidstaten.
Speel jij maar papegaai van je arme vrienden, blijf ze maar steunen met je belastinggeld en afbouw van de sociale zekerheid.

Wij zorgen nergens voor.
Wij betalen braaf belasting om deze klootzakken hun zakken te laten vullen.

Onze loonkost heeft niets te maken met Europa. Zelfs het vrije transport van mensen en goederen hebben hier een invloed op.

Enne, hoeveel mensen denk jij dat de Electrabels van de wereld in België tewerkstellen? Vergeet niet dat die bakker ook zware loonlasten moet betalen op die ene medewerker.

Er is niets mis met sociaal aangelegen te zijn, maar er is iets serieus mis als je de realiteit niet onder ogen wilt zien. België is 'on a highway to hell' en we naderen de laatste exit.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be